genelde ön fren mi kullanılır arka fren mi?

Katılım
28 Mar 2025
Mesajlar
443
Motosikleti
2014 Hero Thriller 150
Merhabalar; Bende frenlemede avucum gazı tam bırakmama durumu olmakta 1-2 gündür sadece arka ile yavaşlama yapıyorum. ikisini aynı anda kullanmada sağ elim gazı avuç içinden bırakamıyorum bazen sorun oluyor
Avucunu hafif kaldır gaz zaten şap diye kapanır, sonra geri koy avucunu yap freni. Tabi hafif elciğe avuç içinle sürtüp biraz daha nazik kapatırsan fena olmaz. Şehir içinde 2 parmak manette gitmek olayları geç fark ettiğinizde kurtarıyor. Açık yollarda o maneti ACT'ın dediği gibi rahat bırakın.
 
Katılım
21 Kas 2016
Mesajlar
5,669
Ön fren durdurur, arka fren dengeler. Beraber yapıldığında etkilidir. Siz gaz açarken ya da seyir halinde giderken parmaklarınızı manette tutuyorsunuz anladığım kadarıyla. Rahat bırakın maneti. Parmak manette tutulmaz. Doğru fren yapamazsınız. Fark edeceksiniz ki gazı bırakıp ön freni sıkıyorsunuz.

Bunu bu şekilde böyle genel geçer bir kural olarak söylemek pek doğru olmuyor ama.
Gazı açarken de iki parmağın ön frende tutulması artık faydaları da ortaya koyulmuş, kullanılabilecek yöntemlerden biri. Kimseyi böyle yap diye zora koşacak halimiz yok tabii, ama bu yapılmaz, böyle doğru fren yapılamaz demek de doğru olmuyor.
Sorununu belirten arkadaşa çözüm olarak söylediysen tabi başka ilk refleksi geliştirirken buna gerek yok.

Mesaj otomatik olarak birleştirildi:

Merhabalar; Bende frenlemede avucum gazı tam bırakmama durumu olmakta 1-2 gündür sadece arka ile yavaşlama yapıyorum. ikisini aynı anda kullanmada sağ elim gazı avuç içinden bırakamıyorum bazen sorun oluyor

Bilmediğim için soruyorum yanlış anlama lütfen, yeni mi başladın motor sürmeye?

Bu temel olarak halledilmesi gereken reflekslerden + manet ayarının da önemini gösteren detaylardan biri. Manet doğru şekilde ayarlanmalı ki, eğer parmak manette sürülmüyorsa da gaz kapatılırken parmak açıldığında manete uzanmalı. Ama bununla bitmiyor, gazı kapat freni sık şeklinde gerekirse hiç motor çalışmıyorken bunun antremanı yapılıp ele bu refleks kazandırılmalı.
İlk zamanlarda olursa korkutucu bir şey değil, olabilir, ancak belirli bir süre geçtikten sonra artık olmaması gerekiyor.
 

ACT

Katılım
3 Şub 2025
Mesajlar
1,610
Motosikleti
Pilsan Cobra
Bunu bu şekilde böyle genel geçer bir kural olarak söylemek pek doğru olmuyor ama.
Gazı açarken de iki parmağın ön frende tutulması artık faydaları da ortaya koyulmuş, kullanılabilecek yöntemlerden biri. Kimseyi böyle yap diye zora koşacak halimiz yok tabii, ama bu yapılmaz, böyle doğru fren yapılamaz demek de doğru olmuyor.
Sorununu belirten arkadaşa çözüm olarak söylediysen tabi başka ilk refleksi geliştirirken buna gerek yok.

Biz hep böyle öğrendik. Böyle yapılmaz bu yanlıştır denildi. Sonrada kimse bunu böyle tutabilirsin demedi :) Bende öğrendiğimi aktarıyorum.

Ama bunu böyle söylememin sebebi şu, 2 parmak tek parmakla yeteri kadar güç uygulanamaz. Arada parmak kalıp kendi parmağını sıkıştırabilirsin manetle. Bu durumda yine yeterli güç uygulamak mümkün olmaz. Birde gaz kolunu çamaşır sıkar gibi çevirip bileği düzelten bir sürüş stili var. Bilek bükülü değilde düz duruyorsa (Bunu yapanı çok görüyorum nedense) gazı kapatıp fren sıkmak mümkün değil. Gaz açıkken fren yapmaya çalışıp yapamıyorlar. Arkadaş hakkında hiç bir şey bilmiyoruz. Gazı bırakamadığını söylediği için tahmin yürüterek konuştum.
 
Katılım
21 Kas 2016
Mesajlar
5,669
Biz hep böyle öğrendik. Böyle yapılmaz bu yanlıştır denildi. Sonrada kimse bunu böyle tutabilirsin demedi :) Bende öğrendiğimi aktarıyorum.

Ama bunu böyle söylememin sebebi şu, 2 parmak tek parmakla yeteri kadar güç uygulanamaz. Arada parmak kalıp kendi parmağını sıkıştırabilirsin manetle. Bu durumda yine yeterli güç uygulamak mümkün olmaz. Birde gaz kolunu çamaşır sıkar gibi çevirip bileği düzelten bir sürüş stili var. Bilek bükülü değilde düz duruyorsa (Bunu yapanı çok görüyorum nedense) gazı kapatıp fren sıkmak mümkün değil. Gaz açıkken fren yapmaya çalışıp yapamıyorlar. Arkadaş hakkında hiç bir şey bilmiyoruz. Gazı bırakamadığını söylediği için tahmin yürüterek konuştum.

Soruyu soran arkadaş için eğer öyle yapıyorsa bu refleksi doğru oturtmak için denenebilir evet. Zorluk çekilen yerin tam neresi olduğunu kestiremediğim için ben de emin olamıyorum haliyle - ama başlangıçta önce gazı kapatıp frene gitme refleksini oturtmak için dört parmakla gidilebilir.

Evet biz böyle öğrendik maalesef, tommy'nin parmaklarını bantlamaya kadar götürenler vardı bu işi =)
Pek geçerliliği yok artık bunun ama. Çokça forumda kavgası gürültüsü dönmüştü daha önce de. Eski fren sistemlerinde bu ekstra bir gereksinimdi ama artık pek gerek kalmadı "çoğu motorda". Japonların adam gibi master cylinder kullanmama ısrarı da biterse tamamen düzlüğe çıkar bu konu =)

Parmakların manet arkasında sıkışması sürekli güldüğüm bir şeydi. İlk defa bunun için gerçekçi bir çıktı söylemiş oldun teşekkürler öncelikle =) Evet manet arkasında parmak kalınca yetersiz fren yapılamamış olabilir - ama bu durumdaki motorun da fren sistemini adam etmek gerekir. Bu eksikliği saklamaya yardımcı olması iyi midir kötü müdür bilemedim.

Sana değil ama genele bir ufak not olsun. Dört parmakla fren yapılmaz diye bir söylemde bulunmuyorum - ki bunu yapanlar da var da; ben sadece iki parmakla fren yapmak veya parmakları manette tutmak için yapılan eleştirilere karşıyım =)
 
Katılım
21 Kas 2009
Mesajlar
5,302
Motosikleti
750x
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Yavaşlamak için arka fren, durmak için ön fren.
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
10,024
Motosikleti
2022 Suzuki V Strom 650 (DL650)
Frenaja 0,2sn geç basıp 4 parmak asılmakla 0,2sn erken basıp 2 parmak çekmek pratikte aynı sonucu doğurur kanısındayım. (100km/s süratte 0,2sn'de 5,4m yol alırsınız...)

Düşük hızlarda kalabalık trafikte iki parmak fren manetinde olmanın daha hızlı müdahale edebilme avantajı vardır.

Freni çektiğinizde parmaklarınız manetle elcik arasında sıkışıyorsa manet ayarı bozuk olabilir ve/veya hava yapmıştır.
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
2,003
Motosikleti
NC 750 xdct Norden 901
Yaptığım yolculuk sonunda düşünürüm. Eğer ani fren vermemiş isem güzel ve güvenli yolculuk yaptım derim. NC de 57 bin km de ön balata 48 bin km de arka orijinal balatalari değiştim. Arka freni daha çok kullanıyorum demekki. Motorum 132 bin de ve 3. Takım fren balatası var . En az %30 duruyor
 
Katılım
7 May 2024
Mesajlar
1,857
Motosikleti
cbf 150
2 parmak 4 parmak olayı bilimsel olarak ispatlanabilir.

Ama biimsel olarak yanlışlığıda ispatlanabilir. Tamamen motordan motora fark eden hatta kullanıcıdan kullanıcıya fark eden bir durum.

Misal vespa scooterımda iki parmak kullanmam her iki elimde nizamidir. Fren yapacağım zaman normal yaparım dururum.

Ama iki parmakla bunu yapamıyorum vespada neden? çok biçimsiz bir fren kolu var ayarsız ayrıca iki parmakla basıncı yemiyor.

ama hayabusam ve v stromda iki parmakla duruyorum neden çünkü ikisindede iki parmak yeterli basıncı sağlıyor. ayrıca ayarlanabilir manetler var.

eğer ki Actin dediği gibi olsaydı diyelimki 2 tane GS 1300 biri 2 parmak diğeri 4 parmak ani fren yapacak bir senaryodayız.

Ben 2 parmakla ACT den evel reaksiyon gösterip durabilirim.

Ama beni al başka birini koy diyelimki acemi olsun. Gazı kesemeyebilir anında kaza yapar.

Bunlar tecrübe işi ve pratik işi benim tecrübem yüzbinlerce km ve yıl ACT de aynıdır. işin püf noktası tecrübe ve pratik. Bakın o kadar alışığımki motor değiştirince bile frenajım etkilenmiyor.
 

ACT

Katılım
3 Şub 2025
Mesajlar
1,610
Motosikleti
Pilsan Cobra
Bunlar tecrübe işi ve pratik işi benim tecrübem yüzbinlerce km ve yıl ACT de aynıdır. işin püf noktası tecrübe ve pratik. Bakın o kadar alışığımki motor değiştirince bile frenajım etkilenmiyor.
Abi ben yeni motorcuyum. 12 senedir kullanıyorum ama son 4-5 senesi nispeten bilinçli. Birazcık bilgi ve öğrenmeye meraklıyım. Fark edilmiştir :) Olsa olsa 100k km oldu. Çokta şey etmeyin yani beni.
 
Katılım
7 May 2024
Mesajlar
1,857
Motosikleti
cbf 150
Ahaha ozaman daha toysun :) 12 sene iyidir kazan belan olmadan gelmişsin 10 yıl miladını atlatmak önemli. Sizin oralar her sezon binilen yerler. Bizim istanbul 3 ay binersin anca. O yüzden benim 30 yıllık tecrübemle egelinin 10 yıllık tecrübesi birdir.
 
Katılım
10 Tem 2006
Mesajlar
20,993
Motosikleti
Forza250-cygnusL
Yıl olmuş 2583 haalaa iki parmak , tek parmak...
Dileyen dilediğini sıksın..
Sıkamayan da artık ne diyeyim.. :)
 
Katılım
21 Kas 2016
Mesajlar
5,669
O kadar fark ettirir mi? Bilmiyordum...

Hidroliğin etkisiyle oran 1e1 değildir ama balata azaldıkça diske değmesi için gereken mesafe artıyor.

Şöyle güncel bir örnek verebilirim. Tuareg'in bashplate kaymış yamulmuş geçenlerde fark etmedim, bir akşam eve dönerken arka frene basamıyorum, bişeye değiyor diye garibime gitti. İnadına basarsam sürtüp geçiyor ve fren tutmaya başlıyor. Ya pedal eğildi ya bashplate kaydı diyerek çok iplemedim akşamına bakamadım.

O sırada daha önce yaşayan var mı vs diye gruptan insanlarla konuşurken iki kişi bash plate yamulmasından oluyor diye söylediler - ikisi de "neyse ki fren ilk başladığı yere kadar geliyor da basıncı artırmak isteyince olmuyor" diye belirtti durumu.

Benim motor oldu 20k, sürü sepet araziye girdi + ben asfaltta gazlarken bir mal eylencesi olarak girişte arkayı kaydırmak için ekstra ekstra arka fren kullanıyorum. Bunları toplayınca o adamların hissiyatından farklı oldu, ben bashplate'e değdiğim zaman arka fren hala yok, bastırıp çizip onu geçince tutmaya başlıyor. Ama yeniyken orada hatırı sayılır bir frenleme var.
 
Katılım
10 Tem 2006
Mesajlar
20,993
Motosikleti
Forza250-cygnusL
Balata azalmış okeye dönüyorda olabilir.
Balatanın azalması manetin düşmesine sebep olmaz.. Telli frenlerde manet düşer ama hidrolik sistemde, hidrolik deposundaki hidrolik aradaki farkı hissettirmez..
Bence fren merkezi ya hava yapmıştır ya da manette eğrilik vardır..
 
Katılım
23 Kas 2024
Mesajlar
3,878
Motosikleti
Aprilia Tuareg 660
4 parmak denmesinin sebebi manetin en ucundan da güç uygulayabilmek sanırım yoksa elciği tutarken aynı pozisyonda orta ve işaret parmağıyla maneti sıkmaya başlayınca gereken gücü veremiyorsun manetin ne kadar ucundan sıkarsan o kadar fazla fren yapabiliyorsun
 

ACT

Katılım
3 Şub 2025
Mesajlar
1,610
Motosikleti
Pilsan Cobra
Balatanın azalması manetin düşmesine sebep olmaz.. Telli frenlerde manet düşer ama hidrolik sistemde, hidrolik deposundaki hidrolik aradaki farkı hissettirmez..
Bence fren merkezi ya hava yapmıştır ya da manette eğrilik vardır..
Her şeye 10 paragraf sayfa yazı yazmak istemediğim için basitçe yazıp geçmiştim. Bazen vaktim ya da uzun yazasım olmuyor. Bu durumlarda yazdıklarım eksik algılanıyor. Ben ise yazarken birinin takılacağını düşünmüyor oluyorum. (sonradan ekleme: şunu yazmam bile yarım saatimi belki fazlasını aldı)

Söylediğinizde haksızsınız demem. Bende haklıyım :) Hidrolik aradaki farkı hissettirmez değil. Fren balatasında incelme yaşandıkça hidroliği daha fazla sıkıştırmak için maneti daha fazla çekeriz. (ya da pedalı ittiririz) Bunda bir yanlışlık yok. Bir yerlerden hidrolik peyda olamayacağından kapalı bir sistem kendi kendine dolduramaz. Bir şey ile doluyorsa sistemde hava vardır. Fren yine düzgün tutmaz.

Ancak; Şu durumda dediğiniz olur. Bazı kaliperler balata inceldikçe balatayı ileri ittirir. Bir ara MX5'te bununla alakalı bir hayli uğraşmıştım. (İş bilmez bir mekanikerin yaptığı hatadan dolayı tamir takımını aradım) Arka kaliperlerde pistonu geri ittirebilmek için bir aparat gerekiyor. Çevirerek geri ittirmeyi sağlıyor. Ufacık bir dişliyi sıyırıyor doğru aparat kullanılmazsa. Sonucunda El freni tutmuyor. Arka fren ise bir hayli zayıflıyor. Bunun sanayide farklı isimleri var. Kurmalı piston falan diyorlar. Tam teknik ismini bilmiyorum. Yay kurmalı fren pistonu gibi bir şey olmalı. Bazı kaliperlerde geri ittirebilmek için markaya özel aparatlar var. Bu sebepten balata azalınca o sistemde hidrolik tankındaki yağ seviyesi azalmış gözükür. Yani her ikisinde de yanlışlık yok. Sizin dediğinizde doğru, benim dediğimde.

Hatta Killingroad'un yaşadığı olay benim bahsettiğim şey. Bir ihtimalde kaliper pistonu sizin söylediğiniz benim ise yukarıdaki paragrafta çalışma şeklini basitçe anlattığım özelliğe sahip ve bashplate gözle fark etmesi zor olacak ancak arka fren pedalının çalışmasını zorlayacak kadar daha yamuldu. Ancak fark etmedi.
 
Katılım
21 Kas 2016
Mesajlar
5,669
Benim konumsa ertesi gün arkadaşlar bashplate oynuyor diyince direkt gidip ona baktım, kaymış hakkaten, tepeleyince oturdu. Benim yaşadığım sorun zaten bağımsız bundan da, anlatmak istediğim bu etkinin sıfır olmadığı.

Muhtemelen arka frenlerdeki tertibat daha ucuz yollu olduğu için de hissedilmesi daha kolay olabilir.
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
18,517
Motosikleti
Sym Wolf Sb250Ni
Benim motoru 2 parmakla durdurabilene depo dolu şekilde motorumu hediye ediyorum, yanında da sıfır, hiç kullanılmamış buff. İki parmak fren kullanımı zinhar yasak değil, yanlış değil ama herkes yapamaz, yapmamalı da. Söz gelimi yeni başlayan biri, daha motorunun A'sına, B'sine, C'sine hakim değilken onu 2 parmak frene alıştırmak adama anca kaza yaptırır. Hele bir 4 parmakla alışsın, öğrensin, ileride yapabiliyorsa 2 parmak frenle dursun.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst