büyük motorlarda neden çift fren diskleri olur

Katılım
19 Ocak 2025
Mesajlar
141
Motosikleti
Regal Raptor Daytona 250v
Konu burdaymis aslinda 😁 - 2, disk kendimiz taktirsak daha guvenli ve rahat durabiliriz o zaman gibi anliyorum ben ama bu yapilabiliyor mu
 
Katılım
16 May 2020
Mesajlar
277
arkadaş bişey merak ediyorum büyük motorlarda ön önde çift fren diski bulunmakta aynı şeyi tek fren diskide yapar bence ( tabi bu benim fikrim illa ki bilimsel bir nedeni vardır) ve ya küçük motorların arka freninin kampana olması gibi. gerek kampana fren olsun gerek tek disk ya da çift disk hepsini sonuna kadar basınca kitleniyor.Hafif güç uygulayınca sürtünmeden dolayı yavaşlıyor. Peki bu ayrım neden? Sonuçta motoru durduranda yavaşlatanda tekerler. cevaplarnızı bekliyorum. Şimdiden teşekkürler.
Kampana; fren daha düşük seviye güçlere sahip motorlarda kullanılır. Frenlemesi dengesizdir.
Disk fren; motosikletin güç seviyesine bağlı olarak belli değişikliklere sahiptir ancak daha dengeli ve güçlü bir frenleme yapar.
Çift disk fren daha dengeli ve daha güçlü bir frenleme amacıyla kullanılır. Tekerinize taş değmesin.
 
Katılım
19 Haz 2021
Mesajlar
7,624
Motosikleti
Ns200 15"
Konu burdaymis aslinda 😁 - 2, disk kendimiz taktirsak daha guvenli ve rahat durabiliriz o zaman gibi anliyorum ben ama bu yapilabiliyor mu
Takılır takılmasınada çok zahmetli bir iş olur.

1. Jantta 2. disk için yuva olması gerekir.
2. Amortisörde 2. kaliper için yuva olması gerekir.
3. 2. Kaliper ve tertibatı lazım.
4. Yüksek ihtimalle motosikletinizdeki fren merkezinin kuvveti 2 kalipere yetmeyecek ve daha kötü frenlere sahip olmanız olası.

Attığınız taş ürküttüğünüz kuşa değmez.
 
Katılım
4 Nis 2013
Mesajlar
563
arkadaş bişey merak ediyorum büyük motorlarda ön önde çift fren diski bulunmakta aynı şeyi tek fren diskide yapar bence ( tabi bu benim fikrim illa ki bilimsel bir nedeni vardır) ve ya küçük motorların arka freninin kampana olması gibi. gerek kampana fren olsun gerek tek disk ya da çift disk hepsini sonuna kadar basınca kitleniyor.Hafif güç uygulayınca sürtünmeden dolayı yavaşlıyor. Peki bu ayrım neden? Sonuçta motoru durduranda yavaşlatanda tekerler. cevaplarnızı bekliyorum. Şimdiden teşekkürler.
Büyük Taşın altında Büyük yılan yatarda ondan :))

Koca Motoru en güvenli şekilde nasıl durduracaksın ? Mühendisler oturmuşlar hesabını yapmışlar.
Sende Hesap Kitap yaparsın onların çift diskle durdurduğu motoru tek diskle durduracak bir sistem geliştirirsin parayı bulursun.. Halep-Arşın meselesi...
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
18,509
Motosikleti
Sym Wolf Sb250Ni
Ön amortisörün yetmemesini es geçerek eski Nc'lerin eleştirilmelerinin bir nedeni de önde tek disk kullanmalarıydı.
 
Katılım
26 Mar 2018
Mesajlar
9,992
Motosikleti
2022 Suzuki V Strom 650 (DL650)
Ön amortisörün yetmemesini es geçerek eski Nc'lerin eleştirilmelerinin bir nedeni de önde tek disk kullanmalarıydı.
Ama tek diskle de gayet duruyordu kendi çapında. İvmelenmesi CB500F ile aynı olan bir motosiklet için frenleri yeterliydi bence.

CB500F'ler gibi ancak 4. nesilde çift disk yaptılar. (Bence çok gerektiğinden değil de rakiplerin hepsi artık çift disk olduğundandır...)
 
Katılım
10 Tem 2006
Mesajlar
20,993
Motosikleti
Forza250-cygnusL
Motorda ağırlık ve hacim artması,motorda tek diskin yeterli gelmediğinin ispatıdır...
 
Katılım
13 Ara 2024
Mesajlar
254
arkadaş bişey merak ediyorum büyük motorlarda ön önde çift fren diski bulunmakta aynı şeyi tek fren diskide yapar bence ( tabi bu benim fikrim illa ki bilimsel bir nedeni vardır) ve ya küçük motorların arka freninin kampana olması gibi. gerek kampana fren olsun gerek tek disk ya da çift disk hepsini sonuna kadar basınca kitleniyor.Hafif güç uygulayınca sürtünmeden dolayı yavaşlıyor. Peki bu ayrım neden? Sonuçta motoru durduranda yavaşlatanda tekerler. cevaplarnızı bekliyorum. Şimdiden teşekkürler.
Minimal rakamlarla basit anlatayım Tek disk düşünelim sallayalım önde 50mm tek disk var 15 kg ağırlığı olan bu motoru 50mm tek bi tane mi daha hızlı durdurur yoksa 2 tane mi 2 tane olursa ne olur totalde 100mm olur yani x2 fren performansı yada sen bi arabayı tek başına sağ tarafından mi itersin yoksa 2 kişi mi tabiki 2 kişi ama 2 kişi sağ da olursa yani tek disk 100 mm olursa ne olur dengesiz olur araç istenilen gibi itilmez ama biriniz sağda biriniz solda olursanız hem daha kolay hem daha verimli ve dengeli olursunuz
 
Katılım
7 May 2024
Mesajlar
1,846
Motosikleti
cbf 150
Ey Romalılar, çok daha güçlü ön diskler ve fren padleri var ama soru şu. ö frenler motorunuza takıldıgında acaba siz ne kadar üstünde durabiiceksiniz o motorun?
 
Katılım
9 Eyl 2024
Mesajlar
2,107
selamlar,

Hız kazandığın zaman üzerine KINETIK ENERJI yüklenir (1/2 m(kütle) x v2(hızının karesi)

Bu formülden yola çıkarsak :

5km hızla giden 100KG lık bir motosiklet koluna çarparsa sadece sendelersin. Ama aynı hızla giden 1500kg lık bir araba sana çarparsa bacağın kırılabilir. Ağırlığın arttıkça üzerindeki kinetik enerji hızının karesi ile doğru orantılı olarak artacaktır.(ikisi de önemlidir) bu örneklemeyi küçük motor büyük motor olarak da yapabilirsin.

Bu noktada yine fizik devreye giriyor:

küçük hacimli bir motorda (100kg) tek disk yeterli olmaktadır çünkü balatların temas yüzeyi, lastiğin değdiği alan hepsi ona göre hesaplanmıştır.

Lastik fren mesafesinde tabiki önemlidir ama lastik yerine zımparadan teker bile yapsanız film şeridi gibi duramazsınız. Durursa motor duracaktır ama siz üstünden yine uçarak kalan enerjiyi kinetik enerjiye çevireceksiniz. Önemli olan güvenli durabilmektir.

Öyle olsaydı otomobil ile 200km/h giderken zınk diye dursa sizi değil kemer çelik kafeste bile tutsalar,ağırlığınız 20 ton olacağı için iç organlarınız parçalanacaktır. Buna G (gravity-yer çekimi) etkisi denmektedir. Formula 1 pliotları FREN yaptıklarında 4-5 G ye kadar (yer çekiminin 4-5 katı kadar kuvvet) vücutlarında basınç hissederler. f16 pilotları 7G ye kadar basınca maruz kalırlar.

Daha büyük bir motorda aynı fren diskini kullansanız yaşacağınız tahminen şu olacaktır:

Küçük kaliper dolayısı ile küçük temas yüzeyli balatalar freni sıktığınızda anlık olarak aşırı derecede ısınacak ve motorun üstündeki kinetik enerjiyi ısı enerjisine çevirecektir, ya eriyip gidecek ya da güvenli mesafede duramayacaktır.

Aynı diskten iki tane koyduğunuzda , kinetik enerji bu iki diske bölünecek dolayısı ile daha az kuvvet vererek daha çok iş yapmış olacaksınız.

Anlatmak istediğim şu:

ağırlık ve hız arttığı zaman kinetik enerji artar bu enerjiyi en verimli şekilde çevirebilmek için kuvveti dengeli bir şekilde absorve etmek gerekir.

Çift disk yerine tek disk ama 3 katı büyüklüğünde bir kaliper kullanmak da işinizi görebilecektir ama kinetik enerjiyi ısıya çevirdiğiniz için, diskiniz anlık olarak çok ısınacaktır ve fren performansınızı olumsuz etkileyecektir.
(le-mans da geceleyin yapılan yarışlarda dikkat ettiyseniz araçların fren disklerinin nar gibi kızardığını görmüşsünüzdür.)
Onlar nasıl duruyor diye soracak olursanız :

Kullandıkları balatalar ve diskler SERAMIK alaşımlı oldukları için ısı muvakametleri daha yüksektir. Yüksek sıcaklıklarda çalışabilmektedirler ve ısıyı çok çabuk dağıtabilmektedirler.


iyi sürüşler :)
Aslında bunların hepsi doğru tespitler ancak bence bu işin bir kaç püf noktası var. Sonuçta tek disk de motosikletleri durdurabilir.
görece hafif vstrom 650 de çift disk varken görece ağır Nc 750 de tek disk var.

BU durumda honda mühendisleri daha mı kötü?

Şöyle bakmamız lazım. Fren dediğimiz şey arkadaşın yukarıda bahsettiği 1/2 mv kareyi 1/2 kx kareye çeviren bir yapıdır. Kısaca hareket enerjisini ısı enerjisine döndürür.
K sürtünme katsayısıdır. X ise alınan yoldur. Yani kısaca ve basitce sürtünme kuvvetini arttırmak için ya sürtünme katsayısını arttırmanız lazım yada sürtünen yolu. Sürtünme katsayısı disk yüzeyi olduğu için üç aşağı beş yukarı sabittir. Bu durumda sürtünme mesafesini( alanını)arttırmanız lazım. Ne kadar fazla disk kullanılırsa sürtünme yüzeyi de doğru orantılı artacağı için ortaya çıkan ısı enerjisi artar. Bu da daha hızlı durmanızı sağlar. Ancak çift disk yerine tek disk te olur. Burada diğer bir etken ısıyı hızlı dağıtmak olmaktadır. Benzer şekilde yüzey ne kadar fazla olursa soğumada o kadar hızlı olacaktır. Çok disk hem hızlı ısınır hem hızlı soğur. Hem çabuk durdurur hem de başlangıç durumuna çabuk döner. dezavantajı şudur. Daha fazla parça içerir, bakımı maliyetlidir. Ağırlık yapar. vss....
 
Katılım
16 Şub 2011
Mesajlar
8,913
Çift diskin farkını özellikle yazın uzun rampa inişlerinde görürsünüz , hem iki ayrı disk hemde yüzey alanı fazla olduğu için çabucak soğur , soğuk frende tek diskte durur , tek kaliper olsada içindeki piston sayısı yahut ebadı , balata yüzeyi ve diskin çapı biraz daha fazladır..
 
Katılım
28 Eyl 2024
Mesajlar
210
Motosikleti
Ducati Multistrada 1200 Enduro - Kawasaki Z900 RS
Aslında bunların hepsi doğru tespitler ancak bence bu işin bir kaç püf noktası var. Sonuçta tek disk de motosikletleri durdurabilir.
görece hafif vstrom 650 de çift disk varken görece ağır Nc 750 de tek disk var.

BU durumda honda mühendisleri daha mı kötü?

Şöyle bakmamız lazım. Fren dediğimiz şey arkadaşın yukarıda bahsettiği 1/2 mv kareyi 1/2 kx kareye çeviren bir yapıdır. Kısaca hareket enerjisini ısı enerjisine döndürür.
K sürtünme katsayısıdır. X ise alınan yoldur. Yani kısaca ve basitce sürtünme kuvvetini arttırmak için ya sürtünme katsayısını arttırmanız lazım yada sürtünen yolu. Sürtünme katsayısı disk yüzeyi olduğu için üç aşağı beş yukarı sabittir. Bu durumda sürtünme mesafesini( alanını)arttırmanız lazım. Ne kadar fazla disk kullanılırsa sürtünme yüzeyi de doğru orantılı artacağı için ortaya çıkan ısı enerjisi artar. Bu da daha hızlı durmanızı sağlar. Ancak çift disk yerine tek disk te olur. Burada diğer bir etken ısıyı hızlı dağıtmak olmaktadır. Benzer şekilde yüzey ne kadar fazla olursa soğumada o kadar hızlı olacaktır. Çok disk hem hızlı ısınır hem hızlı soğur. Hem çabuk durdurur hem de başlangıç durumuna çabuk döner. dezavantajı şudur. Daha fazla parça içerir, bakımı maliyetlidir. Ağırlık yapar. vss....
Bir şey hariç tüm söylediklerine katılıyorum.
"Honda mühendisleri daha mı kötü?"
Honda mühendisleri kesinlikle kötü olabilir :)
Geçen hafta aldığım 2024 Forza 250 nin ( almadan önce bir hayli araştırma yapmıştım ve bu durumu biliyordum fakat tecrübe etmemiştim ) çukurlara düştüğünde, üstelik bu çukurlar öyle derin boşluklar değil, ön amortisörlerinden küt diye ses gelmesi bence bir hesaplama/mühendislik/arge başarısızlığıdır. Ve bu durumu bildikleri halde düzeltmemeleri inanılır gibi değil.
Ayrıca gidonun yükseltilememesi, biraz aşağıda kalması ( hele ki boyu 1.85 ve üzeri kişiler kullanıyorsa büyük sorun bence) yine ciddi bir mühendislik zaafiyedi bana göre.
185 kg lık bir motoru daha torklu da yapabilirlerdi üstelik.
Zamanında birkaç sene Toyotada çalışmıştım, az çok Japon mantığını bilirim. Mekanikleri ile kolay kolay oynamazlar, sağlamsa üretmeye devam ederler. Hondanın da farklı olduğunu pek sanmıyorum yukarıda saydığım nedenlerden ötürü.
 
Katılım
17 Mar 2014
Mesajlar
1,286
Motosikleti
1190 ADV
Hadi konuyu biraz hareketlendireyim, daha fazla sürtünme alanı için aşağıdaki disk ve kaliper tipi mümkün iken, niye firmalar daha fazla ağırlık ve maliyet ile çift disk ve kaliper kullanıyorlar ?

800px-Buell_disk_brake.jpg
 
Katılım
16 Şub 2011
Mesajlar
8,913
Bu yanlış. Dis çift olunca abs zorunlu gibi bir şey oluyor.
Konu Abs ye devşirmesin de tek veya çift bütün motosikletlerde abs şart bence , tek disk bile olsa fren sistemi motoru , üzerindeki maksimum taşıyabileceği ağırlığı ve yüksek süratteki ivmeyi bile yenebilecek güçtedir , yani tek disk herhangi bir motorun manetine dört parmak zart diye asılırsan arka tekeri çok rahat yerden keser , bu da demekki abs şart..
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst