Supersport'ta ölüm tehlikesi / Menderes Özel
-
100 Oktan Moderatör (Komtan)
ABD verilerine göre supersport motosikletlerin karıştığı ölümlü kazalar, diğer tüm motosikletlerin ortalamasından 3 kat fazla. ABD'de bu motor tipi yasaklansın diyenler bile var.
Supersport tipi motosiklet kullananlarda ölüm oranı, tüm motosikletlerde ölüm oranı ortalamasından tam üç kat fazla. Amerikan Otoyol Güvenliği Sigorta Enstitüsü'nün (IIHS) CNN'in internet sitesinde yer alan verilerine göre, ABD'de 2005 yılında kayıtlı her 10 bin supersport makinede 22,5 ölüm gerçekleşmiş. Bu sayı motosiklet tiplerinin genelinde 10 binde 7,5. ABD'de 2005 yılında içinden motosiklet geçen 4 bin 50 ölüm gerçekleşmiş.
Bu hafta supersport ve kaza ilişkisini incelemeye çalışacağım. Supersport (SS) motosikletler, diğer tüm motosiklet tiplerinden daha güçlü motorlara sahiptir. SS'ler diğer motosikletlerden daha hafiftir. Bu da kilo başına daha fazla beygir gücü anlamına geliyor. Kilo başına beygir gücü anlamında NASCAR araçlarından daha güçlü olan SS motosikletler saatte 300 km. hıza rahatlıkla ulaşabiliyor.
Yasaklansın çağrısı
IIHS'nin araştırmayı yürüten ekibinin başkanı Anne McCartt, "SS'ler hızlı ve çevik olabildiği kadar öldürücüdür de. 2005'te trafiğe kayıtlı motosikletlerin yüzde 10'undan daha azı SS motosikletler olmasına rağmen tüm motosikletçi ölümlerinin yüzde 25'inden fazlası SS makinelerden" diyor. 2005'te ABD'de SS makinelerdeki ölümlerin yarısından fazlası, yüzde 57'si aşırı hız ve motosikletçi hatalarından kaynaklanmış. Spor motosikletlerde bu oran yüzde 46, cruiser'larda (halk dilinde chopper) yüzde 27, touring'lerde yüzde 22. Görüldüğü gibi sayılar her şeyi açıklıyor.
McCartt insanların SS motosikletlerini sanki yarış pistindeymiş gibi kullandıklarını hatırlatarak şunları öneriyor: "Ya SS motosikletler yollardan yasaklansın ya da bu tip motosikletlere fabrikalarda hız sınırı getirilsin." En fazla ölümlü kazaya karışan diğer motosikletler sırasıyla 10 binde 10,7 ile çıplak (naked) spor motosikletler, 10 binde 5,7 ile cruiser'lar, 10 binde 5,3 ile touring motosikletler.
MT'den arkadaşım Gürkan Anbarlı ile bu verilerden yola çıkarak konuştuk. Gürkan'ın gözlemi şu: "İnsanlar motosikleti paraları olduğu ve hava atmak için alıyorlar. 600rr, r6, 1000rr gibi motosikletler şehir içi için ideal olmamasına, uzun yolda kullanırken rahatsız etmesine rağmen yalnızca hava atmak için tercih ediliyor. Başlangıç olarak bile bu güçlü motorları tercih eden var. Adam r6 alacağım diyor. Önce ufak bir şeyle başla diyorum. 'Yok arkadaş, ben r6'yı beğeniyorum, onu alacağım' diyor, alıyor ve beş-altı ay sonra kaza yapıyor, ölüyor."
SS değil, ego öldürüyor
SS'in değil ama insanların egolarının öldürücü olduğu sonucunu çıkarabiliriz. Pahalı bir motosiklet olan r6'yı almaya parası yeten, acemi biri, ybr125'e binmeyi kendine yakıştırmıyor.
Hız tutkusu olan kişi hiçbir tekniği, virajların nasıl alınacağını, nasıl fren yapılacağını öğrenmeden, otobanda bu motorlarla 280 km. hızlara çıkıyor. Bir de parası kısıtlı olanlar var ki, onlar da bir garip. Motosiklete düşük bir motorla ikinci el 250r ile veya cbr125, ybr 125'le başlaması gerekirken, adam "O paraya gider 98 srad alırım" diyor.
Gürkan şunu söylüyor: "Üç senedir 250'lik motora biniyorum, iki ay evvel motora başlamış adam benim motoru küçük görüyor, yolda selam alıp vermiyor."
EDS emniyet şeridini gözetliyor
Emniyet şeridi, kullanımı zorunlu haller dışında tüm araçlara kapalı olmasına rağmen motosiklete yeni başlayan birçoğunun sığınağıydı. Özellikle geceleri trafiğin akışından tedirgin olan tecrübesizler, hedeflerine emniyet şeridinden ulaşmaya çalışırdı. Ancak şimdi EDS emniyet şeridini kullananlara göz açtırmıyor, kamerayla tespit ettiği emniyet şeridi ihlalini 108 YTL ile cezalandırıyor; o anı belgeleyen fotoğrafı ve ceza makbuzunu adrese postalıyor.
İşin doğrusu EDS güzel bir uygulama. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin geçen yıl başladığı EDS uygulaması sayesinde kırmızı ışık ve emniyet şeridi ihlalleri uygulama bölgelerinde yüzde 90 oranında azaldı. Edirnekapı'da günde 800 olan kırmızı ışık ihlali 20'ye, 1300 emniyet şeridi ihlali ise 50'ye geriledi. Bu sistem 2008 içinde yaygınlaşacak.
Sistem nasıl işliyor?
Kural ihlali yapan taşıtları dedektör algılıyor ve kamera devreye giriyor. Kamera görüntüyü otomatik olarak çekip merkeze yolluyor. Merkezdeki yazılım, plakayı otomatik olarak tespit ediyor. Plaka ile aracın uyup uymadığı kontrol ediliyor. Resimlerin çıktısı alınıp ceza makbuzuyla birlikte adrese postalanıyor.
Menderes ÖZEL
mozel@milliyet.com.tr
Motosiklet Günlüğü - Menderes Özel'in Yazıları Milliyet Gazetesi Cumartesi Ekinde Yayınlanır.
Reklamlar
-
Admin
Gürkandan güzel yorumlar.
-
güzel ve biokadarda anlamlı bi yazı ama anlayana
[B][I]hiçbirimiz bu hayattan sağ kurtulamayacağız ki..:mrgreen:[/I][/B](FaRuK)
-
eğer abd'de yasaklanırsa onca motoru ne yapıcaklar merak ediyorum
-
Skullhunter adlı üyeden alıntı
Gürkandan güzel yorumlar.
Yazıları gürkan yazıyorsa neden menderesin ismini kullanıyor
-
Admin
-
-
Gürkan şunu söylüyor: "Üç senedir 250'lik motora biniyorum, iki ay evvel motora başlamış adam benim motoru küçük görüyor, yolda selam alıp vermiyor."
bu arkadaş 2 ayda motoGp ye geçmiş heralde
Motosiklete düşük bir motorla ikinci el 250r ile veya cbr125, ybr 125'le başlaması gerekirken, adam "O paraya gider 98 srad alırım" diyor.
itiraf edeyim bi ara bende bunu düşünmüştüm ama birebir görülen bir iki kaza sonrası bunun ne kadar yanlış olduğunu anladım
-
Skullhunter adlı üyeden alıntı
Menderes Özel'in köşe yazısında Gürkan'ın görüşlerinden bahsediyoruz.
Yanlış anlaşılma olmasın.
Yazıları okumadan cevap yazınca böyle oluyor demek. Neyse bir müsibet bin nasihattan iyidir
-
Kusura bakmayın arkadaşlar size katılamayacağım.
-
Altına imza atılabilecek güzel bir yazı...
ÇELİK KANATLARIN ÖZGÜR ÇOCUKLARI
-
[B]Dün Dünle Gitti Cancağazım, Artık Yeni Şeyler Söylemek Lazım... [/B]
-
komtan adlı üyeden alıntı
[CENTER][IMG]
SS değil, ego öldürüyor
SS'in değil ama insanların egolarının öldürücü olduğu sonucunu çıkarabiliriz. Pahalı bir motosiklet olan r6'yı almaya parası yeten, acemi biri, ybr125'e binmeyi kendine yakıştırmıyor.
Hız tutkusu olan kişi hiçbir tekniği, virajların nasıl alınacağını, nasıl fren yapılacağını öğrenmeden, otobanda bu motorlarla 280 km. hızlara çıkıyor. Bir de parası kısıtlı olanlar var ki, onlar da bir garip. Motosiklete düşük bir motorla ikinci el 250r ile veya cbr125, ybr 125'le başlaması gerekirken, adam "O paraya gider 98 srad alırım" diyor.
Türkiye'de ego 1500, kurallara riayet de alt seviyelerde olunca daha da tehlikeli oluyor durum. Bırakın motosikleti, yürümek tehlikeli... Supersport ne yapsın?
Zaten Türkiye'de 50-60 kişi dışında supersport makinanın hakkını verecek adam olduğuna da inanmıyorum. İşin gösteriş yönü yüksek gibi geliyor bana...
-
-
Yazıya kısmen katılıyorum.(hava atma boyutu kişiden kişiye değiştiği için) Başlangıç olarak yüksek hacimli motor isteyen SS'cileri kastediyor birazda bu yazı.
Atın iyisi alayda,kabın iyisi kalayda belli olur.
-
euphrates adlı üyeden alıntı
Zaten Türkiye'de 50-60 kişi dışında supersport makinanın hakkını verecek adam olduğuna da inanmıyorum. İşin gösteriş yönü yüksek gibi geliyor bana...
Bu biraz iddialı bi söz olmuş.. Ya da ben tanıdığım birkaç SS çi olmasına rağmen hepsinin hakkını verdiğini düşünüyorum (yeni başlayanlar hariç).. Ayrıca SS in hakkını vermek tam olarak nedir ki...
Yazıda geçen Gürkan'a ait genelleme gibi senin yaptığın genellemede ( ki bunu bunu bir çoğumuz yapıyor) tam olarak doğru kabul edilemez..
Ki Gürkan'la her konuştuğumuzda "insan kendini bilmezse 50cc bile onu ölüme götürür" diye söyler.. O da böyle düşünür yani. Gerçekte bu aslında.. Sanırım yazıda uzun bi konuşma bir iki cümleye indirgendiğinde bu şekilde ortaya çıkmış..
[B]Dün Dünle Gitti Cancağazım, Artık Yeni Şeyler Söylemek Lazım... [/B]
-
-
istanbulda yaşamıyorum ama şu emniyet şeridini kontrol altında tutan EDS sisteminde motosiklete izin verilmesi için bir şeyler yapamaz mıyız?
==============================
==============================
-
richy adlı üyeden alıntı
istanbulda yaşamıyorum ama şu emniyet şeridini kontrol altında tutan EDS sisteminde motosiklete izin verilmesi için bir şeyler yapamaz mıyız?
bence yapmamalıyız...(25 25 25)
-
forrap adlı üyeden alıntı
Güzel yazı..
Gürkan da güzel söylemlerde bulunmuş.Yalnız biraz ezik gibi geldin bana Gürki,selam vermiyorlar diye üzülmüyosun demi
Değmez,takma kafaya
..
Lem eziklikle alakası yok ama gerçekten büyük motor sürenlerin çoğunda bu var ama bazılarıda çok efendi oluyor.Banada olmuştu bu Cruisercıya selam vermiştim şehir dışında garip bişeymiş gibi suratıma bakmıştı ..
Konuya dönersek gerçekten Ss değil ego öldürüyor bu sadece ss türünde de değil ya her motorda böyle
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)
Bu Konudaki Etiketler