Acil durum frenini becerememek

Katılım
21 Mar 2016
Mesajlar
875
140-299 km saat hzlarda sürüyorsanız ani frenlemede debriyajı çeksen nolur çekmesen nolur. O hızlarda fren çalışması yapan olmuş mudur? Eğitimler veya tecrübe hiçbir insanı 300 km hızda fren ustası yapamaz. Olsada bir olur iki olur üç olmaz. En iyi eğitim en iyi tecrübe frenlere en az güvenerek yapılan değil mi?

Bununla birlikte motor freniyle birlikte fren kullanımı motoru en kısa be kontrollü şekilde durdurur. Debriyajı çekin be frenleyin ekolünü savunanların temel amacı daha kısa sürede durmak değildir. Panik durumunda gazı kapamama gibi hataların çokluğu nedeniyledir.

Motor freni ve freni eküri biçimde kullanarak en kısa mesafede durabilirsiniz. Ama bunu panik veya acil bir durumda (burada teoride anlatması kolay saliseler sözkonusu olduğunda aklımıza bile gelmeyebilir) ancak ve ancak uzun yıllar ve km ler boyunca motor kullanmış çok tecrübeliler başarabilir.

Yeni başlayan veya bir kaç yıldır motor süren km deneyimi 50 binlerin altındakiler panik anında vites düşür fren yap ön arka doğru limonla son anda motor stop etmeden öncede debriyajı sık bunları sadece saliseler içinde yap konusunda ancak debriyajı da çekerek daha kısa sürede durabilirler.

Yani motor freni uzun tecrübe işi. Tecrübesi az olanlar için debriyajı çek frene limon yap daha mantıklı olabilir.

Kimse honda dan bir kaç saat eğitim alıpta gerçek hayatta bu kadar karmaşık motor freniyle durma tecrübesini kazanamaz.
 
Katılım
16 Eyl 2015
Mesajlar
699
Gerçekten çok şaşırdım debriyaja basarak daha çabuk duracağını zanneden arkadaşlara, motosiklet veya araba kullanmayip mantik yürütsen motordan yükü kesiyorsun desen belki kompresyondan bi haber biri olarak mantikli gelebilir fakat hem kullanici olup hem de bunu savunabilen birileri olması beni çok şaşırttı.Vites değiştirirken anlik debriyaj a basıp çekerken bile salinip gidiyor hiz kazanıyor alet kaldı ki basili tutup frenle daha çabuk duracaksin :D
150km/s ile giderken gaz kesip ön arka fren yarim saniye sonra düşen devirle beraber vites düşürüp debriyaji biraktigin anda toplamda 1 saniye gibi zamanda 80km/s e düşme şansı var,fakat debriyaja basip fren yapildiginda 1saniyede max. 110da kalirsin diye tahmin ediyorum.
 
Katılım
16 Ara 2012
Mesajlar
1,634
Gecen yil bu zamanlar keske 140 yerine 134 ile gidiyor olsaymisim. 140 olunca 300'e yuvarlanmis.

Amerika dunya savasi esnasinda askere alinmamak icin 200 dolar gibi bir para istiyor. Ama kimsede zaten para pul yok. Diyorlar ki 200 degil 2000 dolar isteseydi de değişen bir sey olmazdi. Cebinde hic parasi olmayan icin 200 ile 2000 bir.

Bizimki de o hesap 140 ile 300 bir. :)
 
Katılım
15 Şub 2016
Mesajlar
197
Gerçekten çok şaşırdım debriyaja basarak daha çabuk duracağını zanneden arkadaşlara

Yanlış bilgiyi yüksek özgüvenle itelemek dedikleri bu olsa gerek.

1- Giderken debriyaja bastığında motor hızlanmaz, sadece kompresyonla yavaşlamayı keser. Motorla lastiklerin bağlantısını kesiyorsun, hızlanma için gerekli enerji nasıl aktarılacak lastiklere?

2- Elini gazdan çektiğinde motor seni 10 birim yavaşlatıyorsa, sen de frenle 3 birim yavaşlatma uyguluyorsan ne ala; 13 birimlik yavaşlama görürsün. Ama motor 10'luk yavaşlatırken sen frenlere abanıp 15 birimlik yavaşlama tetiklersen artık motor yavaşlatmaya katkı sağlamaz, aksine onu kendi yavaşlama hızından daha hızlı yavaşlatmak istediğin için sana karşı koyar.

Gözünüzde canlandırın, eminim anlayacaksınız: motorun arka lastiği havada kalacak şekilde standa aldığınızı ve motoru çalıştırıp arka lastiği döndürmeye başladığınızı hayal edin. Belli bir hızda elinizi gazdan çekince lastik motor konpresyonu yüzünden yavaşlamaya başlar. Şimdi varsayalım ki daha iyi yavaşlamasını isteyip elimizle durdurmaya çalıştık. Ne olur? Eğer debriyaja basılmazsa elimizle hem lastiği hem de belli bir dönme momentine sahip motoru yavaşlatmamız gerektiğini fark ederiz.
 
Katılım
13 Ara 2004
Mesajlar
13,918
Geçen gün iş yerinden yeni çıktım motor daha ısınmadı diye 4. vites ile 5. vites arasındaki boş vitese attım yokuş aşağı boşta iniyorum öyle. Önüme araba atladı. Frenlere asıldığım anda arka teker kilit. Kaç aydır arka tekeri kilitlememiştim, vites boşta indiğim için teker kilitlendi. Acil frende debriyajı çekerseniz arka freni kullanamazsınız.
 
Katılım
11 Mar 2015
Mesajlar
2,412
Dostum yazindan anladigim ve bir cok arkadasin yazdiklari karsisinda hayretler icersinde kaldim simdi gelelim benim tecrubeme gore nacizane fikirlerime 1 panik fren yaparken asla kacis manevrasi 2 si bi arada yapilmamali aksi halde kaza kacinilnaz olur ya manevra ya fren
2 panik frende debriyaji cekmeniz fren mesafesini uzatir bunu arabada yapip kizaklatan cok olur aksini savunan arkadaslar 50 km hizla giderken debriyaji cekin kac metre gideceksiniz birde 50 km ile sadece gazi kapatin ne kadar gidecek panik frenle birlikte vites kucultup fren mesafesini azaltabilirsiniz
Daha dun bir anda servis atladi onume 90 km hizim vardi kacis manevran olmadigi icin frenlemeye basladim yaklastikca dozunu arttirdim bu esnada vites kuculterek motor freninide yapiyor mesafem cok daraldi arka frenin dozunu biraz fazla arttirinca kaymaya basladik artcida vurucaz sanip iyice sola kapaninca anlik arka yon degisti yatirmamak icin yarim debriyajda gaza asilip dengeyi toparladiktan sonra frenlemeye devam ettim ve ortalama 5km hiz ile tanponuna dokundum butun bunlar belki 5 saniye icinde olup bitiverdi

---------- Mesajlar birleştirildi - 10:36 ---------- bir önceki mesaj zamanı 10:31 ----------

Yanlış bilgiyi yüksek özgüvenle itelemek dedikleri bu olsa gerek.

1- Giderken debriyaja bastığında motor hızlanmaz, sadece kompresyonla yavaşlamayı keser. Motorla lastiklerin bağlantısını kesiyorsun, hızlanma için gerekli enerji nasıl aktarılacak lastiklere?

2- Elini gazdan çektiğinde motor seni 10 birim yavaşlatıyorsa, sen de frenle 3 birim yavaşlatma uyguluyorsan ne ala; 13 birimlik yavaşlama görürsün. Ama motor 10'luk yavaşlatırken sen frenlere abanıp 15 birimlik yavaşlama tetiklersen artık motor yavaşlatmaya katkı sağlamaz, aksine onu kendi yavaşlama hızından daha hızlı yavaşlatmak istediğin için sana karşı koyar.

Gözünüzde canlandırın, eminim anlayacaksınız: motorun arka lastiği havada kalacak şekilde standa aldığınızı ve motoru çalıştırıp arka lastiği döndürmeye başladığınızı hayal edin. Belli bir hızda elinizi gazdan çekince lastik motor konpresyonu yüzünden yavaşlamaya başlar. Şimdi varsayalım ki daha iyi yavaşlamasını isteyip elimizle durdurmaya çalıştık. Ne olur? Eğer debriyaja basılmazsa elimizle hem lastiği hem de belli bir dönme momentine sahip motoru yavaşlatmamız gerektiğini fark ederiz.

Valla dostum cok yanlis biliyorsun motorun durmaya karsi koyacagi devir ve verecegi hiz rolantideki hareketidir ve sirasi ile vites kucultup debriyaji birakir isen motor israrla yavaslamaya calisicaktir senin soyledigin kisim sadece rolanti devrinde olacaktir keza debriyaja basmadan firen yaptiginda bile motor gidemedigi icin stop eder yani frenede bassan motorun gitme durumu soz konusu degildir bana gore insanlari yanlis yonlendiriyorsunuz
 
Son düzenleme:
Katılım
15 Şub 2016
Mesajlar
197
Valla dostum cok yanlis biliyorsun motorun durmaya karsi koyacagi devir ve verecegi hiz rolantideki hareketidir ve sirasi ile vites kucultup debriyaji birakir isen motor israrla yavaslamaya calisicaktir senin soyledigin kisim sadece rolanti devrinde olacaktir keza debriyaja basmadan firen yaptiginda bile motor gidemedigi icin stop eder yani frenede bassan motorun gitme durumu soz konusu degildir bana gore insanlari yanlis yonlendiriyorsunuz

2 tane madde yazdim. Hangisinde neyi mantiksiz buldun, acar misin?
 
Katılım
11 Mar 2015
Mesajlar
2,412
2 tane madde yazdim. Hangisinde neyi mantiksiz buldun, acar misin?

1 e gelince evet debriyajı cekersen motor hızlanmaz belırlı bi oranda yavaşlamaya girer bu örnegine karşılık debriyajı çekmeden gazı kapatırsan motor frenı ıle cok daha kısa sürede durursun ben çogu zaman bizim 1-2 km arasında olan bir cadde var hızımı 50 km ye getirince boşa atıyorum ve o cadde boyunca gidiyorum ivmelenmıyor belki ama durmak içinde pek bişey yapmıyor seni yavaşlatan sürtünme,rüzgar direnci yoldaki dik eğim oluyor
2 cisine gelicek olursak (bana göre) çok alakasız
2 dakikaya bakarsan anlarsın ne demek ıstedıgımı
 
Katılım
16 Ara 2012
Mesajlar
1,634
Acil frende debriyajı çekerseniz arka freni kullanamazsınız.

Mengü başkan önceki sayfalarda yazmışım oradan kopyalayayım senin için.

zaferce' Alıntı:
Motorda ABS yok ise acil durum freninde yok ise arka teker ile ilgili yapılacak şey zaten kitle-unut. Arka teker kilitlenecek. Olması gereken bu. Ön fren artan basınçla. Kilitlenmemesi gereken yalnızca ön teker.

Bak gözüm benim, senle bir tam gün boyunca beraber motor sürdük. Sürüşünü hep gördüm ve sana diyorum ki bir kere ADAC kapalı alan bir de yol eğitimi alsan sürüşün bambaşka olacak ve eğitim alan tecrübeli sürücülerin tümü gibi ne kadar da yanılıyormuşum dediğin onlarca şey olacak. Bende motor olmadığı için bu yıl eğitim alamıyorum ama Serap ART'ın 29 Nisan'daki paket eğitimine katılacak. Sen de katılsan ne güzel olur. Bu konuları eğitimin ardından yeniden beraber sürerken konuşuruz hem.

ART'ı beğenmezsen OMM de Ankara'da eğitimler düzenliyor. Bugün bir kapalı alan eğitimi var mesela. http://ommriders.com/Media/takvim/Davetiyeler/Nisan17AnkaraControl.pdf Acil durum freninde kilitlenmemesi gerektiği yanılgısının yanında onlarca başka şey görme imkanı olur. Yol eğitiminin yerini tutmasa bile en azından Sistem'le tanışma imkanı sağlayan RoadCraft dedikleri şeyler de var 24 Nisan'da. http://ommriders.com/Media/takvim/Davetiyeler/Nisan24AnkaraRoadCraft.pdf Yemin ediyorum. Acayip faydasını görecek ve değişeceksin.

Gel seni kurtaralım bu eğitimsizlik olayından. Birlikte yapacağımız sürüşler çok daha keyifli olacak, söz.

Eğitimlerden sonra, "Fark görmedim. Bunların hepsi yalan. On yüz bin yıl, trilyor km tecrübeli eğitimsiz reyzinkçi abiler daha doğru biliyor. Ben zaten bundan daha iyi sürüyordum." dersen, ben de bırakacağım bu eğitim işlerini. ;)
 
Son düzenleme:
Katılım
13 Ara 2004
Mesajlar
13,918
Mengü başkan önceki sayfalarda yazmışım oradan kopyalayayım senin için.



Bak gözüm benim, senle bir tam gün boyunca beraber motor sürdük. Sürüşünü hep gördüm ve sana diyorum ki bir kere ADAC kapalı alan bir de yol eğitimi alsan sürüşün bambaşka olacak ve eğitim alan tecrübeli sürücülerin tümü gibi ne kadar da yanılıyormuşum dediğin onlarca şey olacak. Bende motor olmadığı için bu yıl eğitim alamıyorum ama Serap ART'ın 29 Nisan'daki paket eğitimine katılacak. Sen de katılsan ne güzel olur. Bu konuları eğitimin ardından yeniden beraber sürerken konuşuruz hem.

ART'ı beğenmezsen OMM de Ankara'da eğitimler düzenliyor. Bugün bir kapalı alan eğitimi var mesela. http://ommriders.com/Media/takvim/Davetiyeler/Nisan17AnkaraControl.pdf Acil durum freninde kilitlenmemesi gerektiği yanılgısının yanında onlarca başka şey görme imkanı olur. Yol eğitiminin yerini tutmasa bile en azından Sistem'le tanışma imkanı sağlayan RoadCraft dedikleri şeyler de var 24 Nisan'da. http://ommriders.com/Media/takvim/Davetiyeler/Nisan24AnkaraRoadCraft.pdf Yemin ediyorum. Acayip faydasını görecek ve değişeceksin.

Gel seni kurtaralım bu eğitimsizlik olayından. Birlikte yapacağımız sürüşler çok daha keyifli olacak, söz.

Eğitimlerden sonra, "Fark görmedim. Bunların hepsi yalan. On yüz bin yıl, trilyor km tecrübeli eğitimsiz reyzinkçi abiler daha doğru biliyor. Ben zaten bundan daha iyi sürüyordum." dersen, ben de bırakacağım bu eğitim işlerini. ;)
Abi işten çıkıcam. 1 yıllık bütçemde motosiklet eğitimine veya yeni koruma ekipmanlarına para yok malesef :) O paraları motosiklet trafik sigortalarına, araba sigortasına, muayenelere falan yatırıyorum malesef. Kendi işlerim istediğim gibi giderse ve para kazanırsam eğitime gelirim neden olmasın.
 
Katılım
22 Mar 2016
Mesajlar
9
Arkadaşlar size konuyu 3 saniye sıralaması ile anlatayım ve kapansın herkesinde gönlü olsun..:) 1. Sn arka fren 2.saniye ön fren 3. Sn de debriyaj sıkılır debriyaj sıkıldıktan sonra ön fren sıkılması 3/1 oranında arttırılır. İyi sürüşler
 
Katılım
16 Eyl 2014
Mesajlar
3,050
Merhaba

Ben darkcity200 ve zaferce 'ye katılıyorum.

Daha önceden aldığım online teori eğitiminde Caner Atagun'a da soruldu bu soru ve yaniti aynı aşağıdaki gibi bir yanıt idi.

https://www.artmotoakademi.com/akademi-tr/page-Makaleler.php?id=15

Ben sürüş bakımından daha portakalda vitamin olduğumun farkındayım :) görüşümü belirtmek istedim . Açıklaması bana gayet mantıklı geldi.

Kazasiz belasiz
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst