Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
3. sayfa BirinciBirinci 12345 ... SonuncuSonuncu

Oktan meselesinin açıklaması. Kendinizi kandırmayın.

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #41
    alp_tunay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Temmuz 2006
    Şehir
    iZMİR
    Motosikleti
    cbf1000-cygnus
    iki zamanlı motorlar için kurşunsuz
    dört zamanlı düşük cc li motorlar için süper benzin en iiyisi bence.
    deneyimlerim bunu gösterdi.
    T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R

    N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #42
    kadavra450 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Eylül 2006
    Şehir
    istanbul
    baba tekrar ediyorum büyüksün...bu ikinci yazın.cemiyete faydalı bir kişiliksin.
    Ho :RED
    H1 :KABUL

  3. #43
    merttunax - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Haziran 2006
    Şehir
    Ankara - İzmir - TR
    Motosikleti
    Kawasaki Z800
    Bu oktanı ne yanlış tanıtmışlar bize ahhh bu benzinciler yoq mu
    Kaza Anında Sizi Korur...

  4. #44
    memin1857 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Bostanlı, İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Fazer
    Alıntı kadavra450 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    baba tekrar ediyorum büyüksün...bu ikinci yazın.cemiyete faydalı bir kişiliksin.
    Aslında bununla beraber önemli olduğunu düşündüğüm altı adet var

    TRAIL ve RAKE nedir? (Motosikletin kullanımını etkileyen önemli şeylerdendir)
    http://www.motosiklet.net/forum/showthread.php?t=21376

    tork ve beygir gücü meselesinin açıklaması
    http://www.motosiklet.net/forum/showthread.php?t=14066

    redline'da vites değiştirmek her zaman maksimum hızlanma sağlamayabilir
    http://www.motosiklet.net/forum/showthread.php?t=15757

    Gırtlak mikrofonu, VOX ve telsiz iletişim ÇÖZÜMÜ
    http://www.motosiklet.net/forum/showthread.php?t=18012

    Honda Shadow 750 Hakkında
    http://www.motosiklet.net/forum/showthread.php?t=20594


    Açtığım önemli önemsiz tüm başlıklar:
    http://www.motosiklet.net/forum/sear...user=memin1857

  5. #45
    desperadost - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Nisan 2005
    Şehir
    istanbul küçükyalı
    Motosikleti
    TİGER 250 S
    baba sana sadece bu mübarek ayda allah(c.c)razı olsun diyorum sağol varol cebimizde üç beş daha fazla para kalıyor sevgilerimle....vay be o bıçaklanan arkadaş'da senmişsin ulen nerede bi yararlı adam olsa başı beladan eksik olmaz hay allah(c....c)
    çocuklar hepimizin onları kucaklayalım.......

  6. #46
    memin1857 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Bostanlı, İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Fazer
    Yeni reklamları izlemişsinizdir. 1600cc otomobiliniz bu benzinle 1800cc kadar gider, performansı 270cc artar falan deniyor. (Performansı cc ile ölçmek nedir!?!) Ayrıca bir firma ucuz 97 çıkardı diye diğeride kendi ürünlerinden düşük olmasına rağmen 97 çıkardı vs.

    Bu iddiaları hangi koşullarda test ettiklerini bir açıklasalar, herkes hadi ordannnn der geçer. Bence tüketiciyi yanıltmaya yönelik bu reklamların bir kanuni yaptırımı olmalı.

  7. #47
    kadavra450 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    10 Eylül 2006
    Şehir
    istanbul
    abi yazıların tüm islam alemine faydalı.ama şu imzana takıldım.ne farkı var şaftlı motorun birde onu izah etsen.ben acemiyim henüz.
    Ho :RED
    H1 :KABUL

  8. #48
    FutureShock - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Mart 2006
    Şehir
    Bodrum
    Motosikleti
    XT660Z Ténéré
    Bilgileri için çok teşekkürler.
    Yani en ucuzu almaya devam edeyim ben

  9. #49
    matiz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Eylül 2006
    Geçenlerde GT250r kullanıcısı ile konusmuştum. O performansdan pek bahsetmedi, ama koku nedeniyle 97 oktan aldığından bahsetmişti. 95 oktan kullandığında ciddi bir benzin kokusu geliyormuş makinadan .

  10. #50
    obkavi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    28 Mart 2006
    Şehir
    Çekmeköy/İstanbul
    Motosikleti
    google arama motoru :)
    üstadım eline sağlık bu önemli bir bilgi ve boşuna birsürü para harcamışız bugüne kadar
    LAZKOPAT /'Asla bir Türk'ü kılıcını çekecek noktaya değin kızdırmayın' Napolyon

    "Az kaşardan Tost, Çok Kaşardan Dost olmaz"

  11. #51
    memin1857 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Bostanlı, İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Fazer
    Alıntı Thunder79 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Oktanın artmış olması daha hızlı yandığını (patladığını) gösterir.
    Bu bilgi yanlış. Oktanın artmasıyla benzin daha YAVAŞ yanar. Daha hızlı yanıyor olsaydı daha kolay vuruntu yapardı.

  12. #52
    kayasertac - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Ocak 2006
    Şehir
    İskenderun-Hatay
    Motosikleti
    Honda CRF 250 L
    teşekkürler verdiğin bilgiler için

  13. #53
    ER6ha-n - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Haziran 2006
    Şehir
    Ankara/Çayyolu
    Motosikleti
    Honda CBF 1000(simsiyah)
    Alıntı kadavra450 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    abi yazıların tüm islam alemine faydalı.ama şu imzana takıldım.ne farkı var şaftlı motorun birde onu izah etsen.ben acemiyim henüz.
    Dostum bildiğim kadarıyla şaftlı aktarım sistemleri zincirlilere göre daha az ve seyrek bakım gerektirir.Mesela zincirlileri her 500-600 km de bir(motora göre değişir) yağlamak gerekir fakat şaftılarda öyle bir sorunun olmaz ayrıca bana kalırsa zincirlilereden daha güvenli bir sistem çünkü zincirlilerde kopma veya yetersiz yağlanmaktan dolayı birçok sorun ve hatta kazalar yaşanıyor.Zaten yeni üretilen birçok cruiser(Yamaha Midnightstar gibi) ve touring(Yamaha FJR 1300AS,Honda Deauville gibi)modelleri şaftlı olarak üretiliyor

  14. #54
    Thunder79 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Mayıs 2006
    Şehir
    Ataşehir/ İSTANBUL
    Alıntı memin1857 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bu bilgi yanlış. Oktanın artmasıyla benzin daha YAVAŞ yanar. Daha hızlı yanıyor olsaydı daha kolay vuruntu yapardı.
    O zaman 110 oktan yerine neden 95 oktan kullanılmıyor uçaklarda? daha ucuz değil mi?
    Asıl olay vuruntu değil bir kimsayal malzemenin tepkimeye girme süresidir. Bu oktan yükselince daha azalır.
    "Mevzubahis Vatansa Gerisi Teferruattır." M.Kemal Atatürk

  15. #55
    kuvva - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Aralık 2005
    Şehir
    Karşıyaka/İZMİR
    memin1857 dostum,
    gerçekleri anlattığın i,çin teşekkürler ben çok dil döktüm ama malesef anlaşılamadım.
    sevgiler,

  16. #56
    velespit-cbr - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Temmuz 2006
    Şehir
    İzmir-Küçükyalı
    Motosikleti
    09` cbr 125
    vayyy be oktanın hikayesi demek böylemiş...çok teşekkürler memin...
    [COLOR="Black"][FONT="Comic Sans MS"]RİDE THE WINDS OF CHANGE[/FONT][/COLOR]

  17. #57
    memin1857 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Bostanlı, İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Fazer
    Alıntı Thunder79 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    O zaman 110 oktan yerine neden 95 oktan kullanılmıyor uçaklarda? daha ucuz değil mi?
    Asıl olay vuruntu değil bir kimsayal malzemenin tepkimeye girme süresidir. Bu oktan yükselince daha azalır.
    Bir sayfa önceki mesajındada bunun tersini yazmışsın. Bir söylediğin diğer söylediğini tutmuyor. Thunder79 nasıl olacak böyle?



    Sadece içten yanmalı piston motorlu uçaklar benzin kullanır. Modern jet motorlu uçaklarda benzin kullanılmaz. Gazyağına benzeyen özel bir yakıt kullanılır. Ayrıca her benzinli uçakta 110 oktan kullanmaz. Jet olmayan uçak motorlarıda otomobil motorlarına benzer. İçlerinde 90 oktan, 95 oktan, 100 oktanla çalışan motorlarda var. 110 oktanla çalışan uçak motoru 110 oktanın altında vuruntu yaptığı için 110 oktana ihtiyaç duyar. Pekçok uçak motoru yüksek irtifadaki düşük basınçtan dolayı güç kaybetmemek için SuperCharger (turboya benzer) kullanır. Buda silindir içi basınçlarını yükselttiği için oktan ihtiyacı artar. Ayrıca uçak motorlarında vites vs yoktur otomobiller motosikletler gibi değişken devirlerde değil genelde sabit devirde kullanılır. Yani sabit tam yükte kullanılma olasılığı daha yüksektir.
    95 oktanla çalışabilen uçaklar daha ucuz olduğu için 95 oktan kullanabilirler. 110 oktan o uçaklarda farketmez ok? 90 oktanla çalışan tek kişilik bir uçağa 110 oktan benzin koyarsanız aynı gezinti size 10 liraya değil 40 liraya mal olur aklınız başınıza gelir. Uçak dediğimiz zaman tek kişilik uçaklarda uçak, 300 yolcu taşıyan dev yolcu uçaklarıda uçak. Önünde pervane varsa benzinlidir. Uçağınızın kitapçığına bakın yani!!!

    Not: Bu yazdıklarım kural değil tabiki. Piston motorlu olup egzantirik yakıtlar kullanan uçaklar var vs. Ayrıca her oktanı ölçülen yakıt benzin değil. Ama sonuçta oktan oktandır.

  18. #58
    Carcharoth - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Nisan 2006
    Şehir
    Bursa
    Motosikleti
    Yamaha FZ6 Fazer
    Valla ne diyim bir tabuyu yıktın gerçi daha hiç 95 oktandan fazla benzin almadım ama dediğin mantıklı ve bilimsel bir açıklama. Eline koluna sağlık. Paylaşım için teşekkürşer
    Okan ACAR

  19. #59
    memin1857 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Nisan 2006
    Şehir
    Bostanlı, İzmir
    Motosikleti
    Yamaha Fazer
    Kör Test ve A-B-A Testi:

    Arkadaşlar yukarıda bahsettiğim kör ve A-B-A testlerinden bahsetmek istiyorum.
    Performansın arttığını psikolojik olarak aldanmadan anlayabilmeniz için önce 95 oktan sonra yüksek oktan sonra tekrar 95 oktan kullanmanız gerekli. Buna A - B - A testi denir. Yani önce A ürünü sonra B ürünü sonra tekrar A ürünü test edildiğinde aldanmalar azalır. Çünkü yüksek oktan koyduğunuzda aa daha iyi gidiyo sanki diyebilir, sonra tekrar 95 oktana döndüğünüzde yok ya buda aynıymış bişi farketmiyo diyebilirsiniz.

    Kör test ise size söylenmeden yüksek oktan konmasıdır. Bunu nasıl ayarlarsınız bilmiyorum ama eğer bir performans farkı varsa sizin haberiniz olmadan yüksek oktan konduğunda bunu farketmeniz gerekir. En kralı ise A-B-A testini kör yapmaktır. Yani testte hangi benzin A hangi benzin B bilmemek en az aldanmalı sonucu verir.

    BEN DENEDİM YÜKSEK PERFORMANS VERDİ DİYEN ARKADAŞLAR:
    Bu arkadaşların çoğunluğu kendi bilinci ile yüksek oktan koyup daha sonra performansın arttığına İNANMAK İSTEDİĞİ için kendini kandırmaktadır. Daha benzini koymadan reklamlar ve tanıtım yüzünden performansın artacağına o kadar emin oluyorki ondan sonra daha iyi gidiyor sanıyor.
    Çok az bir miktarında ise kullandıkları 95 oktan benzinle ilgili ciddi bir sorun olmasından kaynaklanıyor. Bu sorun benzinin 95 oktan olmasından değil, su katılmış, solvent katılmış, pis vs olmasından olabilir.

    Benzin firmalarının arkasına saklandığı şu: Gerçekten çok yüksek oktana ihtiyaç duyan turbo beslemeli, yada 300 beygir yada herhangi yüksek performans bir motorun 95 oktan koyulduğunda vuruntu sensörü yüzünden performansının (%4) kadar düşmesine ve yüksek oktan koyulduğunda bu performans düşüklüğünün ortadan kalkmasına (yani performansın %4 artmasına) güveniyorlar. %4 çok komik bi değer bu arada. Hissedilecek birşey değil. 300 beygirde 10 beygir yapıyor. Ha birde "nasılsa kimse ölçemiyor anlamıyor" güveniyorlar. AMA SİZİN MOTORUNUZDA BÖYLE OLMUYOR. Sizinki zaten sıradan %95 oktan benzinlede %100de çalışıyor. Kitapçığında 95in üzerinde oktan kullanmalısınız demiyorsa gerek yok. Yani sizin 10 beygirlik motorunuz %4 artıp 10.4 beygir olmayacak. %0 artacak. Daha önce söylediğim gibi yüksek oktandan yararlanan racing ss motorunuz olsa bile o motor 10 saniyede çıktığı 200km/h hıza 9 saniyede çıkmayacak. (10 bölü 9 %11 yapar)
    Dikkat: Kitapçıklarda genelde "95 ve üstü" kullanabilirsiniz diyor. VE kelimesi çok önemli. "95 ve üstü" ile "95in üstü" farklı anlamlardadır. 95ten yüksek kullanabilirsiniz demek birşey farkedecek demek değil. Sadece 95 bulamazsanız daha yükseğide olur demek. Ayrıca 95 oktan 91 oktanın YÜKSEK OKTANLISIDIR. Yani 95te yüksek oktan
    ESKİDEN SÜPER VE NORMAL benzin diye iki çeşit benzin vardı. Biri 91 biri 95 oktandı. Şu andaki durumun aynısı. O dönemde normal benzinle çalışır denilen araçlar nasıl süper benzin koyulunca performansları artmadıysa şimdide durum aynı. Aaah ah, dünya değişmiyor. Büyük firmalar vatandaşı sömürüyor ve bu bütün Dünyada böyle. Sadece bizde değil.

    Ha birde ölçümlerinizi saniye cinsinden yaparsanız daha anlamlı olacaktır. "His" cinsinden sağlıklı çıkmıyor Rüzgarda ÇOK önemli. Benim motosikletim büyük bir bulvarda 100-135km/h arasını önden rüzgarla 8 saniyede, arkadan rüzgarla 6 saniyede alıyor. (%33 bir fark!) Aynı yerde denemeniz aynı sonuçları vermek zorunda değil. Sonuçta aynı dakikalar içinde iki farklı benzinle denemek pek pratik değil. Çoğunuz depo bittiğinde başka benzin alıp başka bir gün deniyor. Bu işin en sağlamıda dynoda ölçümle olur ama bu pek kolay erişebileceğimiz bir şey değil malesef. Hiçbirşey farketmediğini ancak orda görürsünüz.

  20. #60
    İHTİYAR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Mart 2006
    Şehir
    İZMİR
    Motosikleti
    SUZUKI GS-500 E
    95, 98? Oktan Hakkındaki Gerçekler!..

    Derleyen: Volkan Akkoç (Makina Mühendisi)

    Reklamlarda bahsedildiği gibi aracınızın performansının artması için yüksek oktanlı benzin alıyorsanız bu yazıyı okumanızı tavsiye ederiz...

    İşte size oktan hakkında bilmeniz gereken en önemli madde: Piyasada satılan araçların (benzinli araçlar) hemen hemen hepsi normal oktan sayıları ile en iyi performansı sağlamak üzere tasarlanmıştır. Dolayısıyla, daha yüksek oktan sayısına sahip bir benzinli yakıt motorunuzun performansını arttırmaz...

    Peki nasıl oluyor da akaryakıt firmaları yüksek oktanlı yakıtın motorunuzun performansını arttıracağını iddia edebiliyor:Bununla ilgili gözden kaçan (veya gözden kaçırılmak istenen!!) durum, yüksek oktanlı yakıtın tüm motorlarda değil fakat bazı özelliklere sahip olan motorlarda az miktarlarda performans artışı gösterebilmesidir.

    Bu bahsettiğimiz özelliklerden en önemlisi yüksek performanslı ve yeni tip motorlarda bulunabilen vuruntu-algılama sistemidir (bazı motorlarda oktan-ayar sistemi de bulunur). Yurt dışındaki benzin istasyonlarında satılan benzinler oktan sayısı göz önüne alındığında üç sınıfa ayrılır:- 87 oktan ve altı (regular)- 88-91 oktan (mid-grade)- 92 oktan ve üstü (premium) Aracınız için doğru oktan sayısını nasıl anlarsınız...

    Bunu anlamanın tek yolu aracınızın kullanım kılavuzuna bakmaktır. Piyasadaki araçların çoğu “regular” olarak nitelendirilen yakıtlar ile çalışmak üzere tasarlanmıştır. Fakat yüksek sıkıştırma oranları ile çalışan motorlara sahip bazı spor araçlar, eski araçlar ve lüks sınıftaki bazı araçlarda daha yüksek oktanlı yakıtların kullanılması gerekebilir. Fakat paragrafın başında da söylediğimiz gibi hangi benzini kullanmanız gerektiğini anlamak için yapmanız gereken tek şey aracınızın kullanım kılavuzuna bakmaktır.

    Daha yüksek oktanlı yakıt motorunuzu daha iyi temizler mi?Akaryakıt istasyonlarında satılan yakıtların hemen hemen hepsinde silindir içindeki birikmeyi önleyici katkı maddeleri bulunur. Motorun temizlenmesine yardımcı olmak bu katkı maddelerinin görevidir ve oktan sayısının bu konuda bir etkisi yoktur.Vuruntu – Oktan sayısı arasındaki ilişki...

    Aracınızın motorunu dikkatlice dinleyin... Eğer vuruntu sesi gelmiyor ise aracınızın kullanım kılavuzunda tavsiye edilen yakıtı kullanmaya devam edin. Bildiğiniz gibi vuruntu silindirlerde yanlış zamanda meydana gelen ateşlemeden veya tutuşmadan kaynaklanır ve performansınızı düşürmesinin yanı sıra uzun süre devam etmesi halinde motora zarar verebilir. Eğer motorunuzda vuruntudan şüpheleniyorsanız daha yüksek oktanlı bir yakıt kullanmayı deneyebilirsiniz. Fakat bunun yerine motorunuzun ateşleme sistemini kontrol ettirmek üzere servise gitmek daha akılcı bir yöntemdir.

    Yüksek oktanlı yakıt ile daha çok kilometre yapabilir misiniz?Aracınız, örneğin 87 oktanlı bir yakıt ile çalışmak üzere tasarlanmış ise sizin 98 oktanlı bir yakıt kullanmanız aracınızın aynı benzin ile daha çok yol almasını sağlamaz. Bununla ilgili teknik ayrıntıları bir önceki sayımızda kapsamlı olarak sizlere sunmuştuk. Eğer 98 oktanlı bir yakıt kullanmaya başladıktan sonra aracınızın aldığı yol artıyorsa bu, motorunuzun ateşleme avansının tekrar ayarlanmaya ihtiyacı olduğunu gösterir ve bu ayarı yaptırdıktan sonra 87 oktanlı bir yakıt ile aynı verimi sağlayabilirsiniz.

    Motor, yüksek oktanlı yakıt ile daha mı kolay çalışır?Bu sorunun cevabı kesinlikle “hayır”dır.Yüksek oktanlı yakıt performansı arttırır mı?Eğer aracınız 87 oktanlı bir yakıt ile çalışacak şekilde tasarlanmış ise daha yüksek oktanlı bir yakıt kullandığınızda motorunuzda bir performans artışı hissedemezsiniz. Daha önce de söylediğimiz gibi eğer hissedilir bir artış oluyor ise bu, motorunuzun ateşleme avansının yeniden ayarlanmaya ihtiyacı olduğu anlamına gelir...

    Reklamlarda bahsedildiği gibi aracınızın performansının artması için yüksek oktanlı benzin alıyorsanız bu yazıyı okumanızı tavsiye ederiz...

    Oktan ile ilgili gerçekler:

    •Yüksek oktanlı benzin, düşük oktanlı benzinden daha yavaş yanar. Bu yavaş yanma da yüksek devirlerde iken motorunuzda vuruntu oluşmasını engeller. Dolayısıyla yüksek oktanlı benzin, vuruntuya daha dirençlidir.

    • Eğer motorunuz düzgün çalışıyorsa ve vuruntu gibi sorunları yoksa daha yüksek oktanlı bir benzin türüne geçmenize gerek yoktur.

    • Eğer motorunuzda vuruntu veya aşırı ses var ise bunun sebebi mutlaka benzin olmak zorunda değildir. Bu sorunlar motorun elektronik kontrol sisteminden, ateşleme zamanından v.s. kaynaklanıyor da olabilir. Eskiyen motorlarda (150.000 – 200.000) silindir içinde biriken karbon, silindir içi basıncının normalden yüksek olmasına sebep olarak vuruntu meydana getirebilir. Bu da yüksek kilometre yapmış motorlarda normaldir ve biriken karbonlar temizlenerek bu sorun giderilebilir.

    • Günümüz otomobillerinin bir çoğu yakıt enjeksiyon sistemine sahiptir. Bu modern otomobillerin, üretici yüksek oktanlı yakıt kullanılmasını tavsiye etmediği sürece, yüksek oktanlı yakıtla çalıştırılmalarına gerek yoktur.









    Oktan ile ilgili yanlışlar

    • Yüksek oktanlı benzin ile daha fazla yol alırsınız.Genelde araçlar 87 oktanlı benzin ile çalışacak şekilde dizayn edilmiştir ve aynı miktardaki yüksek oktanlı benzin alacağınız yolu arttırmaz.

    • Yüksek oktanlı benzin, motorun daha kolay çalışmasını sağlar.Hayır, sağlamaz.

    • Yüksek oktanlı benzin motor gücünü arttırır.Aracınızı daha yüksek oktanlı bir benzin ile çalıştırırsanız güçte hiçbir farklılık olmaz.

    • Yüksek oktanlı benzin daha fazla rafine edilmiştir, daha iyi bir benzindir. Doğru. Fakat bu fazladan uygulanan rafine işlemleri zaten oktan sayısını arttırmak içindir ve yüksek oktanlı benzinin tüm motorlar için daha iyi bir yakıt olacağı anlamına kesinlikle gelmez. Bu işlemler sadece yakıtın içindeki hidrokarbon dizilişini değiştirir ve daha yavaş yanma özelliği katar. Bu ilave işlemler ayrıca . yatı da arttırır!..



    Ali Yener

    Shell Türkiye Akaryakıt Ürünleri Kalite Sorumlusu

    Vuruntu kısaca kontrolsüz yanma olarak tanımlanabilir. Benzin yapısı gereği çok kolay tutuşabilir. Bujinin amacı, sıkışma sonucu artan sıcaklığa bağlı benzin hava karışımı kendi kendine yanmadan önce ateşlemeyi başlatarak yanmayı kontrol altına almaktır.

    Motorlardan daha yüksek verim alabilmenin en önemli çözümlerinden bir tanesi, kompresyon oranını artırarak operasyon sıcaklığını yukarı taşımak ve ayni hacimli motordan daha yüksek verim elde etmektir.Ancak yukarıda da değinildiği üzere, yüksek kompresyon oranı, yüksek sıcaklık, kendi kendine tutuşma olasılığını gündeme getireceği için, yakıtın kimyasal yapısında iyileştirmeye gidilerek, kolayca tutuşum eğilimi daha az olan hidrokarbonların oranı artırılır ve bu da oktan cinsinden ifade edilir.

    Özet olarak, kompresyon oranı yüksek ve verim arattırmak üzere tasarlanmış modern motorlar, yüksek oktanlı benzinlere ihtiyaç duyarlar.Vuruntunun zararları...

    1- Yanma hızı ve basınçların çok yükselmesi nedeniyle, piston ve yataklar üzerine inen darbeler bu elemanların malzemelerinin yorulmasına neden olur.

    2- Ani basınç yükselmesi ile meydana gelen basınç dalgaları titreşimlere neden olur. Bu titreşimler ısı kayıpları ve yakıt sar. yatını arttırarak verim ve gücü düşürür.

    3- Sıcaklıkların artması, motorun daha fazla ısınmasına neden olur ki bu da vuruntuyu daha fazla şiddetlendirir. Bu ve buna benzer daha birçok zararlara neden olan vuruntu olayını önleyebilmek için, ilk olarak, kullanılan yakıtın kendi kendine tutuşma yeteneğini düşürülmesi sağlanmalıdır. Böylece yakıtın vuruntuya direnci arttırılır. Bu nedenle, ilk çözüm olarak, benzinin vuruntuya daha çok dirençli hidrokarbonlardan teşkil etmeye çalışmak olacaktır. Teşkil edilen benzinin vuruntuya direnci “Oktan Sayısı” denilen bir değer ile anlaşılır. Oktan Ölçümü Benzinlerin vuruntuya karşı dirençleri hakkında . kir veren ‘oktan sayısı’ değerleri, sıkıştırma oranı değiştirilebilen ve vuruntu değeri elektrikle ölçülen bir benzin motoru (C.F.R-Cooperative Fuel Research Motor) ile saptanır. C.F.R motoru ile yapılan deneyde, oktan sayısı ‘100’ olarak kabul edilen izo-oktan ile ‘0’ olarak kabul edilen normal heptan yakıtları referans yakıt olarak kullanılır. Oktan sayısı saptanacak benzin,

    1- C.F.R motoru yakıt deposuna doldurulur

    2- Yakıtın motora giriş sıcaklığı ile motor devir adedi,kullanılacak yöntemlere göre belirli değerlerde sabitleştirilir, motordan vuruntuyu haber veren darbe sesleri gelinceye kadar sıkıştırma oranı arttırılır.

    3- Oluşan vuruntunun miktarı nokmetre (knockmeter) ile saptanır ve yakıt deposu boşaltılır.

    4- Bundan sonra depoya, muayyen yüzdeler dahilinde izo-oktan ile heptan doldurulur. Daha önce saptanmış devir sayısı, giriş sıcaklığı ve sıkıştırma oranı değiştirilmeksizin aynı vuruntuyu meydana getirecek şekilde, izo-oktan ile heptan yüzdeleri değiştirilmek suretiyle deney tekrar edilir.İlk bulunan vuruntuya eşit bir değer ortaya koyan deneyde kullanılmış olan izo-oktan yüzdesi, deney benzinin oktan sayısını verir. Örneğin, aynı vuruntuyu elde edebilmek için %95 oranında izo-oktan kullanılmış ise, deney benzinin Oktan Sayısı 95’dir.



    95 Oktan ile 98 Oktan benzin arasındaki farklar

    1- 98 Oktanlı benzinin 95 Oktanlı benzine göre en büyük avantajı, daha yüksek Oktan Sayısına sahip olması nedeniyle motorun çalışması sırasında oluşabilecek vuruntuya karşı direncini arttırmaktadır. Bu da 98 Oktan Benzin kullanan bir aracın daha sessiz çalışmasını sağlar.Titreşimsiz çalışan bir motorun performansı da paralel olarak artmakta ve en yüksek verim elde edilmektedir. Bu sayede motor ekipmanlarının ömrünü uzatmaktadır.

    2- 98 Oktanlı benzin,sahip olduğu yüksek oktan sayesinde, yakıtın birkaç noktada kendi kendine tutuşmasını önleyip düzensiz basınç dalgalanmalarının önüne geçer. Bu nedenle yanma, en yüksek verimde gerçekleşir. Böylece motordan maksimum güç ve ivmelenme elde edilmesini sağlayarak motor üreticisinin belirttiği değerlere ulaşmasını sağlar.

    3- 98 Oktan benzin, motordaki yanmanın en verimli şekilde gerçekleşmesini sağladığı için, egzoz gaz sıcaklıklarının da düşmesine neden olur. Bu da katalitik konvertör ömürlerinin uzamasını sağlar. Bu sayede egzoz emisyonlarında da ciddi bir iyileşme sağlanmaktadır.

    4- Yüksek oktana göre tasarlanmış (98 oktan gibi) ve vuruntu sensörü içeren araçlarda, yüksek oktan, hava-yakıt karışımının yanma verimini arttırdığı için hem güç artışı sağlar hem de egzoz emisyonlarının insan ve çevre sağlığı açısından daha uygun olmasını (NOX’leri azaltır) sağlar. Turbocharged ve vuruntu sensörü olan araçlarda yüksek oktanlı (98 oktan) yakıtın %6’lara varan güç kazancı yarattığı tespit edilmiştir.Vuruntu yapan araçlarda ise hava/yakıt karışımının yanmaya başlangıç zamanını (ignition time), gecikmeyi önleyerek ve optimize ederek vuruntuyu ortadan kaldırır. Benzinde oktanın yükseltilmesi, otomobil üreticilerinin yüksek sıkıştırma(hava/yakıt karışımını) oranı ile daha yüksek performanslı motor dizayn edebilmelerine ve dolayısıyla daha fazla güç kazanılmasına,yakıt ekonomisi sağlanmasına ve egsoz emisyonlarının iyileştirilmesine yardımcı olmaktadır.



    Ahmet Yılmaz

    BP Türkiye Akaryakıt Direktörü

    Akaryakıttaki kalite standartları, TSE tarafından belirlenmiş olan oktan değeri, yoğunluk, kurşun oranı, kükürt oranı, buhar basıncı, donma noktası, parlama noktası, elektrik iletkenliği gibi değerlerin bütünüdür.Bir benzinin oktan numarası, yakıtın bir motorun silindirinde kontrol dışında yanma veya vuruntuya direncini belirler.

    Oktan sayısı ne kadar yüksek olur ise motorda vuruntuya direnç artar. Oktan sayısı 0 ile 100 arasındaki bir skalaya göre belirlenmektedir.Bu skalada 0 oktan sayısı n-heptan adlı maddenin, 100 oktan sayısı iso- oktan (benzini temsil eden madde) adlı maddenin oktan sayısını belirtmektedir.

    Oktan sayısı 92 olan benzin demek; motorda yandığında % 92 oranında iso-oktan ile %8 oranında n-heptan içeren karışıma benzer yanma davranımı gösteren, bir başka deyişle bu karışım gibi vuruntu direnci gösteren benzimiz var demektir. Benzinli motorda, silindire gelen benzin-hava karışımı ateşlendiğinde, o anda ordan başlayan kontrollü bir yanma olsun isteriz. Eğer bu ateşleme yerinden uzakta, kendi kendine yanma başlangıcı olup, yanma sonucu kararsız bileşikler oluşursa ve bu sırada metalimsi sesler çıkıp, sarsıntı oluyorsa, motor vuruntu ile çalışıyor denir ve bu durum istenmez. Bir benzinin oktan sayısı ne kadar yüksekse bu vuruntu daha az oluşur, yani yakıt vuruntuya direnç gösterir.

    Benzinin hidrokarbon bileşimine ve içerdiği oktan arttırıcı katıklara göre oktan sayısı değişir. Oktanda yüksek seviye yanmayı iyileştirir, vuruntuyu azaltır, motor malzemelerinin ömrünü uzatır.Ancak vuruntu olmasın diye çok yüksek oktanlı benzin motora verilemez. Çünkü oktan sayısı, sıkıştırma oranı ile yakından ilgilidir. Bu nedenle hangi taşıtta, hangi oktan niteliğinde benzin kullanılacağı belirtilir. Motor tasarımına uygun oktan sayılı benzin kullanmak gerekir. Tüketiciler bu önerileri dikkate almalıdırlar.

    BP Kurşunsuz, içeriğindeki “özel 4. nesil katıklar” sayesinde de:

    • Daha verimli yanar ve motor performansının yükselmesine katkıda bulunur.

    Alıntıdır kaynak

    http://www.obitet.gazi.edu.tr/obitet...n_Hakkinda.htm
    Haydi hükümeti yıkalım yerine AVM yapalım.


    REKLAM ALANI
3. sayfa BirinciBirinci 12345 ... SonuncuSonuncu

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler