genelde ön fren mi kullanılır arka fren mi?

Katılım
17 Mar 2014
Mesajlar
1,290
Motosikleti
1190 ADV
Benim motoru 2 parmakla durdurabilene depo dolu şekilde motorumu hediye ediyorum, yanında da sıfır, hiç kullanılmamış buff. İki parmak fren kullanımı zinhar yasak değil, yanlış değil ama herkes yapamaz, yapmamalı da. Söz gelimi yeni başlayan biri, daha motorunun A'sına, B'sine, C'sine hakim değilken onu 2 parmak frene alıştırmak adama anca kaza yaptırır. Hele bir 4 parmakla alışsın, öğrensin, ileride yapabiliyorsa 2 parmak frenle dursun.

Gerçekten 2 parmakla durmuyorsa motorun yada çok kuvvet uygulamak gerekiyorsa manete, bir problem vardır fren sisteminde. Çelik fren hortumuna geçmeyi dene... çok fark görürsün.
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
18,515
Motosikleti
Sym Wolf Sb250Ni
Gerçekten 2 parmakla durmuyorsa motorun yada çok kuvvet uygulamak gerekiyorsa manete, bir problem vardır fren sisteminde. Çelik fren hortumuna geçmeyi dene... çok fark görürsün.
Yok ben direk motoru çöpe atacağım. Kasko yapsalar o hafta çaldırtacağım, duvara girip pert edeceğim.

Şaka bir yana tüm disklerin ve balataların yenilenmesi gerekiyor, hatta arka kaliperin tamir kitiyle daha iyi hale getirilmesi gerekiyor. Çin malı bir manet kullanıyorum, motoru kullanacaksam orijinal manet alsam iyi olur. Çelik fren hortumu tavsiyesi için de eyvallah, aklımda bulunsun.
 
Katılım
7 May 2024
Mesajlar
1,857
Motosikleti
cbf 150
Tommy ben farklı birşey demedim, motordan motora tecrübeden tecrübeye değişir. ama 2000lerden sonra çıkmış büyük hacimli motorlarda genelde tek parmakla bile durursun eğerki seni motorda oldugu gibi bir sorun yoksa.Tavsiye edilirmi edilmez. Misal 200 küsür beygirlik 1000rrda gazı kapatamıyabilirsin ve sonu iyi olmaz.
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
18,515
Motosikleti
Sym Wolf Sb250Ni
Tommy ben farklı birşey demedim, motordan motora tecrübeden tecrübeye değişir. ama 2000lerden sonra çıkmış büyük hacimli motorlarda genelde tek parmakla bile durursun eğerki seni motorda oldugu gibi bir sorun yoksa.Tavsiye edilirmi edilmez. Misal 200 küsür beygirlik 1000rrda gazı kapatamıyabilirsin ve sonu iyi olmaz.
Yok ben zaten sana özel demedim. Benim derdim daha tecrübesi çok azken, düşük cc fik fik bir motorla bu işleri yapmaya kalkıp duramayan kardeşlere.
 
Katılım
13 Şub 2024
Mesajlar
343
Motosikleti
Hero Dash 125, CB125F
Bunu bu şekilde böyle genel geçer bir kural olarak söylemek pek doğru olmuyor ama.
Gazı açarken de iki parmağın ön frende tutulması artık faydaları da ortaya koyulmuş, kullanılabilecek yöntemlerden biri.
Hocam bu tür kullanım düşük süratlerde işe yarıyor ve öneriliyor. Önündekinin ani fren yapmasını bekliyorsan, yola yaya kedi köpek atlayacak bir yerdeysen parmak frende hazır oluyor. Daha yarım saat önce parktan önüme iki çocuk atladı mesela, elim frende olmasa girmiştim.

Ama hızlı giderken refleksif olarak fren sıkılacaksa parmakları doğru yerleştirmeden sıkıp fren performansını düşürüyor. Hatta bazen engelkaç yerine fren yapılmasına sebep oluyor.
 
Katılım
10 Tem 2006
Mesajlar
20,993
Motosikleti
Forza250-cygnusL
Her şeye 10 paragraf sayfa yazı yazmak istemediğim için basitçe yazıp geçmiştim. Bazen vaktim ya da uzun yazasım olmuyor. Bu durumlarda yazdıklarım eksik algılanıyor. Ben ise yazarken birinin takılacağını düşünmüyor oluyorum. (sonradan ekleme: şunu yazmam bile yarım saatimi belki fazlasını aldı)

Söylediğinizde haksızsınız demem. Bende haklıyım :) Hidrolik aradaki farkı hissettirmez değil. Fren balatasında incelme yaşandıkça hidroliği daha fazla sıkıştırmak için maneti daha fazla çekeriz. (ya da pedalı ittiririz) Bunda bir yanlışlık yok. Bir yerlerden hidrolik peyda olamayacağından kapalı bir sistem kendi kendine dolduramaz. Bir şey ile doluyorsa sistemde hava vardır. Fren yine düzgün tutmaz.

Ancak; Şu durumda dediğiniz olur. Bazı kaliperler balata inceldikçe balatayı ileri ittirir. Bir ara MX5'te bununla alakalı bir hayli uğraşmıştım. (İş bilmez bir mekanikerin yaptığı hatadan dolayı tamir takımını aradım) Arka kaliperlerde pistonu geri ittirebilmek için bir aparat gerekiyor. Çevirerek geri ittirmeyi sağlıyor. Ufacık bir dişliyi sıyırıyor doğru aparat kullanılmazsa. Sonucunda El freni tutmuyor. Arka fren ise bir hayli zayıflıyor. Bunun sanayide farklı isimleri var. Kurmalı piston falan diyorlar. Tam teknik ismini bilmiyorum. Yay kurmalı fren pistonu gibi bir şey olmalı. Bazı kaliperlerde geri ittirebilmek için markaya özel aparatlar var. Bu sebepten balata azalınca o sistemde hidrolik tankındaki yağ seviyesi azalmış gözükür. Yani her ikisinde de yanlışlık yok. Sizin dediğinizde doğru, benim dediğimde.

Hatta Killingroad'un yaşadığı olay benim bahsettiğim şey. Bir ihtimalde kaliper pistonu sizin söylediğiniz benim ise yukarıdaki paragrafta çalışma şeklini basitçe anlattığım özelliğe sahip ve bashplate gözle fark etmesi zor olacak ancak arka fren pedalının çalışmasını zorlayacak kadar daha yamuldu. Ancak fark etmedi.
Kıymetli zamanını aldığım için özür dilerim... Ayrıca cevap vermeye çalıştığın için teşekkür ederim...
40 yıllık binici ve arada sırada tamirciliğini de yaptığım için deneyimlerimden dolayı yazdım yazımı...
Ben de tam açıklamak yerine geçiştirdim aslında..
Daha açıklayıcı olmak adına şöyle anlatmaya çalışayım...
Yeni takılmış balatadan başlayalım...
İlk fren sıktığımızda biraz sert hissettirir ama alıştıkça manet daha da yumuşayacaktır..
Balatalar aşındıkça gidondaki hidrolik deposundan merkezin ihtiyacı olan hidroliği alacaktır.. (tabi sağlıklı çalışan merkezler için söylediklerim)
Her fren sıktığımızda pistonlar balatalara basacak , maneti bıraktığınızda balatayı salacak kadar serbest kalır.. Hiç bir zaman pistonlar 0 konumuna gelmezler..(en dibine kadar inmezler)
Yani balatanın her şeklinde sadece balatayı rahat bırakacak kadar dönüş yapar..
Başta dediğim gibi.. Fren merkezinin sağlam hidroliğinin tam olduğu durumlardan bahsediyorum..

eski model 1961 model opelim vardı gençken..
Kara düzendi frenleri..
4 teker hiç bir zaman aynı seviyede tutmazdı ilk basışta..
Üç dört pompalamada tutardı frenler..
Durduk yere anılarım depreşti şimdi :)
Mesaj otomatik olarak birleştirildi:

Benim motoru 2 parmakla durdurabilene depo dolu şekilde motorumu hediye ediyorum, yanında da sıfır, hiç kullanılmamış buff. İki parmak fren kullanımı zinhar yasak değil, yanlış değil ama herkes yapamaz, yapmamalı da. Söz gelimi yeni başlayan biri, daha motorunun A'sına, B'sine, C'sine hakim değilken onu 2 parmak frene alıştırmak adama anca kaza yaptırır. Hele bir 4 parmakla alışsın, öğrensin, ileride yapabiliyorsa 2 parmak frenle dursun.
İşallah denk geliriz denemek isterim...
Alırım anaktarını ;)
 
Katılım
4 Nis 2013
Mesajlar
563
Ben çok bilmem.. Bildiğim Motosikleti durduran ön Frendir.

Tommygun arkadaşı okurken aklıma geldi..

Geçmiş zaman Çalıştığım Şirkete reklamcı guruplar gelmişti. Altlarında son model Mustang ler ve BMW GS adventure Motorlar , havaları o biçimdi.. Yazın Lüks Sahil bölgelerinde tanıtım vs yaparlardı . Kafeteryada oturmuşlar geyik yapıyorlardı. O sırada Bizim şirketten bir arkadaş 3 tekerlekli bisiklet ile yedek parçadan gelirken Motorları görüyor ve incelemeye başlıyor. Kafeteryadaki Motorcu ahalisi bunu kafaya almak istiyor..
- Bilader , Beğendiysen al biraz turla .. diyorlar.
Bizim Arkadaş.. '' Ben bunları kullanmasına kullanırım ama Siz bu 3 tekeri zor kullanırsınız '' diyor..
Gurup şaşırıyor.. Nasıl yani ? diyorlar.
- İçinizden en iyisi kim ise alsın bu bisikleti şuradan bir tur atıp gelsin burasınıda benim döndüğüm hızda dönsün .. başkada birşey demiyorum diyor. iş ciddiye biniyor..

Motorlunun birisi gönüllü oluyor.. Bisiklete güle oynaya makara tukara biniyor ..ileriden dönüyor , arkadaşın dediği virajda ise takla !!

Hiç birşey göründüğü gibi değil .. İki parmakla bu motor durmuyor.. diyorsa...
3 teker bisiklet ile bu virajı alamassın ..diyorsa .. vardır bir bildikleri.
 

ACT

Katılım
3 Şub 2025
Mesajlar
1,610
Motosikleti
Pilsan Cobra
Kıymetli zamanını aldığım için özür dilerim... Ayrıca cevap vermeye çalıştığın için teşekkür ederim...
40 yıllık binici ve arada sırada tamirciliğini de yaptığım için deneyimlerimden dolayı yazdım yazımı...
Ben de tam açıklamak yerine geçiştirdim aslında..
Daha açıklayıcı olmak adına şöyle anlatmaya çalışayım...
Yeni takılmış balatadan başlayalım...
İlk fren sıktığımızda biraz sert hissettirir ama alıştıkça manet daha da yumuşayacaktır..
Balatalar aşındıkça gidondaki hidrolik deposundan merkezin ihtiyacı olan hidroliği alacaktır.. (tabi sağlıklı çalışan merkezler için söylediklerim)
Her fren sıktığımızda pistonlar balatalara basacak , maneti bıraktığınızda balatayı salacak kadar serbest kalır.. Hiç bir zaman pistonlar 0 konumuna gelmezler..(en dibine kadar inmezler)
Yani balatanın her şeklinde sadece balatayı rahat bırakacak kadar dönüş yapar..
Başta dediğim gibi.. Fren merkezinin sağlam hidroliğinin tam olduğu durumlardan bahsediyorum..

eski model 1961 model opelim vardı gençken..
Kara düzendi frenleri..
4 teker hiç bir zaman aynı seviyede tutmazdı ilk basışta..
Üç dört pompalamada tutardı frenler..
Durduk yere anılarım depreşti şimdi :)
Mesaj otomatik olarak birleştirildi:


İşallah denk geliriz denemek isterim...
Alırım anaktarını ;)
Abi asıl ben özür dilerim. Çok yanlış anlaşılmışım. Ne haddime. Benim kendime sitemimdi o. Genelde çok detaycı düşünürüm. Detaylara o kadar çok boğuluyorum ki insanlar sıkılıyor, yapıyorsam düzgün yapayım diye hep. Hatta bu başıma bela olur mükemmeliyetçilikten dolayı çoğu şeyi istediğim gibi gitmeyecek diye yarım bırakırım. Yapmadığım zamanda eksik hissediyorum böyle. Yoksa vaktimi almanızla alakalı bir sitem değil.
 
Katılım
17 Eki 2019
Mesajlar
802
Motosikleti
BMW 1300 GS ADV
Selamlar arkadaşlar,

Dördüncü parmak yani serçe parmağı frenajda kullanmanın bazı avantajları var. Bu nedenle dört parmak deniyor.

Mesela manete parmaklarınızı koyduğunuzda serçe parmağınızın manete dokunamadığını göreceksiniz. Parmağın ucu değer belki ama o kadar sıkma işlemi yapmaz serçe parmak. İşte bu noktada serçe parmakla da maneti sıkmaya çalıştığınızda otomatik olarak elinizi yukarı kaldırıp, gazı otomatik olarak bırakıyorsunuz.

Birinci faydası bu, serçe parmakla sıkmak gaz kolunu bırakmanıza neden oluyor.
İkinci faydası ise frenleme basıncına kesinlikle etkisi oluyor.

Bunun demo' larını kapalı alanda öğrencilerime yaptırıyorum. 3 ve 4 parmakla yaptıkları frenajda kesinlikle mesafe farkı oluyor.

3 parmakla frenlemeyi yapabilenler vardır. Fakat Bu arkadaşla kapalı alanda durma mesafelerini metre ile ölçerlerse kesinlikle farkı göreceklerdir. Yoksa 3 parmakla da durulur. Arada 1,5mt bile fark etse bazen bu mesafe hayat kurtarıyor.

İki parmak - dört parmak konusunda katı değilim. Sadece şunu söyleyebilirim. Hızınız 30 bile olsa panik frenleme de dört parmak.

Akan trafikte, ani gelişecek durumlara hazırlıkla olmak anlamında ya da hafif, tatlı , frenleme yapacakken iki parmakla disklerin tozunu alabiliriz. İş acil frenleme olursa dört parmağı tercih etmemiz inanın fren mesafenizi kısaltıyor.
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
10,020
Motosikleti
2022 Suzuki V Strom 650 (DL650)
...

Akan trafikte, ani gelişecek durumlara hazırlıkla olmak anlamında ya da hafif, tatlı , frenleme yapacakken iki parmakla disklerin tozunu alabiliriz. İş acil frenleme olursa dört parmağı tercih etmemiz inanın fren mesafenizi kısaltıyor.
Bunu daha önce de yazmıştım, fiilen frenlemeye başladğınız yerden itibaren ölçerseniz kesinlikle kısaltır ancak frenlemeye karar verdiğiniz andan itibaren ölçerseniz (frenler de patates değilse) bence aynı sonucu alırsınız...

Testin şöyle yapılması gerekir:

1. 70 (veya 100) km/s hızla giderken belli bir noktaya gelene kadar tüm parmaklar elcik üzerinde, o noktadan sonra dört parmak frenaj.
2. 70 (veya 100) km/s hızla ve iki parmak manet üzerinde hazır beklerken aynı noktada başlayan iki parmak frenaj.
3. Her iki testin sonucunda motosikletin ön tekerinin her iki testte de sabit olan o noktaya uzaklığı ölçülür.

Benim sağduyum (tekrarlıyorum; frenlerin patates olmaması şartıyla!) 1 ve 2 numaralı testler için 3 numaralı ölçümün birbirine çok yakın çıkacağını söylüyor. (100 km/s süratte saniyede 27 m ilerliyoruz, parmakların elcikten manete hareketi yaklaşık 0,2sn sürüyor yani fiilen frenleme yapmaya başlayana kadar 5,4 m ilerlemiş oluyoruz...)

İnşallah kısmet olur da böyle bir denemeyi beraber yaparız.
 
Katılım
10 Şub 2006
Mesajlar
6,827
Motosikleti
MV Agusta Brutale 800, Ducati 797
enduro esnasında arka fren, sert ve düz zeminlerde %80 dolaylarında ön fren
ama her daim debriyaja basmadan önce motor freni, yani gazı kısmak suretiyle kompresyonun durduruculuğundan faydalanma
 
Katılım
10 Tem 2007
Mesajlar
2,758
Motosikleti
Kymco Downtown350i/Dominar 400/Suzuki GSX-8S
İyide bu adı üstünde test. Her durumda frenlemeyi bilinçli olarak yapacaksınız. Ortada hiçbir zaman panikleme durumu olmayacak. 2 parmakla sıkarken panikle gaz açıldığını da düşünün? Bunu nasıl yansıtacaksınız deneye?
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
10,020
Motosikleti
2022 Suzuki V Strom 650 (DL650)
İyide bu adı üstünde test. Her durumda frenlemeyi bilinçli olarak yapacaksınız. Ortada hiçbir zaman panikleme durumu olmayacak. 2 parmakla sıkarken panikle gaz açıldığını da düşünün? Bunu nasıl yansıtacaksınız deneye?
İki parmakla fren sıkarken panikle gaz veriyorsanız ya manet ayarınız bozuktur / size göre değildir veya aşırı acemisinizdir temel hakimiyet eğitimi almanız gerekir, o kadar acemi adam vitesi nasıl değiştirebilir onu da hayal edemedim. (Yani öyle bir senaryo yok aslında, uydurma...)

Manet ayarı ile ilgili Google'da çıkan ilk kaynağı yapıştırayım:

Yazıda da şöyle bir kısım var:
...Having the proper lever angle makes it easier and more comfortable to reach and operate the controls. That’s especially important for the brake, which you should be covering with one or more fingers at all times so you’re ready to slow down in an instant...

Kalın kısmı ben işaretledim, en başından beri anlatmaya çalıştığım konu da bu. Ben daha hızlı tepki verebilmeyi her senaryoda daha çabuk durabilmeye tercih ederim. Başkasının kafasına yatmıyordur saygı duyarım da aksinin benim kafama yatması mümkün değil maalesef, çok tartışmayacağım bu konuyu çünkü abes buluyorum.
 
Katılım
10 Tem 2007
Mesajlar
2,758
Motosikleti
Kymco Downtown350i/Dominar 400/Suzuki GSX-8S
Olayı hemen özele indirgiyorsunuz. Genel konuşmuyor muyuz? Panik halini hiçbir zaman teste katamayacaksınız?
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
10,020
Motosikleti
2022 Suzuki V Strom 650 (DL650)
Olayı hemen özele indirgiyorsunuz. Genel konuşmuyor muyuz? Panik halini hiçbir zaman teste katamayacaksınız?
Ama anlatamıyorum bir türlü; *panik halinde bile fren ile gazı aynı anda kullanamıyor olmanız lazım*. Bu ihtimal her iki türlü kullanımda da mümkün zaten - o senaryonun gerçekleşmesi için gaz teli boşluk ayarı ve/veya manetin açısının hatalı olması gerekir (ikincisi çok daha etkili...), iki veya dört fren yapmak ile ilgili bir mevzu değil.

Ayrıca panik fren (demeyelim de ani / acil fren diyelim) de çalışması / alıştırması yapılan ve omuriliğe refleks olarak yerleştirilen bir şeydir.
 
Katılım
25 Mar 2024
Mesajlar
37
Motosikleti
Jüpiter 125
TVS Jüpiter kullanıyorum 1.87 boyundayım (midilli gibi duruyor biliyorum 😄) Benim ayarlayamadığım husus şu: Normal sürüş esnasında dört parmak fren kullanıyorum ve ellerim manetlerin üzerinde duruyor, gazı avuç içimle açıyorum. Sürüş esnasında ön kollarım yere paralel vaziyette, omuzlar düşükken gaz açtığımda sağ bileğim katlanıyor ve öyle kalıyorum. Bir süre sonra bileğimde ağrı başlıyor. Kendimce koyduğum teşhis de şu: Ya motorun manetleri çok düz karşıya bakıyor ya da ben çok ama çok büyük bir kullanım hatası yapıyorum. Hangisi doğru acaba ?
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst