Kaza Nasıl Gelir ...? Tüm Motorcular Okusun Lütfen

Katılım
28 Eki 2010
Mesajlar
1,767
mümkün mertebe hortlatılması gereken konulardan... ne kadar kişi okursa o kadar iyi
 
Katılım
8 Haz 2009
Mesajlar
17
Çok güven verdi bu yazı bana :D yeni başlayan biri olarak, debriyaj + freni kesiyorum artık :)
 
Katılım
23 Eki 2010
Mesajlar
732
Guzel bilgiler bizler icin farkli bakis acilariyla dolu ders alinmasi gerekir. Paylasimi cin tesekkur
 
Katılım
26 Şub 2010
Mesajlar
1,071
Çok güven verdi bu yazı bana :D yeni başlayan biri olarak, debriyaj + freni kesiyorum artık :)

Motosiklet eğitimi ehil ve sertifikasyondan geçmiş kişiler tarafından verilmelidir. Yoksa ne mi olur? Yukarıdaki gibi yeni başlayan bir arkadaş tüm hayatı boyunca sırtından atamayacağı bir alışkanlık kazanmış olur. Lütfen fırsat yaratıp bir motosiklet eğitmeninden ders alalım. Bir çok eğitim kurumu ve bir kaç tane de gönüllü kuruluş var.

Sorduğunuz sorulara tüm yetkinliklerine rağmen 2 kez düşünüp cevap verirler. Size yanlış bir alışkanlık kazandırmaktan korktukları için. Aşağıda konuyla ilgili bir uyarı var. Şu anda motosiklet eğitimi veren tüm kuruluşlar 2 ana sistemi uygularlar ve bu sistemler çok büyük çalışmalar ve tezler sonrasında eğitim müfredatına dönüşmüştür. Dikkate almanızı tavsiye ederim.

Sevgili Dostum ,

Yazdıklarına genel olarak katılmak ile beraber "debriyaj" konusunda tamamen hatalı olduğunuzu söylemek zorundayım. Motoru dengede tutan motor gücü değil tekerleklerin dönmesi sonucu ortaya çıkan jiroskopik güçtür. Debriyaja basarak motorun dengesini bozmaz , bilakis bazı durumlarda (örneğin aquaplanning v.b.) motorun tekrar dengesini bulmasına yardımcı olursunuz.
Şu anda motosiklet kullanım tekniklerinde ağırlıklı olan iki ekolden biri olan Avrupa ekolü fren anında debriyajı çekmemizi , Japon ekolü ise tam tersine sadece durma anına yakın debriyajı çekmemizi önerirler , her ikiside yanlış değildir sadece farklı ekollerdir.

Saygılar

Ben avrupa ekolünde eğitim veren bir kurumdan eğitim aldım. Panik frende debriyajla birlikte fren yapmamız telkin edildi ve adı üstünde "Panik" bir durum olduğundan planlama, zamanlama gibi yetilerimizi kullanmak için yeterli imkan olmayacağından vites küçültme, son anda debriyaja basma gibi işlemleri gerçekleştirmemizin neredeyse imkansız olduğu söylendi. Ben de hak veriyorum. Sonuçta kaza geçiren kişiden ilk duyduğunuz "aniden oldu", "bir anda gerçekleşti" cümleleridir. Bu sırada plan yapıp uygulayabilen sürücüler çok ender rastlanan becerilere sahiptir diye düşünüyorum. Şahsen trafiğe kapalı alanlarda vakit buldukça frenleme, engelden kaçış manevrası denemeleri yapıp, davranış şeklimi alışkanlığa dönüştürmeye çalışmaktan başka bir önlem düşünemiyorum. Kaza anındaki o "bir anda" durumda alt beynimiz neyi alışkanlık yaptıysa onu uygulayacağız. Yere düşerken avuç içlerini önce yere değdirme alışkanlığımız gibi.
 
Katılım
12 Tem 2011
Mesajlar
110
motosikletli %90 suçludur. neden mi?
1 - kendi aracının ve tecrübesinin yetmediği bir yolda ve hızda ilerlemektedir.
aksi olsa, yan yol bağlantısı gördüğü yolda ister istemez ters yöne yaklaşır, hızını düşürür ve bağlantı girişini kontrollü şekilde geçerdi.
halbuki amatör motosiklet kullanıcısı, anayol hakkı benim diyerek, ana yol süratinde ilerlemektedir. bütün araç kullanıcılarının kesinlikle kurallara uyacağını peşinen varsaymaktadır. araç kullanıcıları kurallara uysalar bile, fren hidrolik hortumunun delinmesi gibi teknik problemler bile çıkabilir. bir şekilde kuralsızlık olduğunda yasalar diğerini suçlasa bile ölüm riski olan motosiklet kullanıcısı iken, yasaların ne dediği birşey değiştirmez. siz öldükten sonra çarpan 20 yıl yatsa da ailenizin üzüntüsünü azaltmaz.

:cat::cat::cat:
 
Katılım
20 Haz 2011
Mesajlar
165
paylaşım için teşekkürler.özellikle de yakın zamanda uzun yol yapmayı düşünen benim gibi acemiler için :cat:
 
Katılım
19 Ağu 2011
Mesajlar
1,177
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Sevgili Dostum ,

Yazdıklarına genel olarak katılmak ile beraber "debriyaj" konusunda tamamen hatalı olduğunuzu söylemek zorundayım. Motoru dengede tutan motor gücü değil tekerleklerin dönmesi sonucu ortaya çıkan jiroskopik güçtür. Debriyaja basarak motorun dengesini bozmaz , bilakis bazı durumlarda (örneğin aquaplanning v.b.) motorun tekrar dengesini bulmasına yardımcı olursunuz.
Şu anda motosiklet kullanım tekniklerinde ağırlıklı olan iki ekolden biri olan Avrupa ekolü fren anında debriyajı çekmemizi , Japon ekolü ise tam tersine sadece durma anına yakın debriyajı çekmemizi önerirler , her ikiside yanlış değildir sadece farklı ekollerdir.

Saygılar

Okan abi,debriyajla birlikte fren yaptığımda motor,debriyajsız frene göre daha uzun mesafede duruyor,buda çok ani frenlemelerde ve kısa mesafede motoru durdurmayı zorlaştırıyor...Ben sürekli frenleri debriyajsız kullanırım,durdurma mesafesini dahada kısaltmak için,debriyajı seri şekilde çek bırak yaparakta vites düşürüyorum...
Abi debriyajla frenleyince motor alıyor başını gidiyor dinlemiyor beni vallaha :cherry:Avrupa ekolünü keşfeden uzmanlar bunu hangi bilimsel ve teknik verilere göre önermişler anlamak isterim..:silent:
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
4,151
Motosikleti
BMW K1200GT , BMW S1000XR M Sport
Okan abi,debriyajla birlikte fren yaptığımda motor,debriyajsız frene göre daha uzun mesafede duruyor,buda çok ani frenlemelerde ve kısa mesafede motoru durdurmayı zorlaştırıyor...Ben sürekli frenleri debriyajsız kullanırım,durdurma mesafesini dahada kısaltmak için,debriyajı seri şekilde çek bırak yaparakta vites düşürüyorum...
Abi debriyajla frenleyince motor alıyor başını gidiyor dinlemiyor beni vallaha :cherry:Avrupa ekolünü keşfeden uzmanlar bunu hangi bilimsel ve teknik verilere göre önermişler anlamak isterim..:silent:

Sevgili Kardeşim ,
Fren ile birlikte vites düşmek debriyaj balatasını değiştirecek ustadan başka kimseye faydası olmayan bir durumdur , lütfen panik fren anında vites ile uğraşarak zaten sınırlı olan sürenizi verimsiz kullanmayınız.
Debriyajı çekme konusu tartışılan bir konudur bu nedenle şu doğru bu yanlış diyemem.

Sevgilerimle
 
Katılım
26 Şub 2010
Mesajlar
1,071
Sevgili Kardeşim ,
Fren ile birlikte vites düşmek debriyaj balatasını değiştirecek ustadan başka kimseye faydası olmayan bir durumdur , lütfen panik fren anında vites ile uğraşarak zaten sınırlı olan sürenizi verimsiz kullanmayınız.
Debriyajı çekme konusu tartışılan bir konudur bu nedenle şu doğru bu yanlış diyemem.

Sevgilerimle

Sanırım yine konu PANİK kavramına gelip takılıyor. Elbette trafikte 90 la seyrederken önünüzde trafiğin durmaya başladığını görürseniz vites küçültüp, kompresyonla birlikte yavaşlayın. Ama sağ şeritte 50 ile giderken 3m. önünüzde parketmiş bir aracın arkasından fırlayan köpeğe çarpmamak için aynı tepkiyi vermeyin. Fark basit. Panik anında ne yapacağınız alışkanlıklarınızla doğrudan ilişkilidir. Umarım kullanmak zorunda kalmazsınız ama her kullanıcının en az bir kez özel eğitim kurumlarından birinde kapalı alanda bu manevraları hocalar nezaretinde denemesi gerektiğinde hayatınızı kurtaracak alışkanlıklar edinmenize vesile edilir.
 
Katılım
4 Eki 2007
Mesajlar
990
böyle şeyleri yazmayı sevmem :) ama yazıyı buraya kopyalayan arkadaş, alıntı olduğunu belirtse daha iyi olurdu. zira yazı benim kendi yazım ve zamanında hyosungfanclub.com 'da yazmıştım....

Yazıyı yazma sebebim de kaan adında bi arkadaşımın KLE 650 ile yaptığı aynı tarzda kazaya eleştiri niteliğindeydi.


motosiklete yeni başlamış arkadaşlar genelde debriyaja eli yapışık oluyor. özellikle gazı keserek bile yavaşlayabilecekleri durumlarda bile çoğu zaman debriyaj + fren kombinasyonu kullanıyorlar...

vaktinde yazıyı yazarken debriyaj + fren konusundaki yorumlarımı buna dayanarak yapmıştım. evet hakkım olmayarak eğitimimi aşan bir yorum yaptığımı itiraf etmeliyim. zira motosiklet eğitimi de almadım...

yine de kişisel görüşüm yeni başlayan birisinin ufacık yavaşlamalar için bile debriyaj fren kombinasyonu yapmasının yerine fren yapması gerektiğinde debriyaj kullanmamasının daha iyi olacağı kanaatindeyim.

tabi bunlar alışkanlık ve uygulanan tekniklerle alakalı.

kimisi ön freni kullanıyor kimisi arkayı da kullanıyor. kimisi hikayeden fren kullanıyor kimisi gerçekten ne yaptığını bilerek fren kullanıyor vs vs :)...

evet bu işin doğru tekniği budur iması ile olmaması gereken bir iddiada bulunduğum doğru...

ancak bir çok konu gibi tercihe bağlı bir konu olduğunu düşünüyorum.

zira ön fren konusunda da hep telkinlerde bulunur kimileri, özellikle eğitim alanlar, ön freni mutlaka dört parmağınızla sıkın daha iyi kavrar ve hissedersiniz diye... ya bende gariplik var, yada ben iki parmağımla daha hassas ve kontrollü fren yaptığımı sanıyorum :) ama ne zaman 4 parmakla fren yapmaya kalksam freni resmen hissetmiyor ve tamamen güvensiz hissediyorum... ne bilim öyle birşey işte.
 
Kocaeli İl Temsilcisi
Katılım
29 Mar 2011
Mesajlar
4,134
motosiklet tecrübem 19 yıl önce başladı sadece araya askerlik ,evlilik girince 4-5 yıl uzak kaldım fakat yine motosikletleyim :) şeytan kulağına diyeyim 1 kez motosikletimin kitlemesi sonucu boş asfalt yolda kendilğimden düştüm ve düştüğümde abartısız 145 km deydim , bir cm bile bir yerim çizilmedi, kanamadı, bir yerlerim kırılmadı ,kalktım bir bardak su içtim ,motosikletimi kaldırdım tın tın devam , ve ömrümde motosiklet hayatımdaki ilk kazamdı allah beterinden saklasın bu olmayacak anlamına gelmiyor kastım burada nasıl bir kullanma tarzı ve bilincine sahip olduğumu vurgulamak..

demek istemem şu ki bu aleti , her an tetikte kullanmanız gerekli , bana bişey olmaz ben yavaş gidiyorum , diye düşünmemek lazım , kurallara 100/100 uymak gerekli motosiklet sürüş teknikleri hakkında tecrübe ve bilgi sahibi olmak şart,

unutmayınki hiç düşmedim diyen bile bir gün düşecektir ama bunu minimum güvenlik ve bilinçli olarak olması herşeyi en asgariyeye çekmesi çok önemlidir bence ,

komşum geçenlerde motosikletle lux bir jipe arkadan girdi araçlar neyse, arkadaşın yüzü çarşaf gibi darmadağın , öylece bir gördüm hem şok oldum hemde acayip kızdım kendisine ulem koruma kıyafeti boşverdik insanb bi kask bile takmazmı ?????

ondan sonra gelde üzül bu adama , motosiklete biniyor kask yok , acısını kendisi çekti tabi anladı ama yüzündeki yarık ve dikiş izlerini ömrünün sonuna kadar taşıyacak ,

açılmış konunun alıntı olduğu , yada kimler tarafından yazıldığı önemli olmamakla birlikte yazan ve vesile olan arkadaşlara teşekkürler,,

kazasız sürüşler...
 
