Scooterda son hızda motor kilitlenirse arkatekerde bir süreliğine kilitlenirmi ?

Katılım
8 Kas 2005
Mesajlar
328
motor kirlense Kesinlikle arka tekerlek kitlenmez....
1. aktarma varyatör, kayış ve debriyajla olur.....kayış krank mili (grank diye birşey yok bu arada) dönerken..merkez kaç kuvvetini kullanarak varyatör bilyelerini, onlarda aynayı iter..kayış yan taraflarından sıkıştırılır..buda kayışın dönmesini sağlar..kayış döndükçe debriyaj açılır ve kavrama yapar..hareket böyle sağlanır.....diyelim motor kitlendi...krank dönmeyeceği için ayna baskı yapmayacak ve motor boş vitese geçecektir.......(giderken motoru kontaktan kapat........göreceksin) motor çalışmıyorken ne varyatör,ne kayış nede debriyaj hareket eder...sadece arka dingil döner........

2. Ön aktarmada olan varyatörün sıkışması halinde (ki bu 1 milyonda 1 bile değil) kavrama devam edecek..ancak gazı kestiğinizde motor normal bir şekilde yavaşlayacaktır.......( bu arada kayış zincir gibi yuvalara(çarka) oturmadığı için arka tekerlek kitlenmez)

3.debriyaj sorunu....debriyaj ters çalıştığı için yani döndükçe sıkıştırır...kitleme yapmaz....

4.dingil sıkışması.... en teklikelisi budur....rulmanlardan dolayı dingil dönemez hale gelir ve kitlenir..yapacak hiç birşey yok....bu nedenle servis bakımlarınızda rulmanlarınızı kontrol ettirin...değişmesi gerekenleri hemen değiştirin...garanti kapsamındaki bir motorda garantiye girmeyen parçalardan biri olan rulmanlar hayatınızı tehlikeye atar.....özellikle cin malı motorlarda rulmanların malzemesinin sarıdan yapıldığını duydum....hemen değiştirsin herkez....

5.Bu söylediklerim şaftlı ve difransiyalli motorlar için geçerli değildir...örnek olarak burgman 650.... otomatik araba mantığında çalışır ancak ara aktarmada dişliler vardır..yağlamada oluşabilecek bir sıkıntı..arka tekerleği kitler.....bunu yaşayan biri var..150 KM ile giderken kitlenmiş ve uçmuş.......konuştuğuma göre hala sağ :)


bu arada kitlenmesene...yokuş aşağıya motorunuzun performansı ve tasarlanma sebebinin üzerine çıkarak..yüksek devirler çıkmak...çok tehlikelidir...lastik patlayabilir, çukur olabilir,önünüze araç,hayvan gibi bir engel çıkabilir..en kötüsüde bir insan çıkabilir...kendi hayatınızı tehlikeye atma kararı size bağlı ..ancak başkalarının hayatını tehlikeye atmassınız....
 
Katılım
27 Haz 2006
Mesajlar
91
scooter la ne işin war 130 larda keyfini sür yawaş git hiz motoru değilki dewirlerle hesap kitap yapıyorsun scooter 150lik=50km hiz en idealı yawaş daha keyifli emin ol kontrolsuz hiz hız değildir
 

boy

Katılım
18 Eyl 2003
Mesajlar
3,013
@Makine
Kitlenmez. Çünkü kavrama motorun devirle savurmasına göre varyatör kasnağını tutar. Varyatörde buna göre konik diskleri ileri geri götürerek kayış oranlarını belirler. Sönen motorda kavrama boşa düşer ve motor boş boş gider. Direkt bir aktarım ve kavrama olmadığı için kitlenmelerde aktarmayı frenleyen bir şey yok.

Bu konuda yanılıyorsun çünkü ben bu olayı 1994 senesinde yaşadım. O zaman Honda Kinetik vardı bende. Motor servisten yeni çıkmıştı. O akşam ya da bir akşam sonra 23.00 sularında Altunizade'den Acıbadem'deki ışıklara doğru 70-80 km/h süratte giderken motorun arka lastiği birden kaymaya başladı. O süratte yağa falan girdiğimi sandım, kurtarmaya çalıştım ama birkaç denemeden sonra sola doğru düştüm. Motorun üzerinde ışıklara kadar 50 metre kadar kaydım. Motordan parçalar kopup uçuyordu. O saatlerde trafik yoğun değildi iyi ki. Nihayet sağ taraftaki kaldırımlara vura vura durabildim. Ne olduğunu anlayamamıştım. Kalkıp yolda yağ aradım ama ne yolda ne lastikte en ufak bir yağ yoktu. Daha sonradan motoru komple söktüm. Grenajlarını söküp düzelttim. Ön taraftaki plastik parçaları matkap ile delip tel ile tutturdum. Motorun üzerindeki bir parçanın yerinden çıkmış olduğunu gördüm. Bir kablo ucunda yaylı bir parça vardı ve bu parçayı tutturan vidalar yerinde yoktu. Daha sonradan olayı çözdük. Servise götürdüğümde adamlar bu parçayı yerine takmış ama vidalarını takmamışlardı. Parça bir zaman sonra yerinden çıkıp, arka lastiğin kilitlenmesine neden olmuştu. O zaman da yağa girmiş gibi oluyor. Scooterlarda kavrama olduğundan ve debriyaj olmadığından bu gibi durumlarda motor aniden durduğu için arka lastik de motorun ani hareketsizliğinden durur. Debriyaj olsaydı sıkıp kurtulma şansım olacaktı.
 
Katılım
20 Tem 2005
Mesajlar
1,271
ozgurcayenne' Alıntı:
arkadaşlar altı üstü scooter iyi bi motor olsa zaten motor kilitlemez siz duydunuzmu bir r6 nın bir r1 in motor kilitlediğini hıza merk varsa biraz büyük motor almak lazım scooterlar emekli motoru yada acemi profosyoneller zaten binmezler 1:cat:

motorunu bilmem ama otobanda giderken arka teker kilitlediğini biliyorum.
hatta forumdaki saykoshey'in başına benzer bir kaza gelmiş.
 
Katılım
13 Ara 2004
Mesajlar
13,918
Benim motorum düz yolda 100 geçmiyor !
Rodajı doğru yaptığım halde ...

Ben de Çevreyolunda bir yer buldum , motor çeyrek gazla 100 yapıyor
Ama motor 7500 deviri geçtimi , titreşim kat kat artıyor !
O yolda yokuş aşağı 140 basacaktım ama hızım 110 u geçince vazgeçtim !
Çünkü devir 8000'i aşmıştı ve motorun kilitlenmesinden korkuyordum !

Arka teker kesinlikle kilitlenir !
Neden derseniz , mesela benim motorda 15km/s hızdan sonra
gaz vermesiniz bile motor viteste kalıyor !
Buna göre 130km hızda motoru kilitlenen scooter'ın
arka tekeri 130km/s hızdan 15km/s hıza kadar yavaşlar !
15km hızda vitesi boşa geçince teker yeniden hızlanır !
Böylece arka teker en azından 4-5 saniye kayar !
Motora ve sürücüye ne olur bilemem !
 
Katılım
8 Nis 2005
Mesajlar
599
.......(giderken motoru kontaktan kapat........göreceksin) motor çalışmıyorken ne varyatör,ne kayış nede debriyaj hareket eder...sadece arka dingil döner.
Eline sağlık herşey oraya kadar doğru ancak 30 km/h den sonra kaparsan kontağını yığılmayı hissedersin fren kullanıp santrifuj hızını düşürürsen debriyaj kavramayı bırakıp dediğin gibi olur bunu başka şekilde deneyebilirsin 30 km/h de kontağını kapa 3-5 saniye yol al kontağını aç motorun marşa basmadan çalışacaktır bunun sebebi kavramanın hala olduğunu bu kavramanında motoru vurdurma diye tabir edilen olay sonucu olacaktır ama duran scooter ı gaz vermeden yokuş aşağı hızlanmasını sağla sonra kontağı aç bu sefer çalışmıyacaktır çünkü debriyajı harekete geçiren santrifüj bu arada oluşmaz sadece arka lastik döner.

Mengu16' Alıntı:
Benim motorum düz yolda 100 geçmiyor !
Rodajı doğru yaptığım halde ...

Ben de Çevreyolunda bir yer buldum , motor çeyrek gazla 100 yapıyor
Ama motor 7500 deviri geçtimi , titreşim kat kat artıyor !
O yolda yokuş aşağı 140 basacaktım ama hızım 110 u geçince vazgeçtim !
Çünkü devir 8000'i aşmıştı ve motorun kilitlenmesinden korkuyordum !

Arka teker kesinlikle kilitlenir !
Neden derseniz , mesela benim motorda 15km/s hızdan sonra
gaz vermesiniz bile motor viteste kalıyor !
Buna göre 130km hızda motoru kilitlenen scooter'ın
arka tekeri 130km/s hızdan 15km/s hıza kadar yavaşlar !
15km hızda vitesi boşa geçince teker yeniden hızlanır !
Böylece arka teker en azından 4-5 saniye kayar !
Motora ve sürücüye ne olur bilemem !

Zaten motorunun ulaşacağı sürat budur bundan fazlası zor şöyle düşün hiç vitesli bisiklet kullandın mı? Ben evet olduğunu sanıyorum cevabının. Hani yokuş yukarı çıkarken kullandığımız küçük vitesler vardır çevirirsin boşa döner gibi gelir işte o vitesde pedalı çevirebildiğin kadar çevir bir süre sonra hızlanamayacaksın ve deli gibi pedal çeviriyor olacaksın işte motorununda ne şekilde olursa olsun yokuş aşağı bile olsa bir yerden sonra kayışı daha hızlı döndüremeyeceği için düz yolda gittiğinden 5-20 km daha hızlı gidersin fazlasını bekleme.
 
Son düzenleme:
Forumdan Uzaklaştırıldı
Katılım
22 Tem 2006
Mesajlar
46
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Eyong' Alıntı:
Emin değilim ama mentığım teker kitlenmez diyor. Çünkü scooter larda zincir ceya şaft gibi direk aktarım yoktur, aktarım iki adet konik disk üzerinde serbest bir şekilde (gergili değil) hareket eden varyetör kayışı ile olur. Doğal olarak bu kayışın gücü aldığı birinci nokta kitlense bile gücü aktardığı ikinci nokta kayış üzerinde serbest kayma yapacaktır yada kayış gücü aldığı birinci nokta üzerinde tekerden aldığı güç ile dönecektir. Umarım anlatabilmişimdir :cherry:
arkadaşa katılıyorum ya boşa döner yada kayış kopar
 
Katılım
23 Eki 2006
Mesajlar
33
Şaftlı scooter bilmiyorum ama zincirli scooter Yamaha Tmax 500 dür?

Birde makine nin dediği herşeye katılıyorum ama belirli sürat üstündeki merkez kaçtan dolayı balata kavramayı bırakmaz düşük süratlerde balatalar merkeze doğru yaklaşır santrifüj belirli seviyeye ulaştığında balata merkezden çanak içinde tutunur. Scoterda merak eden varsa hiç gaz vermeden motorunu yokuş aşağı harekete geçirsin sonra 20-30 km/h süratte gazı yavaşça açsın balatanın kavramasını hissedeceksiniz işte burada siz santrifüj devrini arttırarak yerindeki balatanın hareketle tutunmasına yardımcı oluyorsunuz. Motor kitlenince yığılma hissedersiniz bu yığılma sonucunda elinizden gazdan birden çekmişiniz gibi bir etki yaratır ancak kayışın motor tarafındaki tambur kitlenirse dua edin kayış sıyırıp kopsun :queen:

arkadaşım mukemmel ve dogru bir acıklama yapmışsın. ben de motor tutkunu bir mak. muh olarak diyorum ki boyledir. yalnız sunu eklemem gerekir boyle bir durum cok dusuk bir ihtimalle olasıdır. olsa bile arkadasın ilk forumda belirttigi gibi yokus asagı inen birinin o suratle kazandıgı kinetik enerji o kadar fazladır ki kayış kopmasa bile gergi kasnaklarından kayacaktır. yani tekerlek kilitlenmez ama inanılmaz bir ivme ile motorun frenleme yapacagına eminim. ama arka tekerlegin kilitlenmesi kadar deil. yani kurtarılabilir bir durum. sevgiler..:bounce:
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst