laf kalabalığına mahal vermeden en açık şekliyle cevaplar :
1) silindirlerde kurumlanma olur. (bununla ilgili kendi aracımın motorunu açtığımda çekilmiş temizlik öncesi ve sonrası fotoğraflar vardı eklerdim ama diğer laptopta kalmış). ancak bu kurumların yanması ya da buji ateşlemesi olmadan benzini patlatması, yok efendim bu yanan kurumların eksozdan atılması vs gibi şeyler söz konusu değildir. zaten bahsettiğimiz kurumlanma da çok ince ve yarı ıslak, yağlı bir tabakadır ve sadece pistonun üst kısmında oluşur. silindir gömleklerinin yüzeylerinde oluşmaz. çünkü sekmanlar her harekette gömlek yüzeylerini sıyırıp alır. ayrıca bu kurumlanmanın yan etkileri uzun vadede hissedilmeyecek kadar düşük oranda performans kaybı olur ama tekrar üzerine basarak söylüyorum "hissedilmeyecek oranda"... yani kurumlanma olmasının kafaya takılacak, düşünülecek, motor sorunlarında bahsedilmesini gerektirecek ağırlıkta önemi yoktur.
2-a) buji çakmadan yakıtın yanmasının sebebi, sıkıştırma işlemi sonucu oluşan yüksek basıncın motor ısısından etkilenmesidir ancak burada daha etken faktör sıcaklıktan ziyade sıkıştırma basıncıdır. pistonun üst ölü noktası ile silindir üst kapağı arasındaki mesafe sıkıştırma oranının ölçütüdür. işte senin sıcak nokta dediğin kısım bu kısım. piston üst ölü noktada iken subaplarla piston arasında sıkışmış olan karışımın patlamadan dayanabileceği hacim, ideal sıkıştırmayı verir. oktan sayısı değişir, bu sıkıştırma alanı değişmezse benzin oktanına göre ya tam sıkışmayan karışım buji ile ateşlense bile verimsiz yanma oluşur ya da sıkışan karışım bu basınca dayanamadığı için buji zamanına geçmeden patlar. fakat buraya dikkat tekrar ediyorum, bunun nedeni sıcaklıktan ziyade basınçtır. sıcaklığın etkisi basınca göre daha azdır.
sıkıştırma oranı ne kadar yüksek tutulabilirse yani kendiliğinden patlama oluşmadan önce karışım ne kadar sıkıştırılırsa yani bu sınır ne kadar yukarıya taşınabilirse, patlama sonucu oluşacak verim ve güç o kadar daha yüksek olur. bu nedenledir ki, daha yüksek sıkıştırmaya dayanması için yüksek oktanlı yakıtlara geçiliyor ve motor teknolojisi daha fazla güç alabilmek için sıkıştırma oranın yükseltebilmek üzerine konsantre oluyor. yani oktanı yükselttikçe motorlarda sıkıştırma oranları da yükseliyor. yine bu nedenledir ki, dizel motorların sıkıştırma oranları, benzinlilere göre daha yüksek...
2-b) zamanında ateşlenemeyen ve kendiliğinden erken ateşlenen karışımın etkilerini daha önceki mesajlarda yazdık, tekrar edelim. pistonun birisi (ya da motor yapısına göre birkaçı) sıkıştırma zamanına doğru giderken diğer piston ya da pistonlar patlamayı bitirmiş ve eksoz zamanına gidiyordur. durum böyleyken eksoz zamanı için aşağıya hareket eden piston ya da pistonlar, sıkıştırma zamanına giden pistonları da yukarı itiyor olurlar aynı zamanda. yani pistonlar tek başlarına bağımsızdan ziyade birbirilerinin işlerini tamamlayarak çalışırlar. dolayısıyla birisinin yaptığı hareketten diğerleri de etkilenir. sıkıştırma için üst ölü noktaya giden bir pistonun önündeki karışım, üst ölü noktaya çıkıp piston geri dönmeye hazırlanmadan patlarsa, halen yukarıya hareket eden ve diğer pistonlar tarafından itilen sıkıştırma pistonu, patlamadan kaynaklanan basınçla karşılaşır ve yavaşlar ancak diğer pistonlar tarafından halen itildiği için de, pistonlarca aşağıdan yukarıya, patlama tarafından da yukarıdan aşağıya itilen pistonun tüm bu karşılıklı yük ve direnci piston koluna ve ordan da krank miline ve diğer piston kollarına biner. bu durum da uzun vadede piston kollarının ve krankın yorulması ve zamanla kırılması sonuçlarına kadar gidebilir.
klavye başında ancak bu kadar yazılarak anlatılabiliyor. umarım anlaşılır ve faydası olur. ben bilmediğiniz varsayarak tüm iyi niyetimle yazdım ama sizin açınızdan işin içinde art niyet beslenip, "acaba bu yazıdan ne açıklar yakalarız" cihetinde devam mesajları gelecek olursa cevap vermem ve tartışmaya girmem, açıkça belirteyim. "herkesin bildiği kendine, ben yanlış biliyorum, siz daha doğrusunuz" der çekilirim, şimdiden söylemiş olayım...
ilk mesajında kurum mu o da ne, motor içinde kurum olmaz olamaz demişsin
şimdi de olur ama silindir gömleğinde olmaz diyorsun
tutarlı olmak iyidir
ama haklısın yuvarlanan taş yosun tutmaz misali segmanlar silindir çeperidne birşey bırakmaz süpürrü gider
dizel yakıt kendi kendine tutuşur ama benzin buji ile ateşleme yapılmaz ise sıkışma sonucu kendi kendine tutuşmaz
inanmayan buji kablosunu çıkartıp motoru vurdurmayı deneyebilir
eğer ki benzin kendi kendine tutuşabilseydi gerekli basınca ulaştıktan sonra kendi kendine alev alması gerekirdi
yani malesef ki bu konuda yanlış bir inanış içerisindesiniz
klavye başında ancak bu kadar yazılarak anlatılabiliyor. umarım anlaşılır ve faydası olur. ben bilmediğiniz varsayarak tüm iyi niyetimle yazdım ama sizin açınızdan işin içinde art niyet beslenip, "acaba bu yazıdan ne açıklar yakalarız" cihetinde devam mesajları gelecek olursa cevap vermem ve tartışmaya girmem, açıkça belirteyim. "herkesin bildiği kendine, ben yanlış biliyorum, siz daha doğrusunuz" der çekilirim, şimdiden söylemiş olayım.
ben de tüm iyi niyetimle yazdım ve kısmetse yazmaya devam edeceğim zaten
eğer ki bilgim ve tecrübem dahilinde bir konu olursa da mümkün mertebe paylaşımcı olmaya çalışıyorum
belki benim de doğru bildiğim yanlışlar olabilir
ama bu konuda henüz yanlış yazdığım bir konu yok
yetenek fakirliğinden dolayı anlatamamış olabilirim
yanlış anlaşımlara mahal vermekten çekinirim, o sebepten en güzeli sormak sorgulamak, sorgulanmak
müsadenle bir kaç cevap da ben yazayım
1) silindir içinde kurum oluşur mu oluşmaz mı
yanma odası tasarımı sebebi ile bazen motor kendisi kurumlanmaya sebebiyte verebilir ama tasarım hatası olmayan bir motor için konuşacak olursak eğer
yakıt kalitesi başta olmak üzere sübap ayarı ve sübabın tam oturmamasından kaynaklı kurum artışı gözlenir
egzos subabı açıldığında oluşan vortex (girdap) gazlarla beraber kurumun dışarı atılmasına yardımcı olur
2-a) buji çakmadan yakıt yanmasının sebeplerinden biri olan sıcak noktanın açıklaması ve de bu sıcak nokta oluşumunun sebepleri nedir
normal şartlar altında benzin hiçbir şekilde kendi kendine tutuşmaz
benzinli motorlarda buji çakmadan önce kendi kendine tutuşmasının sebebi yanma odası içinde bulunan bir yada bir kaç sıcak noktanın varlığıdır
bunlar şunlar olabilir
*buji tırnağı
*pistona yapışmış karbon kütlesi (is yada kurum diyebiliriz)
*su soğutmalı motorlarda su ceplerinde kireçlenmeden dolayı soğutmanın eksik yapılması ve kireç kaplı yüzeyde soğutmanın olmaması sebebi ile silindir çepherinin o noktasının sürekli sıcak kalması
o yada bu sebepten silindir içinde bulunan sıcak bir nokta ateşleyici etkide bulunupyakıt hava karışımının kendi kendine tutuşmasına sebebiyet verebilir
eğer ki bunda sıcaklıktan ziyade basıncın daha önemli oılduğunda ısrar ederseni cevap şu olacktır, eğer ki sıcak nokta olmasaydı kendi kendine tutuşmayacaktı
o sebepten basınç değil sıkcalıktan dolayı kendi kendine tutuşma gerçekleşmiştir
2-b) sıcak nokta sonucu istenmeyen ateşlemenin etkileri nelerdir
bu şuna benzemektedir bayır yukarı çıkarken daha tepeye gelmeden aşağıya doğru roketlerin ateşlenmesi gibidir, halbu ki tepe noktaya yakın bri zamanda roketler ateşlense tepeyi geçtikten sonra roketin gücünden maksimum seviyede istifade edilecektir.
oluşan bu ters moment, vuruntuya ve bazen de istenmeyen şekilde krankın ters dönmesine sebebiyet vermektedir
Kelimelerin anlattığı kadarım..
Ne anlatırsam anlatayım anladığın kadarım...
Aya,açıklama ve sabrın için teşekkürler.Birçok arkadaş için faydalı olacağına inanıyorum.
AKILLI OLALIM;DÜNYADA EŞİ BENZERİ OLMAYAN BU MÜKEMMEL COĞRAFYAYA,TÜRK İNSANINA VE TÜRK'LÜĞE SAHİP ÇIKALIM.100 YILI AŞKIN SÜRDÜRÜLEN TÜRK ULUSUNU BÖLMEYE YÖNELİK OYUNLARA ALET OLMAYALIM.HEPİMİZ KARDEŞİZ.NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE...
ozan benim merak ettiğim bir konu oldu
anlatımındaki 2a maddesinde
bu bahsedilen vuruntu her halukarda atmosferik basın içinde olmamakta dimi? yani silindir sıkıştırma zamanlaması içinde iken olan bir durum?
Hayat çok küçük bir olasılık ile gerçektir...
Bunu size kanıtlayabilirim !
aslında vuruntu iki alev cephesinin çarpışması ve/veya buji çakmadan önce erken ateşleme sonucu oluşan kontrolsüz yanmanın sonucudur
dolayısıyla
sıkıştırma zamanında başlar
yeni nesil motorlarda vuruntu pek olmaz
çünkü vuruntu sensörleri sayesinde vuruntuya geçen motorda avans ayarı otomatikman yapılır
Kelimelerin anlattığı kadarım..
Ne anlatırsam anlatayım anladığın kadarım...
Arkadasimizin probleminin ilk etapta elektrik aksamiyla ilgili olabilecegini dusunuyorum.
Fakat burada bir problem yoksa, muhtemelen daha once defalarca karsilastigimiz Ozan'in bahsettigi problem devreye giriyor.
Remzi de yazmis, ben de çok yasadim.
Ozellikle burada kullandigimiz araçlarla Turkiye'de basimiza çok gelen bir olay bu.
Ozan, problem hakkinda goruslerini yazmissin.
Bir de çozum hakkindaki goruslerini yazarsan çok sevinirim.
Bu arkadasimizin problemi baska bile olsa, belki baska bir arkadasa yardimi olur...
Küçük hırsız el feneri, büyük hırsız deniz feneri kullanır.
Ancak her ikisininde çalışması için ampul gerekir.(Cosinus)
*******ben doğru bildiğimi anlatırken, yanlış olanları da söylemek durumundayım. bir motorda kurum bağlaması ve o kurumların yanması, yanlış bir bilgidir ve bunu da söylerim. bir defa bajsedildiği kadar kurum bir motorda bağlamaz. öyle bir şey olsa pistonlar silindirler içinde dönmez. mikronluk boşluklardan bahsediyoruz.********
kurum ne piston'da ne de silindir'de oluşur.Kurum yanma odasında meydana gelir. hem bilmiyorsun hemde!! neyse.
ben ce kontaktan ben,m arkadaş tada aynı sorun vardı ben zin almaya gitmiştim konta kapadım stop etmedi ben de stop dümesiy le durdum hata acmayı unutum biraz calıştırmaya uraşmıştım tam bir rezilikti
arkadaşım o yanma odası nelerden oluşuyor? yanma odası diye tabir ettiğin yer motorla alakası olmayan ayrı bi yermi?
yanma odası diye tabir edilen yer silindirin iç kısmıdır pistonun içinde hareket ettiği kapalı alan sübaplarla hava beslemesi ve çıkışı yapılır belli zamanlamalarda
yanma olan heryerde kurumlaşma olur ama günümüz benzin ve yağları motorun içini temizleyici özelliklere sahiplerdir (tümüyle temiz tutacak diye bir kuralda yok) bu yüzdenki motorlar eskiye nazaran temizlerdir şu an bulabileceğini pek sanmam ama tamirci ustalar bilir zamanında o pistonların ne halde olduğunu motor açılınca gördüklerinden
Hayat çok küçük bir olasılık ile gerçektir...
Bunu size kanıtlayabilirim !
arkadaşa benzin değiştirdin mi diye sormuştum
belki benzinci kazancını yetersiz bulup milleti kazıklamak için benzine katkı maddesi katmış ve bu da kontağı kapattıktan sonra da bir müddet daha çalışmasına sebep vermiş olabilir
belki de arkadaşın ateşleme sisteminde bir problem vardır.
onun haricinde genel olarak yazmak gerekirse (benzinde problem olmadığını varsayıyoruz)
motor içinde ki sıcak noktaları önlemek sorunun oluşmasını engelleyecektir
* orjinal ya da tavsiye edilen buji kullanımı
* motosikletler için hava soğutmalı motorlarda soğutma kanatçıklarının temizliğine dikkat edilmesi
* sıvı soğutmalı motorlarda yağ ile soğutma yapılıyor ise yağ filtresi su ile soğutma yapılıyorsa radyatörde kireç önleyici katkı malzemeleri kullanarak soğutmanın veriminin düşmesinin engellenmesi
motor içinde buji harici bir ateşlemenin önüne geçer
bu arada arkadaşlar
cümleten bayramımız mübarek olsun
kazasız belasız sürüşler
---------- Mesaj ekleme zamanı: 17:39 PM ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 17:27 PM ----------
aynen öyle
yanma odası; piston üst kısmı ile silindir duvarları ve üst tarafta bulunan sübapların bulunduğu bölme
değişik değişik şekilleri olur
kimileri tam bir tasarım harikasıdır
bakınız GDI teknolojisi
Kelimelerin anlattığı kadarım..
Ne anlatırsam anlatayım anladığın kadarım...
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)