Katılım
13 Eki 2009
Mesajlar
112
tavsiye için teşekkürler.ancak,sadece debriyaj+fren metoduna güvenmeyiniz.
ben bu gibi durumlarda,örneğin önümdeki araç aniden yavaşlamaya başladıysa hemen gaz kesip sol aynadan arkamdan gelen bir araç var mı ona bakıyorum.yoksa yine de yavaşlayarak sol şerite geçiyorum.eğer zaten sol şeritte iseniz resmen ecelinize susamışsınız.çünkü bu gibi durumlarda kaçarınız yok.sağ şerite dalsanız bu seferde daha yavaş seyreden bir araca çarpmaktan kurtulamayacaksınız.otobüs,tır gibi uzun araçlarla kesinlikle yan yana gelmemeye çalışın.her saniye yan aynaları,önünüzü ve göstergeleri kontrol ediniz.üzerine bindiğiniz motosikletinize ne kadar hakim olduğunuzun bilincinde olun.yani,fren anında lastikleriniz kayar mı,ya da yerler kumlu ve ya ıslak mı.125cc bir motosiklette motor kompresöründen fazla birşey bekleyemezsiniz.eğer artçınız varsa arka freni daha sert kullanabilirsiniz.çünkü arka tarafta yük fazla olacaktır.(fren anında kafanızı öne doğru biraz eğin ki arkadakiyle tokuşmayın:)
GÜVENLİ SÜRÜŞ İÇİN YAZILACAKLAR BUNLARLA SINIRLI DEĞİL TABİKİ.25 YILLIK BİR TECRÜBENİN VE GEÇİRİLEN KAZALARIN BİR KISMI.
HEPİNİZE SAYGILAR,GÜVENLİ SÜRÜŞLER.
 
Katılım
8 Eyl 2011
Mesajlar
34
Yası çok bilgilendirici olmuş. sessizsakin yazı için teşekkürler. Frenleme konusunda ön ve arka frenin birlikte kullanılması çok fonksiyonel bunu farkettim..Yalnız şu iki parmağı ön frenin üstünde tutma işi biraz kafamı karşıtırdı? Hangi iki parmak ? ve 2 parmağın sürekli ön frenin üstünde tutulmasının mantığı ani frenlemede elcikten parmakların çekilmenin zaman alacağı düşünülerek mi böyle bir tavsiye yapılmış?
Ben şimdi normal dört parmağımla birlikte ön freni sıkıyorum ona alıştım? Eğer sizlere göre sürekli fren üstünde parmak tutmanın çok bir farkı yoksa öyle devam etmek istiyorum? yoksa 2 parmakla da alışılır duruma...
 
Katılım
4 Eki 2007
Mesajlar
990
Yası çok bilgilendirici olmuş. sessizsakin yazı için teşekkürler. Frenleme konusunda ön ve arka frenin birlikte kullanılması çok fonksiyonel bunu farkettim..Yalnız şu iki parmağı ön frenin üstünde tutma işi biraz kafamı karşıtırdı? Hangi iki parmak ? ve 2 parmağın sürekli ön frenin üstünde tutulmasının mantığı ani frenlemede elcikten parmakların çekilmenin zaman alacağı düşünülerek mi böyle bir tavsiye yapılmış?
Ben şimdi normal dört parmağımla birlikte ön freni sıkıyorum ona alıştım? Eğer sizlere göre sürekli fren üstünde parmak tutmanın çok bir farkı yoksa öyle devam etmek istiyorum? yoksa 2 parmakla da alışılır duruma...

benim yazıma istinaden söyledinse, ben şunu yapmak lazım gibisinden söylemek istemedim.

zira, 4 parmakla daha güvenli hissedenin öyle sürmesinin daha doğru olacağını düşünüyorum. ben kendim şahsım 2 parmağım fren manetindeyken daha rahatım. frenlemem gerektiğinde de nasıl fren yapmam gerekirse gereksin 2 parmağım yetiyor zaten freni yeterince sıkmak için.


bence ikisini de ayrı ayrı denemeden bence kişinin kendi kararını vermesi doğru olmaz diye düşünüyorum.

