Yine bir sürü karmakarışık mevzular havada uçuşmuş, kafalar karışmış. Arkadaşlar bu işin baremi hacimdir. Hacim denilen şeyin içerisinde hem strok vardır hem de çap. Strok uzun olunca çap küçük olur, pistonun sağladığı basınç kuvveti de küçük olur. Strok kısa olunca da basınç kuvveti fazla olur, strok kısa olur. Tork bu basınç kuvveti ve biyel kolunun boyuyla (strok) doğru orantılı olarak değiştiğinden işin sonunda motor hacmi son sözü söyler. Adam yola çıkarken "ben şu kadar torka sahip motor yapacağım" diye çıkmıyor. Hacim hedefiyle yola çıkıyor. Aynı teknolojiye sahip motorlarda, aynı hacimdeki motorlar arasında tork farkı çok azdır. Siz bugün 300 cc torkunu verebilen bir tane 250 cc motor bulamazsınız. Strok ve çap ne olursa olsun. O herkesin çok önemli zannettiği 4 silindirli 250 cc'ler var ya, örneğin 12:2 sıkıştırma oranına sahip Kawasaki ZXR250. O motorun torkunu araştırdım, 24.5 Nm torku varmış. Bugün bir çoğumuzun burun kıvırdığı tek silindirli, karbüratörlü, 250 cc Mondial Xtreme Enduro'nun torku 24 Nm.
Özetle torku arttırmanın yolu öncelikle hacimden geçer, diğerleri teferruattır.
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:38 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:32 ----------
Bununla ilgili yorum yapmak için bir referans noktası vermek lazım. Biz referansı maksimum tork olarak alırsak, 900 cc bir cruiser motosiklet maksimum torkunu 3 bin devirde verirken, aynı hacimde 4 silindirli SS motorsiklet yaklaşık aynı torku (sebebini yukarıda yazdım) yaklaşık 10 bin devirde verecektir. Bir insanın motordan performans olarak tatmin olmasını sağlayan şey tork hissidir. Bunu alt devirlerde alabilen cruiser sürücüsü genellikle düşük devirlerde gezerken, SS sürücüsü genellikle yüksek devirlerde gezecektir. Bu da otomatik olarak cruiser'in ömrünü çok daha uzun yapar. Yoksa piston hızı anlamında aynı devirler için yorumunuz doğrudur ama piston hızı gerçek hayatta bu sebeplerden ötürü asla aynı olamaz. Sürüş stilleri farklı çünkü... Kimse SS motorunu 3 bin devirde sürmüyor.
Özetle torku arttırmanın yolu öncelikle hacimden geçer, diğerleri teferruattır.
---------- Mesajlar birleştirildi - 15:38 ---------- bir önceki mesaj zamanı 15:32 ----------
Uzun strok = yüksek piston hızı = çok aşınma = düşük parça ömrü
İnsanlar 12000 devir yapan SS motorlarının, 6000 devir yapan tek silindir arazi motorlarından kısa ömürlü olduğunu zannediyor... Halbuki performanslı düşük devirli motorun piston hızı çoğu zaman diğerinden fazla!
Bununla ilgili yorum yapmak için bir referans noktası vermek lazım. Biz referansı maksimum tork olarak alırsak, 900 cc bir cruiser motosiklet maksimum torkunu 3 bin devirde verirken, aynı hacimde 4 silindirli SS motorsiklet yaklaşık aynı torku (sebebini yukarıda yazdım) yaklaşık 10 bin devirde verecektir. Bir insanın motordan performans olarak tatmin olmasını sağlayan şey tork hissidir. Bunu alt devirlerde alabilen cruiser sürücüsü genellikle düşük devirlerde gezerken, SS sürücüsü genellikle yüksek devirlerde gezecektir. Bu da otomatik olarak cruiser'in ömrünü çok daha uzun yapar. Yoksa piston hızı anlamında aynı devirler için yorumunuz doğrudur ama piston hızı gerçek hayatta bu sebeplerden ötürü asla aynı olamaz. Sürüş stilleri farklı çünkü... Kimse SS motorunu 3 bin devirde sürmüyor.