Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı
2. sayfa BirinciBirinci 12

Vites düşürme hakkında

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #21
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Antalya/Kaş
    Motosikleti
    R 1200 GS Adventure
    Alıntı natijax adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    diyorsunuz ki debriyaja basıp tek tek 1e alıp durmaktansa, debriyaja basıp durduğun yerde 1e al?
    şahsen çok oyalayacağı için ben çok ani duracaksam debriyaja basıp 1e alıyorum öyle duruyorum. durduğumda istersem çok zaman varsa boşa alırım öyle beklerim.
    bunu savunuyorsanız kaçırdım galiba özel olarak açıklarsanız sevinirim çünkü daima ani durumlarda debriyaj çeker 1e alırım durana kadar da boşa almazsam hiç salmam debriyajı.

    motor freni ise tamamiyle eş zamanlı fren yapmaktan geçiyor benim kullanımımda.
    yani gerekilen hıza düşmeden vites düşüp debriyajı salmam zaten.
    onun dışında asıl yukarıda dediğim gibi durmadan debriyaj basıp 1e alırım dediğim olay yanlış ise yanlış bilgilendirdiğim için üzgünüm ama bu bir problem değilse. böyle yapmaya da devam yani durduğum yerde ileri geri kendimi yoracağıma
    Bizim Türk Milleti'nin en kötü özelliklerinden bir tanesi de bu yaptığınız maalesef.. Yanlış anlamayın, genelimizin problemi bu durum.. Hiç bir zaman giriş,gelişmeyi takip etmeyip, sonuç odaklı fikir edinip, yol bulmaya çalışmak.

    Mesajimi en basindan yorumlamam gerekecek, yani sorunun çözümü mesajın sonuç bölümünde değil, giriş, gelişme bölümünde.


    Motosiklet, teknik bir alettir, ve belirli fizik kurallarına dayalı çalışır. Bu durumu sürdürmek; yani motosikleti kullanmak da özünde matematiksel bir iştir..

    O yüzden literatüre uygun kullandığınız zaman, bu tarz sorunlarında üstesinden gelmiş olacaksınız. Bakın mesajımın içerisinde bir cümle var ;

    Sistemin gereksinimlerini yerine getirdiğiniz sürece, her şeyin farkında olacaksınız, olmanız gereken yerde, olmanız gereken hızda, ve olmanız gereken viteste olacaksınız, ve sorduğunuz sorunun hükmü kalmayacak aslında.


    Sizin sorduğunuz sorunun cevabı bu metinde saklı.. Bütün mesaj içerisinde okunup anlaşılması gereken nokta burası... Hiç bir zaman 6. viteste durmaya ihtiyacınız olmaz, yani aniden durmaya ihtiyacınız olmaz. Eğer oluyor ise, bu sizin sürüşünüzde bir şeylerin ters gittiğini ifade edebilir.

    -Hız
    -Vites
    -Konum ve benzeri..



    Alıntı natijax adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    daima ani durumlarda debriyaj çeker 1e alırım durana kadar da boşa almazsam hiç salmam debriyajı
    Bu uygulama yanlış,çünkü yüksek hızda ilerlerken, debriyajı çekip vitesi en küçük dişliye yani 1. vitese getirdiğinizde ciddi bir gürültü duyarız, bunun sebebi küçük dişliyi (1. vitesi) kapasitesinin üzerinde çalışmaya zorlamanızdır. Siz debriyajı çektiğinizde dişlilerin dönmesi durmuyor, sadece aktarımı kesiliyor, arka tekerleğiniz boşa çıkıyor, fakat şanzıman çalışmaya devam ediyor. 6'dan 5'e düşerken ağır bir ses duymazsınız, çünkü 6. vites dişlisi ile 5. vites dişlisi birbirlerini taşıyabilecek ölçüdedirler. Fakat 2 alt vitese düştüğünüzde, hızınız o dişlilerin karşılayamayacağı kadar yüksek ise, ses artmaya başlar, çünkü düşük hızı karşılayabilen bir dişliye kapasitesinin üzerinde bir yük bindirmişsinizdir. Çoğu durumda debriyaj bir şekilde dişliyi birbirine geçirir,(Geçirirken de dişliler gereğinden fazla aşınır, bazen çatlar, veya kırılabilirler) ve sürüşünüz ciddi anlamda etkilenmez, taki debriyajı bırakana kadar.. Debriyajı bıraktığınızda işin renginin değişmesinin sebebi de bu zaten. Geçtiğiniz vites dişlisi arka tekerleğin dönme hızının çok altında bir kapasiteye sahip olduğu için tekerleğe yetişemez ve kitlenir, dolayısı ile artık tekerlek de dönemez ve felaketler başlar.


    Alıntı natijax adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    dediğim olay yanlış ise yanlış bilgilendirdiğim için üzgünüm ama bu bir problem değilse. böyle yapmaya da devam yani durduğum yerde ileri geri kendimi yoracağıma
    Sonuç olarak bu yanlış bir uygulama. Her seferinde sorun yaratır diyemem, fakat aşınmanın hat safhada olacağı kesin. Ayrıca riskleri de hıza bağlı olarak oldukça yüksek. Başta da belirttiğim gibi, uygun konumda, uygun hızda ve uygun viteste olmayı başarabilirseniz, durduğunuz zaman küçültmeniz gereken vites maksimum 2'den boşa almak olacaktır.

    Dipnot: Hiç bir zaman, şanzıman çalışırken, yani belirli bir hızda ilerlerken motosikleti boş'a almaya çalışmayın, çünkü üzerinde yük olan şanzımanı ayırsanızda üzerinde yük olacaktır ve siz boşa almak istesiniz de, boşa geçmeyip 1. vitese geçmeye zorlanacaktır..

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 23:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:25 ----------

    Alıntı atalayalper adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    direk 6’dan 1’e alıp tüm yükü frenlere bindirmenin de hiç bir mantığı yok uygulamada yeri yok.
    Mesajinizin bu kısmına açıklık getirmek istiyorum, zira yanlış bilinen doğrulardan birisine işaret ediyor (Naçizane)

    Mantığı olmayan durum, vitesi blok şeklinde indirmek veya indirmek istemektir. Herhangi bir sebepten uygun hız / konum ve uygun vites aralığını kaçırmış ve durmamız gerekiyor ise, yapılması gereken tek şey vardır, debriyajı çekip, dozajlı bir şekilde durana kadar fren yapmayı sürdürmek. Uygulamada yeri olmayan durum blok vites değiştirmektir.

    Düzeltmek istediğim nokta ise şu şekilde;

    Motosiklette yük, amortisörler aracılığı ile her zaman tekerleğe veya her iki tekerleğe aktarılır, aynı zamanda bu durum yol tutuşun 1 numaralı faktörüdür. Gaz açıkken ağırlık her zaman arka tekerlekte olduğu gibi, fren yapıldığında da ön tekerlekte olur (ister ön fren, ister arka fren, hiç fark etmez, ağırlık her zaman öne aktarılır.) yani frenlere yük binmez, frenlerin işi, üzerinde yük olsun veya olmasın lastiğin dönüş hızını yavaşlatıp, durdurmaktır.

    Bunu örneklemek gerekirse eğer, bir virajı dönerken gazı bırakır, ağırlığı ön tarafa aktarır ve sert fren yaparsanız ön lastiğin düşük temas alanı ağırlığı taşıyamaz ve lastik kilitlenir,düşersiniz, bunun sebebi de belirttiğim gibi yatık pozisyonda olan motosikletin ön lastiğinin temas alanın dik sürüşe göre çok daha az bir alan olması ve yola tutunamamasıdır. (Abs var yok olayına girmiyorum, ne demek istediğimi anlamışsınızdır). Finalde yük her zaman lastiklere biner, ve frenler her zaman işini yapar, siz doğru kullanırsanız sizi durdurur, kullanamazsanız sizi düşürür.


    Ek olarak ben sizin ağırlığı frenlere bindirmenin hiç bir mantığı yok cümlenizi anladım, frenleri bu kadar yormaya gerek yok diye düşünüyorsunuz, ama tam aksine motosikleti durdurmak için ne kadar etkili fren yapabiliyorsanız o kadar çabuk durursunuz. Bir üstad fren konusunda şöyle bir yorum getirmiştir;

    " Papuçlar motosikletten pahalı değildir, onu kullanmaktan çekinmeyin "


    Yani ne lastikleriniz, ne balata , nede diskler, hiç birisi motor bloğunun yıpranmasından daha değerli değillerdir.


    Mesajım naçizane tecrübe ve fikirlerimdir.
    natijax, espresso ve Ekrem_06 bunu beğendiler.


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #22
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Durmak üzere yavaşlarken vitesi 1'e takmanın mantığı nedir?

    Acemilikten mütevellit 2'den sonraki boşu kaçırıp 1'e mi iniyor insanlar?

    E sonra? Ya 1'de debriyaja asılı şekilde bekliyor, ya da tekrar yukarı boşa mı alıyor insanlar? İkisi de saçma değil mi?

  3. #23

    Üyelik
    17 Eylül 2020
    Motosikleti
    domicik 400 ug
    Alıntı Levent adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bizim Türk Milleti'nin en kötü özelliklerinden bir tanesi de bu yaptığınız maalesef.. Yanlış anlamayın, genelimizin problemi bu durum.. Hiç bir zaman giriş,gelişmeyi takip etmeyip, sonuç odaklı fikir edinip, yol bulmaya çalışmak.

    Mesajimi en basindan yorumlamam gerekecek, yani sorunun çözümü mesajın sonuç bölümünde değil, giriş, gelişme bölümünde.


    Motosiklet, teknik bir alettir, ve belirli fizik kurallarına dayalı çalışır. Bu durumu sürdürmek; yani motosikleti kullanmak da özünde matematiksel bir iştir..

    O yüzden literatüre uygun kullandığınız zaman, bu tarz sorunlarında üstesinden gelmiş olacaksınız. Bakın mesajımın içerisinde bir cümle var ;

    Sistemin gereksinimlerini yerine getirdiğiniz sürece, her şeyin farkında olacaksınız, olmanız gereken yerde, olmanız gereken hızda, ve olmanız gereken viteste olacaksınız, ve sorduğunuz sorunun hükmü kalmayacak aslında.


    Sizin sorduğunuz sorunun cevabı bu metinde saklı.. Bütün mesaj içerisinde okunup anlaşılması gereken nokta burası... Hiç bir zaman 6. viteste durmaya ihtiyacınız olmaz, yani aniden durmaya ihtiyacınız olmaz. Eğer oluyor ise, bu sizin sürüşünüzde bir şeylerin ters gittiğini ifade edebilir.

    -Hız
    -Vites
    -Konum ve benzeri..





    Bu uygulama yanlış,çünkü yüksek hızda ilerlerken, debriyajı çekip vitesi en küçük dişliye yani 1. vitese getirdiğinizde ciddi bir gürültü duyarız, bunun sebebi küçük dişliyi (1. vitesi) kapasitesinin üzerinde çalışmaya zorlamanızdır. Siz debriyajı çektiğinizde dişlilerin dönmesi durmuyor, sadece aktarımı kesiliyor, arka tekerleğiniz boşa çıkıyor, fakat şanzıman çalışmaya devam ediyor. 6'dan 5'e düşerken ağır bir ses duymazsınız, çünkü 6. vites dişlisi ile 5. vites dişlisi birbirlerini taşıyabilecek ölçüdedirler. Fakat 2 alt vitese düştüğünüzde, hızınız o dişlilerin karşılayamayacağı kadar yüksek ise, ses artmaya başlar, çünkü düşük hızı karşılayabilen bir dişliye kapasitesinin üzerinde bir yük bindirmişsinizdir. Çoğu durumda debriyaj bir şekilde dişliyi birbirine geçirir,(Geçirirken de dişliler gereğinden fazla aşınır, bazen çatlar, veya kırılabilirler) ve sürüşünüz ciddi anlamda etkilenmez, taki debriyajı bırakana kadar.. Debriyajı bıraktığınızda işin renginin değişmesinin sebebi de bu zaten. Geçtiğiniz vites dişlisi arka tekerleğin dönme hızının çok altında bir kapasiteye sahip olduğu için tekerleğe yetişemez ve kitlenir, dolayısı ile artık tekerlek de dönemez ve felaketler başlar.




    Sonuç olarak bu yanlış bir uygulama. Her seferinde sorun yaratır diyemem, fakat aşınmanın hat safhada olacağı kesin. Ayrıca riskleri de hıza bağlı olarak oldukça yüksek. Başta da belirttiğim gibi, uygun konumda, uygun hızda ve uygun viteste olmayı başarabilirseniz, durduğunuz zaman küçültmeniz gereken vites maksimum 2'den boşa almak olacaktır.

    Dipnot: Hiç bir zaman, şanzıman çalışırken, yani belirli bir hızda ilerlerken motosikleti boş'a almaya çalışmayın, çünkü üzerinde yük olan şanzımanı ayırsanızda üzerinde yük olacaktır ve siz boşa almak istesiniz de, boşa geçmeyip 1. vitese geçmeye zorlanacaktır..

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 23:54 ---------- bir önceki mesaj zamanı 23:25 ----------



    Mesajinizin bu kısmına açıklık getirmek istiyorum, zira yanlış bilinen doğrulardan birisine işaret ediyor (Naçizane)

    Mantığı olmayan durum, vitesi blok şeklinde indirmek veya indirmek istemektir. Herhangi bir sebepten uygun hız / konum ve uygun vites aralığını kaçırmış ve durmamız gerekiyor ise, yapılması gereken tek şey vardır, debriyajı çekip, dozajlı bir şekilde durana kadar fren yapmayı sürdürmek. Uygulamada yeri olmayan durum blok vites değiştirmektir.

    Düzeltmek istediğim nokta ise şu şekilde;

    Motosiklette yük, amortisörler aracılığı ile her zaman tekerleğe veya her iki tekerleğe aktarılır, aynı zamanda bu durum yol tutuşun 1 numaralı faktörüdür. Gaz açıkken ağırlık her zaman arka tekerlekte olduğu gibi, fren yapıldığında da ön tekerlekte olur (ister ön fren, ister arka fren, hiç fark etmez, ağırlık her zaman öne aktarılır.) yani frenlere yük binmez, frenlerin işi, üzerinde yük olsun veya olmasın lastiğin dönüş hızını yavaşlatıp, durdurmaktır.

    Bunu örneklemek gerekirse eğer, bir virajı dönerken gazı bırakır, ağırlığı ön tarafa aktarır ve sert fren yaparsanız ön lastiğin düşük temas alanı ağırlığı taşıyamaz ve lastik kilitlenir,düşersiniz, bunun sebebi de belirttiğim gibi yatık pozisyonda olan motosikletin ön lastiğinin temas alanın dik sürüşe göre çok daha az bir alan olması ve yola tutunamamasıdır. (Abs var yok olayına girmiyorum, ne demek istediğimi anlamışsınızdır). Finalde yük her zaman lastiklere biner, ve frenler her zaman işini yapar, siz doğru kullanırsanız sizi durdurur, kullanamazsanız sizi düşürür.


    Ek olarak ben sizin ağırlığı frenlere bindirmenin hiç bir mantığı yok cümlenizi anladım, frenleri bu kadar yormaya gerek yok diye düşünüyorsunuz, ama tam aksine motosikleti durdurmak için ne kadar etkili fren yapabiliyorsanız o kadar çabuk durursunuz. Bir üstad fren konusunda şöyle bir yorum getirmiştir;

    " Papuçlar motosikletten pahalı değildir, onu kullanmaktan çekinmeyin "


    Yani ne lastikleriniz, ne balata , nede diskler, hiç birisi motor bloğunun yıpranmasından daha değerli değillerdir.


    Mesajım naçizane tecrübe ve fikirlerimdir.
    zerre yanlış anlamadım hatta iyi ki de ilk yazdığınız yazıyı pek anlayamamışım böyle güzel bir yazı okumamı sağladı. çok teşekkürler ben alacağım kadarını aldım gidiyorum
    espresso bunu beğendi.

  4. #24
    atalayalper - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Şubat 2018
    Şehir
    İstanbul - Ulus
    Motosikleti
    CFMoto NK250
    Levent Bey arkadaş 100 km hız ile giderken durması gereken yerden önce kademeli olarak yavaşlayarak belli bir süre daha yolda sürüş yapmaya devam edecek böyle bir süreç ve zamanı varken yani henüz daha yol bitmemişken uygun vitese düşmeyi alışkanlık haline getirmeyip eli debriyajda basılı bir şekilde vitesi hemen bire alıp sadece frenle durma noktasına gitmesi doğru yani öyle mi? Bir kere sürekli debriyaj çekili gitmek doğru değil ikincisi de doğru hızda doğru viteste yol almak gerekiyor.

    Ben kimseye “fren yapmayın demedim” hızınızın azaldığı senaryolarda yüksek vitesten uygun olan düşük vitese geçip motorun üstündeki yükü azaltabilirsiniz hem de olası bir arka tekerlek kilitlenme durumunu önlemiş olursunuz dedim.

    Burada motor üstündeki yükten kasıt aslında yavaşlamayı veya durmayı gerektirecek bir durumdan hemen önce vites düşürüp uygun hıza inip yavaşlamak yerine nasıl olsa frenlere asılıp dururum diye düşünen kullanıcıların oluşturduğu durum.

  5. #25
    tecrube0 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Mart 2021
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    ns 160, Dominar 400 Tur Versiyon
    Alıntı Lol0038 adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Eğitim ilerde almayı düşünüyorum şu an pek mümkün değil elimdem geldiğince okumaya izlemeye çalışıyorum bu arada ben tak tak tak 1 e düşüp debriyajı hiç bırakmıyordum tabiki ama işte bu da yanlışmış
    Bu yanlış değil bu da bir yöntem ani duruşta zaten yavaşlıyosun yavaşlarkende hıza uygun vitese ine ine en son 1 e geliyorsun.

  6. #26
    Moderatör Levent - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    12 Mart 2007
    Şehir
    Antalya/Kaş
    Motosikleti
    R 1200 GS Adventure
    Alıntı atalayalper adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Levent Bey arkadaş 100 km hız ile giderken durması gereken yerden önce kademeli olarak yavaşlayarak belli bir süre daha yolda sürüş yapmaya devam edecek böyle bir süreç ve zamanı varken yani henüz daha yol bitmemişken uygun vitese düşmeyi alışkanlık haline getirmeyip eli debriyajda basılı bir şekilde vitesi hemen bire alıp sadece frenle durma noktasına gitmesi doğru yani öyle mi? Bir kere sürekli debriyaj çekili gitmek doğru değil ikincisi de doğru hızda doğru viteste yol almak gerekiyor.

    Ben kimseye “fren yapmayın demedim” hızınızın azaldığı senaryolarda yüksek vitesten uygun olan düşük vitese geçip motorun üstündeki yükü azaltabilirsiniz hem de olası bir arka tekerlek kilitlenme durumunu önlemiş olursunuz dedim.

    Burada motor üstündeki yükten kasıt aslında yavaşlamayı veya durmayı gerektirecek bir durumdan hemen önce vites düşürüp uygun hıza inip yavaşlamak yerine nasıl olsa frenlere asılıp dururum diye düşünen kullanıcıların oluşturduğu durum.


    Mesajimin tümünü dikkat ile okuyacak olursanız, vurgulamaya çalıştığım noktaları göreceksiniz;

    - Uygun Hız
    - Uygun Vites
    - Uygun Konum




    Alıntı Levent adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Sistemin gereksinimlerini yerine getirdiğiniz sürece, her şeyin farkında olacaksınız, olmanız gereken yerde, olmanız gereken hızda, ve olmanız gereken viteste olacaksınız, ve sorduğunuz sorunun hükmü kalmayacak aslında.


    Sizin sorduğunuz sorunun cevabı bu metinde saklı.. Bütün mesaj içerisinde okunup anlaşılması gereken nokta burası... Hiç bir zaman 6. viteste durmaya ihtiyacınız olmaz, yani aniden durmaya ihtiyacınız olmaz. Eğer oluyor ise, bu sizin sürüşünüzde bir şeylerin ters gittiğini ifade edebilir.

    -Hız
    -Vites
    -Konum ve benzeri..
    Yani son mesajınızda yazdığınızdan daha farklı bir şey söylemiyorum aslında, hemfikiriz... Bir önceki mesajımda ise, konu dışı insanların kafalarının karışmaması için yalın bir şekilde ifadeyi düzeltmek istedim.


    Alıntı atalayalper adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    henüz daha yol bitmemişken uygun vitese düşmeyi alışkanlık haline getirmeyip eli debriyajda basılı bir şekilde vitesi hemen bire alıp sadece frenle durma noktasına gitmesi doğru yani öyle mi?
    Aslında yazdıklarımın tümü, bu söylediklerinizin yanlış olduğunu ifade etmeye yönelikti, yani yine hemfikiriz, fakat nasıl bu sonuca vardınız gerçekten şaşırdım, acaba ben mi yanlış yazdım diye 2 kez daha okudum, bu geldiğiniz noktaya gelemedim..


    Neyse, sanırım yanlış anlaşılma oldu, umarım düzeltmişizdir.


    Tekrar kontrol ettim, bir üst mesajimda da son sorduğunuzun cevabını iletmişim aslında, sanırım gözünüzden kaçmış.

    atalayalper bunu beğendi.

  7. #27
    atalayalper - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Şubat 2018
    Şehir
    İstanbul - Ulus
    Motosikleti
    CFMoto NK250
    Levent Hocam sorun yok önemli olan sonuçta hem fikir olabilmek zaten. Zaman ayırıp detaylıca yazdığınız için çok teşekkürler. Faydalı bir konu oldu bence ve her konu bu şekilde ilerlese keşke.

  8. #28
    okanbagiscan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Eylül 2016
    Şehir
    İstanbul Kartal
    Motosikleti
    Benelli TRK 502
    Vites blok olarakta sıralı olarakta düşürülebilir.İkisininde kullanım yeri farklı.Tabi blok vites düşürme deyince 6 dan 1 e düşmek diye akla gelmemeli ki Orada zaten vites düşürmekten çok sürüşle ilgili sorunu konuşmak gerekir.
    Leventin de dediği gibi doğru vites doğru hızda değilsiniz demek.
    Ama bazen 2 yada 3 vites birden düşmek gerekebilir.O noktada da durmadan önceki safhada 1 e geçmiş olmak gerek.
    Yoksa dururken vites değiştirmek için belki biraz ileri geri yapmak yada debriyajı hafif ısırttırmak gerekebiliyor.
    Birde destek ayağını sürekli değiştirmek arka frene basamıyor olmak belki biraz yokuş yada rampa gibi bir yerde soldan sağa sağdan sola almakta pek kullanışlı bir yöntem değil hele arkada artçı varsa.


    REKLAM ALANI
2. sayfa BirinciBirinci 12

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)