benim bileğim gaz ve frenin beraber kontrolüne özel bir konstantrasyon gerektirmiyor. lakin 4 parmakla frenlemek bana ters geliyor. kimisine de 1 - 2 parmakla frenlemek ters geliyor...

sonuçta hangisi daha doğru olursa olsun, bence insan daha kolay adapte olabildiğini uygulamalı. önemli olan zamanında yeterli ve doğru fren yapmak. kaç parmakla olduğunun pek önemli olduğunu düşünmüyorum.

tabi bu kişisel tecrübe ve kanaatimden ibaret :) sora kafanızı gözünüzü yarıp benden bilmeyin :p

---------- Mesajlar birleştirildi - 16:50 ---------- bir önceki mesaj zamanı 16:33 ----------

Sevgili Kardeşim ,
Fren ile birlikte vites düşmek debriyaj balatasını değiştirecek ustadan başka kimseye faydası olmayan bir durumdur , lütfen panik fren anında vites ile uğraşarak zaten sınırlı olan sürenizi verimsiz kullanmayınız.
Debriyajı çekme konusu tartışılan bir konudur bu nedenle şu doğru bu yanlış diyemem.

Sevgilerimle

ben genelde rahat ve boş olmayan yollarda, sıkıntılı durum oluşabilecek yerlere yaklaşırken, motorun rahat çektiği tork devrine yakın sürmeye gayret ederim.

kişisel tespitlerim, motorlar maksimum tork devrine yakınken en iyi kompresyon ile yavaşlama yeteneğine sahip oluyor. ben genelde acil durumda fren yapmaya karar verirsem arka fren yerine motor kompresyonu, ve uygun şekilde ön fren tercih ediyorum.

tork devrinde sürmemin kompresyonu kullanma, yada gerektiğinde manevra yapabilmek için yeterli torkta olmamı sağladığı gibi bir kanaatim var, gerektiği durumlarda da bu durum beni henüz hiç üzmedi.

ama tecrübelerden de yararlanmak gerek bu konuda.


motosiklet tekerleklerdeki jiroskopik etki ile beraber rake / trail açılarının yarattığı alışveriş sepeti tekeri etkisi ile dengede kalıyor diye biliyorum.

fren yapıldığında ön çatal daraldığı ve ön çatal açısı ( rake ve dolayısı ile trail ölçüleri ) daraldığı için ön tekerin sağladığı ekstra denge ve çizgiyi koruma etkisi oldukça zayıflıyor.

bunun yanında, bisiklet sürüşlerinde ön fren sıkılı iken pedallara yüklenmek kısa süreliğine geçici denge sağlar. yarım frenle pedallara yüklenerek çok yavaş ve oldukça dengede gitmek mümkün oluyor.

aynı şekilde motosikletteki kompresyon/ çekiş gücünün oluşturduğu kuvvetin, motosiklet frende yada hareket halinde iken motosiklete etkiyen kuvvetlere dahil olarak, motosikletin dengede kalmasına katkıda bulunduğunu düşünüyorum.

zira debriyaj fren yaptığımda motosikletin kontrolünün zayıfladığını hissederken, gazı kapatıp fren yaptığımda motosikletin daha kontrol edilebilir olduğunu hissediyorum. ancak bunlar psikolojik kanaatler olabilir.
-----------------------------

normal şartlarda yavaşlamak ve hızlanmak için fren kullanmanın çok doğru olmadığını düşünüyorum.

250cc ve üstü motosikletlerin motor güçleri zaten yavaşlayıp hızlanmak için oldukça yeterli. özellikle yavaşlanacak yerlere doğru motor kompresyonunu kullanarak yavaşlamanın ( bağırta bağırta abanmaktan bahsetmiyorum tabi ) ve doğru viteste yeterli çekiş torku varken yavaş olunması gereken yere girmenin ( mesela viraj ) daha doğru olduğunu düşünüyorum.

sürekli aşırı kompresyon yaparak debriyaj balatasına tecavüz etmek elbette oldukça saçma... ama uygun hız ve torklarda uygun viteslerde kompresyonun debriyaj balatasına bir zararı olduğunu pek düşünmüyorum.


bunun gibi konular herhangi bir eğitim alma şansı olmayan bir çok arkadaş için oldukça önemli. yorum ve fikirlerinizi beklerim.

zira, motosikletin mümkün olduğunca doğru tekniklerle, ancak büyük oranda iç güdü ve refleksle sürülmesi gerektiğini düşünüyorum. bilemedim şimdi noluyo :)
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst