- Konu Yazar
- #1
Burada sormak ne kadar akıllıca bilemiyorum ama önce bir yazayım. Belki hocalardan belki de cevabı bilen birilerinden yanıt gelir. Yol Sanatı ekolünden eğitim yerlerini biliyoruz: OMM, ART, Motto, ADARAT ve diğerleri. Bu sürüş eğitimleri üç ayaktan oluşuyor. Teori, kapalı alan hakimiyet ve yol eğitimi. Son ikisi uygulamalı olarak katıldığımız eğitimler.
İlki ise adı üstünde sürüş gerektirmiyor. Bir sunum izliyoruz, istersek aklımıza takılan soruları soruyoruz. Ekipman, yoldaki bilgiler, hız seçimindeki ilkeler, konumlanma, vites, gaz kolunun kullanımı gibi temel bilgiler aktarılıyor. Kapsam zamana göre daha geniş veya daha kısıtlı tutulabiliyor. Soru cevap için daha çok ya da daha az zaman ayrılabiliyor. Videolar, fotoğraflar, çizimler ve animasyonlar eşliğinde sistemli sürüşün teorik temelleri açıklanıyor. Elbette bizi bir kitap okumak, bir sunum izlemek daha iyi sürücü filan yapmıyor. Tabii ki bu olayın temel amacı insanlara sistem diye bir şeyin varlığından haberdar etmek temel amaç. Bir nevi katılan insanları uygulamalı eğitim almaya ikna etmek olay.
OMM 1998'de kurulmuş. Bundan bir kaç yıl sonra başlamış olsalar bile en az 15 yıldır bu teorik eğitimleri veriyorlar. Ben OMM, ART, Serhat Kılavuz, Kaan Tuna, Rahmi Barutçu, Okan Sinan Ocan'dan en az birer kere bu teorik eğitimleri dinledim. Bazıları daha verimli aha az verimli ama temelde anlatılanlar aynı konu üzerine inşa edilmiş ortak noktalar. İnsanların soruları da hemen hemen aynı oluyor. Bir sürüş önerisini neden uygun bulmadıklarına dair bahaneleri de hep aynı oluyor.
* Sol virajda uygun yerde konumlanmıyorum çünkü orda mıcır olabilir. (Orada mıcır vardır ya da yoktur. Bakarsın görürsün mıcırın başladığı yerin kenarında konumlanırsın vardır diye tahmin ederek sürüş yapılmaz. Ayrıca zannettiğin gibi yolun kıyısından biraz uzaktan girmiyorsun o viraja motorun karşı şeride taşacak kadar yanlış yerindesin hep.)
* Doğru vites diye öğrettiğiniz viteste olunca motor çok bağırıyor. Motorun en çılgın olduğu devirler o devirler. O yüzden yüksek vites düşük devir sürüyorum. (İşte ona biz gaz kolu hassasiyeti gelişmemiş olmak. Motoru sürememek diyoruz. Aslında alman gerekenden çok güçlü bir motorla bu işe başladın. Sürekli yanlış vitestesin ve gaz kolunu kapattığında motor hiç kompresyonla yavaşlamayacak.)
* Bu öğrettiğiniz viraj alma teknikleri küçük motorlarda da oluyor mu? Benim motorumun lastikleri ince. (Oluyor.)
* ABS fren mesafesini uzatıyormuş, ABSsiz motor sürersem daha çabuk durmaz mıyım? (Durmazsın.)
* Beni görmüyorlar, bize kıl oluyorlar, bizi öldürmek istiyorlar. GÖz göre göre üstüme kırıyorlar. Egzoz sesi beni daha güvenli yapıyor. (Doğru konum, doğru hızda olursan... Eah sıkıldım. BEn bile sıkıldım la aynı şeyleri görmekten ve aynı cevapları yazmaktan.)
Yani artık bu sunumlarda ne anlatıldığı belli, ne tepki alındığı belli ne sorulduğu belli. Artık teknolojiden faydalanmanın ve daha çok insana hızlı ve kolay bir biçimde ulaşıp bunları anlatmanın zamanı gelmedi mi?
Caner Atagün ücretsiz ileri sürüş online eğitimleri yapıyor. (bkz. http://caneratagun.com/wp/index.php/courses/online-teori-egitimleri/) Bunlar da teknolojinin getirdiğini kullanan güzel gelişmeler ama yine de kişi sayısı bakımından çok verimli oldukları iddia edilemez. Bir seferde 6 kişi çok az.
Diyorum ki şöyle toplamda 4-5 saatlik kapsamlı bir teorik eğitim videosu çekilse. Animasyonlar, videolar ve fotoğraflar üzerinden motosiklet ekipmanlarından başlayıp, sistemli sürüşün temel bilgilerine ve örneklerine kadar, viraj çizgileri, gaz kontrolü, teorik olarak anlatılabilecek her şey, güzel hazırlanmış bir video ile sunulsa nasıl olur?
Youtube'da Bileğin Dansı videolarının Altın Elbiseli Adam tek teker videolarının hit sayılarına bakılırsa insanların motosiklet konusunda bilgi içerikli videoları izlemek istedikleri anlaşılıyor. SAlonlarda insan toplayıp yer ayarlayıp cuma akşamı 19 diye ayarlanıp 20'de başladığımız, geç oldu diye hızlı hızlı tamamlamak zorunda kaldığımız teorik eğitimler yerine böyle kapsamlı ve görsel destekli bir video hazırlansa motosiklet camiasına daha verimli bir katkı sağlanmış olmaz mı?
OMM dışındaki ticari kurumların böyle bir prodüksiyon yapmayı uygun bulmayışını anlayışla karşılarım ama kar amacı gütmeyen temel hedefi ülkedeki motosiklet atmosferini iyileştirmek olan OMM'nin böyle bir videoyu hazırlamasının zamanı bence geldi. Belki ticari kurumlar ve bağımsız eğitmenler de böyle bir ürün ortaya koymakla ilgilenirler.
Dur ben bunu OMM'ye ileteyim. Bakalım ne diyecekler...
İlki ise adı üstünde sürüş gerektirmiyor. Bir sunum izliyoruz, istersek aklımıza takılan soruları soruyoruz. Ekipman, yoldaki bilgiler, hız seçimindeki ilkeler, konumlanma, vites, gaz kolunun kullanımı gibi temel bilgiler aktarılıyor. Kapsam zamana göre daha geniş veya daha kısıtlı tutulabiliyor. Soru cevap için daha çok ya da daha az zaman ayrılabiliyor. Videolar, fotoğraflar, çizimler ve animasyonlar eşliğinde sistemli sürüşün teorik temelleri açıklanıyor. Elbette bizi bir kitap okumak, bir sunum izlemek daha iyi sürücü filan yapmıyor. Tabii ki bu olayın temel amacı insanlara sistem diye bir şeyin varlığından haberdar etmek temel amaç. Bir nevi katılan insanları uygulamalı eğitim almaya ikna etmek olay.
OMM 1998'de kurulmuş. Bundan bir kaç yıl sonra başlamış olsalar bile en az 15 yıldır bu teorik eğitimleri veriyorlar. Ben OMM, ART, Serhat Kılavuz, Kaan Tuna, Rahmi Barutçu, Okan Sinan Ocan'dan en az birer kere bu teorik eğitimleri dinledim. Bazıları daha verimli aha az verimli ama temelde anlatılanlar aynı konu üzerine inşa edilmiş ortak noktalar. İnsanların soruları da hemen hemen aynı oluyor. Bir sürüş önerisini neden uygun bulmadıklarına dair bahaneleri de hep aynı oluyor.
* Sol virajda uygun yerde konumlanmıyorum çünkü orda mıcır olabilir. (Orada mıcır vardır ya da yoktur. Bakarsın görürsün mıcırın başladığı yerin kenarında konumlanırsın vardır diye tahmin ederek sürüş yapılmaz. Ayrıca zannettiğin gibi yolun kıyısından biraz uzaktan girmiyorsun o viraja motorun karşı şeride taşacak kadar yanlış yerindesin hep.)
* Doğru vites diye öğrettiğiniz viteste olunca motor çok bağırıyor. Motorun en çılgın olduğu devirler o devirler. O yüzden yüksek vites düşük devir sürüyorum. (İşte ona biz gaz kolu hassasiyeti gelişmemiş olmak. Motoru sürememek diyoruz. Aslında alman gerekenden çok güçlü bir motorla bu işe başladın. Sürekli yanlış vitestesin ve gaz kolunu kapattığında motor hiç kompresyonla yavaşlamayacak.)
* Bu öğrettiğiniz viraj alma teknikleri küçük motorlarda da oluyor mu? Benim motorumun lastikleri ince. (Oluyor.)
* ABS fren mesafesini uzatıyormuş, ABSsiz motor sürersem daha çabuk durmaz mıyım? (Durmazsın.)
* Beni görmüyorlar, bize kıl oluyorlar, bizi öldürmek istiyorlar. GÖz göre göre üstüme kırıyorlar. Egzoz sesi beni daha güvenli yapıyor. (Doğru konum, doğru hızda olursan... Eah sıkıldım. BEn bile sıkıldım la aynı şeyleri görmekten ve aynı cevapları yazmaktan.)
Yani artık bu sunumlarda ne anlatıldığı belli, ne tepki alındığı belli ne sorulduğu belli. Artık teknolojiden faydalanmanın ve daha çok insana hızlı ve kolay bir biçimde ulaşıp bunları anlatmanın zamanı gelmedi mi?
Caner Atagün ücretsiz ileri sürüş online eğitimleri yapıyor. (bkz. http://caneratagun.com/wp/index.php/courses/online-teori-egitimleri/) Bunlar da teknolojinin getirdiğini kullanan güzel gelişmeler ama yine de kişi sayısı bakımından çok verimli oldukları iddia edilemez. Bir seferde 6 kişi çok az.
Diyorum ki şöyle toplamda 4-5 saatlik kapsamlı bir teorik eğitim videosu çekilse. Animasyonlar, videolar ve fotoğraflar üzerinden motosiklet ekipmanlarından başlayıp, sistemli sürüşün temel bilgilerine ve örneklerine kadar, viraj çizgileri, gaz kontrolü, teorik olarak anlatılabilecek her şey, güzel hazırlanmış bir video ile sunulsa nasıl olur?
Youtube'da Bileğin Dansı videolarının Altın Elbiseli Adam tek teker videolarının hit sayılarına bakılırsa insanların motosiklet konusunda bilgi içerikli videoları izlemek istedikleri anlaşılıyor. SAlonlarda insan toplayıp yer ayarlayıp cuma akşamı 19 diye ayarlanıp 20'de başladığımız, geç oldu diye hızlı hızlı tamamlamak zorunda kaldığımız teorik eğitimler yerine böyle kapsamlı ve görsel destekli bir video hazırlansa motosiklet camiasına daha verimli bir katkı sağlanmış olmaz mı?
OMM dışındaki ticari kurumların böyle bir prodüksiyon yapmayı uygun bulmayışını anlayışla karşılarım ama kar amacı gütmeyen temel hedefi ülkedeki motosiklet atmosferini iyileştirmek olan OMM'nin böyle bir videoyu hazırlamasının zamanı bence geldi. Belki ticari kurumlar ve bağımsız eğitmenler de böyle bir ürün ortaya koymakla ilgilenirler.
Dur ben bunu OMM'ye ileteyim. Bakalım ne diyecekler...