Hocam bu rodaj mevzusu zaten tam bir efsane... Biri şehir içi kullanım ile yapın der, biri uzun yola çıkın der, kimisi motoru zorlayın der, kimisi de zorlamayın kitapçığa uyun vs. der uzar gider böyle...
Yamaha gibi Honda gibi kaliteli üreticilerin bile kitapçıklarında ilk 1000 - 1500 kilometre boyunca motoru çok zorlamayın tarzı yazılarının sebebi ise bana insanların yeni motoru bilinçsiz bir şekilde kullanıp zarar vermesini önlemek amaçlı gibi geliyor. Hem böylece firmalar da kendilerini garanti altında tutuyorlar, çünkü bu markalar ne kadar kaliteli olsa da hiçbir mekanik aksamın 'her türlü kullanımda' %100 garantisi verilemez. Sonuçta mekanik yani adı üstünde... Bu yüzden yeni motorda limitlerin çok zorlanmamasını istiyorlar bence. Yoksa bu motorların piyasaya sürülmeden önce geçtiği test aşamalarını herkes biliyordur herhalde, sokulan redline'ların haddi hesabı yok...

Bu sebeplerden ötürü ben de belli bir kilometreden sonra motora hafif hafif yüklenmenin bir sorun teşkil edeceğini düşünmüyorum. Ama 'hafif hafif' diyorum bakın, çok fazla değil.
Zaten bu motorun kitapçığında da "İlk 1000 kilometre boyunca 7000 deviri geçmeyin, sonraki 600 km boyunca da 8400 deviri geçmeyin." falan yazmıyor.
"0 - 1000 km boyunca 7000 devirin, 1000 - 1600 km boyunca da 8400 devirin üzerinde 'uzun süre' kullanmaktan kaçının." yazıyor. Bu iki cümle arasında önemli fark var... Yani adam sana apaçık bir şekilde limitleri hiç geçme demiyor, arada bir geç ama motoru öküz gibi de kullanma yani diyor...
Benim tavsiyem;
- Mümkün olduğunca şehir içi kullanımdan uzak bir şekilde, serin havalarda motoru belirli kilometre aralıklarla dinlendire dinlendire uzun yol yapın mümkünse. Ama hep sabit bir devirde kalmayın.
- Motoru ilk 1500 - 2000 kilometreye kadar 'düşük viteslerde' deli gibi sıkıştırmayın.
- 500 - 600 kilometrelerden sonra da 5. ve 6. viteste stabil giderken ara ara uzayın şöyle bir 140 - 150'li hızlara biraz gidin sonra kapatın gazı tekrar. Hafif hafif yüklenin yani.
- Yüklenmelerin dozajını motorunuzun kilometresine göre ayarlayın. Arada bir limitleri yükseltmenin, zorlamanın hiçbir zararı olmaz bence.
- Motor devrini tamamlamadan vites yükseltmeyin erkenden. Ama fazla da bağırtmayın.
- Rodaj bitene kadar 2 kişi uzun süre kullanmamaya özen gösterin.
- Motor ısınmadan (hararet göstergesinde ikinci çizgiyi görmeden) asla gaz vermeyin, kullanmayın. Zaten çift silindir olduğu için çabuk ısınıyor, maksimum 3 dakikada ısınıyor. Hatta sadece rodaj döneminde değil, hiçbir zaman ısınmadan kullanmayın.
Beni yanlış anlamayın, kimseye bilgelik veya ustalık taslamak gibi bir niyetim yok. Ben rodajımı aynen yazdığım şekilde yaptım, 1000 bakımına gittiğimde de servisteki usta doğru olanı yaptığımı söyledi ve motoru kullandıktan sonra da gerçekten güzel açılmış dedi.
Benim bu yazdıklarım sadece vasıfsız bir motorcu olarak sizlere naçizane tavsiyelerimdir... Siz kafanıza nasıl yatıyorsa, içiniz nasıl rahat edecekse, nasıl uygun görüyorsanız öyle yapın.
Herkese kazasız belasız sürüşler...
