İnternette MOTODER Başkanı Sayın Bayram AKGÜL Beyin bir haberi var. Diyorki Yılda 160 bin adet motosiklet satışımız var Fuarla birlikte büyüyoruz??!!
Toplam Motosiklet satış cirosu 500 mio TL miş. Yani 160 bin motosiklet satıldıysa ortalama satış bedeli 3.125 TL . Yani bu memlekette en çok Kurye , Paket servis yada iş için kullanılan yada ekonomik ulaşım ihtiyacını karşılayabilecek alt segmentteki motosikletler satılıyor. Bu pazar küçüğünde küçüğü bu ülke için.
B segmenti bir aracı 40 bin TL ye satın alabiliyorken kayda değer normal bir motosikleti 13 bin TL + üzerine satın alıyor isek bu pazar mümkün değil büyüyemez. Yani ortalama bir otomobilin 3 te birine motosiklet satılıyor park sorunu çalınma sorunu trafikte bir sürü biliçnsiz sürücü sorunu derken. Materyal karşılığı belki bir otomobilin 1/10 u bile olmayan bir ürüne çok para isteniyor. ( Vergiler vs vs dahil edildiğinde ) ( bu arada bir otomobil ortalama 7-8 bin parçadan oluşuyor )
Bizim ülkemizde motosiklet sektörünü 125 - 150 cc domine edemez. Biz Hindistan, Malezya, Çin vs değiliz. Örn. Motosiklete merak sardın 125 cc aldın ucuzda bişey aldın biraz bindin tadını aldın sıkıldın 250 cc düzgün bişey alacaksın ver 14 bin TL Bence Türkiye motosiklet pazarı tam olarak burada tıkanıyor ve kopuyor.
Maalesef ülkemde sevgili devletimiz motosikleti bir araç olarak görmüyor ve görmeyede niyeti yok. MOTODER Başkanımızın açıklamasını da fazla iyi niyetli buluyorum. Bu ülkede cep telefonu ortalama satış bedeli 1000 TL ye yakındır diye düşünüyorum. Motosikletin ise 3.000 TL bu bir facia yani özünde iş amaçlı motosiklet kullanmayanların satın aldıkları motosiklet adedine bakıldığında demekki sektörün hali pekte parlak değil.
Yamaha da diğerleri de meseleyi sadece geçen yıl ile kıyaslayıp bu yıl şu kadar satıp şu kadar ciro edelim modundan ele alıyorlar ve satış sonrasına baktığımızda hepsi berbat ötesi durumdalar. Ne yedek parça var nede doğru düzgün servis. Hepimizin bildigi önerdiği iyi ustalar var hepsi bu...
Matematiksel sonuca bakılırsa ve şuandaki ekonomik gidişata ( döviz artışıvs ) önümüzdeki sene de bu seneyi mumla ararız gibi geliyor bana.
Sayın dernek başkanımızın ve distribütorlerin pazarı büyütmek ve motosikleti tavsiye edici argümanları ortaya koymak adına daha radikal çalışmalar içerisinde bulunmasını gönülden arzu ederdim.
Gidişat pek iyi değil. Bizdeki piyasa koşulları zayıf ve problemli bir yerde. Yamaha pahalı diğer benzer markaların olduğu gibi. Ve hiçbir iyi motosiklet markası Türkiye yi önemseyecek kadar ciddi bir pazar olarak görmüyor...