Var
chatkut var yahu olmaz olur mu? Hem kapalı, hem açık konumu var. :cat:
evet arkadaşlar kesin bir cevaba ulaşmış olduk...ilgilendiğiniz için çok teşekkür ederim...:rendeer:
Sen öyle san bakalım... Ben bütün yazılanları okudum ama kesin neticeyi pek göremedim. Şu olayı ben kesinleştireyim de vatandaş kesin cevap görsün!
ON (bazı motosikletlerde FUEL yazar), açık demek, bunu herkes bilmiş!
RES ise rezerve anlamında, yani yedekte.. bunu da herkes bilmiş!
Amaaa...
PRI neyin nesidir ve ne işe yarar kimse bilememiş! Sadece PRI konumunda da motorun çalışacağı söylenmiş.
Dahası, böyle bir musluk nasıl kapalı konuma getirilir? Bunu kimse bilememiş!
"pri: benim motorda bir işe yaramıyor" demiş
richy. Aslında çok işe yarar da arkadaşımız olayın farkında değildir.
okanist arkadaşımız ise "Pri : Primer yani birincilin kısaltılmışıdır. Tahminime göre, Res'de sadece yedek depodan benzin alıyor, Pri'de sadece normal depodan benzin alıyor, On'da ise, ikisi de devrede. Eğer öyleyse, On yerine Pri'de tutmanız daha iyi olur, böylece bittiğinde yedek depo da bitmemiş olur" demiş ve BİR ÇUVAL İNCİRİ BOK ETMİŞ! Demek ki İngilizce bilmek her zaman işe yaramıyor; önemli olan işin tekniğinden haberdar olmak!
Diğer arkadaşlarımız da sırf yazmış olmak için bilinen nakaratları saymışlar... Öncelikle böyle bir depo musluğunun nasıl kullanılacağını açıklayayım:
1- Bu musluk ON (FUEL) konumunda aslında kapalıdır ama musluk aktiftir. Yani bu pozisyonda deponun hortumunu sökseniz benzin akmaz ama hortumu yerine takar ve motoru çalıştırırsanız, karbüratöre benzin yürür (vakumlama yolu ile). Bu motorların karbüratör ve enjektörlerinde vakumlama sistemi vardır.
Vakumlama sistemi ne işe yarar: Depodan direk karbüratöre inilen sistemlerde, deponun doluluk oranına göre benzin karbüratördeki şamandıra haznezine (veya enjektörlere) basınç yaparak yürür. Depoda benzinin ful ya da az olması durumuna göre çoğalan ve azalan bu basınç motorun çalışma düzenini etkiler. Hiç dikkatinizi çekti mi? Depo bitmek üzere iken motorda rolanti yükselir, depo ful iken de rolanti düşer. Bunun sebebi işte bu basınç farklılığıdır.
Küçük hacimli motorlarda bu basınç farklılığı kendini fazla hissettirmez ama büyük hacimlilerde bayağı bir fark hissedilir. Üreticiler bu dengesizliğin önüne geçmek için vakumlama sistemini geliştirmişlerdir. Bu sistem motorun çalışması ile birlikte harekete geçer ve depoya yeterli oranlarda hava basıncı gönderir. Bu basınç oranına paralel şekilde musluktan dengeli benzin akışı sağlanır. Böylelikle, motorun çalışma ritmininin değişmemesi sağlanır.
2- RES konumu rezerve konumudur. ON konumunda benzinin tükenmesi halinde devreye sokularak kullanılır. Rezerve miktarı motordan motora değişiklik gösterebilir. RES konumuna düştüğünüz an en yakın benzin istasyonuna yönelmenizde fayda var!
3- PRI !!! Bu ne yahu? Pire falan mı demeyin! PRI çok önemlidir vakumlu deposu bulunan motorlarda. Konuyu anlamak için önce başa dönelim. Vakumlu musluğu bulunan motorlarda benzin musluğu ile pek oynanmaz. Motor çalışırken musluk ON konumundadır. Stop edip park edildiğinde de aynen ON konumunda kalacaktır. Çünkü ON, aynı zamanda kapalı konumdur. Yarın veya öbür gün motoru çalıştırdığınızda da muslukla oynamanız gerekmiyor çünkü marşa bastığınız an vakumlama devreye girecek ve benzin musluktan geçecektir. Öyle ise PRI konumu ne işe yarayacaktır? Anlatalım...
PRI konumunda vakum devre dışıdır! Yani musluk açıktır ve benzin akışını durduracak hiçbir engel yoktur. Musluğu bu konuma getirirseniz, benzin direk olarak karbüratöre ya da enjektöre yürür. Peki bu ne işe yarar, derseniz? Marş motorunuzun ve buna bağlı olarak akünüzün ömrünün uzamasına yarar derim. Saflar, "ne alaka" diye düşünebilirler ama uyanıklar olayı hemen kavramışlardır diye düşünüyorum.
Arkadaşlar, motorunuzu 1 veya birkaç gün önce çalıştırmış iseniz, müteakip çalıştırmada pek problem yaşamazsınız. Ama eğer 1 hafta veya birkaç ay çalıştırmadıysanız, motorunuzu çalıştırmada güçlük çekersiniz! Bunun sebebi, karbüratörün şamandıra haznesinde kalan benzinin geçen zaman içinde tamamen buhar olup uçmasıdır. Şamandıra haznesinde gerekli ve yeterli oranlarda benzin bulunmadığı sürece motorunuz çalışmayacaktır. İşte PRI konumu bu işe yarar; PRI konumunda benzin hızla karbüratöre veya enjektörlere ulaşır.
Demek ki ne imiş? PRI konumu, uzun süre beklemiş motoru kolay çalıştırmak için işe yarıyormuş. Böylelikle daha az marşa basıyormuşuz ve böylelikle akümüzü tüketmiyormuşuz! Motor çalıştıktan sonra musluğu tekrar ON konumuna getirmeyi unutmayınız! Saygılar, sevgiler hepinize...
NOT: Yaşasııın.. Mete gelmeden olayı aydınlattım! :mrgreen: