- Katılım
- 8 Haz 2009
- Mesajlar
- 4,085
- Konu Yazar
- #1
Evet Arkadaşlar,
Uzun zamandır yapmam gereken lakin vakit bulupda sıra gelipde bir türlü
yapamadığım Ön amortisör keçelerimin değişimini Resimli olarak anlatmaya çalıştım
ufak tefek eksiklikler unuttuklarım yazmadıklarım illaki olacaktır yahut yanlış
yapmış olduğum şeyler de vardır belki ama şuan sorunsuz olarak çalışmakta...
Olmadık zamanda başımıza olmadık masraf açan şu Ön Amortisör Kavallarından çıkan
yağın sebebi ne olaki?
Diyen arkadaşların genel manada çözümü burda bulma ihtimalleri var,
Zira çok spesifik olmayan modeller harici çoğu motorun amortisörleri aşşağıdaki
resimlerde gösterildiği gibi sökülmekte, takılmakta ve keçeleri bu şekilde
değişmekte..
Ama herşeyden önce bu işten zevk alarak yapmalı diyorum...
Neticede kendi motorum ile kendim ilgilenmiş,
Eğrisini doğrusunu kendim görmüş,
olası bir problemde sorunun neden dolayı kaynaklanabileceğini tespit edebilmek
çok güzel bir duygu benim için..
Öncelikle Motorumuzun Fren kaliperlerini söküyoruz,
Çünki Amotrisör kavallarının alt tarafına bağlı
Benim motorumda 2 adet vida tutmakta bunları ilk resimde solda sis farına bağlı
görünen şeyler kaliperler
Bunları takarkende vida sabitleyici ile takmak her zaman en güzeli..
Neticede hayati bir organ motorumuz için,
Ayrıca söktükten sonra temizlemeli ve balata durumunu kontrol etmekde de yarar
var..
Resim1
Resim2
Bu resimde ise Sökülmüş halleri mevcut
Resim3
Burda 19Allen anahtarı ile motorumuzun ön tekerini sökmekteyiz, ve dikkatli
bakıldığında amotrisör kavallarındaki yağ kaçağını da görmekteyiz,
Hazır Ön tekeri sökmüşken Ön teker rulmanlarınıda el yordamı ile kontrol edip
parmağımızla çevirip herhangi bir kıtırtı, tıkırtı vs. varmı diye bakmalıyız
yoksa yakın zamanda tekrardan ön tekeri sökmek zorunda kalabiliriz.(Ben 3 gün
önce ön lastiğimi değiştirmek için söktüğümde kontrol etmiştim o yüzden
fotoğraflayamadık)
Resim4
Resim5
Buda tekerimizin Sökülmüş hali
resim6
Sonrasında Ön çamurluğumuzu söküyoruz,
Burda dikkat edilecek bir başka husus ise ön çamurluğu amortisör kavallarına
bağlayan vidaların(hele hele benim gibi yaz-kış ayrımı yapmadan binenler için)
zamanla taş-toprak-yağmur-çamurdan dolayı neredeyse sökülmemek için elinden
geleni yapması,
Bununda çözümü gayet basit,
İlahi fısfıs olarak adlandırdığımız "wd-40" sıkıp bekliyoruz..
Sonrasında işlem tamam
Resim7
Burda da tekerleği sökülmüş Fren kaliperleri alınmış(Fren kaliperlerini olduğu
gibi yere sarkıtmaktan ziyade tel yahut ip yardımı ile gerilmeyecek şekilde bir
yere tutturunuz.çünki eski motorlarda bu hortumlar güneş vb. etkenlerden iyice
özelliğini yitirmeye başlamakta bunlarıda gözden geçirmekte fayda var) ve
çamurluğu çıkmış halde sadece kavallarıtutan mesnetlerdeki vidaların
gevşetilmesi ile sökülebilecek duruma gelmiş motorumuz görünmekte..
Resim8
Ama Sökmeden evvel tabiki kavalların içerisindeki Kirli yağı boşaltalım ki sonra
tekrar elimizde kaval ile beklemeyelim
Aşşağıdaki resimde görüleceğüi gibi allen anahtarı ile vidayı söküyoruz, Aslında
bu sökmüş olduğum bütün vidaların bir tork değeri var lakin bizim elimizde Tork
anahtarı olmadığı için Aliminyum olan amotrisör kavalları zorlayıp diş yuvalarını
bozmamak adına geri takarken çok yüklenmeden sıkıyoruz..
Resim9
Resim10
Bu resimde görüldüğü üzere ön kavallardan Fork oil niyetine Metalik renkli bir
sıvı akmakta bunun sebebi ise zamanında kavalların içerisinde giren toz, çamur,
vs..Yahut usta olarak geçinen fakat fork oil yerine normal 10-40 yağ koyan
ustalardan kaynaklanmakta
resim11
Burda ise Allen ile söktüğümüz civata görünmekte,
bu fotoğrafı çekme sebebim civatadaki bakır pul
gözümüzle kontrol ettikten sonra eğerki çok ezilmiş ise değişmesi gerekmekte,
yoksa herşeyi topladıktan sonra aşşağıdan yağ kaçıran bir amortisör hepimizin
canını sıkabilir..
Resim12
İPUCU: Bu fotoğrafta ise motorumun ne kadar pis olduğu gösteriyorum ::queen::
Şaka bi tarafa ön amortisör kavallarını sökmeden evvel Amortisörün En üst
tarafındaki büyük Civataları(resim15 1 nolu parçanın vidası) gevşetin ki
kavalları elinize aldıktan sonra tekrar yerine takıp da vidayı gevşetmek zorunda
kalmayın..
Resim13
Resim 14
Burda ise Amortisorumuzun sökülmüş hali mevcut,
Sırası ile 1 numaralı parçayı önceden gevşetmiştim(Resim 10 da söktüğüm vida 1
numaralı parçanın en altına girmekte bu arada) bunu komple sökerek kavalın
içerisinden çıkartıyoruz,
Ardından A harfi ile göstermiş olduğum Toz keçesini ince uçlu tornavida
yardımıyla yerinden çıkartıp ondan sonra sökmemiz gereken B harfi ile göstermiş
olduğum Sekmanı yine tornavida ile yerinden çıkartıyoruz,
ve geriye 2 numaralı parça ile 3 numaralı parçayı birarada tutan C harfi ile
göstermiş olduğum (ve yağ kaçıran meretin kendisi olmakta bu) Yağ keçesi kalıyor.
Bundan sonrası duruma göre biraz kaba kuvvet,
KLV1000'de çok kolay çıktı fakat eski motorum olan f650 de o yağ keçesini ordan
sökmek için 2 saat'ten fazla uğraşmış ardından 3 numaralı parçada yağ keçesinin
girdiği kısmı ocak üstünde ısıtıp parçalayarak çıkartmıştım yağ keçelerini)bunda
ise iki elimle tutum 2-3 defa ileri geri yapmam ile çıktı yağ keçesi..
Resim15
resim16
kavalımızı ve alt kovanı güzelce Gaz yağı ile temizledikten sonra şimdi de yerine
takma işlemini gerçekleştiriyoruz,
Bu işlem sökme sırasına göre yine
Yağ keçesi-Sekman- ve Toz keçesi şeklinde olmalı..
Aşşağıdaki resimde görünen
1 nolu kısımda yeni yağ keçesi
2 nolu kısımda ise eski yağ keçesi bulunmakta,
bunun sebebini ilerleyen fotoğraflarda anlayacaksınız..
Resim17
Resim18
Bu resimde ise benim tahminim KLV'nin amortisörlerinin ayarlı olmasından tevelli
Kırmızı içerisine aldığım kısımın içerisinde eski yağ kaldığını görmekteyiz zira
yuvarlağın altına baktığınızda göreceksiniz bu yağın çıkması için yukarıdan
bastırıyoruz(Burda benim üşengeçliğim sözkonusu aslında komple bu yayıda söküp
onu temizleyebilirdim ama işte o esnada bu daha kolayıma geldi)
Resim21
Resim22
Evet burda öteki kavalın keçesini takmaya geçmişiz,
Sürdüğüm tüpte kırmızı bir gres var keçeler ile birlikte gelmişti
ama herhangi bir gres de tabikii iş görür maksat az biraz kaydırsın ilk takmada
birazda tozu toprağı ilerleyen zaman içerisinde içinde tutsun..
Resim23
Burda yeni yağ keçemizi takıyoruz
Resim24
Resim25
Burda yukarıda bahsettiğim (Resim 17 de) eski yağ keçesini yeni taktığımızın
üstüne geçici olarak geçiriyoruz,(tabi temizledikten sonra)
sebebini bi kaç foto sonra öğreneceksiniz zaten..
Resim26
Resim27
Resim28
Resim29
vee sonunda
Resim 30
yeni keçeyi yerine oturturken ezilmesini önlemek için eski keçeyi yenisinin
üstüne takıp 50'lik diye tabir edilen PVC boru ile yerine oturtuyoruz,
Belki bu iş içinde özel bir alet vardır lakin ben bu şekil yapmayı daha pratik ve
bulunabilirlik açısından tavsiye ediyorum..
Resim 31
Sıra geldi Fork Oil'imiz koymaya,
Services manuelinde 505ml yazmaktaydı
lakin benim elimde 1 lt fork oil olduğu için 500'er ML koydum,
Resim 32
Bu resimde Amortisörümüzün üst kısmındaki Aliminyum kapağı görüyoruz bunu takarken ve sıkıştırırken dikkatli olmak gerek zira hem Aliminyüm hemde öyle hemen bulunabilecek bir malzeme değil diş kaçırdığı taktirde baya canımızı sıkacak durumlar hasıl olabilir..
Ayrıca bu kapağın üzerindeki oringi de kontrol etmemiz gerekmekte,
ve bu kapağı kavalları yerine oturtmadan sıkamıyoruz...
Resim33
Resim34
Resim35
Resim40
Resim43
Geriye Kavalları-Çamurluğu-Tekerleği-ve Fren Kaliperlerini takmak gerekiyor,
Tabiki bunları söktüğümüz gibi takacağız onları fotoğraflamadık,
Yayımda ve yapımda emeği geçenlere burdan Çok teşekkür ediyorum
Bunlar yine Ankara MT sayesinde tanışıp arkadaş olduğum 40 nolu fotoda görünen EFtall ve hepimizin bileceği üzerine aşşağıdaki fotoda görünen Fati Başgan.
Ve tabiki Soykan
Bunlarda o günden kalan bi kaç resim
Bir Sonraki konu Anlatımım da muhtemelen
Throttle Valve SYNCHRONIZATION olacak
zira şuan araştırma aşamasındayım,
Tek silindirden çift silindire geçince böyle bir şey de lazım gelirmiş,
bakalım o neymiş...
Bir dahaki konumuzda görüşmek üzere...
Uzun zamandır yapmam gereken lakin vakit bulupda sıra gelipde bir türlü
yapamadığım Ön amortisör keçelerimin değişimini Resimli olarak anlatmaya çalıştım
ufak tefek eksiklikler unuttuklarım yazmadıklarım illaki olacaktır yahut yanlış
yapmış olduğum şeyler de vardır belki ama şuan sorunsuz olarak çalışmakta...
Olmadık zamanda başımıza olmadık masraf açan şu Ön Amortisör Kavallarından çıkan
yağın sebebi ne olaki?
Diyen arkadaşların genel manada çözümü burda bulma ihtimalleri var,
Zira çok spesifik olmayan modeller harici çoğu motorun amortisörleri aşşağıdaki
resimlerde gösterildiği gibi sökülmekte, takılmakta ve keçeleri bu şekilde
değişmekte..
Ama herşeyden önce bu işten zevk alarak yapmalı diyorum...
Neticede kendi motorum ile kendim ilgilenmiş,
Eğrisini doğrusunu kendim görmüş,
olası bir problemde sorunun neden dolayı kaynaklanabileceğini tespit edebilmek
çok güzel bir duygu benim için..
Öncelikle Motorumuzun Fren kaliperlerini söküyoruz,
Çünki Amotrisör kavallarının alt tarafına bağlı
Benim motorumda 2 adet vida tutmakta bunları ilk resimde solda sis farına bağlı
görünen şeyler kaliperler
Bunları takarkende vida sabitleyici ile takmak her zaman en güzeli..
Neticede hayati bir organ motorumuz için,
Ayrıca söktükten sonra temizlemeli ve balata durumunu kontrol etmekde de yarar
var..
Resim1
Resim2
Bu resimde ise Sökülmüş halleri mevcut
Resim3
Burda 19Allen anahtarı ile motorumuzun ön tekerini sökmekteyiz, ve dikkatli
bakıldığında amotrisör kavallarındaki yağ kaçağını da görmekteyiz,
Hazır Ön tekeri sökmüşken Ön teker rulmanlarınıda el yordamı ile kontrol edip
parmağımızla çevirip herhangi bir kıtırtı, tıkırtı vs. varmı diye bakmalıyız
yoksa yakın zamanda tekrardan ön tekeri sökmek zorunda kalabiliriz.(Ben 3 gün
önce ön lastiğimi değiştirmek için söktüğümde kontrol etmiştim o yüzden
fotoğraflayamadık)
Resim4
Resim5
Buda tekerimizin Sökülmüş hali
resim6
Sonrasında Ön çamurluğumuzu söküyoruz,
Burda dikkat edilecek bir başka husus ise ön çamurluğu amortisör kavallarına
bağlayan vidaların(hele hele benim gibi yaz-kış ayrımı yapmadan binenler için)
zamanla taş-toprak-yağmur-çamurdan dolayı neredeyse sökülmemek için elinden
geleni yapması,
Bununda çözümü gayet basit,
İlahi fısfıs olarak adlandırdığımız "wd-40" sıkıp bekliyoruz..
Sonrasında işlem tamam
Resim7
Burda da tekerleği sökülmüş Fren kaliperleri alınmış(Fren kaliperlerini olduğu
gibi yere sarkıtmaktan ziyade tel yahut ip yardımı ile gerilmeyecek şekilde bir
yere tutturunuz.çünki eski motorlarda bu hortumlar güneş vb. etkenlerden iyice
özelliğini yitirmeye başlamakta bunlarıda gözden geçirmekte fayda var) ve
çamurluğu çıkmış halde sadece kavallarıtutan mesnetlerdeki vidaların
gevşetilmesi ile sökülebilecek duruma gelmiş motorumuz görünmekte..
Resim8
Ama Sökmeden evvel tabiki kavalların içerisindeki Kirli yağı boşaltalım ki sonra
tekrar elimizde kaval ile beklemeyelim
Aşşağıdaki resimde görüleceğüi gibi allen anahtarı ile vidayı söküyoruz, Aslında
bu sökmüş olduğum bütün vidaların bir tork değeri var lakin bizim elimizde Tork
anahtarı olmadığı için Aliminyum olan amotrisör kavalları zorlayıp diş yuvalarını
bozmamak adına geri takarken çok yüklenmeden sıkıyoruz..
Resim9
Resim10
Bu resimde görüldüğü üzere ön kavallardan Fork oil niyetine Metalik renkli bir
sıvı akmakta bunun sebebi ise zamanında kavalların içerisinde giren toz, çamur,
vs..Yahut usta olarak geçinen fakat fork oil yerine normal 10-40 yağ koyan
ustalardan kaynaklanmakta
resim11
Burda ise Allen ile söktüğümüz civata görünmekte,
bu fotoğrafı çekme sebebim civatadaki bakır pul
gözümüzle kontrol ettikten sonra eğerki çok ezilmiş ise değişmesi gerekmekte,
yoksa herşeyi topladıktan sonra aşşağıdan yağ kaçıran bir amortisör hepimizin
canını sıkabilir..
Resim12
İPUCU: Bu fotoğrafta ise motorumun ne kadar pis olduğu gösteriyorum ::queen::
Şaka bi tarafa ön amortisör kavallarını sökmeden evvel Amortisörün En üst
tarafındaki büyük Civataları(resim15 1 nolu parçanın vidası) gevşetin ki
kavalları elinize aldıktan sonra tekrar yerine takıp da vidayı gevşetmek zorunda
kalmayın..
Resim13
Resim 14
Burda ise Amortisorumuzun sökülmüş hali mevcut,
Sırası ile 1 numaralı parçayı önceden gevşetmiştim(Resim 10 da söktüğüm vida 1
numaralı parçanın en altına girmekte bu arada) bunu komple sökerek kavalın
içerisinden çıkartıyoruz,
Ardından A harfi ile göstermiş olduğum Toz keçesini ince uçlu tornavida
yardımıyla yerinden çıkartıp ondan sonra sökmemiz gereken B harfi ile göstermiş
olduğum Sekmanı yine tornavida ile yerinden çıkartıyoruz,
ve geriye 2 numaralı parça ile 3 numaralı parçayı birarada tutan C harfi ile
göstermiş olduğum (ve yağ kaçıran meretin kendisi olmakta bu) Yağ keçesi kalıyor.
Bundan sonrası duruma göre biraz kaba kuvvet,
KLV1000'de çok kolay çıktı fakat eski motorum olan f650 de o yağ keçesini ordan
sökmek için 2 saat'ten fazla uğraşmış ardından 3 numaralı parçada yağ keçesinin
girdiği kısmı ocak üstünde ısıtıp parçalayarak çıkartmıştım yağ keçelerini)bunda
ise iki elimle tutum 2-3 defa ileri geri yapmam ile çıktı yağ keçesi..
Resim15
resim16
kavalımızı ve alt kovanı güzelce Gaz yağı ile temizledikten sonra şimdi de yerine
takma işlemini gerçekleştiriyoruz,
Bu işlem sökme sırasına göre yine
Yağ keçesi-Sekman- ve Toz keçesi şeklinde olmalı..
Aşşağıdaki resimde görünen
1 nolu kısımda yeni yağ keçesi
2 nolu kısımda ise eski yağ keçesi bulunmakta,
bunun sebebini ilerleyen fotoğraflarda anlayacaksınız..
Resim17
Resim18
Bu resimde ise benim tahminim KLV'nin amortisörlerinin ayarlı olmasından tevelli
Kırmızı içerisine aldığım kısımın içerisinde eski yağ kaldığını görmekteyiz zira
yuvarlağın altına baktığınızda göreceksiniz bu yağın çıkması için yukarıdan
bastırıyoruz(Burda benim üşengeçliğim sözkonusu aslında komple bu yayıda söküp
onu temizleyebilirdim ama işte o esnada bu daha kolayıma geldi)
Resim21
Resim22
Evet burda öteki kavalın keçesini takmaya geçmişiz,
Sürdüğüm tüpte kırmızı bir gres var keçeler ile birlikte gelmişti
ama herhangi bir gres de tabikii iş görür maksat az biraz kaydırsın ilk takmada
birazda tozu toprağı ilerleyen zaman içerisinde içinde tutsun..
Resim23
Burda yeni yağ keçemizi takıyoruz
Resim24
Resim25
Burda yukarıda bahsettiğim (Resim 17 de) eski yağ keçesini yeni taktığımızın
üstüne geçici olarak geçiriyoruz,(tabi temizledikten sonra)
sebebini bi kaç foto sonra öğreneceksiniz zaten..
Resim26
Resim27
Resim28
Resim29
vee sonunda
Resim 30
yeni keçeyi yerine oturturken ezilmesini önlemek için eski keçeyi yenisinin
üstüne takıp 50'lik diye tabir edilen PVC boru ile yerine oturtuyoruz,
Belki bu iş içinde özel bir alet vardır lakin ben bu şekil yapmayı daha pratik ve
bulunabilirlik açısından tavsiye ediyorum..
Resim 31
Sıra geldi Fork Oil'imiz koymaya,
Services manuelinde 505ml yazmaktaydı
lakin benim elimde 1 lt fork oil olduğu için 500'er ML koydum,
Resim 32
Bu resimde Amortisörümüzün üst kısmındaki Aliminyum kapağı görüyoruz bunu takarken ve sıkıştırırken dikkatli olmak gerek zira hem Aliminyüm hemde öyle hemen bulunabilecek bir malzeme değil diş kaçırdığı taktirde baya canımızı sıkacak durumlar hasıl olabilir..
Ayrıca bu kapağın üzerindeki oringi de kontrol etmemiz gerekmekte,
ve bu kapağı kavalları yerine oturtmadan sıkamıyoruz...
Resim33
Resim34
Resim35
Resim40
Resim43
Geriye Kavalları-Çamurluğu-Tekerleği-ve Fren Kaliperlerini takmak gerekiyor,
Tabiki bunları söktüğümüz gibi takacağız onları fotoğraflamadık,
Yayımda ve yapımda emeği geçenlere burdan Çok teşekkür ediyorum
Bunlar yine Ankara MT sayesinde tanışıp arkadaş olduğum 40 nolu fotoda görünen EFtall ve hepimizin bileceği üzerine aşşağıdaki fotoda görünen Fati Başgan.
Ve tabiki Soykan
Bunlarda o günden kalan bi kaç resim
Bir Sonraki konu Anlatımım da muhtemelen
Throttle Valve SYNCHRONIZATION olacak
zira şuan araştırma aşamasındayım,
Tek silindirden çift silindire geçince böyle bir şey de lazım gelirmiş,
bakalım o neymiş...
Bir dahaki konumuzda görüşmek üzere...