AKARYAKIT

Admin
Yönetici
Katılım
14 Nis 2003
Mesajlar
7,150
Motosikleti
Yamaha MT-09 Tracer
Motorun yağ eksiltmesinin nedenleri nelerdir?
Halk arasında sıkça telaffuz edilen "motor yine yağı bitirdi" tabiri aslında tamamen teknolojik bir konudur. Özellikle eski teknoloji motorlarda, silindir ve piston gibi materyallerin birbirinden uzak tasarlanması sonucunda, yağ eksiltme sorunlarıyla karşılaşılır. Motor içindeki aktarma organlarının zamanla deforme olmasının da yağ eksiltme problemindeki rolü büyüktür. Yağ eksiltme artıkça motorun ömrü de sona yaklaşır. Son teknoloji motorlarda ise bu tip problemlerle daha az sıklıkta karşılaşılıyor. Çünkü teknolojik motorlarda yüksek performans sağlamak amacıyla aktarma organları birbirine daha yakın tasarlanıyor. Bu nedenle teknolojik motorlar daha az yağ eksiltiyorlar.[/ quote]

Sentetik yağ ile mineral yağ arasında ne fark vardır?

Mineral yağ, petrolün işlenmesiyle elde edilen baz yağa, gerekli katıkların eklenmesiyle üretilir. Sentetik yağ ise, baz yağın birçok kimyasal işlemden geçmesinden sonra, laboratuvar koşullarında insan eliyle üretilir. Laboratuvarda ayrı bir teknolojiyle elde edilen sentetik ürünler, minerallere oranla, daha yüksek veya daha düşük sıcaklıklara ve yüksek basınca dayanıklıdır. Sentetik yağın hammaddesi, yani sentetik baz yağ, ileri teknolojiyle, çok karmaşık işlemlerden geçerek üretildiği için maliyeti yüksektir. Bu da fiyatını etkiler.
Dikkat edilecek en önemli unsursa, sentetik yağ ile mineral yağın karıştırılmamasıdır. Çünkü bu iki yağ karıştırıldığı takdirde mineral yağ, sentetik yağın üstün vasıflarını azaltır.

Yağ neden bozulur?
Motor yağlarının bozulmasının en önemli sebebi, yanma işleminden kaynaklanan atık maddelerin yağı kirletmesidir. Bu maddelerin başlıcaları su, kurum ve yakıttır. Su, yanma tepkimesinin doğal bir ürünüdür ve normalde buhar olarak atılır. Motorun soğumasıyla biriken su karterde toplanarak yağa karışır. Kurum ise yanmanın tam olarak gerçekleşmemesinin bir sonucudur. Bu kurumun bir kısmı silindirlerdeki yağlara karışarak kartere iner. Yağ filtreleri bu kurumu süzer, ancak belli bir süre sonra sistemde tıkanıklıklar doğabilir. Yağı kirleten bir diğer madde de yakıttır. Silindirlere alınan yakıtın tamamı yanma tepkimesine girmez. Yanmayan kısım da diğerleri gibi kartere sızar. Fazla miktarda birikmesi viskoziteyi önemli oranda azaltabilir.

Kaliteli akaryakıt, performansı ne kadar etkiler?

Akaryakıt ne kadar kaliteli olursa olsun, ayarları yanlış yapılmış veya aşınmış bir motora yapabileceği birşey yoktur. Fakat motordaki birikintilerden ya da yanma kalitesinden kaynaklanan problemler varsa, modern akaryakıtlar performansı önemli ölçüde artırabilir. Yeni nesil katkı maddelerine sahip akaryakıt ürünleri karbon birikintilerine eritici etki yapıyor. Bu da yakıt ekonomisini, zararlı atıkların azaltılmasını, motor özelliklerini olumlu yönde etkiliyor. Bu aynı zamanda, yağ ve hava filtrelerin de daha uzun süre dayanmasını sağlıyor.


Oktan ne ifade eder?

4 zamanlı motorlarda yakıt, belli bir sıkıştırma nedeniyle buji ateşlemesi olmadan, kendiliğinden yanabilir. Bu durum vuruntuya neden olur. Yakıtın oktan değeri onun, tutuşmadan ne kadar sıkıştırabileceğini gösterir. Düşük oktanlı yakıtlar ancak en az sıkıştırma oranına kadar dayanabilirler. Güçlü otomobillerde daha yüksek sıkıştırma oranları mevcuttur, bu da daha yüksek oktanlı yakıt gerektirir. Türkiye'de halen 91 ve 95 oktanlı akaryakıt ürünleri satılmaktadır.

API Değerlendirmesi

API, Amerikan Petrol Enstitüsü'nün kısaltmasıdır. Bu enstitü, motor yağlarının erişmesi gereken standartlarını belirler. API değerlendirmesi, motor yağlarının üzerinde, iki harfli bir işaretle belirtilir. İlk harf, yağın kullanılacağı motorun yakıt tipini belli eder. "S" harfi benzinli, "C" harfi dizel motor tipleri içindir. İkinci harf ise yağın kalite seviyesini belirler. Harf sırasına göre yağın kalitesi ve motor için sağladığı koruma artar. Örneğin, SJ derecesindeki bir yağ, SB, SG veya SH derecesinde yağ gerektiren bir motorda kullanılabilir.
 
Katılım
13 May 2005
Mesajlar
49
çok güzel ve yaralı bilgiler için teşekkürler küçük bir bilgi yardımı alabilirmiyim 98 oktan 150 cc lik 4 zamanlı scoterlerde yaralı olurmu bazı yerlerden duyduğumuza göre harareti biraz arttırıyor dediler ama ne kadar doğru bende bilmiyorum .
 
Katılım
20 Mar 2005
Mesajlar
87
arkadaşım sağolasın yararlı bilgilerin için işte böyle bilgi alışverişii yapılsa nekadar iyi olur demi ama tekrar sağol
 

boy

Katılım
18 Eyl 2003
Mesajlar
3,013
98 oktan 95 oktana göre daha kalitelidir ve aracın performansını etkiler. Ancak bu farkı motoru zorladığınız zaman anlarsınız. Ben 98 oktan çıktığından beri kullanıyorum. Ufak da olsa fark var. Formula1 ler de 98 oktan benzin kullanıyorlar.
 
Katılım
12 May 2005
Mesajlar
1,511
forumda bir arkadas 98 oktan benzin kullanarak motorunda olusan vibrasyonu onemli olcude azalttıgını soylemisti. Aklınızda olsun
 
Forumdan Uzaklaştırıldı
Katılım
9 Tem 2005
Mesajlar
615
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
bildiğim kadarıyla kurşunsuz benzin enjeksiyonlu motorlarda kullanılıyor. karbüratörlü motorlarda ha kurşunsuz ha kurşunlu fark etmiyormuş. hatta eski süper benzinde yağ katkısı varmış, karbüratörlü motorlara daha iyidir diye kulaktan dolma bi şeyler öğrendim. siz ne dersiniz?

ben şu anda shellden 95 kurşunsuz kullanıyorum. bir ara PO nun bio benzinini deneyeceğim. bunun hakkında birşeyler söyleyecek varmı? (buğday vs haricinde:))
 
Forumdan Uzaklaştırıldı
Katılım
21 Tem 2005
Mesajlar
2,933
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Arkadaslar bu konuyu daha önce yazmıstım.. :bounce:
Karbüratörlü motorlarda eski tip benzin kullanmak; motor içi yağlama kanallarının enjeksiyonlulara göre daha ince olması nedeniyle daha faydalı oldugu kesindir.
Ama eski tip süper benzin sahsen ben istanbulda sadece Türkpetrol ve opet lerde bulabiliyorum. :bounce:

bilginize
S&S
 
Katılım
28 Haz 2005
Mesajlar
161
arkadaşlar
Bildigim ve aldıgım eğitmlerde öğrendiğim kadarıyla size söyliyebileceğim.
Motor cc düşük ve sıkıştırma oranları düşük motorlarda ( 1,2,3 ve 4 silndirli araçlar için) yüksek oktanlı yakıt kullanılması araçın perfarmansına tahmin edildiği kadar çoğu zaman hiç bir fayda sağlamaz. 98 oktan yakıt ( türkiye'de nekad 98 oktan onuda bilmiyorum) sadece yüksek performanslı motorlarda ( 1700 cc ve üzeri motorlarda ) faydası görülebilir.Çünkü sıkıştırma oranları artıkça patlama daha şiddetli ve kısa aralıklarla olur.Buda cevirme momentini arttırı.Kısa bir örnekle modifiye araçlarında piston kolu kısaltılır.piston gömleği büyütülerek sıkıştırma oranı arttırılır.buda motora güç katar.
 
Süper Moderatör
Yönetici
Katılım
10 May 2005
Mesajlar
4,906
Motosikleti
Harley Davidson Softail 107
boy senin motorun maşallahı var, sıkıştırma oranı 12/1 yani zaten 98 kullanmalısın 95 sana yaramaz.
Kısacası şu ; sıkıştırma oranı 11/1 den az olan motorlarda 98 kullanılmaz
Dahada kısası şu ; Race haricinde 98 kullanmayın (bazı enduro ve touringler istisna olabilir)
 
Forumdan Uzaklaştırıldı
Katılım
9 Tem 2005
Mesajlar
615
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Eyong, peki kurşunlu veya kurşunsuz olayına ne dersin? zuhtupasa, güzel bir açıklama yapmış.
 
Süper Moderatör
Yönetici
Katılım
10 May 2005
Mesajlar
4,906
Motosikleti
Harley Davidson Softail 107
Lütfen kurşunsuz, çevremiz motorumuzdan daha değerli...
 
Süper Moderatör (BBRR)
Katılım
12 Haz 2005
Mesajlar
8,442
yag ı iyi süzersek tekrar kullanılabilir o zaman temizleyince eski özelliğini koruyabilir mi?
yağı süzmek sadece içindeki tortuyu temizler oysa yağda önemli olan yağın viskozitesidir yani yağın kıvamı 10-40 . 20-50 . 15-40 gibi rakamlarla gösterilende budur yağı belli sürelerde veya km de deiştirme nedenimiz vizkozitenin düşmesidir :bounce:
 
Katılım
23 May 2007
Mesajlar
1,062
Evet bu oktan meselelerinde kafam karışmıştı bi zaman ama şimdi anlıorum:cat: Paylaşım için teşekkürler:cherry:
 
Katılım
18 Şub 2006
Mesajlar
2,956
skull, Abi çok teşekkürler. Yeni ve yararlı bilgiler edindirdin tekrar saol :rendeer:
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst