A: Seyahat ettiğiniz her yol üzerindeki toplumun ahlak anlayışını araştırıyor musunuz?
B: Hangi dürüst olmayan davranışını gördünüz?
C: Bu hanımefendi şeklinde giyinen herkese bu kelimeyi yüzüne söyleyebilecek misiniz?
Özetle söz hakkı olamayacak, haberi dahi olamayacak birine, yüzüne söyleyemeyeceği şeyleri söyleyen zeka yaşı 15'i geçememiş kişiler böyle yakıştırmalar elbette yapmaya devam edebilir...
A: Çok ülkede bulundum, çok ulkeden arkadasim oldu, az çok hakimim.
B: Giyimin dürüstlükle alakası yok.
C: Amaçsız ve faydasız olacaksa kimsenin yüzüne karşı negatif bir şey söylemem, ancak hakkında düşünürüm, haklı da olabilirim.
Mesela internette ırkçı sayılabilecek bir ifadesine rastgeldiğim bir iş arkadaşımın yüzüne karşı "ırkçısın" demeyebilirim, ancak hakkında ırkçı olduğunu düşünebilirim, haklı da olabilirim.
İnsanlar hakkında her düşündüğünü yüzüne karşı söylemek bir erdem değil, şapşallıktır.
Ama insanları arkasından çekiştirmek (giybet) yanlış tabii ki. Ancak eğer biri çekiştirilebilecek bir şeyi açıktan yapıyor ve hatta paylaşıyorsa, bence o konu hakkında fikir belirtmek çekiştirme sayılmaz...
Mesela çizgisi tamamen farklı iken birden bire 180 derece dönüp, çıkarı karşılığında bir siyasetçiye yağcılık yapan biri hakkında "yalaka" demek çekiştirme değildir bence.
Benzer şekilde yolsuzluk yapan biri hakkında "yolsuz" demek te çekiştirme değildir.
Yine internet hesabından bu şekilde cinselliğini kullanarak popüleritesini arttırmaya çalışan bir kadın hakkında hafifmeşrep demek te bence, evet gereksiz belki, ama kesinlikle yanlış değil.