Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Benzinli Motorlarda Karbüratör temizliği (Şekilli)

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    01 Temmuz 2006
    Şehir
    Uşak
    Motosikleti
    HArley Davidson Softail Heritage Deluxe


    Karbüratörde kontrolü gereken yerler:
    1. Hava ve yakıt geçiş yolları
    2. Jetler
    3. Yakıt emiş valfleri
    4. Karbüratör gövde döküm parçaları
    5. Jet iğneleri ve iğne jetler
    6. Gaz kaydırıcıları; bunlar çeşitlidir: Mekanik bağlantılar, vakumlu, diyaframlı ve kablolu tipleri vardır.
    7. Yakıt vidaları
    8. Yakıt kabloları
    9. Akış kapları
    10. Şamandıralar
    11. Senkronizasyon
    Başlamadan önce tüm lastik kısımları çıkarınız. Bunlar genellikle vakum diyaframları, iğne valflar, o-ringler, hortumlar ve diğer parçalardır. Sprey temizleyiciler bu parçalara zarar verir. Karbüratör birimlerini köşeli bağlantı dirseklerinden ayırmayınız.
    Tüm hava yakıt geçiş yollarını öğrenin. Çıkış delikleri dik delinebildiği için akış açıları sarı nipel uçların montesi ile yapılır. Bunları sprey temizleyici, fırça ve basınçlı hava ile temizleyin. Renk değişimlerinin ve pisliklerin giderilmesi gerekir. Sprey temizliyicinin tüm çıkışlardan geldiğinden emin olunuz.
    Jetleri içlerine ışık tutarak kontrol edin. Tıkanmamış yuvarlak odacıkları görmelisiniz. Jetleri jet temizleme kabloları, sabun solüsyonları, karbüratör spreyleri veya basınçlı hava kullanarak temizleyebilirsiniz. Temiz olduklarından emin olunca yerlerine takınız. Bazı ana jetler kâğıt misali contalara sahiptir. Çoğunda jet ile emiş tüpü arasında ****l ayıraç vardır. Bazılarıda direk sarı emiş tüpüne monte edilir.
    İğne valflarını ve yaylarını kontrol ediniz. Şamandıra odalarında yapışkan madde, kristalizasyon veya bir bozulma var mı kontrol ediniz. Şamandıraları temizleyiniz. Şamandıra iğnelerini değiştiriniz. Şamandıra seviyelerini kontrol ediniz.
    Senkronizasyon ince ayar demektir. Motor çalışırken yapılır. Her karbüratörün egzoz tarafındaki vakumunun dengelenmesi demektir. Birden fazla karbüratörü olan motosikletlerde bu ayar her supap açıklıklarının ayarından sonra yapılmalıdır. Siz ne zaman supap açıklıklarının avans ayarlarını yapsanız silindirlerdeki basınç dengesi etkilenir. Yine karbüratörleri birbirine bilhassa sırt sırta bağlayan tipte bağlantılarda ki aşınmalar senkronizasyonu bozacaktır.
    Senkronizasyon yani eşlemenin işlevi gaz açışlarında düzgün ideal çalışma(gaz yeme) ve yumuşak rölanti(yavaşlatılmış) çalışmasını sağlamaktır. Eşleme yoksa motor sert çalışır ve rölantide teklemeler olur. Çıkan ses sizi yanıltıp başka problemler olabileceği düşüncesini yaratır. Bilhassa kamın zincir gergisinin arızaları ile karıştırılır. Gazın tepkisi kötüler. Modern motorlarda her silindire ayrı karbüratör bağlanması işi kolaylaştırmış ve eşitlemenin tam olmasını, kendi problemleri saklı kalmak kaydıyla sağlamıştır. Tek karbüratörle iki silindir yada fazlası çalışıyorsa tam bir senkronizasyon sağlamak mümkün değildir. Silindirlerin arasında ısınma farklılıkları olur.
    Pistonlardaki ateşleme farklılıkları manifoldların bilhassa uzunluklarına bağlı olarak gelişen farklılıklarda yakıt alımını farklı yapabilir. Ancak karbüratör mesafeleri eşit tutularak ve manifoldların şekillerinin olabildiğince sürekli tutulması ile bu problemler azaltılmıştır. Son yüksek performans motorlarda kam zincirinin merkezi yerleşimi terk edilerek kamı bloğun yanında işleterek bir silindirden ötesine emiş manifoldlarının farklılıkları en aza indirilmiştir.
    Senkronizasyon hava emiş tipli ya da sıvı cıvalı tipte ölçeklerle yapılır. Ölçekler giriş manifoldların(çok ağızlı boru) da ki vakum ağızlarına çeşitli elemanlarla monte edilir. Motor çalışır durumda karbüratör ayar vidaları ile senkronizasyon(eşleme) yapılır. Senkronizasyon aletlerinin detaylı kullanımı servis kitapçıklarından bakılabilir.
    Motor bayılmaları, sağırlıklar az benzin fazla hava karışımı demektir. Bu durumda sürüşe devam edilirse motoru berbat edebilirsiniz. Pistonda delikler oluşabilir, valflar yanabilir, piston kol yatak yada bilyeleri kullanılmaz duruma gelebilir.
    Az benzin, fazla hava karışımı:
    . Gazlama sağır ve motor bayılıyorsa.
    . Gaz verince tepki yok kapatırken motor gaz yiyorsa.
    . Çok büyük bir jet uç takılı ise de motor gaz açınca reaksiyon vermeyecek kapatırken reaksiyona girecektir.
    . Motor sıcak havada daha iyi soğuk havada kötü çalışıyorsa.
    . Hava filtresi çıkarılınca motorun çalışması kötülüyorsa.
    . Motor patlama sesleri çıkarıyorsa.(Detonasyon yani buji çakmadan patlama oluyorsa da bu sesler oluşur).
    Benzin karışımı çok fazla:
    . Motor soğukta daha iyi çalışıyorsa.
    . Hava filtresi çıkarılınca motor daha iyi çalışıyorsa.
    . Fazla benzin tüketimi oluyorsa.
    . Gazlamanın olabilmesi için gaz kolunun devamlı açık tutulması gerekiyorsa.
    . Egzozdan siyah duman geliyorsa ve egzoz çıkışında kurum oluşuyorsa.(Benzinin yanmadan atıldığının göstergesidir).
    . Rölantide motor sert yada tekleyerek çalışıyorsa.
    .Sekiz-vuruş tabir edilen motorun yüklenip patlama devrelerini atlaması olayı vuku buluyorsa.
    . Gazlama düz(ivmesiz) ve düzensiz(akıcı değil) ise.
    PİLOT JETLER VE ANA JET BESLEME APARATLARI
    Not: Jet uçların takılması ile karbüratör arızalarının arıza semptomlarının tespiti zorlaşmıştır. Basitçe hava filtresinin girişini tıkadığınızda karburasyon iyileşiyorsa hava karışımı fazla zayıflıyorsa benzin karışımı fazla demektir. Eğer fazla benzin karışımı olduğundan şüpheleniyorsanız hava kapağının tepesini açın yada hava temizleme parçasının, bu durumda motorun gidişinde düzelme oluyorsa benzin hava karışımı dengesi hava aleyhine bozulmuş demektir.
    Şayet motorunuzda benzin giriş musluğu varsa bunu kapatın. Bu durumda motorun çalışması bayılıp durma oluyorsa hava karışımı fazla eğer çalışma da önce düzelme sonra durma oluyorsa benzin karışımı fazla demektir. Manuel jikle açık kalırsa da motorda boğulma tabir edilen fazla benzin karışımın sebep olduğu arıza durumları olabilir.
    Açıklama: Jet beslemesi takılı karbüratörlerde gaz kolunun pozisyonu jet besleme durumu hakkında ip ucu verir. Burada devire bakılmaz. Karbürasyon problemlerinin doğru tespiti için gazın pozisyonunu bilmenizin önemi büyüktür. Bu pozisyon bir şeylerin ters gidiyor olma durumunda size hangi karbürasyon devresini kullanılmakta olduğunu bilgisini verir. Gaz kolunun açıklık konumu ¼, ½ vs olabilir.
    Motoru çalıştırın ve 0 dan ¼ konumuna gazı açın:
    Motoru önce çalışma ısısına getirin ve sonra gaz verin. Eğer düzgün gaz yeme olmuyorsa yakıt karışım vidaları ayarlı değildir veya jet pilotu karbüratöre küçük veya büyük geliyordur. Rölanti ayar vidasını motor hızını biraz artıracak oranda çeviriniz. Servis kitapçığınızda tavsiye edilen devir sayısının % 10-20 kadar üzerine. Sonra yakıt ayar somununu ¼ ile ½ arasında sola yada sağa doğru çeviriniz. Motor çalışma hızının en iyi olduğu noktayı seçiniz. Sonra rölanti ayar vidasını tekrar normal konumuna alınız.
    Takiben motorla sürüş testine çıkınız. Sakin bir yan yolu tercih etmenizi öneririz. Gaz kolu ile fazla oynamadan ¼ pozisyonda tutularak düzenli bir gazlanmanın elde edilmesi gerekir. Sürüşte kesiklikler oluyorsa jet pilotu ufak geliyor demektir. Karbüratörde gaz açıldığında patlamalar oluyorsa yine jet uç büyük demektir. Gaz ani kapatılınca patlama ve egzozdan alev atma oluyorsa yine takılan jet uç büyük denektir. Jet uç devresi yakıtı fazla veriyorsa motorun gazı kapatıldığında(gaz kelebeği-kolu kapatıldığında) ara gazı verilmeden rölanti ayarına dönmemesi de gerçekleşmeyecektir. Ayrıca benzin kokusu gelir egzozdan ve bazen egzoza yaklaşılınca gözler çıkan ham(yanmamı) benzin kokusundan rahatsız dahi olabilir.
    Gaz kelebeğini ¼ den 3/8 konumuna açın:
    Bilhassa cruiser motorlarda olmak üzere bir cadde motorunu gazlarken bu aralık fazla bir rol oynamaz ama gazın ayarlanmasında ki etkisi önemlidir. Gaz ayarının değişimi ise düşük hız yakıt beslemesin devresinden yüksek hız yakıt besleme devresine geçerken gerekli olan bir işlemdir. Bu süreç esnasında ayarı ciddi bir tarzda kaçar.
    Gaz kolunu ¼ den 3/4 konumuna alın:
    Bu aşamada püskürtme jetin püskürtme iğneleri ile gerçekleşir. Bir zamanlar tüm karbüratörler ayarlanabilir jet iğneleri ile gelirdi. Şimdi iğneler standartlaşmıştır. Jet paketleri genellikle değişik boyda iğneler ve şim(İngilizce=shim) denilen çeşitli pul contalarla birlikte gelmektedir. Bu şekilde iğnelerin yükseltilmesi yada alçaltılması işlemleri yapılmaktadır.
    İğnelerin performansını değerlendirmek için motoru ikinci yada üçüncü viteste çalıştırınız. Gazı ¼ den ½ durumuna açınız. Motor düzgün çalışma yapmalıdır. Patlama çatlama olmamalıdır. Eğer böyleyse siz orta seviye ayarı doğru yaptınız demektir. Değilse iğne ayarını yeniden durumun gerektirdiği şekilde ayarlamalısınız. Kutudaki diğer iğne ve şimleri deneyiniz. Yine de olmuyorsa yeni bir jet takımı siparişinin zamanı gelmiştir.
    Üst konum ayarı; ¾ den tama açmak:
    Öncelikle bu ayarlar yol kenarında yapılacak işler değildir. Hatta bir dinamometre üzerinde yapılması ideal olanıdır. İnsanları rahatsız etmeden ve çevre kirliliğine sebep olmadan çalışmaya çok dikkat edilmelidir.
    Bu aşamada yakıt akışı ana jet ile kontrol edilirken bir kısım akış pilot jette devam eder. Burada ana jet ölçüsünü bulmak tıkaçlarla olur. Yeni bujiler takın ve motoru en üst viteste 10 saniye tam gazla çalıştırın. Gazı kemeden debriyajı çekin ve devre kesiciyi(acil stop düğmesi) kullanarak motoru stop ettirin. Debriyaj çekili motorun kendi kendine boşta gezinmesine izin verin. Motoru yan desteğe alarak tıkacı çıkarın. Tıkacın yalıtımının rengi ten yada grimsi beyaz olmalıdır. Beyazımsı ise az benzin besleme, ten ise fazla yakıt beslemesi demektir. Buna göre de ana jetin ölçüsünü seçiniz.
    __________________


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2

    Üyelik
    29 Mayıs 2007
    Şehir
    Eskisehir
    ellerinize saglık,güzl bi paylasım...
    İYİ YASA :rendeer:

  3. #3

    Üyelik
    30 Mayıs 2009
    Şehir
    Üsküdar
    maltintash demişki:
    Öncelikle bu ayarlar yol kenarında yapılacak işler değildir. Hatta bir dinamometre üzerinde yapılması ideal olanıdır. İnsanları rahatsız etmeden ve çevre kirliliğine sebep olmadan çalışmaya çok dikkat edilmelidir.
    Bu aşamada yakıt akışı ana jet ile kontrol edilirken bir kısım akış pilot jette devam eder. Burada ana jet ölçüsünü bulmak tıkaçlarla olur. Yeni bujiler takın ve motoru en üst viteste 10 saniye tam gazla çalıştırın. Gazı kemeden debriyajı çekin ve devre kesiciyi(acil stop düğmesi) kullanarak motoru stop ettirin. Debriyaj çekili motorun kendi kendine boşta gezinmesine izin verin. Motoru yan desteğe alarak tıkacı çıkarın. Tıkacın yalıtımının rengi ten yada grimsi beyaz olmalıdır. Beyazımsı ise az benzin besleme, ten ise fazla yakıt beslemesi demektir. Buna göre de ana jetin ölçüsünü seçiniz.
    Çok yararlı bir acıklama fakat son paragrafta bahsedilen ''tıkac'' ı çıkarın deniliyor.Tıkaç nereye tıkanacak ?Yakıt girişinin fazla oldugunu düşündügümüz bir motor var elimizde.Diyaframın altındaki gaz fişek yuvası ve fişek aşınmış,yani bol.Bu bolluk rölanti hava ayarı veya yakıt miktarında dengesizlige tepkisizlige sebep olurmu?Tepkisizlik hava ayarında meydana geliyor.Hava holları açık,ignesi oringi yayı sağlam.Hava ayarvidası tepkisiz.eksoz kurumlu yarım gaz üzeri eksozdan cıkan renk moral bozucu fazla olmamak kaydıyla siyah.

  4. #4
    KALDERA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Haziran 2005
    Şehir
    TÜRKİYE
    Motosikleti
    visal 125 DOMİNAR 400 UG-HERO XPLUS 200 4V
    Alıntı piranha dört adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Diyaframın altındaki gaz fişek yuvası ve fişek aşınmış,yani bol.Bu bolluk rölanti hava ayarı veya yakıt miktarında dengesizlige tepkisizlige sebep olurmu?Tepkisizlik hava ayarında meydana geliyor.Hava holları açık,ignesi oringi yayı sağlam.Hava ayarvidası tepkisiz.eksoz kurumlu yarım gaz üzeri eksozdan cıkan renk moral bozucu fazla olmamak kaydıyla siyah.
    egsozdaki kurumlanma ve siyah duman yanmanın sağlıklı olmadığını zengin karışım tabir edilen olayın meydana geldiğini gösterir..

    ancak karbüratör hava yakıt ayarlarının tepki vermediğini belirtmişsiniz.
    eğer ayarlamalara cevap vermiyorsa iç elemanlarada bakılmamsı gerekir.bu durumda karbüratör sökülmesi kaçınılmaz olacaktır.

    genel olarak kurumlanma ve siyah dumanda ilk karbüratöre bakılır.
    ancak bunun başkada sebepleride vardır..

    eğer bu motor yol yapmayan bir motorsa yada çok kısa mesafelerde kullanılmışsa önerim en az 50 km yüksek devir düşük vites gaz açın. inletin motoru..

    eğer motor konvertör olan bir modelse bu parçada bozulmuş olabilir.
    ateşleme bozuk düzensiz olabilir.

    not:
    maltintash
    bu tip makalelerin yazarının yada çeviri yapanın yada düzenleyenin haklarını korumak adına yazının kaynağını belirtmek daha uygun olacaktır.

  5. #5
    enginogurlu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Kasım 2008
    Şehir
    İstanbul / Kasımpaşa
    Motosikleti
    loading...
    ellerine sağlık süper bir paylaşım olmuş

  6. #6
    northern - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Haziran 2005
    Şehir
    izmir
    Motosikleti
    Rks Titanic 150 S
    kardeş benim bir sorum olacak motorum 1 viteste normal çalışıyor fakat vites yükseltikce (2-3) motor yığılıyor gitmiyor. servise götürdüm bana dedikleri karbüratorün hava girişinden benzin çıkıyor ve benzin hava karışımı hava yönünde artığından benzin yetmiyor bunun siboplardan kaynaklandığı söylediler fiyat olarak 150 lira dediler sizce doğrumudur yaptırayım mı???
    annem beni öldürecek

  7. #7
    kartalizma07 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    19 Ağustos 2008
    Şehir
    ANTALYA
    ustama sordum karbüratör temizlenmez dedi. çok hassastır zarar görür dedi. tavsiyem temizletmeyin
    Apachenin gücü adına GÜÇ bizde artık

    durmak yok ZAM a devam vergi manyağı olduk...

  8. #8
    demirgursel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ocak 2007
    Şehir
    adana
    bilgi için teşekkürler
    sıkıysa yakala HAYALBUYSA


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler