Levent adlı üyeden alıntı
Bizim Türk Milleti'nin en kötü özelliklerinden bir tanesi de bu yaptığınız maalesef.. Yanlış anlamayın, genelimizin problemi bu durum.. Hiç bir zaman giriş,gelişmeyi takip etmeyip, sonuç odaklı fikir edinip, yol bulmaya çalışmak.
Mesajimi en basindan yorumlamam gerekecek, yani sorunun çözümü mesajın sonuç bölümünde değil, giriş, gelişme bölümünde.
Motosiklet, teknik bir alettir, ve belirli fizik kurallarına dayalı çalışır. Bu durumu sürdürmek; yani motosikleti kullanmak da özünde matematiksel bir iştir..
O yüzden literatüre uygun kullandığınız zaman, bu tarz sorunlarında üstesinden gelmiş olacaksınız. Bakın mesajımın içerisinde bir cümle var ;
Sistemin gereksinimlerini yerine getirdiğiniz sürece, her şeyin farkında olacaksınız, olmanız gereken yerde, olmanız gereken hızda, ve olmanız gereken viteste olacaksınız, ve sorduğunuz sorunun hükmü kalmayacak aslında.
Sizin sorduğunuz sorunun cevabı bu metinde saklı.. Bütün mesaj içerisinde okunup anlaşılması gereken nokta burası... Hiç bir zaman 6. viteste durmaya ihtiyacınız olmaz, yani aniden durmaya ihtiyacınız olmaz. Eğer oluyor ise, bu sizin sürüşünüzde bir şeylerin ters gittiğini ifade edebilir.
-Hız
-Vites
-Konum ve benzeri..
Bu uygulama yanlış,çünkü yüksek hızda ilerlerken, debriyajı çekip vitesi en küçük dişliye yani 1. vitese getirdiğinizde ciddi bir gürültü duyarız, bunun sebebi küçük dişliyi (1. vitesi) kapasitesinin üzerinde çalışmaya zorlamanızdır. Siz debriyajı çektiğinizde dişlilerin dönmesi durmuyor, sadece aktarımı kesiliyor, arka tekerleğiniz boşa çıkıyor, fakat şanzıman çalışmaya devam ediyor. 6'dan 5'e düşerken ağır bir ses duymazsınız, çünkü 6. vites dişlisi ile 5. vites dişlisi birbirlerini taşıyabilecek ölçüdedirler. Fakat 2 alt vitese düştüğünüzde, hızınız o dişlilerin karşılayamayacağı kadar yüksek ise, ses artmaya başlar, çünkü düşük hızı karşılayabilen bir dişliye kapasitesinin üzerinde bir yük bindirmişsinizdir. Çoğu durumda debriyaj bir şekilde dişliyi birbirine geçirir,(Geçirirken de dişliler gereğinden fazla aşınır, bazen çatlar, veya kırılabilirler) ve sürüşünüz ciddi anlamda etkilenmez, taki debriyajı bırakana kadar.. Debriyajı bıraktığınızda işin renginin değişmesinin sebebi de bu zaten. Geçtiğiniz vites dişlisi arka tekerleğin dönme hızının çok altında bir kapasiteye sahip olduğu için tekerleğe yetişemez ve kitlenir, dolayısı ile artık tekerlek de dönemez ve felaketler başlar.
Sonuç olarak bu yanlış bir uygulama. Her seferinde sorun yaratır diyemem, fakat aşınmanın hat safhada olacağı kesin. Ayrıca riskleri de hıza bağlı olarak oldukça yüksek. Başta da belirttiğim gibi, uygun konumda, uygun hızda ve uygun viteste olmayı başarabilirseniz, durduğunuz zaman küçültmeniz gereken vites maksimum 2'den boşa almak olacaktır.
Dipnot: Hiç bir zaman, şanzıman çalışırken, yani belirli bir hızda ilerlerken motosikleti boş'a almaya çalışmayın, çünkü üzerinde yük olan şanzımanı ayırsanızda üzerinde yük olacaktır ve siz boşa almak istesiniz de, boşa geçmeyip 1. vitese geçmeye zorlanacaktır..
---------- Mesajlar birleştirildi - 23:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:25 ----------
Mesajinizin bu kısmına açıklık getirmek istiyorum, zira yanlış bilinen doğrulardan birisine işaret ediyor (Naçizane)
Mantığı olmayan durum, vitesi blok şeklinde indirmek veya indirmek istemektir. Herhangi bir sebepten uygun hız / konum ve uygun vites aralığını kaçırmış ve durmamız gerekiyor ise, yapılması gereken tek şey vardır, debriyajı çekip, dozajlı bir şekilde durana kadar fren yapmayı sürdürmek. Uygulamada yeri olmayan durum blok vites değiştirmektir.
Düzeltmek istediğim nokta ise şu şekilde;
Motosiklette yük, amortisörler aracılığı ile her zaman tekerleğe veya her iki tekerleğe aktarılır, aynı zamanda bu durum yol tutuşun 1 numaralı faktörüdür. Gaz açıkken ağırlık her zaman arka tekerlekte olduğu gibi, fren yapıldığında da ön tekerlekte olur (ister ön fren, ister arka fren, hiç fark etmez, ağırlık her zaman öne aktarılır.) yani frenlere yük binmez, frenlerin işi, üzerinde yük olsun veya olmasın lastiğin dönüş hızını yavaşlatıp, durdurmaktır.
Bunu örneklemek gerekirse eğer, bir virajı dönerken gazı bırakır, ağırlığı ön tarafa aktarır ve sert fren yaparsanız ön lastiğin düşük temas alanı ağırlığı taşıyamaz ve lastik kilitlenir,düşersiniz, bunun sebebi de belirttiğim gibi yatık pozisyonda olan motosikletin ön lastiğinin temas alanın dik sürüşe göre çok daha az bir alan olması ve yola tutunamamasıdır. (Abs var yok olayına girmiyorum, ne demek istediğimi anlamışsınızdır). Finalde yük her zaman lastiklere biner, ve frenler her zaman işini yapar, siz doğru kullanırsanız sizi durdurur, kullanamazsanız sizi düşürür.
Ek olarak ben sizin ağırlığı frenlere bindirmenin hiç bir mantığı yok cümlenizi anladım, frenleri bu kadar yormaya gerek yok diye düşünüyorsunuz, ama tam aksine motosikleti durdurmak için ne kadar etkili fren yapabiliyorsanız o kadar çabuk durursunuz. Bir üstad fren konusunda şöyle bir yorum getirmiştir;
" Papuçlar motosikletten pahalı değildir, onu kullanmaktan çekinmeyin "
Yani ne lastikleriniz, ne balata , nede diskler, hiç birisi motor bloğunun yıpranmasından daha değerli değillerdir.
Mesajım naçizane tecrübe ve fikirlerimdir.