İşe yarayıp yaramayacağını söyleyebilmek için bazı bilgilere ihtiyaç var.
Motorun çalışma mantığı aslında çok karmaşık değil.
Piston aşağı inerken silindirin içine hava çekiyor.
El pompaları gibi düşün.
Pompanın kolunu çektiğinde hava doluyor, kolu aşağı bastırdığında hava sıkışıp ucundan basınçlı bir şekilde dışarı çıkıyor.
Bu basınç sayesinde kocaman lastikleri bile küçük bir el pompasıyla şişirebiliyoruz.
Ama bazen pompanın basıncı yetersiz kalıyor.
Çünkü hava haznesi küçük olabiliyor.
Kullanılan materyaller havayı iyi sıkıştıramıyor vs.
İşte motorda da buna benzer bir durum söz konusu.
Piston aşağı inerken havayı emme manifoltu denilen yerden çekip silindirin içerisine çekiyor.
Sonra manifoltun kapağı kapanıyor.
Piston yukarı doğru çıkıp havayı sıkıştırıyor.
Bu boşluğa yanma odası diyelim ki anlatması kolay olsun.
Bu esnada karburatör ya da enjektör silindirin içine benzin gönderiyor.( yanma odasına)
Şimdi yanma odasında ne var?
Sıkıştırılmış hava ve benzin.
Hava neden lazım?
Çünkü yanmanın gerçekleşmesi için oksijen patlama içinse hidrojen lazım ve bunlar havanın içerisinde bulunuyor.
Buji bir kıvılcım yaparak benzini yakıyor.
Yanma sonucunda oluşan gaz basıncı pistonu aşağı itiyor.
Gaz egzoz aracılığı ile tahliye edilirken içeriye temiz hava çekiliyor.
Ve tekrar tekrar yukarıda yazdığım olaylar gerçekleşiyor.
Şimdi soru şu.
Yanma odasına gelen benzinin hepsi yanabiliyor mu?
Diyelim ki yanma odasına her seferinde 1 kilo benzin giriyor.
Bu bir kilo benzinin yanması için de 1 kilo hava lazım.
İşte turbonun size bir yarar sağlayıp sağlamayacağı burda ki sorunun cevabına bağlı.
Eğer piston ihtiyacı olan 1 kg havayı çekemiyor ise benzinin tamamı yanmayacaktır.
Bu durumda oluşturacağı basınç düşük olacağından motorunuzdan kapasitesinin altında bir güç alırsınız. Ayrıca boşuna bir sürü benzini ziyan etmiş olursunuz.
Çünkü yanma odasında yakılamamış benzin tekrar depoya geri dönmez.
Gazlarla birlikte egzozdan dışarı atılır.
Bu durumu benzini kısarak önleyebilirsiniz.
Ama siz performansın artmasını istiyorsunuz.
O zaman yanma odasına gelen benzinin tamamını yakacaksınız.
Yani yanma odasına giren havayı arttıracaksınız.
Mesela Turbo takarsınız.
Ama önce fazla havaya ihtiyacınız var mı yok mu öğrenmeniz lazım.
Yanma odasına giren benzini arttırıp ihtiyacı olan havayı elde etmek için de turbodan yararlanabilirsiniz.
Fakat dediğim gibi önce ihtiyaç var mı yok mu önce onu öğrenmeniz lazım.
Buraya kadar basitçe prensipleri anlattım.
Mevzu bu kadar basit değil.
Bunun bir de sıkıştırma oranı hadisesi var.
Oraya hiç girmeyelim.

Bulunduğunuz rakımdaki hava basıncının etkisi var.
Örneğin motosikletiniz İstanbul'da başka Erciyes'de farklı çalışır.
Ama oralara da hiç girmeyelim.
Anlatılmak istenen ihtiyacınız olup olmadığını anlamak çünkü.
Aslında mükemmel motor yok diyebiliriz.
Düşük devirlerde turboya ihtiyaç duymayacak şekilde çalışırken gazı açtığınızda işler değişebilir.
Gazı açtığınızda yanma odasına giren benzin miktarı haliyle artacak ve dolayısıyla daha çok havaya ihtiyaç duyacaksınız.
Takacağınız Turbo bu ihtiyacı karşılayabilecek mi ya da ne kadarını karşılayacak?
Kısaca özetlemek gerekirse tüm bu hesaplar kitaplar yapılıp motorunuza uygulayacağınız sistemlerle şahane verim alabilirsiniz.
Fakat harcadığınız parayla motoru yeniler üstüyle de bir yıllık benzini bedavaya getirebilirsiniz.
İyi hesap kitap yapın.