Türkiye’de uzun zamandır emeklemekte olan motosiklet sektörü ayağa kalkmaya, hatta ilk adımlarını atmaya başladı. Bunun en önemli göstergesi satış rakamlarındaki artışlar, yollarda gün geçtikçe çoğalan motosikletler ve motosiklet eğitimi veren merkezlerdeki 4 ay sonraya verilen rezervasyonlar.


Otoyaşam olarak bu konuya ilgisiz kalamazdık. Motosiklet sektöründeki bu hareketlenmeyi, satışlardaki artışın sebeplerini, sektörün ‘bizzat motorcu’ olan yöneticilerine sorduk.

Motosiklet, hem ekonomik bir ulaşım aracı, hem keyifli bir hobi, hem yolları az yıpratması, hem trafik sorununa alternatif çözüm olması, hem de park sorununu ortadan kaldırması sebebiyle gelişmiş ülkelerde özellikle tercih edilen bir ulaşım aracı konumunda. Ülkemizdeyse bu gerçekler yeni yeni fark edilmeye başlandı. Ancak çağdaş ülkelerin hepsinde, trafikte geçiş önceliği olan, devlet tarafından vergisinden, paralı geçişlere kadar her yerde düşük ücretlerle teşvik edilen motosikletler ülkemizde hala paralı geçişlerde otomobillerle aynı parayı ödeten, kamyonlardan bile yavaş gitmesini söyleyen kanunlarla uğraşarak büyüyor.

RAKAMLAR KOMİK AMA ARTIŞ CİDDİ BOYUTTA

Motosiklet sektörünün gelişimi adına yıllarca kimse çaba göstermedi. Sektör olarak bile kabul edilmeyen motosiklet, büyük otomotiv şirketlerinin üvey evladı konumundaki departmanlarda, ya da motosiklet sevdalısı insanların hobi amacıyla açtıkları bayiliklerde faaliyet gösterdi. Her sektörde olduğu gibi motosiklet sektörü de 2001 krizi sonrası oldukça olumsuz bir döneme girdi. 2004 yılına kadar kendine gelemeyen piyasa 2004 den sonra hareketlenmeye başladı. 2004 yılında 130 bin adet motosiklet satışı kayıtlara geçerken, 2005 yılında bu rakamın 280 bini geçmesi bekleniyor. 2005’in ilk 6 altı aylık resmi olmayan sonuçları ise pazarın geçtiğimiz yıla göre yüzde 50’inin üzerinde arttığını ortaya koyuyor.

ÇİN MALI MOTOSİKLETLER CANLANDIRDI

Sektöre baktığımız zaman, MOTED (Motosiklet Endüstrisi Derneği) üyesi 9 marka dışında özellikle Çin malı motosikletleri görüyoruz. Oldukça cazip fiyatları ve ilk andaki güzel görüntüleri ile motosiklet sevdalılarını, hayallerine kavuşturan Çin malı motosikletlerde en büyük sorun servis, yedek parça ve satış sonrası destek eksikliği. Ancak tüm bu olumsuzluklarına rağmen, insanları motosikletle tanıştırması ve piyasayı hareketlendirmesi adına bu markalar önemli rol üslenmiş durumda.

Motosiklet eğitim merkezleri

Süleyman Memnun Motosiklet Okulu

Atatürk Oto Sanayi Sitesi 2. kısım 34. sok. No: 1404 Maslak

0212 285 08 88 - 285 95 38 www.suleymanmemnunmx.com

OMM Riders

Ayrıntılı bilgiyi www.ommriders.org adresinden edinebilirsiniz

BMW Rider Academy

İstinye Mahallesi Neslihan Caddesi No:1/1 Sarıyer, İstanbul

Telefon: 0212 3593040 - 0212 2296273 Faks: 0212 2296274

www.bmwrideracademy.com

Honda Eğitim Merkezi

Tümbilgi ve kayıt için www.honda.com.tr web sitesini kullanabilirsiniz

Motorcu imajı değişiyor

Yıllardır pis, asi, işi gücü olmayan, aklı kötülüğe çalışan serseriler olarak görülen, filmlerde ellerinde zincirlerle insanlara kötülük yapan, trafikte hep bir huzursuzluk çıkaran motorcu imajı günümüzde yerini modern, iş ve mevki sahibi, çağdaş bir görüntüye bırakıyor. Üst düzey yöneticiler işlerine, üniversite öğrencileri okullarına motosikletleri ile gitmeye başladı. Hatta bayan sürücülerdeki artış da oldukça dikkat çekici.


Dünyada 1000 kişi başına düşen motosiklet sayısı


Tayvan 530

Tayland 240

İtalya 170

Japonya 110

İspanya 90

Yunanistan 80

Fransa 40

Türkiye 16


Kurslarda yer bulmak zorlaştı

Motosiklet için herkesin genel yaklaşımı ‘tehlikeli’ olduğudur. Oysa motosikletin en büyük tehlikesi eğitimsizliktir. Bu gerçeğin farkında olan pek çok kuruluş ve marka, güvenli motosiklet sürüş eğitimi veren merkezler açtı. Motosikletlere karşı artan ilgi, satışlardaki artış, bu merkezlerde de yığılmalara sebep oldu. Bugün motosiklet sürüş programına katılmak isterseniz 4 ay sonrasına gün alıyorsunuz.

Artışlar bizde de yaşanıyor

BMW Motosiklet Satış ve Pazarlama Yöneticisi Funda Birhekimoğlu Ölçer, BMW motosiklet modellerinin 650 cc motor hacmi ile başladığını hatırlatarak, ‘Bu nedenle sektörde büyük bir hareket gözlemlenen küçük hacimli motosiklet ve scooter bölümünde bulunmuyoruz. Fakat küçük hacimlilerde yaşanan bu hareketliliğin yansımaları bize de ulaşıyor, bizim satış adetlerimizde de artışlar yaşanıyor’ diye konuşuyor. Ölçer, sektörde yaşanan hareketliliğin en büyük nedeninin motosikletin hem bir ulaşım hem de bir hobi aracı olarak gittikçe kabul edilir bir duruma gelmeye başlaması olarak gösteriyor. Bunda ise motosikletin ulaşımda sağladığı kolaylık, zaman kazanımı ile otomobile oranla daha düşük fiyatlara sahip olmasının payının büyük olduğunu kaydediyor.

Sektör hareketlenmeye başladı

MOTED Başkanı Ferruh Tanay, sektörün kendine özel bir derneği ve federasyonu olduğunu belirterek, ‘Hem sektörün sorunlarına çözüm arıyorlar, hem de motosikletin sürekli gündemde kalmasını sağlıyorlar. Firmaların sektördeki gelişmeyi görüp yatırım yapmaya başlamaları da sektördeki hareketlendirmeyi arttırdı’ yorumunu yapıyor. BMW, Honda ve Harley-Davidson’un özel eğitim okulları açmaları ilgiyi artırdığını belirten Tanay, ‘Sonra çok olumlu karşılanmasa da Çin malı, çok ucuz motosikletlerin piyasaya girmesi birçok kişinin ilgisini çekti. Ayrıca, TMF ve MOTED in girişimleri ile Motoparklar kurulmaya başlaması, trafik kanunundaki yeniliklerde motosiklet sektörünü başka bir boyuta götürecek diye düşünüyorum. Sektörün önünde daha çok uzun bir yol var’ diye konuşuyor.

Çin malından memnunuz

Derbi Marka Müdürü Örsan Örs, satışlarında bir önceki yıla göre yüzde 300 artış yaşandığını kaydederek, ‘Tabii burada pazara giren ucuz Çin malı motosikletlerin payı büyük. Bu ucuz Çin malları tüketicinin motora olan ilgisini arttırdı. Ancak şunu özellikle belirtmeliyim ki, biz Çin mallarının pazara girmesinden çok memnunuz. Çünkü Çin malları ilk etapta Türk tüketicisine çok cazip geliyor, ancak uzun vadede kalite ve yedek parça sorunu nedeniyle kaliteli seçenekler aramaktalar. Dolayısıyla, tam da istediğimiz gibi ucuz Çin mallar tüketicinin motosiklet ile tanışmasını sağlıyor, ancak uzun vadede tüketici daha kaliteli ve güvenilir motorlara binmek istiyor ve hepsi potansiyel bir müşterileri haline geliyor.’

Motosiklet bilinci Otayaşam’la arttı

Spormoto Sahibi Selçuk Bektaş, Türkiye’de trafik bilincinin her geçen gün yükselmekte olduğunu belirterek, ‘Otomobillerin artık motosiklet diye bir aracın varlığından haberdar olup, saygı göstermesi sayesinde de biniciler trafikte motosiklete binme korkularını yenmeye başladı. Bu konuda, kurulan dernek ve klüplerin ve Otoyaşam gibi bu konuya özel ilgi gösteren basın kuruluşlarının da çabaları çok olumlu sonuçlar verdi’ yorumunu yapıyor.

Otomobile göre kesinlikle daha ekonomik ve kullanışlı olan motosikletin daha da yaygınlaşmasının kaçınılmaz olduğunu kaydeden Bektaş, ‘Ülke ekonomisine bağlı olarak iklim şartları oldukça müsait olan ülkemiz genelinde motosiklet kullanımının artarak devam edeceği görüşündeyim’ diye konuşuyor. Bektaş, şöyle devam ediyor: ‘Ducati ve KTM olarak biz de 2003-2004 arasında yaklaşık yüzde 60’lık bir satış artışı yakaladık. 2005 sezonu ise, başlangıçta Ducati ve KTM’nin yeni ithalatçısı Spormoto AŞ’nin yeni yapılanma çalışmaları nedeni ile geçen sene ile aynı düzeyde satış gösterse de son iki ay itibari ile tekrar artış trendini yakalamış durumda.’ Bektaş, şunları söylüyor: ‘Gerekli ürün kalite seviyesi ve satış sonrası destek sağlanması durumunda Çin veya başka bir ülkeden gelecek ucuz fiyatlı motosikletler, binici sayısını arttırarak motosiklet bilincinin gelişmesi bakımından faydalı olacaklardır. Satış rakamları gözlemlendiği zaman küçük hacimli motosiklet piyasasında Çin mallarının girmesi ile birlikte astronomik bir adet artışı görülmektedir.’


Ayşe Şule BİLGİÇ