Kulak tikaci biz motosikletcilerim muhakkak kullanmasi gereken bir koruma ekipmani arkadaslar.
Alttaki resmini gordugunuz tip olanlar da bu is icin ideal model... Sunger, yaklasik 30dB degerinde ses basinci absorbe edecek ozellikte olanlar...Ucuz, kirlenince atilan tip.
ön bilgiler...
Ses cogunuzun bildigi gibi bir enerji bicimidir ve degeri "ses basinci" cinsinden dB "desibel" olarak olculmektedir.
"Sifir" dB insan kulaginin duyabilecegi en dusuk sestir. Sifir ses- mutlak sessizlik diye bir sey dogada bulunmamaktadir, o yuzden olcum insan kulagi hassasiyeti temel alinarak yapilmaktadir, ve olcum yapan cihazlar uluslararasi bir anlasmayla belli bir ses basincini "0" alarak kalibre edilmistir.
Insan, kulaklari vasitasiyla sesleri duyar. (ciddimisin? dediginizi duyar gibiyim... okumaya devam ;D )
Kulak dis dunyadaki sesleri toplayan bir kepce, bu enerjiyi mekanik titresimlere donusturen bir duzenek ve en nihayet nin bu enerjiyi elektrik akimina cevirip beyne ileten "cok ozel sinir hucreleri"nden olusur. Bizde sesleri duyar ve bunlara bir mana veririz.
Belli olcude, yogunlukta ve siddette ses enerjisi bu kulak mekanizmasini tahrip eder. Ayni sicak bir corbanin hosumuza gitmesi ama cok sicak oldugunda dilimizi tahrip etmesi gibi.
Bu ortaokul duzeyi ön bilgiden sonra bizim motosiklet dunyamiza donelim...
Ama once biraz lise duzeyi bilgi de faydali olacaktir... Efendim, dB diye anilan birim "logaritmik" olarak artar...
10 dB = 1 Birim ses basinci der isek
20 dB = 10,
30 dB = 100,
40 dB = 1000..vs seklinde gider.
Ornegin 100 dB 90 dB den 10 kat buyuktur, ama 110 dB 90 dB den 100 kat
buyuktur...gibi.
Bunu da dagrcigimiza atalim bulunsun...
Tibbi gercekler:
85 dB de siddetinde sese maruz kalan kulakta 8 saatin sonunda sinir hucreleri birere birer ölmeye başlar.
95 Db de ayni sure 1 saate duser, 105 dB de ise bu sure sadece 15 dakikadir.
Maalesef sinir hucreleri vucudumuzdaki diger hucrelere benzemiyor. SOn derece "uzmanlasmis" hucrelerdir, olenlerin yerine vucut yenilerini uretip tamir edemiyor.
UCLA (University of California Los Angeles) motosikletlerle ses olcum ve arastirmalari yapmis, kask ici sesleri olcmus ve bunlarui yayinlamistir...
- UCLA in Audditory Labaratuarinda ve yol sartlarinda yapilan arastirma sonuclari soyle:
Rolantide : 74dB,
56km/h : 108 dB,
Otoyol hizlari: (80-100 km/h) ortalama 116 dB (naked-ciplak motosiklet)
- Ortalama bir kaskin ses basincini/siddetini dusurme degeri 3 dB (yazi ile uc )
Kullanilip atilan turde ucuz bir sunger kulak tikacinin ses basinci/siddeti dusurme degeri 20-30 dB.
( ornek
http://www.heartech.co.il/ )
- Kask ici olcumleri ile ortalama 100km/h hizda ses basinci 93.5 dB (yani ortala bir kaskla kulakliksiz 2.5-3 saatlik motosiklet seyahati ile kulakta ilk sinir uclari olmeye basliyor)
Bu kadarcik bilgi birikimi ile dahi herhalde sizde ayni sonuca varmissinizdir ki, sagir olmak istemiyoruz o halde bir seyler yapmaliyiz...
Kulak tikaci bunun icin icat edilmis arkadaslar, gelin bu ucuz sunger tikaclardan alip kullanalim ve 45-50 yaslarinda ha? hı? bana mi dediniz, anlamadim, tekrarlarmisiniz? diye diye dolasmayalim, 60 li yaslarimizda duvar gibi sagir olmayalim.
Faydalari
- Kulaginizda olusabilecek tahribatin onune gecmek,
- Yorgunlugun azaltilmasi (asiri gurultu yorar)
- Konsantrasyonun yukselmesi (gurultu konsantrasyonunuzu dusurur)
- Beyin tahribatinin onune gecilmesi (asiri gurultunun beyin tahribatina yol actigi biliniyor...en azindan uzun suruslerden sonra "aptallastigimiz" herkesin malumudur. Ben en az iki kez yan destegi acmadan motoru biraktim gittim, arkamdan baaaaamm diye dustu yere tabii..
Butun motosiklet yariscilarinin ve uzun yol seyyahlarinin kulak tikaci kullandigini bilin.
Turkiyede motosiklet biniciligi/kulturu daha yeni yeni ortaya cikiyor. Dedelerimizi bosverin, %99 umuzun babasi motosiklete adim atmamistir omrunde. O yuzden cevrenizde 60-80 yas arasinda, gencliginde motosiklete binmekten duvar gibi sagir olmus insanlar pek yok. Burada var (ABD) hemde pek cok. Ben bizde hic olmasin istiyorum...
Tum bunlara ilaveten beyin, kulaginiz, gozunuz ve beyin siviniz ortak calisma sonucu sizin "seytan icadini" dengede tutuyor.. Bunu da hic unutmayin.Ic kulakta meydana gelcek ileri duzeyde tahribat "salyangoz" denilen denge organinizi da etkileyebilir ve omur boyu gelip gecen motosikletleri seyredebilirsiniz ancak...
Kulagimizi koruyalim, hemde gozumuz gibi...
__________________
Trafikte başıma gelen herşeyin sorumlusu benim! Dikkatsizliğim ve bilgisizliğimden dolayı kimseye kızmaya hakkım yok.