mototiger,
egsoz tarafındaki egsoz,
karbüratör tarafındaki emme subabıdır.
4 zamanlı bir motorda,
motorun bir işi, volanın 2 turunda ( 720 derece ) tamamlanmaktadır.
Bujiji sök,
volanı çevirerek( normal dönüş yönünde), pistonu üst ölü noktaya getir.
bu işlemi buji deliğinden içeri bakarak yap.
her 180 derecelik yani yarım turluk işlem sırası ile şu şekilde ;
1 - emme : piston aşağı inerken ( emme subabı açık egsoz kapalı )
2 - sıkıştırma : piston yukarı çıkarken ( emme subabı kapanıyor, egsoz zaten kapalı idi )
3 - yanma : piston aşağı iniyor ( her iki subap ta kapalı )
4 - atma-egsoz : piston yukarı çıkıyor ( emme kapalı, egsoz subabı açık )
şimdi,
dikkat edersen 3. zamanda her iki subapta kapalıdır. Yani subaplar kendi halinde.
Boşluk ölçümünü bu anda ayarlayabilirsin
emme subabı : 0,15 mm (+-0,05 mm) yani 0,10 - 0,20 mm arası
egsoz subabı : 0,25 mm (+-0,05 mm) yani 0,20 - 0,30 mm arası
not: motor soğuk iken.
2. zaman bittiğinde de ,
ve
4. zaman bittiğinde de piston yukardadır.
bu durum başlangış noktanı karıştırabilir...dikkat etmen gereken şey,
piston aşağı inerken emme subabının açıldığı zamanı yakala....işte bu 1. zaman başlangıcıdır.
Sente ayarına gelince (1.sorun );
Volanın ( veya mıknatıs ) üzerinde bir işaret ( çentik ) olmalı, benzer bir işaret te gövdede olmalı.
Bu iki işaret yada çentik aynı hizaya getirilmeli.
Bu durumda piston muhtemelen en yukardadır ve 1. zaman başlangıcındadır.
Eğer böyle ise,
daha önceden eksantirik dişlisini çevirerek 1. zaman başlangıcına getirmiş olman gerekir.
3. zaman başlangıcı da olabilir ! Bunu aşağıdaki sorulara vereceğin cevap belirler.
çentikler aynı hizada iken piston nerede ?
çentikler aynı hizada iken, mıknatıs üzerindeki çıkıntı ateşleme sensörü önünde mi ?
yada
sensörün kaç derece gerisinde veya ilerisinde ?
Bir not :
Mıknatıs üzerindeki çıkıntı, ateşleme sensörü önünde iken bu kesinlikle 3. zaman başlangıcıdır.
kolay gelsin.
tegin.