- Katılım
- 12 May 2015
- Mesajlar
- 256
Daha önce konuşulduğunda da yazmıştım. Yukarıda Mengu16'nın yazdığı gibi abs görevi görüyor olmasının nedeni motor hala tekerleğe güç verdiğindendir. Dolayısıyla bu durum yazdıklarımın kanıtıdır demiştim: ani ve tam güç fren sıkma durumunda fizik kurallarına göre debriyajın çekili olması ile daha kısa sürede durursunuz. Motor freni vardır ve gerçektir; motorun parçalarında oluşan sürtünme kuvveti ile bu frenleme hissi elde edilir. Ama hiç bir motor freni ani ve kuvvetli bir fren kadar iyi frenleme yapamaz. Bu nedenle ani ve kuvvetli fren sıktığınızda, sıktığınız frenin bir kısmı da motoru normal seyrinden daha kısa sürede durdurmak için boşa harcanacaktır. Olay çok basit beyler, eylemsizlik prensibi, motor ve şanzumanın nasıl çalıştığını biliyorsanız bunu tartışmaya gerek yok. Süre farklılıkları olabilir, 4 silindirli motoru ani fren ile durdururken daha fazla fren gücü motora gider, çünkü 250 cc'lik tek bir pistonu durdurmaya çalışmak ile 1000 cc lik toplam 4 pistonu durdurmaya çalışmak farklıdır. Haa, daha önce yazdığım gibi bunun etkisi çok çok da fazla değildir. Çünkü 300 kiloyu hareket anında iken aniden durdurmaya çalışmak ana mevzumuz iken motorun dönme hareketini durdurmak ona göre küçük bir etkidir. Yani fark büyük olmaz.
Ancak, fizik kurallarını bilirsiniz; varsayımlar ve sabitlenmiş ortamlarda kurallar konabilir. Bu kurallarda teker kitlenme veya fren ile birlikte sürekli motoru vites değiştirme vasıtası ile en yüksek devire alıp da kompresyon yaptırarak motoru yüksek devirde tutabilen arkadaşları hesaba katmıyoruz.
ABS olmayan bir motorda arka tekerlek kitleneceğine, debriyajı çekmeden biraz daha ileride durmak daha güvenlidir şüphesiz.
Sonuç olarak; fizik kurallarına göre debriyajı çekmeniz gerekir ama sürüş şartlarına göre çekmeden daha güvenli sonuçlar da elde edebilirsiniz. Bu nedenle iki farklı ekol vardır, biri çek diğeri çekme derler.
Kullandığınız motora göre davranmalısınız bence. ABS yoksa çekmeyin, enjeksiyon yoksa çekmeyin; bunlar varsa da tercih sizin; kullanış tarzınıza göre ister çekin ister çekmeyin öyle atla deve kadar fark yaratmaz, yeter ki durmaya yakın değil de motor devri 3000'in altına geldiğinde çekmiş olun. Yani en önemli mevzu durmaya yakın debriyajı çekmek değil, devir iyice düştüğünde çekmektir. Çünkü enjeksiyonlu motorlarda düşük devirlere kadar motora yakıt gitmediğinden yavaşlatabileceğiniz için öyle veya böyle güzelce yavaşlarsınız. Ama, eğer devir 2500'e düştüğünde (özellikle siz 5 veya 6. viteste iken hızınız yüksek olacağından) debriyajı çekmezseniz, o zaman işte ciddi bir şekilde durma süreniz uzamış olur. Çünkü rölanti devrine yaklaştığınızda başka bir kuvvet daha devreye giriyor: enjeksiyon motora yakıt verip bir nevi gaz vermeye başlıyor.
Ancak, fizik kurallarını bilirsiniz; varsayımlar ve sabitlenmiş ortamlarda kurallar konabilir. Bu kurallarda teker kitlenme veya fren ile birlikte sürekli motoru vites değiştirme vasıtası ile en yüksek devire alıp da kompresyon yaptırarak motoru yüksek devirde tutabilen arkadaşları hesaba katmıyoruz.
ABS olmayan bir motorda arka tekerlek kitleneceğine, debriyajı çekmeden biraz daha ileride durmak daha güvenlidir şüphesiz.
Sonuç olarak; fizik kurallarına göre debriyajı çekmeniz gerekir ama sürüş şartlarına göre çekmeden daha güvenli sonuçlar da elde edebilirsiniz. Bu nedenle iki farklı ekol vardır, biri çek diğeri çekme derler.
Kullandığınız motora göre davranmalısınız bence. ABS yoksa çekmeyin, enjeksiyon yoksa çekmeyin; bunlar varsa da tercih sizin; kullanış tarzınıza göre ister çekin ister çekmeyin öyle atla deve kadar fark yaratmaz, yeter ki durmaya yakın değil de motor devri 3000'in altına geldiğinde çekmiş olun. Yani en önemli mevzu durmaya yakın debriyajı çekmek değil, devir iyice düştüğünde çekmektir. Çünkü enjeksiyonlu motorlarda düşük devirlere kadar motora yakıt gitmediğinden yavaşlatabileceğiniz için öyle veya böyle güzelce yavaşlarsınız. Ama, eğer devir 2500'e düştüğünde (özellikle siz 5 veya 6. viteste iken hızınız yüksek olacağından) debriyajı çekmezseniz, o zaman işte ciddi bir şekilde durma süreniz uzamış olur. Çünkü rölanti devrine yaklaştığınızda başka bir kuvvet daha devreye giriyor: enjeksiyon motora yakıt verip bir nevi gaz vermeye başlıyor.