Motora bakım yapacak usta Ipone 15w50 vrod marka yağda ısrar ettiği 20w50 ile arasında kaldığım için ıpone firmasına mail ilettim ve ekteki cevap geldi.Reklama girermi bilmiyorum..
"Serdar Bey günaydın,
Sahibi olduğunuz Yamaha XVS650 Dragstar motosiklet için ürün gamımızda bulunan en uygun motor yağı, V-motorların çalışma şartları gözetilerek özel olarak geliştirilmiş ve formülize edilmiş "Road Twin" isimli 15W50 viskozite aralığına sahip sentetik bazlı ürünümüzdür. Aynı motosiklete dahip diğer arkadaşlarınızın 20W50 viskozite aralığını tercih etmelerinin farklı nedenleri olabilir. Bunlardan biri, araçlarının motorlarının sizin aracınızın motoruna göre çok daha fazla km yapmış olması olabilir. Fazla yorulmuş bir motorun iç komponentleri arasındaki tolerans aralıkları malzeme eskimesinden ötürü artmaktadır. Böylesi bir durumda gerekli korumanın sağlanması ve motor kompresyonunun düşmemesi i çin daha kalın bir motor yağı tercih edilmelidir. Ancak sizin motosikletinizin yaptığı kilometre henüz 10.500 olduğu için sizin tercihiniz 15W50 viskozite aralığı olmalıdır. "W" harfinin solundaki değer bir madeni yağın soğuk ortamda akışkanlığını ifade eder. Bu değer "0"a (sıfır) yaklaştıkça yağ incelir ve daha akışkan hale gelir. Bu değer sıfırdan uzaklaştıkça yağ kalınlaşır ve daha az akışkan bir hale gelir. Çok kilometre yapmış motorlarda kalın yağ, yani düşük viskozite tercih edilmesinin sebebi de budur (Viskozite akışkanlık demektir. Viskozitenin artması, yağın incelmesinin bir sonucudur. Viskozitesi düşük bir yağ daha az akışkandır. Yani "W" harfinin solundaki değer sıfıra yaklaştıkça (düştükçe) viskozite de ters orantılı olarak artar. Tam tersi şekilde "W" harfinin solundaki değer sıfırdan uzaklaşt ıkça (yüksekdikçe) viskozite de gene ters orantılı olarak düşecektir. Viskozitesi, yani akışkanlığı yüksek bir yağ daha incedir ve güç performansı anlamında daha etkin özellikler sergilemektedir. Bu bağlamda 15W50 viskozite aral ığına sahip bir motor yağı, 20W50 viskozite aralığına sahip bir motor yağına göre daha fazla güç ortaya koymaktadır. "O zaman neden bazı durumlarda 20W50 viskozite aralığına sahip bir yağ tercih edilmektedir ki?" diye soracak olursanız o noktada da farklı bir performans değerlendirmesi söz konusu olmaktadır. Eski, yani km yapmış motorlarda (yukarıda da belirttiğimiz üzere) motor iç elemanlarının aşınmasından ötürü ortaya çıkan ekstra boşlukların doldurulması ve malzemeler arası gerekli tamponlamanın sağlanması ancak düşük viskoziteli, yani kalın yağlarla sağlanabilmektedir. Bu senaryoda ise konuşulacak olan performans güç performansı değil, koruma performansı olacaktır. Her ürünün göstereceği performanslar farklıdır. Yarış motosikletlerinde önemli olan anlık güç olduğu için çok ince motor yağları tercih edilmektedir (Örnek: ürün gamımızda yer alan Stroke 4 / 0W40), ancak bu üst ün özelliklere sahip motor yağımız güç performansı anlamında çok etkin olmakla birlikte sizin motosikletinizde kullanılması durumunda çok yanlış bir tercih olacaktır. Yarış motosikletlerinin motorlarında kullanılan komponentler özel olarak geliştirilen ve tolerans değerleri neredeyse sıfıra yakın olan elemanlardır. Normal kullanım için geliştirilmiş motosikletlerin motorlarında kullanılan elemanlar ise, kullanıcıya daha uzun süreler servis vermek ve hizmet etmek üzere tasarlanmıştır. Buna göre ince motor yağlarının gü ç performanslarının, kalın yağların ise koruma ve uzun ömür performanslarının öne çıktığı sonucuna varılmaktadır.
"Yarı sentetik" söylemi ise ne yazık ki ülkemizde motor yağı jargonuna yanlış yerleşmiş bir ibaredir. "Yarı sentetik" bir madeni yağın, ifadeden de anlaşılacağı üzere "yarı sentetik" olabilmesi için; ürün muhteviyatındaki sentetik bileşen oranın ın tam olarak %50 olması gerekmektedir. Ancak ülkemizde yerleşen jargon, %100 sentetik madeni yağlar ile mineral bazlı madeni yağlar dışında kalan bütün sentetik (%1 ile %99 arası sentetik baza sahip) madeni yağları ifade etmektedir ki bu doğru bir yaklaşım değildir. Bu oranlarda sentetik baza sahip bir madeni yağ için yurtdışındaki üreticilerin kullandığı ibare "semi", yani "kısmi" kelimesidir. Bundan hareketle, bu oran aralığ ındaki yağların ya "semi sentetik", ya da Türkçe tabiriyle "kısmi sentetik" olarak ifade edilmesi gerekmektedir.
Bizim IPONE Türkiye olarak "semi" ya da "kısmi" ifadelerini kullanmamamızın nedeni, bir kavram karmaşasına sebebiyet vermemektir. IPONE olarak sadece "sentetik" olarak tabir ettiğimiz bütün madeni yağlarımız "kısmi sentetik", yani yanlış tabiriyle açıklamak gerekirse "yarı sentetik"tir. Biz bu yanlış jargonu devam ettirmemek için "kısmi sentetik" ürünlerimizin hepsini "sentetik" olarak ifade etmekteyiz.
Bir başka örnek vermek gerekirse; web sitemizde yer alan madeni yağlarımızın açıklamalarında göreceğiniz üzere sadece tamamen sentetik bazlı olan madeni yağlarımızı "%100 sentetik" olarak ifadelendirmekteyiz. Sentetik bazı %100 olmamasına rağmen, %80-85 sentetik bazlı madeni yağları için "tam sentetik ya da full sentetik" ibarelerini kullanan bir çok üretici ülkemizde ve dünya genelinde bulunmaktadır. IPONE'un üretim yeri olan Fransa'da geçerli olan kanunlar gereği bir üretici firma, ürettiği bir sentetik bazlı madeni yağ için ancak baz yağı oranı %100 ise "tam ya da full" ifadelerini kullanabilmektedir. Aynı detay bir çok Avrupa ülkesinde de geçerlidir. Ancak hukuki boşluklar çerçevesinde bir çok üretici, ürettiği madeni yağ için hem ülkemizde, hem de yurtdışında; söz konusu madeni yağ bazı her ne kadar %100 sentetik olmasa da "tam ya da full" ibaresini kullanabilmektedir.
IPONE markası da, tüketici nezdinde bir yanlış anlaşılmaya fırsat vermemek için %100 sentetik ifadesini bütün dünyada kullanmaya başlamıştır (%100 sentetik ifadesini kullanmayan bütün tam ya da full sentetik olarak ifşa edilen madeni yağlar aslında kısmi sentetiktir diye bir sonuca varmak yanlış olacaktır, ürünlerinde tam ya da full sentetik ibaresi kullanan bir çok üreticinin de söz konusu ürünlerde kullandığı baz yağı %100 sentetik olabilmektedir. Bu anlamda bir genelleme yapmak doğru olmayacaktır).
Vermiş olduğumuz bilgilerin yeterli olduğunu ve kafanızda motor yağına ilişkin bulunan bir çok soru işaretini ortadan kald ırdığını umuyor, IPONE markasına göstermiş olduğunuz ilgiden ötürü bir kez daha teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Kazasız, güvenli ve keyifli sürüşler dileriz.
Lütfen kaskınızı takmayı unutmayınız.
Saygılarımızla
IPONE Türkiye "