yeni motorda rodajı böyle yapabilir miyiz?

Katılım
24 Mar 2007
Mesajlar
286
Ya bu japonlar çok komik adamlar birader.

Adam motosikleti son teknoloji imal ediyor ama daha rodajın nasıl yapılacağından bir haber. Bu nedenle kullanma kılavuzuna da saçma sapan, yalan yanlış bilgiler yazmışlar.

Allah'tan bizim memlekette kimse kullanma kılavuzlarına rağbet etmiyorda, sağdan soldan duyduklarıyla işi kurtarıyor.
 
Katılım
16 Tem 2007
Mesajlar
99
Ya bu japonlar çok komik adamlar birader.

Adam motosikleti son teknoloji imal ediyor ama daha rodajın nasıl yapılacağından bir haber. Bu nedenle kullanma kılavuzuna da saçma sapan, yalan yanlış bilgiler yazmışlar.

Allah'tan bizim memlekette kimse kullanma kılavuzlarına rağbet etmiyorda, sağdan soldan duyduklarıyla işi kurtarıyor.


en iyisi bozarak öğrenmek.. :mrgreen:
 

boy

Katılım
18 Eyl 2003
Mesajlar
3,013
@Elegant
Ya bu japonlar çok komik adamlar birader. Adam motosikleti son teknoloji imal ediyor ama daha rodajın nasıl yapılacağından bir haber. Bu nedenle kullanma kılavuzuna da saçma sapan, yalan yanlış bilgiler yazmışlar.
Kullanım kılavuzunda yazan yalan yanlış bir bilgi değil. Anlatmak istediğim şuydu. Adam kılavuza 5000 rpm devri geçme diyor. Peki kaçıncı viteste gitmen gerektiğini söylüyor mu? Eğer ilk 1000 km mesafeyi birinci viteste 5000 rpm devirde gidersen ne olur? Adamın dediğine uymuş olursun ama motorun ne durumda olur biliyor musun? Ben işin biraz daha teknik ve detayı hakkında bilgi verdim. Adamların devri sınırlandırmalarının nedeni normal bilgisiz kullanıcılar için motor sıcaklığının farkında olmadan yükselmesini engellemektir. Ancak işin biraz daha detayına inip, motoru iyi şekilde rodaj yapmak istiyorsanız, kılavuzda yazana değil, daha sağlam ve profesyonel kaynaklara bakmanız gerekiyor. Dediğim gibi tek önemli şey motor sıcaklığının anormal şekilde yükselmemesidir, bunu kontrol altına aldığınız sürece yaptığınız sürat ve devrin önemi yoktur.
 
Katılım
12 Eyl 2006
Mesajlar
1,676
Böyle bir çıkarım yapabilirmiyiz ?? : Rodaj döneminde sıkış trafikte motor kullanmamak gerekir...
 
Katılım
24 Mar 2007
Mesajlar
286
Fabrika der ki, belli deviri geçmeden sürekli değişik devir ve vitesleri kullanarak gidin.
 

boy

Katılım
18 Eyl 2003
Mesajlar
3,013
@ErTech
Böyle bir çıkarım yapabilirmiyiz ?? : Rodaj döneminde sıkış trafikte motor kullanmamak gerekir...
Evet böyle bir çıkarım yapabilirsin çünkü sıkışık trafikte motor rölantide çalışacağı için sıcaklık artar. O yüzden rodaj için uzun yol tercih edin derler.

@Elegant
Fabrika der ki, belli deviri geçmeden sürekli değişik devir ve vitesleri kullanarak gidin.
Arkadaşım herhalde anlamamakta ısrar etmek istiyorsun. "Adamların devri sınırlandırmalarının nedeni normal bilgisiz kullanıcılar için motor sıcaklığının farkında olmadan yükselmesini engellemektir" demiştim. Deviri sınırlandırmak motor sıcaklığının yükselmesini engeller. Adamlar herkesi bu konuda bilgisiz olarak kabul edip kılavuza motora en az zarar gelecek şekilde yazmak zorundalar. Ona bakarsan kullanım kılavuzunda vitesi nasıl değiştireceğin de yazılı, sen orada yazılanları okuyarak mı değiştirdin? Adamlar kişinin uzmanlık derecesine göre kılavuz çıkartmayacaklar herhalde. Sen kitapta yazdığı gibi yap.
 
Katılım
19 Kas 2005
Mesajlar
2,946
daha önce bu başlığın orta sehpada rodajı tamamlayabilir miyiz versiyonunu görmüştüm bu daha yaratıcıymış:)

acaba ben de orta sehpa taktırıp rodajı öyle mi tamamlasam hem böylece düşme ve kaza yapma tehlikesi geçirmemiş olurum:p
 
Katılım
7 Ara 2006
Mesajlar
1,842
Arkadaşımız motorla cep telefonunu karıştırmış.

Yeni alınan telefonun 10-12 saat şarj olması gerekir.

Arkadaşım dikkat et yoksa senin motorun bataryası bitebilir.:):mrgreen::p
 
Katılım
18 May 2006
Mesajlar
1,153
ya sacmalık bence oyle seymı olur.motora bınığ kendın yapcan.hem senın dedıgın gıbı yaptıktan sora sen motorun ustune bınınce o motora ne olur sence???
 
Katılım
24 Mar 2007
Mesajlar
286
Ben anlıyorum seni de derdini anlayamıyorum. Soruyu soran arkadaşın uzmanlığı olsa zaten sormaz. Senin uyguladığının da ne kadar artı veya eksi getirdiği tartışmaya açık. Rodajın amacı motorun uzun ömürlü olmasıdır, daha performanslı olması değil. Herkes yarışa girmiyor motoru ile.
 

boy

Katılım
18 Eyl 2003
Mesajlar
3,013
@Elegant
Senin uyguladığının da ne kadar artı veya eksi getirdiği tartışmaya açık. Rodajın amacı motorun uzun ömürlü olmasıdır, daha performanslı olması değil. Herkes yarışa girmiyor motoru ile.
Sen hiç kötü rodaj yapılmış bir motorun öldüğünü gördün mü? Motor ancak yağsız kaldığında veya çok yüksek sıcaklıkta uzun süre çalıştığında zarar görür. Rodaj motorun çalışmasının alışma süresidir. Makinaya tam gaz yüklenin, gazı dibine kadar çekin demedim. Rodaj yaparken tek dikkat etmeniz gereken şey motor sıcaklığıdır, sıcaklık stabil ve sağlıklıysa devir ve süratin önemi yoktur dedim. Kitapta neden devri sınırladıklarını da söyledim. Rodajın iyi yapılmamış olması direk olarak performansı etkileyecektir. Aynı model ve marka motorun yanyana farklı performans göstermesinin nedeni de budur. Bendeki CBR125R'nin hiçbir problemi yok. Görkem'in motoru mekanik olarak birçok kez problem çıkartmış olmasına rağmen bendeki CBR125R hiçbir sorun çıkartmadı. Makina mühendisi arkadaşların da fikirlerini almak isterim.
 
Katılım
27 Eki 2006
Mesajlar
1,139
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Konu Nasreddin Hoca'nın fıkrasına dönmüş.
Herkes haklı.

Bildiğimiz, yaptığımız ve sonuç aldığımız kadarıyla rodajı biz de anlatmaya çalışalım bakalım. Belki benim de yanlış bildiğim şeyler vardır.
Bilen arkadaşlar düzeltsinler, kimseyi yanlış yönlendirmeyelim.

Öncelikle yeni nesil motorlarda rodaj önemli değildir, görüşü yanlıştır.
Kesinlikle önemlidir. Tek fark, eski nesil motosikletlere göre rodaj devresini çabuk tamamlarlar.

Rodaj; yavaş yavaş çalıştırarark, alıştırma, uygunlaştırma, oturtma anlamında Fransızca bir kelimedir.(Bknz: Rodage)

Buraya kadar yazılanlar, rodajın yanlış kavrandığını da gösteriyor.
Rodaj, bir motor açma işlemi değildir. Hareketli tüm aksamı oluşturan öğelerin birbirine alışması,uygunlaşması durumudur.

Nedir bunlar?

Örneğin fren diski-plaket(Balata) ile uyum sağlayacak.
Zincir-dişli ile uyum sağlayacak.
Debriyaj, silindir ve pistonlar gibi hareket ettirilen tüm aksam birbiri ile uyum sağlayacak.Hatta amortisör bile buna dahil.

Ve tabii can damarımız lastikler. Onlarda yola uyum sağlayacak.

Takdir edersiniz ki bu kadar parçanın motor orta sehpadayken, herhangi bir şekilde uyum sağlanması düşünülemez.:)

Yani motosikletiniz hareket edecek, frenler kullanılacak ve lastikler en az 500 km yol yapacak ki üzerindeki fabrika cilası gitsin ve yol tutuşu sağlansın.

Bu arada diğer aksam da yavaş yavaş birbiriyle anlaşmaya başlayacak.

Peki uygun motor rodajı nedir?

Kullanma klavuzlarında yazılı olan yönergeleri uygulamanız motosikletinizin uzun ömürlü olması için gerekli ve yeterlidir.
Rodaj döneminde motosiklet kullanılması gerektiği gibi kullanılacak.
Yani vites değiştirmek gerektiğinde değiştirilecek, hararet kontrol altında tutulacak ve servis zamanı motor mutlaka servise götürülüp, gerekli ayarlamalar yapılacak.

Benim bu konuda yaptığım ve önerdiğim şey 1-2 günü yeni motorunuza ayırıp en az bir 500 kilometre yol yapmanızdır.

Devir konusunda da bir şey ekleyeyim.
Bu kullanım klavuzlarında yazmaz ama uygulanmış ve faydası görülmüştür.
Nedir o?

Diyelim ki kullanım klavuzunda ilk 1000 km 5000 deviri geçmeyin yazıyor.
Siz de 1000 km kullandınız.
Artık 5000 deviri geçebilirsiniz.
Peki ne kadar geçebilirsiniz?

Benim önerim;
Her 300km de 1000 devir arttırarak kullanmanız yönündedir.
Yani 1300. km ye kadar 6000,
1600.km ye kadar 7000,
1900 km ye kadar 8000 devir şeklinde.

Bu aynı zamanda motorun açılması için de gerekli zorlamaları, motoru üzmeden yapacağınız periyotdur.
Yani ben 1000 km yi doldurdum. Artık Red-Line görebilirim derseniz, Red-Line olayını servisde daha çok görmeye başlayabilirsiniz.:)

Rodajı iyi yapılmış bir motor, son hızından ziyade; az servis istemesi, daha az masraf çıkarması ile, diğer emsallerinden gözle görülür bir şekilde ayrılacaktır.

Heleki servis bakımlarını zamanında yaptırır ve temiz kullanırsanız, uzun yıllar başka bir motosiklet aramazsınız....
 
Katılım
7 Haz 2006
Mesajlar
122
Peki 2 zamanlı skuturda rodaj nasıl yapılır veya yapmak gerekirmi motoruma yeni sekman atıldı Allah ne verdiyse basayımmı
 
Katılım
27 Tem 2007
Mesajlar
180
@Elegant

Sen hiç kötü rodaj yapılmış bir motorun öldüğünü gördün mü? Motor ancak yağsız kaldığında veya çok yüksek sıcaklıkta uzun süre çalıştığında zarar görür. Rodaj motorun çalışmasının alışma süresidir. Makinaya tam gaz yüklenin, gazı dibine kadar çekin demedim. Rodaj yaparken tek dikkat etmeniz gereken şey motor sıcaklığıdır, sıcaklık stabil ve sağlıklıysa devir ve süratin önemi yoktur dedim. Kitapta neden devri sınırladıklarını da söyledim. Rodajın iyi yapılmamış olması direk olarak performansı etkileyecektir. Aynı model ve marka motorun yanyana farklı performans göstermesinin nedeni de budur. Bendeki CBR125R'nin hiçbir problemi yok. Görkem'in motoru mekanik olarak birçok kez problem çıkartmış olmasına rağmen bendeki CBR125R hiçbir sorun çıkartmadı. Makina mühendisi arkadaşların da fikirlerini almak isterim.

Ben boy arkadaşımıza inanıyorum ve onun dediği gibi yapacağım motorumun rodajını. Sürekli motoru dinlendirip soğutacağım. İnşallah dediğin doğrudur da motorum elimde kalmaz :mrgreen:
 
Katılım
14 Tem 2007
Mesajlar
551
valla öle olursa ben yakılan benzine yanarım yaa...motor olcak da benzinide olcakda karşımda çalışarak durcak...içim gider valla :cherry:

bi motosikletin kılavuzunda da okumuştum aynı devirde uzun süre kullanmayınız diye.arada basmak gerekiyormuş heralde...
 
Son düzenleme:

R3N

Forumdan Uzaklaştırıldı
Katılım
17 Ağu 2006
Mesajlar
1,773
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
ilk aklıma gelen rodaj çabuk bitsede bazsak uzasak düşüncesi olabilir oldu
 
Katılım
17 Tem 2007
Mesajlar
7
Fabrika der ki, belli deviri geçmeden sürekli değişik devir ve vitesleri kullanarak gidin.

Evet arkadaşımızın dediği doğrudur.

Ben 10 gün önce yeni Mondial 125 UAG aldım. Henüz 75 Km'de. Kullanma klavuzunda 5000 deviri geçmeyin ve hep aynı devirde kullanmayın sürekli farklı devirlerde kullanın gibi bir ifade yer alıyor.

Yani benim anladığım motoru sürekli farklı devirlerde vites değiştirerek ısındırmamak.

Bulunduğumuz yerin rampa olmasından dolayı yokuş aşağı inerken kompressöre bindirmiyorum vites yükseltiyorum.

Motoru bayii'den alır almaz 2 kişi ile 20 km yolu basarak geldik. Şimdilik hiç bir problem yok.


Aşağıdaki konularla ilgili olarak bilgisi ve tecrübesi olan arkadaşlardan cevap bekliyorum;

1- İlk defa benzin olarak 97 Oktan kullanıyorum.

2- Motorun rölantisi biraz yüksek ~2000 devirde biraz yol yaptıktan sonra motoru rölantiye bırakınca 3000 devire yaklaşıyor. Servis böyle ayarlamış.

3- Sabaharı motor ilk çalışırken çalışıyor geri stop ediyor. Çok az hafiften gaz verdiğim zaman 10-15 sn. içerisinde toparlıyor.
 
Katılım
29 Tem 2007
Mesajlar
142
kardesim sen ne yapıyon yaw öyle rodaj mı olr adam gbi bin zamanla olur motor die bi şey o şekilde:D
 
Katılım
21 Şub 2007
Mesajlar
232
Motorun başında durup silindire bir pervane tutman gerekir.:rendeer:
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst