- Konu Yazar
- #1
Yolun neresinde olacağımıza nasıl karar veririz? Bu soruya OMM, ART ve benzeri yol sanatı ekolüne bağlı yerlerin sağladığı cevap şuna benziyor. Ya da en azından benim aklımda kalan...
Yolun en sağına P1 (Pozisyon 1, Konum 1) dersek kendi şeridimizin ortası P2, kendi şeridimizin en solu ise P3 olur. Sonraki şeridin başladığı yer P4, o şeridin ortası P5, o şeridin en solu da P6. P1, P1.5, P2, P2.5, P3 diye düşünürsek olmayı isteyeceğimiz temelde şeridimizi 5 parçaya bölmüş gibi düşünebiliriz.
Nerede konumlanacağımıza karar verirken üç şeyi göz önünde bulunduruyoruz. Öncelik sırasına göre
(1) Güvenlik
(2) Yol tutuş (stabilite)
(3) Görüş (hem bizim ileriyi ve diğer yol kullanıcılarını daha erken görmemiz hem de diğer yol
kullanıcılarının bizi daha erken görmesi)
Bu sıralamaya dikkat ediyoruz. Hiçbir zaman daha iyi görüş için yol tutuş ve güvenlikten ödün vermiyoruz.
İdeal koşullarda sağ viraja P3ten sol viraja P1den giriyoruz. Ama koşullar başka ise önce güvenlik ve yol tutuşa dikkat ediyoruz. Yani sol virajda yolun kenarı mıcırlı tozu ise o toza mıcıra girmiyoruz. Mıcırın başladığı yerin hemen gerisine konumlanıyoruz P1.5 mesela.
Karşıdan gelen varken sağ virajdayız diye P3ten gitmiyoruz. P2'ye geliyoruz. Araç geçtikten sonra hala viraj devam ediyorsa P3'e geri dönüyoruz.
İdeal koşullarda sol virajdayız P1'den girdik. Virajın çıkışına bakıyoruz. Hala P1'den devam. Artık sonraki viraj göründü. O da sağa dönüyormuş. Bu bilgiyi alabildiğimiz andan itibaren artık virajın sonuna kadar P1'den devam etmek gibi bir durum yok. Artık P3'e yönleniyoruz ve diğer viraj öncesi düzlüğe doğru ivmeleniyoruz. O düzlüğü idea koşullarda ikiye bölüp yarısında hızlanıyor, ikinci yarısında yavaşlıyoruz. Böylece yeni viraj için uygun hızda ve viteste olacağız. Uygun konuma zaten önceki virajın çıkışında gelmiş bulunuyorduk.
Düz yolda ideal şartlarda P3ten gidiyoruz. (Evet sol ayna karşı şeritte.) Ayna kontrolü yapmayı ihmal etmeyesin
Düz yolda da aynı şekilde karşıdan gelen olduğunda P2.5 veya gerekirse P2ye geliyoruz.
Düz yolda karşıdan gelen büyük araç varsa P1.5a veya P1e kadar çekiliyoruz ki hem onu sollamak isteyen araç bizi görsün hem de biz onu daha erken görelim.
Bölünmüş yolda, ideal koşullarda, tepe üstü: P3 veya P4. Zaten P3ten geliyorduysak P3 devam. Yeni sağ viraj dönmüşüz, düzlüğün sonunda tepe üstü varsa P6dan P4e yönleniyoruz.
Bölünmemiş yolda, tepe üstü P1. Karşıdan sollamaya çıkmış bir manyakla burun buruna gelmek istemeyiz. Sağda park etmiş bir araba diye endişe edenler için hızın da limit noktası ölçüsünde düşürüldüğünü hatırlatalım.
İdeal koşullar, bölünmüş yol, sağda benzinlik var: P3.
İdeal koşullar, bölünmüş yol, sol arkadan gelen yok, sağdaki benzinlikten kamyon çıkıyor: P6. Geri zekalı gibi "Ne çıkıyorsun be!" diye bağıra bağıra korna çalmaya gerek yok.
İdeal koşullar, sol arkadan gelen var, sağdaki benzinlikten kamyon çıkıyor: P3. Gerekirse hızı düşürmek için gazı kapatmaya başla. Gerekiyorsa fren yap. Fren yapmaya uğraşıyor olmak yerine korna çalmaya uğramak aptalcadır. Korna bir tehlike gerçekleşmesin, diğer yol kullanıcısı seni fark etsin diye çalınır. Olay artık gerçekleştikten sonra bir halta yaramaz. O değerli zamanı etkili bir fren yapmaya harca, kornaya değil.
Bölünmemiş yol, ileride sol viraj öncesinde sağdan tali yol var. Tali yolun devamı ve orada kimse olmadığı ben gelirken görünüyordu: P1.
Bölünmemiş yol, ileride sol viraj öncesinde sağdan tali yol var. Tali yolun girişinde ağaçlar var. Kimse var mı görmüyorum: P3. Tali yolda kimse olmadığını gördüğüm andan itibaren de P1e yumuşakça yönleniyorum.
Sol viraj, sağ çizgi ve emniyet şeridi temiz, sağ çizginin 2 metre ötesinde bariyer var: P1.
Sol viraj, mıcır toz yok, sağ çizginin dibinde bariyer var: P1.5.
Sol viraj, zemin temiz, hava rüzgarlı: P1.5 veya rüzgar çoksa P2.
İki şerit bana ait bölünmüş yol, arkadan gelen yok, sağ viraj: P6.
İki şerit bana ait bölünmüş yol, arkadan gelen yok, sağ viraj, yolun dibinde bariyer var: P5.5 veya P5.
İki şerit bana ait bölünmüş yol, sol arkadan benden hızlı veya benle aynı hızda gelen var, sağ viraj: P3.
Bölünmemiş yol, sağ veya sol viraj, arkamda benle aynı hızda veya benden hızlı araba var: P2.
Bölünmüş yol, arkamda benle aynı hızda veya benden hızlı araba var, düz yol, sol veya sağ viraj: P2.
Gece, aydınlatılmış otoyol: P1 kullanmıyoruz. Sağdan hayvan çıkar. En sol şeridin en solunu da aynı şekilde.
Gece, iki şerit bize ait bölünmüş yol, aydınlatılmış: P1 kullanmıyoruz. P6 kullanmıyoruz.
Gece ayınlatılmamış yollarda: Virajda görüş için konumlanmıyoruz. Zaten farın gösterdiği kadar görünüyor daha ne görüşü olacak?
Yolun en sağına P1 (Pozisyon 1, Konum 1) dersek kendi şeridimizin ortası P2, kendi şeridimizin en solu ise P3 olur. Sonraki şeridin başladığı yer P4, o şeridin ortası P5, o şeridin en solu da P6. P1, P1.5, P2, P2.5, P3 diye düşünürsek olmayı isteyeceğimiz temelde şeridimizi 5 parçaya bölmüş gibi düşünebiliriz.
Nerede konumlanacağımıza karar verirken üç şeyi göz önünde bulunduruyoruz. Öncelik sırasına göre
(1) Güvenlik
(2) Yol tutuş (stabilite)
(3) Görüş (hem bizim ileriyi ve diğer yol kullanıcılarını daha erken görmemiz hem de diğer yol
kullanıcılarının bizi daha erken görmesi)
Bu sıralamaya dikkat ediyoruz. Hiçbir zaman daha iyi görüş için yol tutuş ve güvenlikten ödün vermiyoruz.
İdeal koşullarda sağ viraja P3ten sol viraja P1den giriyoruz. Ama koşullar başka ise önce güvenlik ve yol tutuşa dikkat ediyoruz. Yani sol virajda yolun kenarı mıcırlı tozu ise o toza mıcıra girmiyoruz. Mıcırın başladığı yerin hemen gerisine konumlanıyoruz P1.5 mesela.
Karşıdan gelen varken sağ virajdayız diye P3ten gitmiyoruz. P2'ye geliyoruz. Araç geçtikten sonra hala viraj devam ediyorsa P3'e geri dönüyoruz.
İdeal koşullarda sol virajdayız P1'den girdik. Virajın çıkışına bakıyoruz. Hala P1'den devam. Artık sonraki viraj göründü. O da sağa dönüyormuş. Bu bilgiyi alabildiğimiz andan itibaren artık virajın sonuna kadar P1'den devam etmek gibi bir durum yok. Artık P3'e yönleniyoruz ve diğer viraj öncesi düzlüğe doğru ivmeleniyoruz. O düzlüğü idea koşullarda ikiye bölüp yarısında hızlanıyor, ikinci yarısında yavaşlıyoruz. Böylece yeni viraj için uygun hızda ve viteste olacağız. Uygun konuma zaten önceki virajın çıkışında gelmiş bulunuyorduk.
Düz yolda ideal şartlarda P3ten gidiyoruz. (Evet sol ayna karşı şeritte.) Ayna kontrolü yapmayı ihmal etmeyesin
Düz yolda da aynı şekilde karşıdan gelen olduğunda P2.5 veya gerekirse P2ye geliyoruz.
Düz yolda karşıdan gelen büyük araç varsa P1.5a veya P1e kadar çekiliyoruz ki hem onu sollamak isteyen araç bizi görsün hem de biz onu daha erken görelim.
Bölünmüş yolda, ideal koşullarda, tepe üstü: P3 veya P4. Zaten P3ten geliyorduysak P3 devam. Yeni sağ viraj dönmüşüz, düzlüğün sonunda tepe üstü varsa P6dan P4e yönleniyoruz.
Bölünmemiş yolda, tepe üstü P1. Karşıdan sollamaya çıkmış bir manyakla burun buruna gelmek istemeyiz. Sağda park etmiş bir araba diye endişe edenler için hızın da limit noktası ölçüsünde düşürüldüğünü hatırlatalım.
İdeal koşullar, bölünmüş yol, sağda benzinlik var: P3.
İdeal koşullar, bölünmüş yol, sol arkadan gelen yok, sağdaki benzinlikten kamyon çıkıyor: P6. Geri zekalı gibi "Ne çıkıyorsun be!" diye bağıra bağıra korna çalmaya gerek yok.
İdeal koşullar, sol arkadan gelen var, sağdaki benzinlikten kamyon çıkıyor: P3. Gerekirse hızı düşürmek için gazı kapatmaya başla. Gerekiyorsa fren yap. Fren yapmaya uğraşıyor olmak yerine korna çalmaya uğramak aptalcadır. Korna bir tehlike gerçekleşmesin, diğer yol kullanıcısı seni fark etsin diye çalınır. Olay artık gerçekleştikten sonra bir halta yaramaz. O değerli zamanı etkili bir fren yapmaya harca, kornaya değil.
Bölünmemiş yol, ileride sol viraj öncesinde sağdan tali yol var. Tali yolun devamı ve orada kimse olmadığı ben gelirken görünüyordu: P1.
Bölünmemiş yol, ileride sol viraj öncesinde sağdan tali yol var. Tali yolun girişinde ağaçlar var. Kimse var mı görmüyorum: P3. Tali yolda kimse olmadığını gördüğüm andan itibaren de P1e yumuşakça yönleniyorum.
Sol viraj, sağ çizgi ve emniyet şeridi temiz, sağ çizginin 2 metre ötesinde bariyer var: P1.
Sol viraj, mıcır toz yok, sağ çizginin dibinde bariyer var: P1.5.
Sol viraj, zemin temiz, hava rüzgarlı: P1.5 veya rüzgar çoksa P2.
İki şerit bana ait bölünmüş yol, arkadan gelen yok, sağ viraj: P6.
İki şerit bana ait bölünmüş yol, arkadan gelen yok, sağ viraj, yolun dibinde bariyer var: P5.5 veya P5.
İki şerit bana ait bölünmüş yol, sol arkadan benden hızlı veya benle aynı hızda gelen var, sağ viraj: P3.
Bölünmemiş yol, sağ veya sol viraj, arkamda benle aynı hızda veya benden hızlı araba var: P2.
Bölünmüş yol, arkamda benle aynı hızda veya benden hızlı araba var, düz yol, sol veya sağ viraj: P2.
Gece, aydınlatılmış otoyol: P1 kullanmıyoruz. Sağdan hayvan çıkar. En sol şeridin en solunu da aynı şekilde.
Gece, iki şerit bize ait bölünmüş yol, aydınlatılmış: P1 kullanmıyoruz. P6 kullanmıyoruz.
Gece ayınlatılmamış yollarda: Virajda görüş için konumlanmıyoruz. Zaten farın gösterdiği kadar görünüyor daha ne görüşü olacak?