Daha önce moto sohbet bölümünde de bu konuyla ilgili bir başlık açılmıştı. Bu yazıyı paylaşmak istedim .Hepsini okumasanız bile kırmızı yazan yerleri mutlaka okuyun, okuyunnn dedimmmmm. Bu arada yazı vallahi de billahi de alıntı yaaa
, kimseyle mahkemelik olmayalım
Kırmızı ışıkta nasıl beklenir ?
Pek çoğumuz motosikletten önce otomobil kullanmayı öğrendiğimizden dolayı, alışkanlıklarımızı motor kullanımımıza da taşıyoruz. Yapılan en büyük hatalardan bir taneside kırmızı ışıkta beklerken vitesimizi boşa alıp, iki ayağımız yerde beklememizdir.
Bu hatanın önce sebeplerini açıklayalım
Motosiklet denen bu şeytan icadı, gerek kapladığı alanın küçük oluşundan,
gerek genelde performansının yüksek oluşundan ve diğer motorlu taşıtlar
tarafından pek sevilmediğinden dolayı, hem gözden kaçması kolaydır hemde
hareketleri -motosiklet sürücüsü olmayan biri tarafından- tahmin edilemezdir.
Bu sebeple bize düşen en önemli görev (hayatta kalabilmek için) sabit halde
durduğumuzda bile etrafımızı sürekli gözlemleyerek her an başımıza gelebilecek
felaktleri daha olmadan önce farketmek ve işin içinden en az zararla
çıkabileceğimiz hareketi uygulamaktır.
Kırmızı ışıkta durdunuz. Aynadan arkaya baktınız. Oda ne. Arkadan gelen araba
sanki siz yokmuşsunuz gibi süratle size doğru geliyor. Yapmanız gereken şey
derhal gazı çevirerek kontrollü bir şekilde hedef noktası olmakatn uzaklaşmak,
kendnizi emniyete almaktır. Bunu yapabilmenin en kısa ve emiyetli yolu,
motoru vitesiniz boşta bekletmek değil.
Arkadan gelen hızlı aracın dışında da tehlikeler vardır. Özellikle büyük
şehirlerdeki sabırsız trafikte çoğu şöför hareket etmek için referans noktası
olarak kendi trafik ışığının yeşilini değil yaya ışıklarının kırmızısını alır. Arkadan
gelenler tarafındak sıkıştırılmak, sabırsız insanların korna ve selektörleriyle
paniğe sevkedilmek, sizi aceleye ve hata yapmaya zorlar. Henüz gideceğiniz
yol üstündeki gerekli detaylara (çukur, hala yolda olan yaya, yan şeritteki
gaza gelmiş cadde genci,vs) hakim olmadan harekete geçmek zorunda kalabilir
ve hoş olmayan sonuçlarla karşılaşabilirsiniz.
Peki o zaman nasıl beklememiz gerekiyor? Tüm motosiklet eğitim kurumlarında gösterildiği üzere bunu maddeleyebiliriz.
1- Vites boşta değil 1. viteste olmalı.
2- Sol eliniz debriyaj manetini sıkıyor halde olmalı
3- Sağ eliniz gaz kolunu her an çevirmeye hazır şekilde beklemeli hatta arada bir ara gazı vermeli. Bu sayede hem kendinizi piskolojik olarak kalkmaya hazır halde tutarsınız hemde etrafınızdaki araçlar tarafından duyulmanız ve farkedilmeniz açısından faydalı olur.
4- Sol ayak yere basıyor ve motorun ağırlığını dengede tutuyor olmalı.
5- Sağ ayak arka fenin üstünde ve motorun ileri veya geri kaymasını engeleyecek şekilde ona basıyor olmalı. Bu aynı zamanda arka stop lambasının yanmasını ve bu sayede arkadan daha da görünür olmanızı sağlar.
6- Gözlerinizle, aynalar vasıtasıyla arkanızdaki hareketliliği sürekli takip edin. Yanınızdaki araçlara, geçen yaylara, ışıklara, önünüzdeki yola, yağmura, kısacası tüm etkenlere bakın ve sürekli tetikte olun.
7- Durulması gereken yer:
A: Kırmızı ışıkta durduğunuzda şeritdin en sağına veya soluna geçmeyin. Bu arkanızdaki aracı yanınıza davet edecektir.
B: Durup ayağınızı yere koymadan evvel, zemini kontrol edin. Hafif bir su birikintisi gibi gözüken yer derin bir çukur olabilir. Yerde çamur, pislik, mazot olabilir. Bunlar ayağınıza ağırlığınızı verirken kaymanıza sebep olabilir. En iyisi yere tam basmadan önce temkinli davranıp kontrol etmek.
Bu saydıklarım zaman içinde kendiliğinden öğrenilebilecek şeyler ancak bu size pahalıya mal olabilir. Bunun gibi teknikleri zor yoldan öğrenmektense yılların tecrübesini taşıyan profesyonellerden öğrenmek uzun vadede daha yararlı ve ucuz olacaktır.
En temel hareketlerimizde bile büyük hatalar olduğunu öğrendiğimizde hayretler içinde kalıyoruz. Virajda dizlerimizi viraj içine doğru açmaktan tutunda, yolda seyir halindeyken sol ayağın sürekli vitesin altında tutulmasına kadar pek çok konuda hatalar yapıyoruz. Motosiklet gibi bir derya da öğrenmemiz gereken çok şey var. Zaten bu sporu bu kadar zevkli yapanda budur.
Ek tavsiyeler:
Taksiciler, minibüsler, otobülser dolmuşlar. Bunlar müşteri indirmek ve özellikle almak için her an ani bir manevra yapabilirler. Bu araçların sağ taraflarında kalmamaya dikkat edin. Otobüs ve minibüslerin otomatik kapıları, tahmin etmediğiniz bir anda başınıza bela olabilir. Bu araçlardan birini görünce aradaki mesafeyi arttırarak koruyun ve bir gözünüzü onların üzerinde tutun.
Aynasından veya camından bir şöförü görebilmek, yapacağı hareketi kestirmek açısından faydalıdır. Ayrıca araçların ön tekerleklerinden de dönüş yapmaya başladıklarını hızlı şekilde anlayabilirsiniz.
E5 gibi bir yolda gidiyorsanız ve hava yağışlıysa sol şeridin sol kısmına yanaşmayın. Birikintiler veya su havuzları motoru altınızdan alabileceği gibi sizi içine çekerek bariyerlere yapışmanıza sebep olabilir.
Yağışlı havalarda takip mesafenizi ciddi oranda arttırın. Arkanızdan gelen aracında dibinize girmesine izin vermeyin. Selektör veya korna ile sizi sıkıştıran olursa sakin biçimde yol verin. Bırakın geçsin gitsin. İnatlaşmak, hayatınızı tehlikeye atmaya değmez.
Saatte 100 km hız ile gidiyorken sadece 10 m. arkanızda bir araç olması bırak fren yapmayı, ani şekilde gazdan elinizi bile çekseniz sizin sonunuz olabilir.
Herhangi bir çukur ile karşılaşırsanız ve tahmin ettiğinizden daha büyük veya derin ise, üstelikte kaçmak için hiç vaktiniz kalmadıysa, yani mecburen içine girecekseniz çukura fren yaparak girmeyin. Bu zaten ihtiyaç duyduğunuz ön amortisör hareket mesafenizin -frenajla beraber ağırlık merkezinizin öne kaymasından dolayı- daha da kısalmasına ve çukuru daha sert hissetmenize sebep olur. Ayrıca çukura girerken selede oturur vaziyette olmayın. Pedlerin üstünde hafifçe ayağa kalkın.
kaynak: orta sehpa
vedat kürşün