Bir fren attim efsane oldu , Toprak sen isine bak

Katılım
17 Eki 2024
Mesajlar
369
Motosikleti
2025 Triumph Tiger Sport 660
Topragin viraj girisinde arka tekerlegin yer ile temasini keserek yaptigi fren , teorik olarak o motor ile yapilabilecek en verimli frendir.
Bunun teorisini anlatabilir misiniz? Neden arka frenin de yere temas ettigi ve yine fren etkisi yarattigi durumdansa bu daha guclu?

Ilk bakista iki lastige karsi tek lastik gibi duruyor. Arkanin hafif kalkik oldugu durumda on frene biraz daha fazla basinc uygulanabildiginden (butun durus suresince) on-arka fren kombinasyonundan daha guclu olmasi gibi bir durum mu var? Suspansiyonlarin veya lastigin kullanis biciminin onemi var mi?
 
Katılım
29 Tem 2015
Mesajlar
18,515
Motosikleti
Sym Wolf Sb250Ni
Böyle anlattılar da biz mi anlamadık:rolleyes:
Ben ortaokulda verilen bir kelimeyle cümle kurmamız istendiği İngilizce sınavında karşıma çıkan ve anlamını bilmediğim "cruise" kelimesiyle ilgili "Tom Cruise is very good actor" diye cevap verip sıfır aldığım sınavdan beri bu metodu benimsedim. Örneklerle, gerçek yaşama dair göndermelerle kurulan cümleler daha bir öğretici oluyor.
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
4,149
Motosikleti
BMW K1200GT , BMW S1000XR M Sport
Bunun teorisini anlatabilir misiniz? Neden arka frenin de yere temas ettigi ve yine fren etkisi yarattigi durumdansa bu daha guclu?

Ilk bakista iki lastige karsi tek lastik gibi duruyor. Arkanin hafif kalkik oldugu durumda on frene biraz daha fazla basinc uygulanabildiginden (butun durus suresince) on-arka fren kombinasyonundan daha guclu olmasi gibi bir durum mu var? Suspansiyonlarin veya lastigin kullanis biciminin onemi var mi?

Konunun teorisi sudur. Lastigin , diger bütün degiskenler (kaucuk , sicaklik , asfaltin yüzeyi vb) sabitken , asfalta tutunmasi üzerindeki agirlikla dogru orantili olarak artar. Frenlemeye basladigimiz anda motorun kütlesi öne dogru yigilma egilimindedir ve bu yigilma frenin siddeti ile dogru orantili olarak artmaktadir.

Yani biz fren siddetini arttirdikca ön lastik yere daha saglam basarken arka lastik tutus kaybetmektedir. Görsel olarak arka tekerlek yere degiyor olsa bile frenleme üzerindeki etkisi cok azalmistir.

Arka tekerlegin yerden kesilme aninda tüm yük öndedir ve frenleme maximuma ulasmistir. Bu noktadan sonra fren siddetini arttirmak motoru daha fazla yavaslatmak yerine arkanin daha fazla yükselmesine ve en sonunda (eger o ana kadar ön lastik tutunmaya devam ediyorsa) motorun öne devrilmesine neden olacaktir.

Motosikletin agirlik merkezini arkaya kaydirarak (örn amerikan custom chopperlari) veya wheelbase ini (iki teker arasi mesafe) arttirarak ( Safkan touring motorlar örn. GTL , Goldwing vs) bu etki geciktirilebilir ama sonuc degismez. Yada frenleme daha iyi hale gelmez.

Spor otomobillerde benzer durum aktif arka kanat , aktif difüzörler vb gibi teknikler ile fren aninda arkaya fazladan yükleme yapilabilmektedir. Motosikletler icin bu tür aerodinamik teknolojiler henüz cok yeni olup son kullaniciya cok özel modeller disinda sunulmamaktadir.

Asagida asiri frenlemede motorun nasil öne devrildigini görebilirsiniz.

 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
4,149
Motosikleti
BMW K1200GT , BMW S1000XR M Sport
stoppie esnasında lastik basıncı yere değen yüzey alanını yeterince artıracak dozajda değilse, en verimli fren, lastik(frenine basılmış olmak şartıyla) yüzeyinin yere en çok değdiği durumda olur ki bu, iki lastiğin de yere değmesiyledir. tüm ağırlığın tek tekerde toplanması durumunda sürtünme kuvvetinin bir miktar artması mümkün olabilir ama bu artış, daha çok yüzeyin değmesi mertebesinde olamayabilir. Ayrıca yüzeydeki pürüzler (asfalt kalitesi) başka bir türde savrulmaya da sebep olabilir
hülasa: toprağın hareketi çok karizmatik olmakla birlikte nşa da kombine fren tercih edilmeli
O sertlikteki frenlemede arka tekerlegin üzerindeki yükü koruyabilmenin bir yolunu biliyorsaniz lütfen anlatin. Tüm motor camiasina büyük bir iyilikte bulunmus olursunuz. :cool:

Sevgilerimle
 
Katılım
7 Kas 2016
Mesajlar
9,837
Motosikleti
Suzuki Vstrom DL650 XT, Yamaha X max 250
Abi öyle harş diye değil de böyle yumuşak başlayıp kademeli olarak sertleştireceksin.

Genç kardeşlerim daha iyi anlasın diye ön sevişmeyle başlayıp sonra kelepçe ve kırbaca giden süreç olarak örneklendirsek sanırım daha iyi anlaşılır.
hah, şimdi anladım.
Kimse bana bu şekilde anlatmadı ki. 🤣 🤣 🤣
 
Katılım
22 Ara 2006
Mesajlar
842
Motosikleti
2022-SYM Jet 14 200 + 2011-KLX250 + 2015-KTM Duke 200(arızalı yatış)
Ben limon sıkarken haşırt diye tüm gücümle sıktığım için "freni limon sıkar gibi sıkmak" dendiğinde hiç bir şey anlamıyorum. Freni öyle sıksam kazık gibi durur ya da abs devreye girer diye geçiyor kafamdan.
Yahu gözüne hiç mi kaçmadı bu kadar sene??? 🤣🤣🤣
 
Katılım
17 Eki 2024
Mesajlar
369
Motosikleti
2025 Triumph Tiger Sport 660
Konunun teorisi sudur. Lastigin , diger bütün degiskenler (kaucuk , sicaklik , asfaltin yüzeyi vb) sabitken , asfalta tutunmasi üzerindeki agirlikla dogru orantili olarak artar. Frenlemeye basladigimiz anda motorun kütlesi öne dogru yigilma egilimindedir ve bu yigilma frenin siddeti ile dogru orantili olarak artmaktadir.

Yani biz fren siddetini arttirdikca ön lastik yere daha saglam basarken arka lastik tutus kaybetmektedir. Görsel olarak arka tekerlek yere degiyor olsa bile frenleme üzerindeki etkisi cok azalmistir.

Arka tekerlegin yerden kesilme aninda tüm yük öndedir ve frenleme maximuma ulasmistir. Bu noktadan sonra fren siddetini arttirmak motoru daha fazla yavaslatmak yerine arkanin daha fazla yükselmesine ve en sonunda (eger o ana kadar ön lastik tutunmaya devam ediyorsa) motorun öne devrilmesine neden olacaktir.

Motosikletin agirlik merkezini arkaya kaydirarak (örn amerikan custom chopperlari) veya wheelbase ini (iki teker arasi mesafe) arttirarak ( Safkan touring motorlar örn. GTL , Goldwing vs) bu etki geciktirilebilir ama sonuc degismez. Yada frenleme daha iyi hale gelmez.

Spor otomobillerde benzer durum aktif arka kanat , aktif difüzörler vb gibi teknikler ile fren aninda arkaya fazladan yükleme yapilabilmektedir. Motosikletler icin bu tür aerodinamik teknolojiler henüz cok yeni olup son kullaniciya cok özel modeller disinda sunulmamaktadir.

Asagida asiri frenlemede motorun nasil öne devrildigini görebilirsiniz.

Sanirim buradaki en onemli nuans arka tekerlekteki agirligi sifira dusurecek kadar on freni sikmak. Arkada hala agirlik oldugunu var saydigimdan oyle bir soru sordum. Toprak disindaki diger yariscilar da duzlukten viraj girisine kadar arka freni cok kullanmiyorlar sanirim. Marquez bir videoda arka freni cok az kullandigindan bahsediyordu:


Konustugum/izledigim her turlu egitmen debriyaja ve iki frene de basmayi oneriyordu. Hatta bizzat bana "on freni cok ani ve sert siktin, motorun stoppie'ye kalkacakti" diyen de oldu. Tabi buradaki en buyuk sorun ani sikilan fren ama stoppie'yi onermemeleri de var. Belki de motorlarimizin ve bizim ortalamamizin yariscilarin o one yukledigi yuku basaracak kadar basinc uygulayamacagimizi veya dengeyi saglayamayacaklarini bildikleri icin bunu diyorlar. Mesela siz acil durumlarda butun agirligi one bindirecek kadar on fren kullanimini mi oneriyorsunuz? Bu teori standart kullanici icin standart yollarda uygulanabilir mi? Bu isin ayarini kacirmak cok olasi degil mi?

Soru aslinda suna geliyor: Ileri surusten kastiniz guvenli surus mu yoksa sinirlari yaklasip gecmeyecek kadar iyi surus mu? Mesela olay guvenli surus ise zaten acil durus yapmayacak sekilde sur. Ola ki ihtiyacin olursa da o panikle bir de stoppie yapip motordan asagi ucma, sinirlara yaklasmadan fren yap. Amac iyi (veya performansli diyelim) surus ise de cok fazla tekrar yap, panik durumunda bile reflekslerin en iyi performansi verecek kadar iyi olsun mu? Veya ikisi de degil mi?

Yeni motorumda frenlerin sinirlarini daha denemesem de onceki motorumda denemistim. Ancak on freni ne kadar siksam da arkadaki yuk arka freni onemsizlestirecek kadar asla azalmiyordu. Bu yuzden arka freni sikmamak benim icin daha yavas bir durus demekti. Fren sinirlarini denerken sadece bir kere arkadaki agirligi ciddi azaltacak kadar (bu durumda 0'di) fren yapabilmistim. Bir daha da hic o kadar sert fren yapmadim/yapamadim. Not: Gozum, durmadan once ne hizda oldugumu ve ne kadar hizli durdugumu gormek icin kadrandaydi (biraz sacma, evet), normalde ileri bakiyorum tabi ki:

lanri0a.png
 
Katılım
15 Haz 2014
Mesajlar
3,215
Motosikleti
600RR
bunu cbfde yapmak o kadar kolaydı ki namıssız motorun ön taraf pıss diye çökerdi aşağı
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
4,149
Motosikleti
BMW K1200GT , BMW S1000XR M Sport
Sanirim buradaki en onemli nuans arka tekerlekteki agirligi sifira dusurecek kadar on freni sikmak. Arkada hala agirlik oldugunu var saydigimdan oyle bir soru sordum. Toprak disindaki diger yariscilar da duzlukten viraj girisine kadar arka freni cok kullanmiyorlar sanirim. Marquez bir videoda arka freni cok az kullandigindan bahsediyordu:


Konustugum/izledigim her turlu egitmen debriyaja ve iki frene de basmayi oneriyordu. Hatta bizzat bana "on freni cok ani ve sert siktin, motorun stoppie'ye kalkacakti" diyen de oldu. Tabi buradaki en buyuk sorun ani sikilan fren ama stoppie'yi onermemeleri de var. Belki de motorlarimizin ve bizim ortalamamizin yariscilarin o one yukledigi yuku basaracak kadar basinc uygulayamacagimizi veya dengeyi saglayamayacaklarini bildikleri icin bunu diyorlar. Mesela siz acil durumlarda butun agirligi one bindirecek kadar on fren kullanimini mi oneriyorsunuz? Bu teori standart kullanici icin standart yollarda uygulanabilir mi? Bu isin ayarini kacirmak cok olasi degil mi?

Soru aslinda suna geliyor: Ileri surusten kastiniz guvenli surus mu yoksa sinirlari yaklasip gecmeyecek kadar iyi surus mu? Mesela olay guvenli surus ise zaten acil durus yapmayacak sekilde sur. Ola ki ihtiyacin olursa da o panikle bir de stoppie yapip motordan asagi ucma, sinirlara yaklasmadan fren yap. Amac iyi (veya performansli diyelim) surus ise de cok fazla tekrar yap, panik durumunda bile reflekslerin en iyi performansi verecek kadar iyi olsun mu? Veya ikisi de degil mi?

Yeni motorumda frenlerin sinirlarini daha denemesem de onceki motorumda denemistim. Ancak on freni ne kadar siksam da arkadaki yuk arka freni onemsizlestirecek kadar asla azalmiyordu. Bu yuzden arka freni sikmamak benim icin daha yavas bir durus demekti. Fren sinirlarini denerken sadece bir kere arkadaki agirligi ciddi azaltacak kadar (bu durumda 0'di) fren yapabilmistim. Bir daha da hic o kadar sert fren yapmadim/yapamadim. Not: Gozum, durmadan once ne hizda oldugumu ve ne kadar hizli durdugumu gormek icin kadrandaydi (biraz sacma, evet), normalde ileri bakiyorum tabi ki:

lanri0a.png

Uzun uzun yazarak sorduğunuz soruya kısa bir cevap vereyim . Evet bu tekniği acil fren kullanımı için öneriyorum . Ancak yanlış anlaşılan bir nokta var . Ben arka fren kullanmayın demiyorum , aksine arka freni de acil frenlemede acımasızca kullandırıyorum ama fren şiddeti maksimuma ulaştığında arka frenin konuyla alakası fizik kanunları nedeni ile kalmıyor. Eğitimlerimden bir kare ile acil fren kullanımını nasıl anlattığımı basitçe göstereyim. Motorun ön tarafının ne kadar baskı altında olduğuna dikkat ediniz.
484068003_962802589395688_6942621273097490158_n.jpg
 
Katılım
7 Kas 2016
Mesajlar
9,837
Motosikleti
Suzuki Vstrom DL650 XT, Yamaha X max 250
Yahu gözüne hiç mi kaçmadı bu kadar sene??? 🤣🤣🤣
Kaçmaz olur mu. Bir tek kendime değil masadaki herkes için tehlikeli oluyorum limon sıkarken.
Hatta 2020 yılı mı neydi pandemi öncesi, o zamanlar çalıştığım şirketin merkezi Ankaradaydı, patron ankara'dan istanbuldaki ofise gelmişti, öğle yemeği yediğimiz mekana gitmiştik hep birlikte, masada karşımda oturuyordu, limonu bir sıktım komple hepsi patronun gözüne geldi. :) Yılbaşında iyi zam yapmadım diye mi böyle yaptın diye takılmıştı. 🤣

Evde limon sıkmak için ikea'nın limon sıkma şeysi var böyle sarımsak ezicinin daha irisi, arasına yarım limonu koyup sıkıyorsun etrafa sıçramıyor, güzel icat benim gibi beceriksizlere.
penguen-png-1954-dokum-23-cm-portakal-limon-narenciye-sikacagi.jpg
 
Katılım
22 Ara 2006
Mesajlar
842
Motosikleti
2022-SYM Jet 14 200 + 2011-KLX250 + 2015-KTM Duke 200(arızalı yatış)
Şimdi @Okan Sinan Ocan Hocam belki kızacak ama, benden 2 örnek; arka fren benim denklemde en son geliyor...
- KLX 52.000km de, arka balatası fabrika çıkış halinde.
- Daha önce kullandığım, Bajaj NS200 35.000de değişti.
- 138.000 bindiğim CBF150 - kampana arka balata 45.000de değişti.

Bendeki refleks küçüklüğümden beri, ön fren aynı anda minimum debriyaj>vites küçült>panik frendeysen progresif frenlemeyi hiç kesmeden kompresör devam > işin içine arkayı da kat ama asla kilitleme... Caiz midir hocam?
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
4,149
Motosikleti
BMW K1200GT , BMW S1000XR M Sport
Şimdi @Okan Sinan Ocan Hocam belki kızacak ama, benden 2 örnek; arka fren benim denklemde en son geliyor...
- KLX 52.000km de, arka balatası fabrika çıkış halinde.
- Daha önce kullandığım, Bajaj NS200 35.000de değişti.
- 138.000 bindiğim CBF150 - kampana arka balata 45.000de değişti.

Bendeki refleks küçüklüğümden beri, ön fren aynı anda minimum debriyaj>vites küçült>panik frendeysen progresif frenlemeyi hiç kesmeden kompresör devam > işin içine arkayı da kat ama asla kilitleme... Caiz midir hocam?
Değildir

Acil frenlemede vitesle uğraşılmaz , kompresyon işe yaramaz ve hatta fren mesafesini uzatabilir.
Debriyajı çek , progresif frene en kısa sürede ön ve arka aynı anda olmak şartı ile başla.

Sevgilerimle
 
Katılım
22 Ara 2006
Mesajlar
842
Motosikleti
2022-SYM Jet 14 200 + 2011-KLX250 + 2015-KTM Duke 200(arızalı yatış)
Değildir

Acil frenlemede vitesle uğraşılmaz , kompresyon işe yaramaz ve hatta fren mesafesini uzatabilir.
Debriyajı çek , progresif frene en kısa sürede ön ve arka aynı anda olmak şartı ile başla.

Sevgilerimle
Motorun cüssesine göre işin içine ağırlık transferi de girer mi?
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst