motosiklet kaza raporlarından bilgiler
-
istatisliksel olarak motor kazalarının nedenleri ile ilgili bir yazı bence herkesin sıkılmadan okuması gerekli
NOT:OLDUĞU GİBİ ALINTIDIR
Motosiklet Kaza Raporu
Sevgili arkadaslar bugüne kadar degisik sekillerde bu konu hep dile getirildi yazildi söylendi ama bence bu kadar genis kapsamli ve kendimize ders çikarabilecegimiz ölçüde kaza raporu forumlara tasinmadi,üstelik yaz aylari içerisinde hep yollarda oldugumuzu düsünürsek tekrar gündeme getirme ihtiyaci hissettim.
“Motosiklet Kaza Neden Faktörleri ve Karsi Tedbirlerin Belirlenmesi”
Murat ILHAN dostumuzun çevirisini yapip göndermis oldugu Amerika’da “National Technical Information Service” tarafindan hazirlanmis olan bu rapor
motosiklet kazalarinin meydana gelis sebepleri, bunlar ile ilgili istatistikleri içermektedir. Burada kaza ve bunlara ait verinin incelenmesi ile
motosiklet kazalari ve yaralanmalarinin olusumu ve özellikleriyle ilgili bazi gözlemler sunulmaktadir. Bu bulgular asagida özetlenmistir.
Bu rapor her nekadar Amerika'da hazirlanmis olsada içerigi bakimindan tüm ülkelerde ayni sorunlar basgöstermektedir.
Bulgularin Özeti
motosiklet kazalarinin 3/4‘ü baska bir araçla çarpisma seklinde olmustur (özellikle binek otolarla).
motosiklet kazalarinin yaklasik 1/4’ü motosikletin yolda devrilmesi yada çevredeki sabit bir nesneye çarpmasi seklinde olmustur.
• Araç arizasi nedeniyle meydana gelen kaza orani %3’den daha az olup; tek basina yapilan
motosiklet kazalarinin büyük çogunlugunun nedeni tekerlegin patlamasidir.
• Tek basina yapılan
motosiklet kazalarinda, yagisli hava kazalarin yaklasik 2/3’ünde sürücü hatasina (kayma, frenleme nedeniyle düsme yada viraji alamama) sebep olmaktadir.
• Yoldan kaynakli kazalarin orani %2, hayvanlarin karistigi kazalarin orani ise %1’dir.
• Çok sayida aracin karistigi kazalarda diger araçlarin sürücülerinin
motosiklet sürücülerini sikistirmasi ve bu nedenle kazaya sebep olmalarinin orani bu grup kazalarin 2/3’üdür.
• Baska bir aracin karistigi kazalarin olusmasinda en önemli sebeplerden bir tanesi araç sürücüsünün, motosikleti ya çarpismadan önce hiç görmemesi yada gördügünde kazayi önlemek için çok geç olmasidir.
• Araç sürücülerinin
motosiklet sürücülerine yönelik saldirganca davranislari, kazalarda çok düsük bir orani olusturuyor. Çogunlukla, araç sürücüsü çarpismadan önce motosikleti görmüyor ve
motosiklet düz giderken araç sürücüsü motosikletin önüne manevra yapmaktadir.
• Kavsaklar, araç sürücülerinin motosikleti sikistirdiklari yada trafik kurallarina uymadiklari için
motosiklet kazalarinin en çok oldugu yerlerdir.
• Hava sartlari kazalarin %98’inde bir faktör olmamaktadir.
• Pek çok
motosiklet kazasi eglence, alisveris, arkadas ziyareti vb. nedenlerle yapilan kisa sürüslerde ve gidilen yere yakin mahallerde meydana gelmektedir.
• Çok sayida aracin karistigi kazalarda
motosiklet yada kazaya karisan diger araç(lar), baska bir aracin görüsü engellemesi nedeniyle olmaktadir.
• Çok sayida aracin karistigi kazalarda motosikletin görünür olmasi kritik bir faktördür ve farin (gündüz dahil) açik olmasi, yada görünürlügü arttiran montlarin (sari, portakal rengi, parlak kirmizi renkli) giyilmesi kazalari belirgin ölçüde azaltmaktadir.
motosiklet kazalarinin yaklasik %62’sinden sonra yakit sizintisi meydana gelmektedir. Bu ayni zamanda yangin tehlikesi de yaratmaktadir.
• Çarpisma öncesi ortalama hiz yaklasik 50 km/saat, çarpisma sirasindaki ortalama hiz 35km/saat, binde bir olarak çarpisma hizi ise 110km/saattir
• Kaza tehlikesi yaratan sebeplerin3/4’ünden fazlasi,
motosiklet sürücüsünün dogrudan karsiya bakarken basinin 45’er derece sag ve sol tarafinda kalan alan içinde yer almaktadir.
motosiklet ve sürücüsünün karsidan bakildiginda görülen yüzeylerin (cepheden görünüsün) görünürlügü çok önemli bir faktördür.
• Motor arizalarindan meydan gelen kazalarin orani çok düsük olup, bu arizalarin çogunlugu zamaninda ve dogru bakimla giderilebilecek arizalardir.
• Kazalara karisan
motosiklet sürücülerinin yaslari 16 ila 24 arasinda oldukça yüksek iken, 30 ila 50 arasinda tam tersine oldukça azdir.
motosiklet kazasi yapan sürücülerin % 96’sini erkek sürücüler olustururken, kazaya karisan kadin
motosiklet sürücülerinin sayisi da oldukça fazladir.
• Zanaatkar, isçi ve ögrenciler göreceli olarak daha fazla kaza yapmaktadirlar. Ögrenci ve issizlerin kaza orani oldukça yüksektir.
• Kazaya karisan
motosiklet sürücülerinin çogu egitimsiz kisilerden olusmaktadir. Bunlarin %92’si
motosiklet sürmeyi kendi kendilerine, aileden yada arkadaslarindan ögrenmisler.
sürüs egitiminin alinmasi hem kaza sayisini hem de kazada yaralanma durumunu azaltmakta.
motosiklet sürücülerinin karistigi kazalarin yarisindan çogunda, sürücünün 3 yildan daha fazla sürüs tecrübesi oldugu halde, kaza yaptigi motosiklette 5 aydan daha az bir süre tecrübesi oldugu tespit edilmistir. Dirty bike (Arazi motosikleti) tecrübesi olan sürücülerin karistigi kaza orani dikkate alinmayacak kadar azdir
• Sürücü için Sürüs becerisine iliskin dikkatin kaybolmasi,
motosiklet kazalarinin tümünün ortak nedenidir.
• Hemen hemen ölümlü kazalarin yarisinda alkolün etkisi görülmüstür.
motosiklet sürücülerinde çarpismadan kaçabilme konusunda ciddi problemler oldugu gözlenmistir. Ön ve arka frenlerin dogru kullanilmasi kazalarin oranini düsüren bir faktördür. Ani manevra (kivirmaca) ve ani dönüs yetenegi pek çok
motosiklet kazasinda, sürücünün kendisini kazadan kurtarabilecegi hareketi yapmak için 2 saniyeden az bir süresi bulunmaktadir.
• Sepetli motosikletlerin karistiklari kaza orani çok düsük.
• Motosikletle çarpisan araç sürücülerini, diger kazalara karisan araç sürücülerinden ayiran çok farkli özellikler olmamakla beraber, çogunlukla yaslari 20-29 arasindadir. Yasi 69’dan büyük çok az sürücü vardir. Ayrica bu sürücüler çogunlukla motosiklete alisik degillerdir.
• Büyük degisim –modifikasyon-yapilmis motosikletlerin kaza orani çok düsük ancak, karistiklari kazalarda ciddi yaralanmalara sebep olmaktadirlar.
• Eldeki bilgilerden motosikletin renginin kazaya karismada bir faktör olup olmadigi tespit edilememekle beraber bir önemi oldugu düsünülmemektedir.
motosiklet grenajlari yada rüzgar cami gibi aksesuarlarin kazalara etkis0000000i ihmal edilebilecek kadar küçüktür.
• Kazalara karisan sürücülerin çogunun araç ruhsati ve sürücü belgesi yoktur yada geri alinmistir.
• Yarim modifiye edilen chooper motorlar ve kurye motorlarinin karistigi kaza sayisi çok fazladir.
• Somatik bölgelerdeki yaralanmalarin yarisi ayak bilegi, alt bacak, diz ve üst bacak bölgelerinde olmaktadir.
• Koruma demirleri yaralanmalari önlemede etkili bir önlem degildir. Ayak bileginin yaralanma sayisindaki azalma, alt bacak, diz ve üst bacak yaralanmalarinin sayisinin artmasiyla dengelenmektedir.
• Kalin bot,
mont ve eldiven giymek, basit kazalarda derinin siyrilmasini yada parçalanmasini önlemede etkili olmakla beraber ciddi yaralanmalarda nadiren etkili olur.
• Karin bölgesinden yaralanmali kazalarin % 13’ünden fazlasi çok sayida aracin karistigi kazalar grubunda olup, bu sirada motosikletin hizi ortalamanin üstündedir ve karsidan çarpisma seklindedir.
• Yaralanmalarin ciddiyeti hiz, alkol kullanim orani ve motosikletin gücüne paralel olarak artmaktadir.
• Kaza yapan
motosiklet sürücülerinin % 73’ünde gözlük (göz korumasi) bulunmamaktadir ve rüzgarin korumasiz göz üzerindeki etkili çok tehlikeli sonuçlar dogurabilmektedir.
motosiklet sürücülerinin yaklasik % 50’si trafikte kask takmaktadirlar. Ancak bunlarinda sadece % 40’i kaza esnasinda kask takmislardir.
•Kask kullanma orani, yetersiz egitim seviyesine sahip, düsük ögrenim düzeyi olan kisiler ile genç
motosikletçilerde sicak günlerde yada kisa mesafeli sürüslerde çok az olmaktadir.
• Ölümlü kazalarda kurbanlar çogunlukla gögüs ve bas bölgelerinden yara almislardir.
• Kask giymek tek basina kafa yaralanmalarinin önlenmesinde ve derecesinin azaltilmasinda kritik bir faktördür. FMVSS 218 standardina sahip kasklar yaralanmalara karsi önemli bir tedbirdir.
• Kask giymekten dolayi, kazaya sebep olabilecek bir trafik ikaz sesi duyulmamasi, görüsün kisitlanmasi, dikkatin dagilmasi vb nedene rastlanmamistir.
• Kasklarda FMVSS 218 standarti trafik kazalarinda yüksek koruma saglayan standartlari belirlemistir ve sadece kafanin arkasini kapatacak yada tam kapali kasklarin yüz kisminda darbe önleyici modifikasyonlara izin vermistir.
• Kask takan sürücü ve yolcular, her çesit yaralanma ve tüm yaralanma seviyelerinde en az bas ve boyun yaralanma oranina sahiptir.
• Tam kapali kask korumayi arttiriyor ve özelikle yüz bölgesindeki yaralanmalari azaltiyor.
• kask giymekle, boyun yaralanmalarindan kurtulabilecegine dair garanti olmamakla birlikte,kask giyenler, giymeyenlere göre daha az boyun bölgesinden yaralanmaktadirlar. kask giyenlerde basit boyun yaralanmalari olmakla beraber, kask ölümcül yada kritik boyun yaralanmalari çogu zaman önlemektedir.
motosiklet sürücülerinin yaklasik % 60’i kaza aninda kask giymemektedir. Bunlarin % 26’si rahat olmamasi nedeniyle hiç kask kullanmadiklarini, % 53’ü bir kazaya karisacaklarini ummadiklarini söylemektedirler.
motosiklet profili ortaya koyabilecek dogru bilgi sadece çesitli trafik sitelerinden alinabilmektedir. Bununla beraber ruhsat ve ehliyet bilgilerinin çogu gerçek kullanim ile ilgili degildir.
• Kazaya karisan sürücülerinin %10’un azinda saglik sigortasi yada kasko güvencesi bulunmaktadir.
Yukaridaki satirlar Enduroclub sitesinden alinmistir.
BEN DEGİL,BİZ DİYE ÇIKTIK BU YOLA
Reklamlar
-
Emeğine sağlık. Paylaşım için teşekkürler...
-
Teşekkürler.
-
arkadaşlar ikinci resimdeki motosikletlerin ve sürücülerinin dagılımına dikkat eden varmı paul yırtmış ama jason ve bo allah yardım etsin ne deyim
BEN DEGİL,BİZ DİYE ÇIKTIK BU YOLA
-
benimde ciddi tek düşüşüm lastik patlaması yüzünden oldu
-
faydalı bilgiler...güzel bir paylaşım...teşekkürler...
Rüzgara Karşı Koşmamışsan, Onunla Esmeyi Bilemezsin; Henüz Motora Binmediysen, Yaşıyorum Diyemezsin !!!
-
paylaşımın için teşekkürler ellerine sağlık
[FONT="Arial Black"][COLOR="Red"]BU ALANA REKLAM ALINIR[/COLOR][/FONT] ::tutkuy::
-
valla arkadaşlar buradan cıkarılacak çoooookkk ders var....birilerine yardımcı olabildiysem ne mutlu bana
BEN DEGİL,BİZ DİYE ÇIKTIK BU YOLA
-
bir elemanda 100 mt ucuş yaptıktan sona bir kamyonetin camından içeri giriş yapmış en ilgin ci bu bence
[I]315 ile uzaklaştım,aynamda görünmüyorsun...I]
-
efendy_iso adlı üyeden alıntı
bir elemanda 100 mt ucuş yaptıktan sona bir kamyonetin camından içeri giriş yapmış en ilgin ci bu bence
heee kanka sen resimlerine bakarak gazete okuyanlardansın anladık...bo diye bir eleman daha olacak kanka o nerede gördün mü motoru var kendisi yok
BEN DEGİL,BİZ DİYE ÇIKTIK BU YOLA
-
kardes bo yada allah rahmet eylesın cunku kamyonetın altında
MÖTÖRÜM MÖTÖRÜM MÖTÖRÜMÜ VAR GALİ YÜCE YARABBİM:queen:
-
resimler çok acı arkadasım emegine yüregine saglık yazı güzel saol
-
emeğinne sağLık Bo ' nun yerini tam kestiremedm nerde
Ya KASK TaK ; Ya ÖL
-
Herkesin ders alacağı bir konu
ellerine sağlık
AYNI DİLİ KONUŞANLAR DEĞİL, AYNI DUYGUYU PAYLAŞANLAR ANLAŞABİLİR
-
paylaşım için sağol dostum bunları herkez okumalı özellikle yeni başlayanlar ve bana bişey olmaz diyenler.
cakalaz adlı üyeden alıntı
emeğinne sağLık
Bo ' nun yerini tam kestiremedm nerde
dostum iyi bakarsan Bo motorun yanındaki aracın altında maalesef onun için anca allah rahmet eylesin demek kalıyo.
-
Aboww... Bunlar ne beaa??
Teşekkürler.. Süper paylaşım olmuş..
Gidersen Öyle Bir Gitmelisin ki;
Ayrılıklar Bile Seninle Gurur Duymalı..
-
gerçekten çok önemli bilgiler.herkes mutlaka ve dikkatlice okuması lazım.teşekkürler.
-
lo cengiz ben nası yaptım onuda bi resimle anlataydın,ya bunlar kazamı be ben neler gördümanlayan anladı
Tahsin Oğuz Acartürk çok KRAL adamsın......
-
jason ''a da allah rahmet eylesin bu arada arkadaki arabaya camdan girmiş artık ne kadar sürati varsa mesafe birhayli uzak cünkü
barrokas adlı üyeden alıntı
lo cengiz ben nası yaptım onuda bi resimle anlataydın,ya bunlar kazamı be ben neler gördüm
anlayan anladı
ben anlıyorum kankaa ama sıkma canını ...burada anlatılmak istenen kazanın hangi halkaları takip ederek neden gercekleştiginin istatiliksel olarak anlatımı ders cıkarmak lazım allah beterinden saklasın cümlemizi.......
BEN DEGİL,BİZ DİYE ÇIKTIK BU YOLA
-
güzel bir paylaşım teşekkürler...
SİLEMİYORSAN KARALAYACAKSIN!!!
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)