Türkiye, trafik kazalarının en yoğun yaşandığı ülkeler sıralamasında üst sıralarda yer alıyor. Kazalara yol açan en önemli etkenlerden biri de Kara Noktalar.

Kara nokta neye göre belirlenir?
Kazalar nerelerde yoğunlaşır?
Trafiğin yoğunluğu neden yaşanır?
Kara noktaların yol açtığı kazalar ile ilgili bir istatistik var mı?
İstanbul'daki Kara Noktalardan Bazıları

Kara nokta neye göre belirlenir?

Bir yerin Kara Nokta olarak adlandırılması için bazı parametrelere uygun olması gerekiyor. O noktada yaşanılan kaza miktarı önemli bir belirleyici faktör. Kaza miktarı denilince bir yılda o noktada yapılan kaza sayısının geçen araç miktarına oranı kastediliyor. Tabii ki tek belirleyici faktör kaza miktarı değil. Kazaların niteliğine göre bir puanlama sistemi uygulanarak o nokta hakkında bir belirleme yapılıyor. Bu puanlama sisteminde can kaybı ile sonuçlanan kazalar 9 puan, yaralanmaya sebebiyet veren kazalar 3 puan, maddi hasara yol açan kazalar ise 1 puan ile değerlendiriliyor.

Yapılan bu çalışmalar sonunda belirlenen kara noktaların ıslahı için Kara Yolları Genel Müdürlüğü ve Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü ortak çalışmalarını sürdürüyor.

İstanbul Üniversitesi İnşaat Fakültesi Ulaştırma Kürsüsü profesörlerinden Nadir Yayla ile kazaların yoğunlaştığı yerler ve nedenleri hakkında görüştük.

Kazalar nerelerde yoğunlaşır?

Yerleşim Bölgeleri Geçişleri (Yol boyunca yer alan köy, kasaba ve kent geçişleri)



Yol boyunca yoğun yaya hareketi yaşanması
Yol üzerinde yer alan çeşitli dükkanların ve satış yerlerinin yoğunluğu
Karşıdan karşıya geçiş için yeterli geçiş olanaklarının sağlanmaması (üst ve alt geçit eksikliği)

Bu sorunun giderilmesi için gelişmiş ülkelerde olduğu gibi şehirlerarası yolların şehir merkezinin dışına taşınması mutlak gereklidir.

Tırmanma Şeritleri

Tırmanma şeridi olmayan rampalarda yapılan hatalı sollamalar
Trafik işaretlerine ve yol çizgilerine sürücülerin uymaması

Bu problemin çözümü için karayollarının çalışmalarını yurt sathında yaygınlaştırarak
İhtiyaç duyulan her yerde tırmanma şeritleri yapması ve sürücülerin daha iyi eğitilerek bilinçlendirilmesi gerekmektedir.

Trafik İşaretleri ve Yol Çizgileri

Hatalı trafik işaretleri ve yol çizgileri
Trafik işaretlerine ve yol çizgilerine sürücülerin riayet etmemesi

Bu konuda da hem karayollarına hem Trafik Denetleme Şube Müdürlüğüne hem de sürücülere düşen görevler birbirinden farklı olmakla beraber hepsi de aynı sonucu sağlamak üzere planlanıyor. Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü gerekli kontrolleri yaparak hatalı işaret levhalarını ve yol çizgilerini tespit ederek karayollarını haberdar etmeli ve bu hatalar acilen giderilmelidir. Şube Müdürlüğü'nün yaptığı tüm bu düzenlemelerin sürekli olarak kontrolu yapılmalı gerekli önlemler alınmalı ve bu iki kurumun koordine çalışması sağlanmalıdır. Sürücülerinde gerek çeşitli eğitimlerle aydınlatılması gerekse cezaların caydırıcılığının artırılması yolu ile kurallara uymasının sağlanması gerekmektedir.

Hemzemin ve Eş Düzey Kavşaklar

Projelendirme hataları, anayol ve yan yol bağlantı hataları
Sürücülerin kurallara uymamaları

Burada da daha önce belirttiğimiz koşullar çerçevesinde gerçekleştirilecek planlı ve programlı kombine bir çalışma problemin çözümünde anahtar oluşturacaktır.

Akaryakıt İstasyonları Giriş Çıkışları

Bu tür kuruluşların yol boyunca uygun mekanlara konumlandırılması ve sürücülerin önceden uygun biçimde uyarılarak gerekli emniyet tedbirlerini alması için yeterli zaman sağlanması bu konuda önemli yararlar sağlayacaktır.

Trafiğin yoğunluğu neden yaşanır?

Şehir içinde trafik kazalarının yoğunlaştığı noktaları ve sebeplerini şöyle sıralayabiliriz:

Sürücülerin kavşaklarda, anayol tali yol ayrımlarında özensiz ve dikkatsiz davranması ve burada uyulması gereken kurallara uymaması
Trafik işaretlerinin ve sinyalizasyonunun yetersizliği
Yol şartlarının uygunsuzluğu
Yayaların sebebiyet verdiği kazalar
Otomobillerin yol ve hava koşullarının gerektirdiğinden hızlı kullanılması
Şehir içi yol aydınlatmasının bazı mekanlarda yetersiz olması
Yol mühendisliğinden kaynaklanan hatalı yollar


Kara noktaların yol açtığı kazalar ile ilgili bir istatistik var mı?

İstanbul Valiliği Emniyet Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü'nün hazırlattığı "1999 Yılında İstanbul İlinde Trafik Kazalarının Yoğun Olduğu Kara Noktalar" başlıklı rapora göre; İstanbul'daki kara noktaların sayısı 160. 1999 yılının ilk dokuz ayında bu kara noktalarda toplam 18.679 kaza meydana geldi. 75 kişinin hayatını kaybettiği 2 bin 95 kişinin de yaralandığı bu kazaların 60'ı ölümlü, 1281'i yaralamalı, 17338'i de maddi hasarlı kaza olarak tutanaklara geçti.

İstanbul'daki Kara Noktalardan Bazıları

Boğaziçi köprüsü giriş çıkışı
D 100 Karayolu Cevizlibağ BP Benzin İstasyonu girişi
Haliç Köprüsü giriş çıkışı
Okmeydanı ve Çağlayan güney yolu
Mecidiyeköy viyadük üstü Esentepe köprü altı
D100 Karayolu Fidanlık mevkii
D100 Karayolu Çobançeşme Küçükçekmece arası
D100 Karayolu Küçükçekmece askerlik şubesi önü
Sahil yolu
D100 Karayolu Harem Kozyatağı
Bağdat Caddesi
Ümraniye yeni Şile TEM yolu
Havalimanı B kapısı ile Askeri Havalimanı kavşağı arası
Çiçekçi ışıklı kavşak Polis Okulu ışıklı kavşak arası
Kısıklı Caddesi
Libadiye Caddesi
Mahir İz Caddesi
E. Ali Paşa Caddesi
Kayışdağı Caddesi
Avcılar D100 Güney ve Kuzey yollar
Atatürk Caddesi
Tütüncü Mehmet Efendi Caddesi
Pendik Dolayoba Caddesi