- Katılım
- 12 Tem 2012
- Mesajlar
- 79
- Konu Yazar
- #1
V-Twin (İkiz V) motorlar hakkında Bir Harley-Davidsonın sesi neden kendine özgüdür?
(Öncelikle bu yazının size çince gelmemesi için, içten yanmalı motorların çalışma prensibi ve parçaları hakkında kaba taslak da olsa bir bilgiye sahip olmanız gerekir, merak ederseniz yabancı kaynak internette her yerde var, türkçeden emin değilim ama yoksa da yaparız bir ara
)
Normal bir piston 4 zamanını (emme, sıkıştırma, ateşleme, egzos), krank milinin her iki devrinde bir kez tamamlar. Tek silindirli, 4 zamanlı bir motor, rölantide çalışırken pop-pop-pop-pop sesi duyarız. Bu ses egzos valfinin açıldığı zaman sıkışmış gazın dışarı çıkarken çıkarttığı sestir ve krankın her iki devrinde bir kere duyulur.
Normal şartlarda eğer bir motorda 2 piston varsa bunlar zıt zamanlara ayarlanır ve bir silindir emerken diğeri ateşler, yani her silindir krankın bir devrinde ateşleme yapar. Krankın her devrinde bir ateşleme olduğu için kesintisiz, akıcı ve dengeli bir güç sağlanır. Bu tür bir motorda, krank mili üzerinde genelde birbirine zıt konumlarda (180 derece açıyla) iki pin bulunur ve bir silindir kolu bir pine bağlıdır. (Bkz: Resim 1)
Resim 1:
Resim 2:
Bir harley motorunda ise yine iki silindir bulunmasına rağmen, krank milinde tek bir pin vardır ve iki silindir de bu pine bağlıdır (Bkz: Resim 2). Bunu sağlamak için harleyin kendine özgü v motor açısı kullanılır. Bu durum pistonların eşit aralıklarla ateşlenmesini önler. Krankın her bir turunda (360 derecelik dönüşte) bir pistonun ateşlenmesi yerine harley motoru şöyle davranır;
Bir piston ateşlenir,
Diğer piston bir tam tur tamamlanmadan ( 315. derecede) ateşlenir,
Arada bir turdan fazla (405 derecelik) bir boşluk olur,
İlk piston tekrar ateşlenir,
Diğeri bir tam tur tamamlanmadan ateşlenir,
Arada bir turdan fazla boşluk oluşur,
Ve böyle gider...
Rölantide iken çıkan ses ise pop-pop----pop-pop----pop-pop---- şeklindedir.Her pop-pop sesinin ardından kısa bir sessiz an oluştuğunu duyarız. İşte bu Harleyin sesine kendisine özgü bir tarz verir. Dizayn patentli olduğu için asla tam olarak kopyalanamaz. Çok sessiz bir egzos sistemiyle bile o sesin bir Harleye ait olduğunu anlarsınız. Hızlı hızlı potato potato potato demek sesi birazcık özetleyebiliyor sanırım. Hızlı hızlı söylerseniz ne dediğimi anlarsınız.
Ha şimdi diyebilirsiniz ki; benim hondamda, benim yamahamda (hatta benim bisanımda
) tek pinli krank var neden bu ses çıkmıyor?
Evet bazı farklı marka motorlarda tek pinli krank kullanılıyor fakat o seste motorun açısı (mesela benimki 60 derece ama Harleyler 45 derece), piston ve valf zamanlamaları vs. Faktörler etkili biraz araştırırsanız sizin motorunuzun neden farklı olduğunu anlarsınız. Ve işte bu yüzden değil bin liralar, trilyonlar dökseniz hiçbir zaman gerçek bir Harley sesine ulaşamassınız.
Yazı benim kendi bilgilerim değildir, http://sa750.net/vtwin/vtwin.htm adresinden anlaşılır bir şekilde bizzat çevirmeye çalıştım, yazıyı bozmamaya çalışarak arada atladığım ve eklediğim bir iki satır var ama genel hatlarıyla bunu anlatıyor.
Ayrıca araştırmalarım sırasında rastladığım ve önceden yanlış bildiğim birşeyi de burda belirtmek istiyorum belki benim gibi yanlış bilenler vardır diyerekten;
Ben tek pinli 2 silindir motorları v-twin, iki pinlileri v2 sanıyordum ama değilmiş. 2 silindirli tüm v motorlar v-twin olarak geçiyormuş, pin meselesi ise v-twinin alt meselesiymiş, bilen bilmeyen herkese duyrulur
Sürç-ü lisan ettiysek affola, belirtirseniz düzeltmeye çalışırım herkese güvenli sürüşler, tekeriniz düz bassın...
(Öncelikle bu yazının size çince gelmemesi için, içten yanmalı motorların çalışma prensibi ve parçaları hakkında kaba taslak da olsa bir bilgiye sahip olmanız gerekir, merak ederseniz yabancı kaynak internette her yerde var, türkçeden emin değilim ama yoksa da yaparız bir ara
Normal bir piston 4 zamanını (emme, sıkıştırma, ateşleme, egzos), krank milinin her iki devrinde bir kez tamamlar. Tek silindirli, 4 zamanlı bir motor, rölantide çalışırken pop-pop-pop-pop sesi duyarız. Bu ses egzos valfinin açıldığı zaman sıkışmış gazın dışarı çıkarken çıkarttığı sestir ve krankın her iki devrinde bir kere duyulur.
Normal şartlarda eğer bir motorda 2 piston varsa bunlar zıt zamanlara ayarlanır ve bir silindir emerken diğeri ateşler, yani her silindir krankın bir devrinde ateşleme yapar. Krankın her devrinde bir ateşleme olduğu için kesintisiz, akıcı ve dengeli bir güç sağlanır. Bu tür bir motorda, krank mili üzerinde genelde birbirine zıt konumlarda (180 derece açıyla) iki pin bulunur ve bir silindir kolu bir pine bağlıdır. (Bkz: Resim 1)
Resim 1:
Resim 2:
Bir harley motorunda ise yine iki silindir bulunmasına rağmen, krank milinde tek bir pin vardır ve iki silindir de bu pine bağlıdır (Bkz: Resim 2). Bunu sağlamak için harleyin kendine özgü v motor açısı kullanılır. Bu durum pistonların eşit aralıklarla ateşlenmesini önler. Krankın her bir turunda (360 derecelik dönüşte) bir pistonun ateşlenmesi yerine harley motoru şöyle davranır;
Bir piston ateşlenir,
Diğer piston bir tam tur tamamlanmadan ( 315. derecede) ateşlenir,
Arada bir turdan fazla (405 derecelik) bir boşluk olur,
İlk piston tekrar ateşlenir,
Diğeri bir tam tur tamamlanmadan ateşlenir,
Arada bir turdan fazla boşluk oluşur,
Ve böyle gider...
Rölantide iken çıkan ses ise pop-pop----pop-pop----pop-pop---- şeklindedir.Her pop-pop sesinin ardından kısa bir sessiz an oluştuğunu duyarız. İşte bu Harleyin sesine kendisine özgü bir tarz verir. Dizayn patentli olduğu için asla tam olarak kopyalanamaz. Çok sessiz bir egzos sistemiyle bile o sesin bir Harleye ait olduğunu anlarsınız. Hızlı hızlı potato potato potato demek sesi birazcık özetleyebiliyor sanırım. Hızlı hızlı söylerseniz ne dediğimi anlarsınız.
Ha şimdi diyebilirsiniz ki; benim hondamda, benim yamahamda (hatta benim bisanımda
Evet bazı farklı marka motorlarda tek pinli krank kullanılıyor fakat o seste motorun açısı (mesela benimki 60 derece ama Harleyler 45 derece), piston ve valf zamanlamaları vs. Faktörler etkili biraz araştırırsanız sizin motorunuzun neden farklı olduğunu anlarsınız. Ve işte bu yüzden değil bin liralar, trilyonlar dökseniz hiçbir zaman gerçek bir Harley sesine ulaşamassınız.
Yazı benim kendi bilgilerim değildir, http://sa750.net/vtwin/vtwin.htm adresinden anlaşılır bir şekilde bizzat çevirmeye çalıştım, yazıyı bozmamaya çalışarak arada atladığım ve eklediğim bir iki satır var ama genel hatlarıyla bunu anlatıyor.
Ayrıca araştırmalarım sırasında rastladığım ve önceden yanlış bildiğim birşeyi de burda belirtmek istiyorum belki benim gibi yanlış bilenler vardır diyerekten;
Ben tek pinli 2 silindir motorları v-twin, iki pinlileri v2 sanıyordum ama değilmiş. 2 silindirli tüm v motorlar v-twin olarak geçiyormuş, pin meselesi ise v-twinin alt meselesiymiş, bilen bilmeyen herkese duyrulur
Sürç-ü lisan ettiysek affola, belirtirseniz düzeltmeye çalışırım herkese güvenli sürüşler, tekeriniz düz bassın...