Hız denemesinden sonra motordaki ani karakter değişimi.

Katılım
20 Mar 2006
Mesajlar
3,261
Konu biraz uzun olacak ama meseleme net cevap vermek isteyenlere ayrıntı vermek zorundayım.

Motosikletim Mondial 125 KT. Yaklaşık 29.000. km'de motorumun silindir, piston ve segmanları değişti. İlk 2.000 km rodaja muazzam dikkat ettim ve genelde akşam serinliğinde dolaştım. Yağı şu periyodlarda değiştirdim: (Shell 15/50 mineral) 500 - 1000 - 2000 - 3250. Rektefiye sonrası ilk uzun yolculuğumu 400 küsür km'lik bir turla yaptım (3.000 km'den sonra) ve motoru asla zorlamadım. Tam tersi, yolun yarısından fazlasının durumu zaten beni değişken devir ve hızlarda kullanmaya zorladı.

Şu an rektefiye sonrası 4.300 km dolmak üzere ve geçtiğimiz Salı gecesi uzunca bir rampada (yokuş değil, tatlı bir rampa aşağı) gazı kökledim ve ibre 128 civarı bir hızı gösterdi (gerçek hız 115 olmalı, 13 km kadar fazla gösteriyor), bunu yaparken aşırı bir titreşim falan olmadı. Neden yaptın demeyin, çünkü bilmiyorum.

Mesafe olarak veremeyeceğim ama bu hızda yaklaşık 1 dk kadar kaldım. Sonra gaz keserek benzinliğe girdim ve tekrar yola çıkarak gene bu şekilde gazlamak istedim (nedenini bilmiyorum, bilmiyorum, bilmiyorum ) Ama, ibre daha 105'i gösterirken anormal bir titreşim oldu ve gazı hemen kestim. Bir müddet sonra herşeyi göze alarak tekrar gazı kökledim ve artan titreşimi umursamayarak denememe rağmen 105'i geçemedim. Yol koşulları aynı, hala kilometrelerce devam eden rampa aşağı güzergahtayım. "Ahha, rodajı mahfettim, motorun canına okudum" diye düşünerek 80-95 hızla sorunsuz şekilde yolculuğumu tamamladım.

Bu tür şeyleri kafaya çok takmam. Rektefiye bana 240 TL'ye maloldu. Çuvalla para kazanmıyorum ama bu tür şeyleri de dert ederek hayatı kendime sıkıntılı hale getirmem. Şimdi usta "naaptın abi ya, motorun içine etmişsin" derse, indir aşağı motoru, gene rektefiye ediyoruz da diyebilirim, bu şekilde kullanmaya da devam edebilirim. O anki ruh halime bağlı.

Bundan sonraki gün motoru sadece işe gidip gelmekte birkaç km kullandım, ama dün biraz mesafe yaptım ve şu ilginç durumu farkettim: Ne rampa aşağı ne de düzde 105'i mümkün değil geçemiyorum. Ama gerçekten ilginçtir ki, her gün 3. vitesle tırmandığım rampayı şimdi 4. vitesle sorunsuz çıkıyorum. Defalarca denedim.

Merak ettiğim durum şu ki, o hızı yapmakla motoru açtım da ondan çekiş arttı desem, hız neden düştü?

Rodajdaki motorun içine ettim de ondan hız yapamıyorum desem, çekiş neden arttı?

Motor özellikle ideal ısısındayken kalkışta yerinden ok gibi fırlıyor ve 4. vitese kadar her vites değişiminde hafiften kafa kaldırıyor. Ama hız yapmıyor.

Şimdi buna ne oldu? Motora zarar verdiysem çekiş neden arttı? Motoru açtıysam neden hız düştü? Ne oldu buna yahu? Bu motor için aşırı denebilecek o hızda sübap ayarları falan bozulmuş olabilir mi? Mesele bu kadar basit olabilir mi, yoksa başka açıklamaları var mıdır?
 
Son düzenleme:
Katılım
12 Mar 2009
Mesajlar
1,194
valla kardeşim çok gzel bir konuya değindin bende çok merak ediyorum... şuanda bu konunun cevabını motor hakkında bilgi sahibiyim fakat bu soru bende yorumsuz kaldı malesefki.. benim hayvancıkta bazen öyle şeyler yapabiliyor.. 166 yı geçmeme gibi.. ama canı isteyince bazen 181 leri duz yollarda görebiliyr.. bu motorların bu konuda tepkileri neden değişir pek anlamış değilim.. (181 i duz yolda hyo nasıl göruyo demeyin 170 le giden hyonun ruzgarına girerseniz sizde arka tekerine gelene kadar o surati duzde görursunuz) konuya dönersek motorların bu değişkenliği neden merak ediyorum
 
Katılım
20 Mar 2006
Mesajlar
3,261
Evet anlamak mümkün değil ama benim değişme "aynı hava, aynı yol, aynı dakikalarda" oldu yahu. 3-4 dk benzin molasından sonra bir baktım motor saçmalıyor :)

Yoksa zaten benim motor hava durumuna göre değişkenlik gösteren bir yapıda. Her motorda olabilir ama benimki Çin malı olmasından kaynaklı olsa gerek hava değişikliklerinde hissedilir farklı tepkimeler gösteriyor. Ama bu seferki durum öyle değil.
 

COQ

Motosiklet Eğitmeni
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
11,727
Benzini degistir bi daha dene bakalim ne yapacak?
Bildigimden degil, deney yapiyorum.::sluu::

Ise yararsa, herkeze ayni seyi tavsiye edecem.:)
 
Katılım
20 Mar 2006
Mesajlar
3,261
Benzini degistir bi daha dene bakalim ne yapacak?

Bak bu aklıma gelmedi değil ama her zaman aldığım benzinlikten aldım. Farklı istasyon olsaydı tamam benzin yaramaz derdim. Ama bu ihtimal hala var. Haklısın, denemek lazım.

Ama çekişin artması hala kafa karıştıracak. Hem hız hem çekiş düşse kesin benzin diyeceğim ama :silent:
 
Son düzenleme:

GKN

Katılım
6 Mar 2006
Mesajlar
6,448
Motosikletlerin farklı yol hava koşulları ve ısı larda farklı hızlar yapması normaldir, makinalar atmosferik beslemeli olduğu için, basınç farkı, motorun aldığı soğuk hava ve rutubet miktarı özellikle küçük hacimli motorlarda farklı süratler çıkarma konusunda etkilidir.

Gelelim olabilicek diğer meselelere, bu saatte aklıma gelenlere tabi :)
Debriyaj balatalarının sağlığı ne durumda? Bunca km boyunca değşitimi, orjinal mi takıldı takılmadan önce yağda bekledimi vs..
Bi ikincisi km telin. Yüksek süratte hızla döndüğü için aşınmış oalbilme ihtimali, mekanizmanın yağsız kalarak aşınması ve tel in alt bağalntı noktasından km göstergesine doğru iletim yapamaması..

Sen ne kadar açık yazarsan yaz motoru görmeden bi sonuç çıkarmak kesinlikle sağlıklı değil ama aklıma gelenler bunlar..
 
Katılım
20 Mar 2006
Mesajlar
3,261
GKN cevap için sağol, benim mesele hava ile ilgili olmamalı çünkü bir kısa moladan sonra değişti herşey.
Belirtmeyi unutmuşum, balatalar da orjinal olarak rektefiye sonrası ilk yağ değişiminde değiştirildi.
Hız konusunda umarım km teli gibi basit meseledir diyeceğim ama, hızın düşmesine paralel olarak çekiş artışı tam bir muamma.
 

GKN

Katılım
6 Mar 2006
Mesajlar
6,448
Kaşla göz arasında senin ön dişliyi küçültmüş olmasınlar :p
 
Katılım
27 Tem 2005
Mesajlar
229
Arkadaşlar bunun cevabı ihmal yasasıdır.

İsteyene telefonda anlatabilirim.

Konu bu şekilde anlaşılabilir.
 
Katılım
20 Mar 2006
Mesajlar
3,261
O işlemi geçen sene yapmıştım :) Orjinale döndüm tekrar. Dişlilerle oynamak berbat birşey, 125 cc üstü makinalarda düşünülebilir.
 

COQ

Motosiklet Eğitmeni
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
11,727
Motosikletlerin farklı yol hava koşulları ve ısı larda farklı hızlar yapması normaldir, makinalar atmosferik beslemeli olduğu için, basınç farkı, motorun aldığı soğuk hava ve rutubet miktarı özellikle küçük hacimli motorlarda farklı süratler çıkarma konusunda etkilidir.

Gelelim olabilicek diğer meselelere, bu saatte aklıma gelenlere tabi :)
Debriyaj balatalarının sağlığı ne durumda? Bunca km boyunca değşitimi, orjinal mi takıldı takılmadan önce yağda bekledimi vs..
Bi ikincisi km telin. Yüksek süratte hızla döndüğü için aşınmış oalbilme ihtimali, mekanizmanın yağsız kalarak aşınması ve tel in alt bağalntı noktasından km göstergesine doğru iletim yapamaması..

Sen ne kadar açık yazarsan yaz motoru görmeden bi sonuç çıkarmak kesinlikle sağlıklı değil ama aklıma gelenler bunlar..

Eleman titreme var diyor haci!!!!
Ayrica;
3 le çiktigim yeri 4 le çikiyorum diyor.

Valla bende merak ettim mevzuyu!!:silent:
çözsen çözsen sen çözersin bu isi.
Yor bakalim kafayi biraz daha.:wiinkk::)
 

GKN

Katılım
6 Mar 2006
Mesajlar
6,448
Bu arada tavsiyem serin havalarda kısa kısa motoru en üst viteste sıkıştırman, rodaj sonrası motorun açılması için iyi bir taktiktir. İşe yarar.
 
Katılım
20 Mar 2006
Mesajlar
3,261
Bu arada tavsiyem serin havalarda kısa kısa motoru en üst viteste sıkıştırman, rodaj sonrası motorun açılması için iyi bir taktiktir. İşe yarar.

Valla rodajı ilk mesajda dediğim gibi çok özenli ve serin havada bu yöntemle yapmaya çalıştım. Rodajı bilinçli yapmaya çalıştım, ta ki gazı kökleyesiye kadar :pr: Şeytana uydum abi :pl:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 02:57 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 02:54 ----------

Motoru servistemi yaptirdin?

Evet evet, yetkili serviste. Baka işler için herhangi iyi bir ustaya giderim ama konu rektefiye olunca servise gittim.

"Her 120 Saniye sonra Mesaj yazabilirsiniz. Yeni Mesaj yazabilmeniz için daha 44 Saniye beklemelisiniz." Şu süre biraz kısalsın yahu :p
 

GKN

Katılım
6 Mar 2006
Mesajlar
6,448
Eleman titreme var diyor haci!!!!
Ayrica;
3 le çiktigim yeri 4 le çikiyorum diyor.

Valla bende merak ettim mevzuyu!!:silent:
çözsen çözsen sen çözersin bu isi.
Yor bakalim kafayi biraz daha.:wiinkk::)

Vitesli çinlilerin kronik olarak vibrasyona başlama sebepleri bellidir. Zamanla motor saplamalarının gevşemesi, gidon ve mesnet bilyasını bozulması, debriyaj balası bittikçe debriyaj tokatlayarak vites değiştirme sonunda debriyaj tasının boşluk yapması gibi.
Bence son hızın düşmesinin vibrasyonla hiçbir alaksı yok. Sadece tesadüf. Mantıken makinanın sıkıştırılıp son hızı düşüp çekişe gelmesi yani bi nebze beygirinin düşüp torkunun artmasının yada böle hissedilmesinin 2 sebebi vardır :)
1. Dediğim gibi debrijay balatasının hadi bana eyvallah demesi
2. Motora birden yüklenildiği için motorun şişme yapması, tam gaz açılımından dolayı yüklenmenin silindir ayasında yer yapması, benzini bol miktarda alıp güzel patlatıp torku sağlaması ama yüksek devirlerde yetiştirememesi.
Şimdi motorun nasıl yapıldığını nelerin yenilendiğini bilmediğim için ne desem boş. Sadece çinli diyip geçmeyin, çinin yedek parçasının bile 3 kalitesi var:cat:

---------- Mesaj ekleme zamanı: 03:00 ---------- İlk mesajı ekleme zamanı 02:58 ----------

Arkadaşlar bunun cevabı ihmal yasasıdır.

İsteyene telefonda anlatabilirim.

Konu bu şekilde anlaşılabilir.

Çok merak ettim , al sana telefon, anlat bakalım :)

cep_telefonu.jpg
 

COQ

Motosiklet Eğitmeni
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
11,727
Ben daha kendi kendine torku,beygiri artan makina gormedim.:)

Muhtemelen motorun kabiliyetine yakit ya da baska sebeplerden daha once tam olarak ulasilamiyordu.
Taslar yerine oturdu ve motor aslinda verebilecegi torku vermeye basladi.

Simdi buraya kadar yazdiklarim bana mantikli geldi de!
Peki neden devir çeviremiyor?
Orasini uyduramadim iste.:)
 
Katılım
20 Mar 2006
Mesajlar
3,261
Debriyaj balatası sorunu olsa, yani o hız denemesinden sonra balata sorunu çıkmış olsa, şu an arada bir kaydırma falan yapması gerekir mi? Buna bir dikkat edeyim ama öyle birşey hissetmedim.
 

GKN

Katılım
6 Mar 2006
Mesajlar
6,448
Ben daha kendi kendine torku,beygiri artan makina gormedim.:)

Muhtemelen motorun kabiliyetine yakit ya da baska sebeplerden daha once tam olarak ulasilamiyordu.
Taslar yerine oturdu ve motor aslinda verebilecegi torku vermeye basladi.

Simdi buraya kadar yazdiklarim bana mantikli geldi de!
Peki neden devir çeviremiyor?
Orasini uyduramadim iste.:)

Onun sebebi açık, makina rodajını bitirmeye başladı işte , iyice sıkıştırıcak şmdi soğuk havalarda yormadan, bi 1000 km kadar, sonra servise gidip bi yağ değiştiricek birde sübap ayarı yenilenip, karbüratör ona göre ayarlanıcak. Bunlar yapılırken tabiki hava filtiresi ve buji nin tertemiz yada yeni olduğunu varsayıyorum.

Bir küçük tavsiye daha, sübap ayarı yapan ustaya söle, ayar civatalarını sıkmadan önce civata sabitleyici sürsün, çünkü piyanolu çinlilerde civataların gevşemesi yüzünden sübap ayarı kaçması gibi bir sıkıntı mevcut.
Belkide tüm sorunun bu :wiinkk:
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst