Oktan meselesinin açıklaması. Kendinizi kandırmayın.

Kocaeli İl Temsilcisi
Katılım
29 Mar 2011
Mesajlar
4,134
eline emeğine sağlık faydalı açıklayıcı bir bilgi sayende öğrenmiş oldum teşekkürler...
 
Katılım
18 Şub 2010
Mesajlar
260
OKtani bilmem de shell Vpower (97 oktanolan ) performans yakıtı + iridyum buji ybr 125 de abarlılı olmasada fark edilir güç sağlıyo ki konu ybr olunca hepi topu gucu ne ki nencacık(ne kadarcık) fark olsun ki diyorum kendime ama insan %1 lik bile bir fark hissetse seviniyo. yazıyı sonuna kadar okudum tşkler.
 
Katılım
29 Eyl 2010
Mesajlar
336
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Onca açıklamaya rağmen millet hala oktanı yüksek benzini süper yanıcı, uçucu sanıyor.
Sor bakalım uçak benzinini nasıl bilirler? Zippo çakmaklarda da kullanılır derler ya, aşırı yanıcı olduğu düşünülür, çünkü oktan yüksektir. Bu benzin çakmakla bile zor tutuşturulur. Uçağa 95 oktan benzin koy bakalım ne oluyor, muhtemelen infilak edecektir (benim tahminimce, bilimsel veri değildir). Çünkü çok daha yanıcı.


uçak yakıtı: bakınız gaz yağı...
oktan sayısı benzinin, piston sıkıştırma oranına göre düşük yada yüksek olmasına göre aktiflik gösterir.
mesela 1.8 motor 225 hp bir motor 98 oktan benzini 95 oktana nazaran daha verimli kullanır.çünkü bu yüksek oktanlı benzini yakmaya ve bu yanma sonucunda oluşan enerjiyi kullanmaya muktedirdir
ancak 1.4 motor 75 bg motorun sıkıştırma oranı düşük olduğu için 92 yada 95 oktan onun için daha elverişli olacaktır.çünkü sıkıştırma oranı daha azdır ve daha yüksek sıkıştırma oranı sağlayacak motorunki kadar gücü yoktur.yani yüksek oktanlı benzin havaya gider.hiç bir şeye yaramaz.şöyle ki 10v la çalışan bir motor max. dakikada 100 devir çeviriyor diyelim. arıza vermemek koşuluyla bu motora 12 v ta verseniz yine 100 devir çevirir.giden paranız olur.
ayrıca bknz. kurşun benzinde neden kullanılır.?
 
Katılım
17 Ara 2010
Mesajlar
59
benim motorun kullanma kitabı yok bende ama benzin deposunda ron 97 yazıyor. ''97 oktan kullanınız'' mı demek istiyor bilmiyorum ama ben 95'e devam ediyorum.
 
Katılım
25 Haz 2005
Mesajlar
1,892
benim motorun kullanma kitabı yok bende ama benzin deposunda ron 97 yazıyor. ''97 oktan kullanınız'' mı demek istiyor bilmiyorum ama ben 95'e devam ediyorum.

ron97 nin tam türkçe karşılığı oktan değil.oktan yerinede bir bakıma konabilir ama değil..
otomotiv veya motosiklet olsun motorları yeni nesil teknoloji içeriyorsa eğer;
bu motorlara uygun benzin kullanılmasını öneriyorlar üreticileri..
bizim ülkemizdeki akaryakıtlar için bir anlam ifade etmiyor ron92,ron95,ron97 ron100
 
Katılım
7 Şub 2011
Mesajlar
57
Gerçekten güzel paylaşım :)
Konu 2006 ama hortlatmaya gerek var. Tabi bu benim fikrim.
 
Katılım
31 May 2007
Mesajlar
53
Arkadaşlar Oktan :
Oktan benzinin içindeki (trimethylpentane = iso octane )kimyasalının oranıdır
mesela 90% iso octane ve 10% heptane karışımı benzine 90 oktan benzin deriz
yakıtın oktanı arttıkça yakıt daha pahalı ve kaliteli bir yakıt haline gelir yani 100 oktan olayı kandırmaca değildir ve yarış araçlarında kullanılır

RON da Research Octane Number (RON) ( oktan nosu demektir yani RON92 = 92 oktan gibi )

kaynak :
http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
 
Katılım
10 Haz 2006
Mesajlar
6,542
Oktan sayısı, teknik anlamıyla, benzinin vuruntu kalitesinin değerlendirilmesi için kullanılan bir ölçüttür. Bir yakıtın oktan sayısı, yanma kalitesinin ve özellikle de zor koşullara dayanma yeteneğinin ölçüsüdür. Araç performansının düşmesinden ve motorun hasar görmesinden kaçınmak için benzinin motora uygun bir oktan kalitesine sahip olması gerekmektedir. Motorlarda kullanılacak benzin, motorun yapısına ve teknolojisine göre seçilir.

Oktan sayısı ölçümleri iki şekilde yapılır.
Araştırma Oktan Sayısı {ing. RON-Research Octane Number): Bu değer, motorun yüke binmediği ve düşük devirlerde çalıştığı durumdaki vuruntu ölçümüdür.
Motor Oktan Sayısı (ing MON-Motor Octane Number): Motor zorlandığında, yük altında olduğu andaki vuruntu ölçümüdür.

Birçok ülkede benzinlerin vuruntu özelliği sayısı, yani gerçek oktan sayısı, yukarıdaki iki değerin toplanarak ikiye bölünmesiyle elde edilir.[1]

Benzinli motorlarda sıkıştırma zamanında silindir içerisindeki yakıt + hava karışımının sıcaklığı sıkıştırmadan dolayı artar. Bu sıcaklık artışından dolayı, karışımın zamanından (buji ateşlenmeden) önce tutuşması vuruntuya neden olur. Vuruntu motorun performansını düşüren ve de ömrünü azaltan bir durumdur.

Vuruntunun olmaması için benzinin daha zor tutuşması sağlanmalıdır. Benzinin "oktan sayısı" ne kadar fazla ise o benzin o kadar zor tutuşur. Bu yüzden yüksek oktanlı benzin vuruntuya karşı daha dirençlidir.

Aynı zamanda benzinin zor tutuşması (yani oktan sayısının gereğinden fazla olması) da istenmeyen bir durumdur. Çünkü bujinin ateşlendiği anda benzinin tutuşması istenir. Oktan sayısı ne kadar fazla ise benzinin gerektiği anda tutuşması o kadar zor ya da geç olur. Bu da motorun performansını düşüren bir durumdur.

Örneğin araçların kitaplarında şöyle bir şey yazar "minimum 95 oktanlı, kurşunsuz benzin kullanılmalıdır". Bu, o aracın 95 oktanlı benzin ile vuruntusuz çalışmaya başladığını ifade eder. O arabada 98 oktanlı benzin de kullanabilirsiniz ama motorun performansı 95 oktana göre daha düşük olacaktır.

Piyasada "ne kadar yüksek oktanlı benzin kullanılırsa motorun peformansı o kadar artar" gibi yanlış bir düşünce var. Sayının artması insanlarda psikolojik olarak performansın da artacağı düşüncesini uyandırıyor. Aksine düşük oktanlı benzin daha performanslıdır ama vuruntuya neden olduğu için motorun performansı düşmektedir.

Sonuç itibariyle, araçların kitabında minimum 95 oktanlı benzin kullanın yazıyorsa 95 oktanlı benzin kullanılmalı. Bundan daha düşüğü ya da fazlası yukarıda belirtilen sebeplerden ötürü motorun performansını düşürmektedir.

Aynı kaynağın Türkçesi
 
Katılım
10 Haz 2006
Mesajlar
6,542

Ben çeviri demedim ki? O kaynağın Türkçe versiyonu demek istedim :)

Many high-performance engines are designed to operate with a high maximum compression, and thus demand fuels of higher octane. A common misconception is that power output or fuel efficiency can be improved by burning fuel of higher octane than that specified by the engine manufacturer. The power output of an engine depends in part on the energy density of the fuel being burnt. Fuels of different octane ratings may have similar densities, but because switching to a higher octane fuel does not add more hydrocarbon content or oxygen, the engine cannot develop more power.
 
Son düzenleme:

COQ

Motosiklet Eğitmeni
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
11,727

Verdiginiz linklerin hepsini inceledim.
Uzunca bir süre kafa yormama ragmen bir sey anlamadim.
Bunun nedeni benim Türk olmam ama verilen linklerin Türkçe olmamasi olabilir.
Yani kesin emin degilim ama saniyorum sorun bu.:)
Bu nedenle sorumu tekrar soracagim.
100 oktan benzin hangi yaris araçlarinda kullanilir?
ama daha önemli olduguna inandigim baska bir sorum var.
Sizce bu forumda 100 oktan benzin kullanan bir yaris aracina sahip kaç kisi vardir?
Kestane kebep acele cevap.:)
 
Katılım
28 Şub 2011
Mesajlar
93
Güzel Yurdumun Güzel İnsanları olarak yine Doğru Bildiğimiz Bir Yanlışı Daha Öğrenmiş olduk.Paylaşım için tşk
 
Katılım
19 Mar 2011
Mesajlar
1,661
5 senelik konu ama önemli bir konu. bilgi dağarcığım genişledi . teşekkürler. :)
 
Katılım
31 May 2007
Mesajlar
53
Verdiginiz linklerin hepsini inceledim.
Uzunca bir süre kafa yormama ragmen bir sey anlamadim.
Bunun nedeni benim Türk olmam ama verilen linklerin Türkçe olmamasi olabilir.
Yani kesin emin degilim ama saniyorum sorun bu.:)
Bu nedenle sorumu tekrar soracagim.
100 oktan benzin hangi yaris araçlarinda kullanilir?
ama daha önemli olduguna inandigim baska bir sorum var.
Sizce bu forumda 100 oktan benzin kullanan bir yaris aracina sahip kaç kisi vardir?
Kestane kebep acele cevap.:)

Kestaneeeee !!! sıcaaaak sıcaaaak !!
yahu google translate ti kullansana al o linkleri yapıştır tranlate e kuzu çevirme olsunlar

Bu tip yakıtlar çok hızlı yanar bu nedenle yüksek devir gerektiren veya genlede yüksek devirlerin kullanıldığı her yarış araçında veya normal araçta kullanılabilir ama özellikle turbo araçlarda devir yüksek olduğunda turbo devrede olduğundan 100 oktan ayrı bir önem kazanır , kısacası benzin silindirde ne kadar çabuk yanar giderse devir o kadar artabilir uzayan yanma süreleri deviri sınırlar yanma süreside artan oktanla kısalır

bide nerdeyse çoğu motor yarış motoruna sahiptir
 
Katılım
24 Haz 2011
Mesajlar
91
Arkadaş lar kıssadan hisse .. Hava sogutmalı motorlarda yüksek oktanlı benzin kullanmayın. Bide küçük cc olanlarda mesela 125 cc gibi
yüksek oktanlı benzin patlama oranı yüksek oldugu için motorunuzu fazladan ısıtacaktır.. özellikle yazın tavsiye etmem.
Ama 600 lük bi makina kullanıyorsanız. Oktanı yüksek tercih edilir.. Su sogutma fan ve performansı onu gerektirir...
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst