Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

motosiklet lastiği bilgi paylaşımı

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    17 Ağustos 2007
    Şehir
    çanakkale
    Motosikleti
    as t1
    Lastikler hakkında araştırma yaparken bulduğum önemli bilgiler

    Motosikletinizi kullanmadan önce lastiklerinizde mutlaka patlak, darbe, hasar ve aşınma kontrolü yapınız.

    Lastiklerin kullanılmadıkları dönemlerde muhafaza edilme şekli ömürlerini ve performanslarını etkilemektedir. Lastikler serin, kuru, karanlık ve bir miktar havalandırılan bir yerde muhafaza edilmelidir. Lastiklerin muhafaza edildiği yerin sıcaklığı nispeten dengeli ve 25°C'den (77°F) düşük olmalıdır. Boru ve radyatörler ile doğrudan temas etmelerinden kaçınılmalıdır. Ozon lastiklerin eskimesini hızlandırdığından, lastiklerin elektrik motorları ya da kıvılcım veya başka tür elektrik boşalması üreten diğer cihazlar gibi yüksek yoğunlukta ozon kaynaklarının yakınında muhafaza edilmemesi gerekmektedir. Yağ ve benzinle uzun süreli temas lastik hamurunu bozarak lastiği kullanılmaz hale getirecektir. Bulaşan benzin ve yağın temiz bir bezle hemen silinmesi gerekmektedir. ...

    DİKKAT

    Lastiğin hava kaçırmasını önlemek için sadece motosiklet üreticisi tarafından onaylanan tipte balans ağırlığı kullanınız; örneğin ispit somunu ağırlıkları, kurşun tel ya da janta yapıştırılan kendinden yapışkanlı ağırlıklar. Sıvı balansların ya da sıvı balansların/yapıştırıcıların kullanılması tavsiye edilmemektedir. PIRELLI bu tür sıvıların enjekte edildiği lastiklere garanti vermemektedir.

    FARKLI LASTİK YAPILARI
    Üç farklı lastik yapısı bulunmaktadır:
    Çapraz lastikler ("."),
    çapraz kuşaklı lastikler ("B") ve
    radyal lastikler ("R").
    Lastiğin yan ve çevresel kuvvetleri taşıma kabiliyeti lastik yapısına bağlı olarak farklılık göstermektedir. Bu nedenle farklı yapılarda lastik kullanılması motosikletin performansını olumsuz yönde etkileyecektir. Sadece motosiklet üreticisinin lastik tablolarında yer alan lastik kombinasyonları kullanılmalıdır.

    FARKLI LASTİK DESENLERİ

    PIRELLI farklı amaçlı kullanımlar için birbirleri ile birlikte kullanılabilecek profillere sahip ön ve arka lastikler üretmektedir. Örneğin cadde lastiğinin yol dışı lastiği ile birlikte kullanılmasına izin verilmemektedir.

    DİNAMOMETRE KULLANIMI
    Dinamometre ölçümleri lastikler üzerine aşırı yük binmesine neden olmaktadır. Bu testler sırasında oluşabilecek gözle görülemeyen hasarlar belirli koşullar altında lastiğin bozulmasına neden olabilmektedir. Dinamometre ölçümünde kullanılan motosiklet lastikleri yolda kullanılmamalıdır.

    ÖN VE ARKA LASTİKLERİN MARKALARI
    Aynı anda farklı markalarda ön ve arka lastik kullanımı bir takım sorunlara neden olabilmektedir. Maalesef PIRELLI lastiklerinin diğer markaların lastikleriyle birlikte kullanımını test etmemiz mümkün olmamaktadır, bu nedenle güvenliğiniz açısından hem önde hem de arkada PIRELLI marka lastik kullanmanızı öneririz.

    SIVI YAPIŞTIRICILAR
    Sıvı yapıştırıcı kullanmanız tavsiye edilmez. Geçici bir onarım şekli olan sıvı yapıştırıcılar lastiğin katlarında kullanılan malzemeyi bozabilmekte ve lastiğe batan cismin neden olduğu ikinci derecedeki hasarları gizleyebilmektedirler.

    YÜK KAPASİTESİ
    Lastiklerin yük taşıma kapasiteleri birbirlerinden farklıdır. Azami yük sınırının geçilmemesi çok önemlidir. Lastiklerin "Yük Kapasitesini" belirlerken motosikletin ağırlığını, isteğe bağlı donanımın ağırlığını ve taşınacak yolcunun ağırlığını dikkate almanız gerekmektedir. Düşük hava basıncı lastiğin yük taşıma kapasitesini azaltacaktır. Üretici tarafından öngörülen ebattaki bir lastiğe bile aşırı yük bindirebilirsiniz. Yolculuğa çıkmadan önce motosiklete ilave edilecek toplam ağırlığı (bagaj, ekipman, yolcu) hesaplamanız gerekmektedir.

    YENİ LASTİKLER - YENİ İÇ LASTİKLER
    PIRELLI lastikleri ile PIRELLI iç lastikleri kullanılmalıdır. İç lastikli tekerleklerin en önemli öğelerinden birisi iç lastiklerdir. Özenle kullanılmalıdırlar. Yeni bir dış lastikle mutlaka yeni bir iç lastik kullanılmalıdır. Yeni bir dış lastiğe eski, esnemiş bir iç lastik takılması katlara ve çökmeye neden olacaktır. Doğru ebatta iç lastik kullandığınızdan emin olmak için iç lastiğin üzerinde yazan lastik ebadını her zaman kontrol ediniz.

    İÇ LASTİKSİZ YENİ LASTİKLER - YENİ SUPAPLAR VE SUPAP İĞNELERİ
    İç lastiksiz tipte janta sahip motosikletinize yeni bir iç lastiksiz lastik takarken mutlaka yeni bir supap kullanmalısınız. İç lastiksiz tip jantlarda kullanılan supapların gövdeleri zamanla eskiyip sertleşen kauçuk malzemeden yapıldığından yeni bir lastikle yeni bir supap kullanılmasını önemle tavsiye etmekteyiz. Supabın yağ, ozon ve zarar verici diğer malzemelerle temas etmesi eskime ve sertleşme sürecini hızlandırmaktadır. Fren ve hızlanma sırasında oluşan dinamik kuvvetler supabın bükülmesine neden olmaktadır. Eski bir supap bu tür kuvvetlerin etkisi altında yırtılarak hava kaybına neden olabilmektedir.

    PIRELLI kısa supap saplarının kullanılmasını tavsiye etmektedir. Yüksek hızlarda supap ve yay gerginliği üzerine şiddetli bir merkezkaç kuvveti etki etmektedir. Lastiğin hava basıncı supabı kapalı tutmaya yetmemektedir. Daha hafif olan kısa saplı supaplar (uzun supap saplarına oranla) yüksek hızlarda da kapalı kalmaktadır.

    İÇ LASTİKSİZ PIRELLI LASTİKLERİ
    İç lastiksiz tipteki bir PIRELLI lastiğine bir iç lastik takarken, lastik janta düzgün bir şekilde oturup, normal sürüş basıncına ulaşacak şekilde hava basılana kadar supap iğnesi kontra somununu sıkmayınız. İç lastik takarken iç lastiğin sıkışmamasına özen gösteriniz ve iç lastiği talk pudrası ile pudralayınız. Mutlaka supap kapağı kullanınız.

    RADYAL LASTİKLER
    Belirli koşullar altında radyal lastiklere iç lastik takılması
    mümkün olabilmektedir. Radyal tipte iç lastiksiz bir lastiğe iç
    lastik takmadan önce mutlaka doğrudan PIRELLI'ye danışınız. İç
    lastik takılmış ZR serisi radyal tipte iç lastiksiz lastiklerin
    izin verilen azami hızı 230 km/s'dir.

    AŞINAN LASTİĞİN DEĞİŞTİRİLMESİ
    Optimum performans ve yol tutuş özellikleri elde etmek için ön ve arka lastiklerin birebir uyumlu olması gerekmektedir. Yeni bir ön lastik takarken arka lastiğin aşınmasını kontrol ediniz. Yeni bir ön lastiğin aşınmış bir arka lastikle birlikte kullanılması dengesizliğe neden olabilmektedir. Bir motosikletin yol tutuş özellikleri sürücünü boyu ve ağırlığı, bagaj ve hava direncini azaltmak amacı ile kullanılan donanım gibi bir çok etken tarafından etkilenmektedir. Standart dışı tadilatlar yapmadan önce motosiklet üreticisine danışınız.

    JANTLAR
    Seçtiğiniz lastiklerin motosikletinizin jantlarına uygun olup olmadığını öğrenmek için bu broşürün teknik veriler bölümüne başvurunuz ya da bizi arayınız. Doğru jant genişliği, yol tutuş performansı ve denge açısından büyük önem taşımaktadır. Önerilenden daha geniş bir janta takılan lastiklerin profili düzleşecek ve sürücü virajlarda kolaylıkla lastik omuz kenarına ulaşacaktır. Çok dar bir janta takılan lastiklerin profilleri etkilenecek, yolla temas alanı daralarak dar bir alanda aşınma meydana gelecektir.

    RODAJ
    Yeni lastiklerden optimum performans alınabilmesi için ilk 100-200 kilometre çok dikkatli kullanılmaları gerekmektedir. 100-200 kilometrelik rodaj dönemi tamamlanana kadar ani hızlanmadan kaçınılmalı, sert fren yapılmamalı ve virajlara sert girilmemelidir.

    HIZ SINIFI
    Hız sembolü (SI) lastiğin kullanılabileceği azami hızı göstermektedir. PIRELLI lastikleri yüksek bir hız performansına sahip olsalar da ürünlerimizin yasal hız sınırlarının üzerinde kullanılmaları önerilmemektedir. Aynı ebat ve desene sahip olan lastikler yapı farkı nedeniyle farklı hız sınıflarına ve dolayısıyla farklı performansa sahip olabilmektedir. Yeni PIRELLI motosiklet lastiğinizi alırken doğru hız sınıfında lastik seçmeye özen gösteriniz. Lastiğinizi satın almadan önce motosikletinizin kullanma kılavuzundaki lastik tablosuna ve PIRELLI lastikleri kullanım kılavuzuna başvurunuz ya da doğrudan bizi arayınız.

    Azami hız kapasitesi lastik ebadına göre farklılık göstermektedir
    ancak PIRELLI'nin önerilerine uygun bir şekilde seçildiği taktirde
    mutlaka motosikletin orijinal lastiklerine eşit ya da daha yüksek
    olacaktır.

    Daha yüksek bir hız sınıfına (örneğin "S" yerine "H") sahip bir lastik ancak lastik tablosunda yer alıyorsa kullanılmalıdır. Özellikle hız sınıfının 210 km/s değerini aştığı durumlarda PIRELLI'nin önerilerine uyulması gerekmektedir!

    AÇIKLIKLARIN YETERLİLİĞİ
    Motosikletinize tekerlek/lastik takmadan önce mutlaka bollukları kontrol ediniz. Marka ve modeller arasında ölçü farkları olacaktır. Bu kitapçıkta belirtilenler dışındaki ebatlarda lastik takmayı üşündüğünüz takdirde motosiklet üreticisine danışmanız erekmektedir. Fiziki ölçüler amurluklar, sevk çubuğu gibi parçalarla yeterli açıklığın sağlanmasına uygun olmalıdır. Daha büyük ebatta bir lastiğin daha geniş bir jant ile kullanılması daha uygun olacaktır. Daha büyük ebatta bir lastik ve/veya daha geniş bir jant kullanılacağında tekerleğin öndürülerek yeterli açıklık olup olmadığının kontrol edilmesi gerekmektedir. Tekerleğin dinamik yarıçapı hakkında daha ayrıntılı bilgi için lütfen "teknik veriler" bölümüne başvurunuz.

    İÇ LASTİKSİZ LASTİKLER
    Topuk kısımlarının janta sıkıca oturması gerektiğinden iç lastiksiz tip lastikler özel tipte topuk yuvasına gereksinim duymaktadır. Alüminyum ya da magnezyum döküm jantların hepsi iç lastiksiz tipte lastiklerle kullanıma uygun değildir. Üretici önermediği takdirde iç lastiksiz tip lastik kullanmayınız. İç lastiksiz tipte lastikler iç lastik ile birlikte kullanıldıklarında iç lastikli tipte jantlara takılabilmeleri mümkün olacaktır.

    LASTİKLERİN TAKILMASI - ÖNEMLİ BİLGİLER

    UYARI

    Bu lastikler sadece üreticinin motosiklet lastiği kullanılmasını önerdiği araçlarda kullanılmalıdır. Başka tür bir kullanım tehlike yaratabilir.

    Lastiklerin üzerinde dönüş yönünü gösteren oklar mevcutsa, lastikleri
    oklar dönüş yönünü gösterecek şekilde takınız. Bazı PIRELLI lastiklerinin
    yanak kısmında kırmızı bir nokta bulunmaktadır. En hafif noktayı gösteren bu işaret supabın yanında gelmelidir. Lastik topuğunu temizlemek ya da yağlamak için lastik montaj yağı ya da sabunlu su kullanınız. Topuğu oturtmak için supap iğnesi göbeğini söküp lastiğe hava basın. Güvenlik nedenleriyle motosiklet lastiklerine 50 psi (3.5 bar) değerinden fazla hava basmayınız. Scooter tipi motosikletlerin lastiklerinde belirtilen azami hava basıncının % 150'sini aşmayınız. Supap iğnesi göbeğini takıp lastiğe/iç lastiğe önerilen değerde hava basınız. Topuk kontrol çizgilerinin düzgün oturmuş olup olmadıklarını kontrol ediniz. Topuk kısmının düzgün oturmamış olması halinde lastiğin/iç lastiğin havasını boşaltarak yukarıda açıklanan prosedürü tekrarlayınız.

    LASTİK HAVA BASINCI
    Lastiğe daima önerilen değerde hava basınız. Lastiğin soğuk durumdaki
    hava basıncını sık sık kontrol ediniz, örneğin haftada bir kez. Motosiklet sürücülerinin çoğu motosikletleri üzerinde çalışmayı çok sevmelerine rağmen hava basınçlarını kontrol etmeyi genellikle unutmaktadırlar. Halbuki doğru hava basıncı motosikletin yol tutuş performansı açısından büyük önem taşımaktadır. Lastiklere fazla hava basılması sürüş konforunu etkilemekte ve lastiğin yol ile temasını azaltmaktadır. Lastiklere az hava basılması ise yol tutuş özelliklerini olumsuz etkilemekte ve motosikletin "gezinmesine" neden olmaktadır. Hatalı ve yetersiz hava basıncı lastiğin aşınmasını hızlandırmakta, yakıt tüketiminin artmasına ve azami hızın azalmasına neden olmakta, sürücünün motosikleti kontrol etmesini zorlaştırmaktadır. Lastiklerinizin hava basıncını haftada bir kez kontrol etmeyi unutmayınız. Doğru hava basınçları motosikletin kullanma kılavuzunda yer almaktadır. Bagaj ya da yolcu taşınması halinde arka lastiklere, yüksek hızlarda kullanım için de ön lastiklere 0.2 bar daha fazla hava basılmalıdır.

    Dikkat: Önerilen hava basıncının cadde dışı kullanım (yarış pisti, yol dışı) amacı ile değiştirilmesi halinde tekrar cadde kullanımına dönmeden önce yeniden doğru değerlere ayarlanması gerekmektedir.

    LASTİK ONARIMI
    İç lastiksiz lastikler: Çeşitli hükümetlerin uyguladıkları farklı önetmelikler nedeniyle lastik onarımı hakkında genel önerilerde bulunamamaktayız. Ülkenizde uygulanan yönetmelikler hakkında bilgi almak için lütfen lastik distribütörünüze başvurunuz. Ülkenizde lastik onarımına izin verildiği taktirde sadece lastiğin sırt kısmındaki küçük patlakların onarılmasını ve mantar tip yama kullanılmasını önermekteyiz. Yapılan onarımın ve onarılan lastik ile ilgili olarak kullanıcıya verilen talimatların tüm sorumluluğu lastik tamircisine aittir. Onarım görmüş iç lastiksiz lastikler asla iç lastik ile birlikte kullanılmamalıdır.

    İç lastikli lastikler: İç lastiklerin onarımına müsaade edilmemektedir. Patlayan iç lastikler mutlaka yenisi ile değiştirilmelidir. İç lastiğin patlaması durumunda yeni bir iç lastik takılmakla birlikte lastik ve jant bir uzman tarafından kontrol edilmelidir. Lastikteki yara bir lastik tamircisi tarafından lokal vulkanizasyon yöntemiyle onarılarak lastik kaplamasının nem alması önlenmelidir. Onarılan lastiğin onarımından ve incelenmesinden tamirci sorumludur.

    LASTİK SEÇİMİ
    Yeni PIRELLI lastiklerinizi seçerken motosikletinizin özelliklerine ve kullanacağınız yollara uygun olmasına özen gösteriniz. Motosikletinizin marka ya da tipi "Lastik Seçim Kılavuzunda" yer almıyorsa lastiği taktırmadan önce lütfen bizimle irtibat kurunuz.

    SUPAP KAPAKLARI
    Supap iğnesine merkezkaç kuvveti etki etmektedir. Yüksek hızlarda
    supaba elinizle bastırdığınızda oluşan etkiye benzer bir etki oluşmaktadır. Bu durumda lastik hava kaçırabilmektedir. Bu durumu önleyen tek parça supap kapağıdır. Bu durum normalde sadece çok yüksek hızlarda ortaya çıkmaktadır. Ancak eski ya da düşük kaliteli bir supap iğnesi 200 km/s'den düşük hızlarda da açılabilmektedir. Bu nedenle supap kapağı daima sıkıca kapatılmış olmalıdır. PIRELLI hava geçirmeyen lastik contalı madeni supap kapaklarının kullanılmasını tavsiye etmektedir.

    LASTİĞİN VE EBADININ ARACA UYGUNLUĞU
    Lastik seçimi sırasında lastiğin yük kapasitesinin, yolcu, bagaj ve aksesuarlar da dahil olmak üzere lastiğin takılacağı tekerlek (ön - arka) için izin verilen azami yük değerinden düşük olmamasına özen österiniz:
    motosikletin taşımasına izin verilen azami yükle çıkabileceği
    azami hızdan daha yüksek azami hız sınıfı;
    Orijinal lastik takımına benzer dış çap değeri;
    Hiçbir kullanım koşulunda özellikle yüksek hızlarda aracın mekanik
    aksamını engellemeyecek kesit genişliği;
    Yüksek performanslı motosikletlerde dinamik dengesizliğin önlenmesi amacı ile birbirine uyumlu tipte ön ve arka lastikler kullanılmalıdır.
    NOT: Araç üreticileri tarafından belirtilen ebatların dışında lastik kombinasyonları teknik olarak mümkün olsa dahi mevcut yerel yönetmeliklere uygun olmadığı takdirde kullanılmamalıdır.

    TEKERLEK AYARI
    Arka tekerlek her söküldüğünde ya da sele her ayarlandığında tekerleklerin de ayarlanması gerekmektedir. Düzgün ayarlanmamış bir tekerleğin attığı her tur lastiğin aşınmasını artırır, ömrünü azaltır, yönlendirme ve viraj alma kabiliyetini olumsuz etkiler.

    TEKERLEK BALANSI
    Lastik gibi esnek cisimlerin mükemmel bir balansa sahip dairesel bir biçimde üretilmesi mümkün değildir. Bu nedenle takılan yeni lastikler mutlaka balanslanmalıdır. Lastik balansları iki değişik şekilde yapılabilmektedir: statik ve dinamik balanslama. Tekerleğin dönmesine gerek kalmadan yapılabilen statik balanslama yöntemiyle aynı zamanda tekerleğin merkez düzleminden ağırlık sapmaları da ölçülebilmektedir. PIRELLI 2.5 inç değerinden daha geniş jantlarda dinamik balanslama yönteminin kullanılmasını tavsiye etmektedir.

    TEKNİK KILAVUZ / GENEL BİLGİLER
    YARIŞ LASTİKLERİ

    PIRELLI yol dışı yarış lastiklerinin caddede kullanılması halinde ancak çok kısa süreler için azami hıza çıkılmasını önermektedir çünkü bu durumda lastik deseni dengesiz bir şekilde aşınarak yol dışı performansını olumsuz etkileyebilmektedir.

    CORSA
    PIRELLI'nin yarışlarda kullanılacak bir tasarıma sahip cadde tipi hamurdan üretilen lastiklerine verilen isimdir. PIRELLI Corsa'nın en önemli özelliklerinden biri standart lastiklere oranla daha fazla tutunma sağlamasıdır.

    DOT
    Bu ifade Ulaştırma Bakanlığının (A.B.D.) kısaltmasıdır ve DOT ifadesini izleyen kod lastiğin A.B.D. Ulaştırma Bakanlığı tarafından öngörülen tüm standartlara uygun olduğunu belirtmektedir. Son üç rakam lastiğin üretim tarihini belirtmektedir. Örneğin 509 = 1999 yılının ellinci haftasında üretilmiş demektir.

    RADYAL LASTİKLERE İÇ LASTİK TAKILMASI
    Aşağıda belirtilen koşullara uyulması halinde PIRELLI iç lastiklerinin PIRELLI radyal lastiklerine takılması mümkündür:
    PIRELLI lastiklerine sadece PIRELLI iç lastikleri takılmalıdır.
    İzin verilen azami hız 230 km/s'dir.
    Motosiklet üreticisinin mevcut yönetmeliklerine uyulmalıdır.
    M/C
    "Motosikletin" kısaltması. Bu işaret otomobil lastiklerine benzer jant çaplarına sahip motosiklet lastiklerinin takılması sırasında herhangi bir karışıklığa yol açılmaması amacı ile kullanılmaktadır. Motosiklet jantları ile otomobil jantları arasında önemli farklılıklar bulunduğundan motosiklet lastikleri otomobil jantlarına takılmamalıdır.

    NHS
    "Otoyol kullanımına uygun değildir" ifadesinin kısaltmasıdır. Bu işareti taşıyan lastikler sadece yarış ya da yol dışı kullanımı amacı ile üretildiklerinden halka açık yollarda kullanılmamaları gerekmektedir.

    KAT
    "Kat" lastik gövdesindeki her bir katmandır. Gövde bir ya da daha fazla kattan oluşmaktadır.

    Page Ranking NUMARASI
    Kat sayısı lastiğin yük indeksini belirtmektedir. Page Ranking işareti günümüzde sadece Japon standartları (JATMA) tarafından kullanılmaktadır. Avrupa standartları (ERTO) uyarınca motosiklet lastiklerinde PR numarasının kullanılmasına gerek görülmemektedir. Japon standartları ile Avrupa standartları arasındaki farklar aşağıda açıklanmaktadır
    4PR - normal versiyon
    6PR - kuvvetlendirilmiş versiyon
    Page Ranking numarası lastikteki kat sayısını göstermemektedir.
    KUVVETLENDİRİLMİŞ
    (kısaltması rf. ya da reinf.) yük kapasitesi artırılmış lastik yapısını göstermektedir.

    TL
    İç lastiksiz lastikler için kullanılan kısaltmadır. Bu işareti taşıyan lastikler iç lastiksiz tipte bir janta takıldıklarında iç lastik kullanılmasına gerek yoktur.

    TT
    İç lastikli lastikler için kullanılan kısaltmadır. Bu işareti taşıyan lastikler mutlaka iç lastik ile birlikte kullanılmalıdır.

    DİŞ DERİNLİĞİ
    Bir çok ülkede lastiğin azami diş derinliği hakkında farklı yerel yönetmelikler uygulanmaktadır. Ülkenizde uygulanan asgari yasal diş derinliği hakkında bilgi almak için bayinize ya da teknik servisinize başvurunuz.

    TWI
    Diş aşınma göstergesi, güvenli kullanım için gereken asgari diş derinliğini göstermektedir. Ancak asgari diş derinliği konusunda bir çok ülkede farklı yönetmelikler uygulanmaktadır. Ülkenizde uygulanan asgari yasal diş derinliği hakkında bilgi almak için yetkili PIRELLI bayinize başvurunuz.

    MOTOSİKLET LASTİĞİ LASTİK YAPISI VE ÜRETİM PRENSİPLERİ
    100 yılı aşkın bir süredir kullanılan motosikletlerin görünümleri önemli ölçüde değişime uğramıştır. 90'lı yıllarda üretilen modern süper motosikletler eskiden üretilen bisiklet tipi motosikletlerden çok farklı bir yapıya sahiptir.

    Dışarıdan bakan kişilere göre motosikletin sadece bir parçası, lastiği, fazla bir değişime uğramamıştır. Hala yuvarlak ve siyah renklidir.

    Ama iş bu özelliklerle bitmemektedir. Yüksek teknoloji ürünü olan PIRELLI'nin modern radyal lastiklerinin 100 yıl önce kullanılan lastiklerle tek benzerliği adının motosiklet lastiği olması ve renginin siyah olmasıdır. Günümüzde PIRELLI tarafından kullanılan çeşitli lastik üretim prensipleri aşağıda açıklanmaktadır. Cadde tipi, yol tipi/yol dışı, motokros ya da scooter tipi lastikler genel olarak aşağıda belirtilen prensiplere göre üretilmektedir.

    SIRT DESENİ VE LASTİK HAMURU
    Sırt deseni lastiğin dışındaki, yol ile temas eden kısımdır. Sırt deseni ve kauçuk hamuru lastiğin kullanım alanına bağlı olarak seçilmektedir. Özellikle kauçuk hamuru yüksek derecede tecrübe ve teknik know-how gerektirmektedir. Sert kauçuk hamuru lastiğin yapacağı kilometreyi artırırken tutunmasını azaltmaktadır. Yumuşak kauçuk hamuru ise tutunmayı artırırken lastiğin yapacağı kilometreyi azaltmaktadır

    YANAK
    Yanak kısmı lastiğin "künyesidir". Kullanılan harf ve rakam kombinasyonları sadece lastiğin adını değil izin verilen azami hızı ve yükü de belirtmektedir. Lastiğin yanak kısmı çevresel yükler ile yanal yüklerin aktarılmasında ve darbelerin emilmesinde önemli bir görev üstlenmektedir.

    GÖVDE
    Tüm sistemin temelini oluşturan gövde kısmı lastiğin şekillendirilmesini sağlamaktadır. Gövde kısmında bir ya da daha fazla kat Naylon, Suni İpek ya da Polyester kullanılmaktadır. Gövde kısmının temel görevi sürüş sırasında oluşan kuvvetlerin topuk kısmından sırt kısmına aktarılarak esnek bir sürüş sağlanmasıdır.

    TOPUK
    Topuk lastiğin janta oturmasını sağlayan bölgesidir. Kauçuk kaplı çelik ile kuvvetlendirilmiştir. Hızlanma ve yavaşlama torklarını aktarma görevinin yanı sıra lastiğin janta mekanik olarak bağlanmasını bağlamakta ve lastiğin hava kaçırmasını engellemektedir.

    EN POPÜLER MOTOSİKLET JANTLARI
    İç lastikli tip WM

    WM Contour

    İç lastikli ve iç lastiksiz tipte tüm PIRELI lastiklerine uygundur.

    Daima PIRELLI marka iç lastik kullanılmalıdır (iç lastiksiz tipte lastiklerle dahi)

    PIRELLI marka lastiklerle birlikte mutlaka PIRELLI marka iç lastik kullanılmalıdır.
    İç lastiksiz tip MT H2

    MT H2 Contour

    İç lastikli ve iç lastiksiz tipte tüm PIRELI lastiklerine uygundur.

    Motosiklet üreticisinin tavsiyelerine uyulması gerekmektedir.

    PIRELLI marka lastiklerle birlikte mutlaka PIRELLI marka iç lastik kullanılmalıdır.

    İç lastiksiz tipte bir PIRELLI lastiği ile her türlü jantta mutlaka PIRELLI marka iç lastik kullanınız.

    DİKKAT: İç lastik ile birlikte kullanılan V/Z-serisi iç lastiksiz lastiklerin azami hız sınırı 230 km/s'dir.

    LASTİK İŞARETLERİ
    Marka ve tescilli ticari marka.
    ECE R 75 uyarınca homologasyon numarası
    Ürün serisinin adı
    Sırt deseni tipi
    Nominal kesit genişliği (mm)
    Lastik kesit yüksekliğinin, nominal kesit genişliğine oranıdır. Kesit genişliği inç cinsinden gösterildiğinde bu oran belirtilmemektedir.(örneğin 3.50 -18)
    Lastik yapısını belirten kod - Çapraz lastikler ("-"), çapraz kuşaklı lastikler ("B") ve radyal lastikler ("R")
    İnç cinsinden nominal jant çapı
    Motosiklet kelimesinin kısaltması. Motosiklet lastikleri ile jantlarını diğer araç tipleri için üretilenlerden ayırt etmek amacı ile kullanılır.
    Yük indeksi. Lastiğin yük kapasitesini belirtmektedir.
    Hız sembolü. Lastiğin kullanılabileceği azami hız sınırını belirtmektedir.
    Bu oklar lastiğin takıldığı konuma göre dönüş yönünü göstermektedir. (ön - arka)
    İç lastiksiz tipte lastik (TL) İç lastikli tipte lastikler (TT) işaretini taşımaktadır. DİKKAT. İç lastiksiz tipte lastiklerle iç lastik kullanımı konusunda lütfen bize danışınız.
    "Ulaştırma Bakanlığı" ifadesinin kısaltması. Lastiğin
    A.B.D. ve Kanada Ulaştırma Bakanlıklarınca yürürlüğe konulan yönetmeliklere uygun olduğunu belirtmektedir.
    Lastiğin belirtilen hava basıncında (PSI) azami yük kapasitesini
    (libre) belirtmektedir.
    Üretim tarihi
    YÜK İNDEKSİ VE HIZ İNDEKSİ
    YÜK İNDEKSİ

    Bu değerler lastiğin çıkabileceği azami hızı göstermektedir.

    Hız sınıfı ve yük kapasitesi ile ilgili olarak motosikletin kullanım kılavuzunda belirtilen değerlere uyulması gerekmektedir. Aynı ya da daha yüksek indekse sahip lastikler takılmalıdır.

    Yük ve hız indeksleri (SI ve LI) PIRELLI lastiklerinin teknik verilerinde yer almaktadır.

    ÖRNEK

    PIRELLI MT 68 E:130/90-17 68 H TL

    Lastiğin normal hava basıncı ile izin verilen azami hızı olan 210 km/s/130 mil/s (H) hızda taşıyabileceği azami yük 315 kg/694 lbs (68) dir.

    Lastik Seçimi ve Markalar hakkında bazı yorumlar ;

    -
    Karoo T modeli ABS li endurolardan ziyade BMW HP2, KTM950 SUPER ENDURO gibi yüksek hacimli fakat sportif amaçala kullanılan motosikletler için üretilmiş bir model. Tabiki farklı motosikletlerde de kullanılabilirsiniz. Ama burda kriter lastiğin uzun km yapmak için değil arazide yüksek performans gözterecek şekilde tasarlandığını bilmek.

    Büyük endurolar için eğer arazi/asfalt karışımı tur yapılacaksa TKC80 -bence- en doğru tercih.

    -Metzeller Karoo
    Sürüş: Aslında bu lastiğin yol özelliklerini diğer asfalt lastikleriyle karşılaştırmak haksızlık olur. Tıpkı arazi özelliklerini karşılaştırmanın diğerlerine haksızlık olacağı gibi. Yolda tehlikesiz bir şekilde düz gitmeye ve viraja girmeye yetecek kadar performans sağlıyor. Her ne kadar 160 km/h maksimum hız limiti verilmişse de, sınırları zorlamayın derim
    Kuru zemin: Asfalt performansı araziye ulaşabilmek için iyi.
    Islak zemin: Kuru zeminden daha iyi veya k.t. diyebilmek zor. Ama hakkını yemeyelim, 120 km/h hızla asfalt .zerindeki 10 cm derinliğindeki su birikintisinden kontrol. kaybetmeden geçebilmek her lastiğin harcı değil Virajlarda özel dikkat istiyor.
    Arazi: O alıştığınız yol Enduronuzun bu lastiklerle arazide nasıl gidebileceğini hayal bile edemezsiniz. Asfalttan çıktıktan sonra da aynı tempoyla devam ediyor. Düz duvara tırmanmayı bile düşünmeye başlıyorsunuz bir süre sonra...
    Konfor: Konfor mu? Asfalt yolda sıkılmamak için lastiğin üstündeki dişleri, altınızda hissettiğiniz vibrasyonun yardımıyla tek tek sayabilirsiniz.
    Sonuç: Asfalta da gidebilen bir arazi canavarı. üstelikte büyük Endurolara da uyumlu ölçüleri olan nadir örneklerden. ömrünün kısalığından bahsetmeye gerek yok sanırım ama böyle bir arazi performansına değer doğrusu


    Continental
    TKC 80 Twinduro
    Sürüş: Bu lastik kalın ve yüksek dişlerine rağmen asfaltta başarılı bile sayılabilir. Hızlı virajlarda kayma doğal olarak erken başlıyor. Viraja girmek de güç isteyen bir iş. Viraj içinde yalpalamalar oluşabilse de düz gidişi sorunsuz.
    Kuru zemin: Yol stabilitesi ve tutuşu iyi. Sınıra ulaşıldığında kontrolllü bir kayma başlıyor.
    Islak zemin: Yağmurda Asfalt kadar olmasa da idare eder. Aquaplanning (lastiğin suyu altından atamayarak su tabakası üzerinde yüzmesi) bu lastik için geçerli bir kelime değil.
    Arazi: Keyif asıl şimdi başlıyor. Biraz da kullanım tecrübesiyle gözünün gördüğü her yere gidebilirsin.
    Konfor: Gürültülü, konforsuz. Ama zaten amaç konforlu olması değil ki...
    Sonuç: Arazi ve asfaltta eşit performans gösteren TKC 80, beklenmedik şekilde uzun ömürlü de. Tabii bu uzunluk biraz da sizin arazide gaz kolunu nasıl kullandığınıza bağlı. Karoo gibi hem her motora uygun boyutları mevcut hem de şambriyelsiz seçenekleri.

    (Bu yorum Kasım 2003 İkiteker dergisi Emre Odabaşı'nın yazısından alınmıştır.)
    HondaCbr250 ve shooter1 bunu beğendiler.
    Akıllı insanlar yeni fikirleri tartışırlar. Normal insanlar sonuçları tartışırlar. Küçük insanlarsa başka insanları tartışırlar. :bounce:


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    berkman - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    06 Ocak 2007
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    YBR 125 gri
    Çok yararlı bilgiler. Forumlardaki lastikle ilgili pek çok sorunun cevabı var. Paylaşım için teşekkürler.

  3. #3

    Üyelik
    07 Şubat 2008
    Şehir
    İzmir / Ksk
    Motosikleti
    Yamaha XJ600S - Kawasaki ZX9R
    saol dostum yararlı bilgiler
    [COLOR="DarkRed"][B]Yaşadığın Her An Kendi Hayatındır...[/B][/COLOR]

  4. #4
    LynXMaSTeR - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    30 Ağustos 2014
    Şehir
    Balıkesir
    Motosikleti
    Honda CBR 650F | Honda CB750 Hornet
    cbr 250r ın kitapçığında arka lastik için 140/70-17M/C 66S diyor, pirelli nin diablo rosso 2 lastiğini taktırmak istiyorum ama onda 140/70 R 17 M/C 66H TL yazıyor, bu M/C ve 66S ile 66H ibareleri ne anlama geliyor?

  5. #5
    miginfly - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    21 Haziran 2011
    Şehir
    İZMİR
    Motosikleti
    Vergisiz
    Konuyu hortlatmışsın 66 max 300 km yük demek.S harfi max 180 km hız, H harfi max 210 km demektir.


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler