karbüratörlü motor için otomatik jigle yapımı

Katılım
6 Mar 2011
Mesajlar
2,592
merhaba millet.
insanlık tarihinde teknoloji dediğin üşengeçlik ve pratik bilgiden çıkmıştıt.
bizde arkadaşlarla muhabbet ederken yahu şu jigleyi otomatik yapamaz mıyız diye düşündük ve yapabileceğimize karar verdik
bir servo motor birtane pic işlemci biraz tel birkaç soket bu iş tamam
servo motor ile jiglenin elle çeker gibi çekmesini yapıcaz motorun termostat sensöründen sıcaklık bilgisini alıcaz motora göre hangi sıcaklıkta ne kadar çekilip bırakılacağı için minik bir map tablosu ve işte bu kadar temel hikaye

şimdi kendi motorumuz için verimli ilk çalışma sıcaklığını workshop manuel denen çok kapsamlı servis kitabından bulup mapı yazıcaz.
internetten demir dişlisi olan model uçaklarda vs kullanılan rc tipi bir servo alıp bismillah demiş olucaz
gelişmeleri sizinle paylaşırız :)
heyecanlı bir eylence olacak
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
4,149
Motosikleti
BMW K1200GT , BMW S1000XR M Sport
merhaba millet.
insanlık tarihinde teknoloji dediğin üşengeçlik ve pratik bilgiden çıkmıştıt.
bizde arkadaşlarla muhabbet ederken yahu şu jigleyi otomatik yapamaz mıyız diye düşündük ve yapabileceğimize karar verdik
bir servo motor birtane pic işlemci biraz tel birkaç soket bu iş tamam
servo motor ile jiglenin elle çeker gibi çekmesini yapıcaz motorun termostat sensöründen sıcaklık bilgisini alıcaz motora göre hangi sıcaklıkta ne kadar çekilip bırakılacağı için minik bir map tablosu ve işte bu kadar temel hikaye

şimdi kendi motorumuz için verimli ilk çalışma sıcaklığını workshop manuel denen çok kapsamlı servis kitabından bulup mapı yazıcaz.
internetten demir dişlisi olan model uçaklarda vs kullanılan rc tipi bir servo alıp bismillah demiş olucaz
gelişmeleri sizinle paylaşırız :)
heyecanlı bir eylence olacak

Hava soğutmalı motorlar için fikriniz varmı :)
 
Katılım
6 Mar 2011
Mesajlar
2,592
Hava soğutmalı motorlar için fikriniz varmı :)
Bunu univsersal birşey yapıp açık kodlu olarak herkes ile paylaşma fikrindeyiz.
Eğer Hava soğutmalı bir motorunuz varsa sıcaklık bilgisi için bir sensör takarsanız ona da olur ama map tablosunun değerleri biraz farklı olur sadece.
Sıcaklığı yağdan mı yoksa silindir kafasına takılacak bir sensörden mi oknacak ona göre sadece map düzenlemek lazım yoksa gerisi aynı bir farkı yok.
Sensör dediğimde 20 30 tl birşey çok korkutmasın gözünüzü
 
Katılım
20 Ocak 2013
Mesajlar
561
hava soğutmalı motorlarada zaman ayarlı yaparsınız olmazmı örnek motor çalıştıktan 30 sanıye sonra jikle kapansın hem biraz daha basıt olur gıbıme gelıyo siz nedersiniz?
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
4,149
Motosikleti
BMW K1200GT , BMW S1000XR M Sport
Bunu univsersal birşey yapıp açık kodlu olarak herkes ile paylaşma fikrindeyiz.
Eğer Hava soğutmalı bir motorunuz varsa sıcaklık bilgisi için bir sensör takarsanız ona da olur ama map tablosunun değerleri biraz farklı olur sadece.
Sıcaklığı yağdan mı yoksa silindir kafasına takılacak bir sensörden mi oknacak ona göre sadece map düzenlemek lazım yoksa gerisi aynı bir farkı yok.
Sensör dediğimde 20 30 tl birşey çok korkutmasın gözünüzü

Benzinin 5 TL olduğu bir ülkede gözümüz hiçbirşeyden korkmaz . Aman Allahım benzin fiyatından şikayet ettim yoksa müzmin muhalif mi oluyorum ben . Bu forumda takılmak bana yaramıyor yahu :) :) :)

İşin şakası bu tabi , benzin fiyatlarından şikayet etmek için ille muhalif olmak gerekmiyor :) :) :)
 
Katılım
6 Mar 2011
Mesajlar
2,592
motor zaten sıcaksa ve yaz günüyse jigleyi açmanın bir gereği var mı?
Yada kışın çok soğukta 30sn yetecek mi?
Diğer türlü olunca hava veya su soğutmalı fark etmeyecek sadece map değişecek. Hava soğutmalıda kendinden sıcaklık ölçer olmadığı için birtane sıcaklık ölçer takılacak
 
Katılım
6 Mar 2011
Mesajlar
2,592
Benzinin 5 TL olduğu bir ülkede gözümüz hiçbirşeyden korkmaz . Aman Allahım benzin fiyatından şikayet ettim yoksa müzmin muhalif mi oluyorum ben . Bu forumda takılmak bana yaramıyor yahu :) :) :)

İşin şakası bu tabi , benzin fiyatlarından şikayet etmek için ille muhalif olmak gerekmiyor :) :) :)

Abi enerji bakanı kendi demişken "Benzin 2,5 3tl olması lazım" diye senin tüketici olarak şikayet etmemen garip olurdu :)
Sonuçta devletin gelir sistemini taa baştan petrol den gelecek yıllık 30 50 milyar tl ye dayandırarak bütçelemeyi yapanlar hatalı. Sonradan hadi ben yıllık 50milyar TL den vazgeçiyorum demek sıkar :)
 
Katılım
4 Eki 2007
Mesajlar
990
Jiglenin her motora göre devreye girip çıkacağı sıcaklık değerleri de 1 potansiyometre ile ayarlanacak şeklde yapabiliriz.

bu motora göre sıcaklığı belirleyecek potansiyometre fikrinden önceki ana fikir şöyle :

1235215_508058592616846_710405869_n.jpg
 
Katılım
3 Tem 2009
Mesajlar
6,398
Benim jikleyi elimle zor çekiyom ben, servo motor beni kurtarmaz gibi,,, :pale:

Ama merakla takip ediyorum. Zaten sessizsakin de katıldı konuya, kitlendik ekranlarımızın başına.. :)
 
Katılım
6 Mar 2011
Mesajlar
2,592
Kadir pseudonun dibine vurdum ama idare et :D

rakamlar tamamen uydurmasyon
sıcaklık -20 ve 0 C motor 90 derece dönecek (max jigle çekimi)
sıcaklık 0 ve 10 C motor 75 derece dönecek
sıcaklık 10 ve 25 C motor 50 derece dönecek
sıcaklık 25 ve 40C motor 30 derece dönecek

sürekli sıcaklık ölç(float sicaklik){
if sicaklik mapte nereye uygun
Dönbabaoraya(Şuanki konum - hedef_konum)
}

void main (){

while(1){
sürekli_sıcaklık_ölç(termostattan gelen ısı)
}
}

ufak tefek syntax hataları vardır kesin :p
 
Katılım
4 Eki 2007
Mesajlar
990
Benim jikleyi elimle zor çekiyom ben, servo motor beni kurtarmaz gibi,,, :pale:

Ama merakla takip ediyorum. Zaten sessizsakin de katıldı konuya, kitlendik ekranlarımızın başına.. :)


:) servo var servo var. rc servolar acayip güçü olabiliyor. küçümsememek lazım :). ucuna 2 cm uzunluğundaki çubuğu ile 5litrelik su damacanasını kaldırtmışlığım var dandik bir servoya.

Dişlileri metal olan biraz güçlü bir servo iş görecektir. Jikle ve debriyaj sertliklerinin sebeplerinden birisi de bunların kablo kanallarının yağsız kalması. Eğer yakın zamanda yağlamadınsa, söküp jikle telinin geldiği kabloya biraz motor yağı dökmeyi dene. biraz yumuşayacaktır.


Kadir pseudonun dibine vurdum ama idare et :D

rakamlar tamamen uydurmasyon
sıcaklık -20 ve 0 C motor 90 derece dönecek (max jigle çekimi)
sıcaklık 0 ve 10 C motor 75 derece dönecek
sıcaklık 10 ve 25 C motor 50 derece dönecek
sıcaklık 25 ve 40C motor 30 derece dönecek

sürekli sıcaklık ölç(float sicaklik){
if sicaklik mapte nereye uygun
Dönbabaoraya(Şuanki konum - hedef_konum)
}

void main (){

while(1){
sürekli_sıcaklık_ölç(termostattan gelen ısı)
}
}

ufak tefek syntax hataları vardır kesin :p

Evet. şimdilik program kısmına odaklanmayalım.

Programı ve bütün sistemi bir başkasının üzerinde yeni bir kafa yorma çalışması yapmayacağı şekilde yapmak lazım ki başkaları da kullanabilsin yapıp.

Elektronik çok karmaşık değildir. kendi elektronik devresini daha önce hiç yapmamış kişiler bile bizim bu projeyi yapabilir.

şu aşağıdaki gibi hazır temin edilebilen dever plakaları var.
FR2%20pcb%20board.jpg


elinizde hangi elemanın hangi bacağını nereye bağlayacağınızı gösteren bir şema olduktan sonra, tek gereken biraz lehim tecrübesi yaşamak. gerisi kolay.

umarım güzel bir opensource proje olur.

Ben programlaması ile ilgili girişime ancak haftaya başlayabileceğim.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst