Körfez Pisti Analizi
Körfez pistinde yarışmış ve defalarca antreman yapmış biri olarak, benim yapmış olduğum analizi okumanızı ve değerlendirmenizi rica ediyorum. Sizce bu pist TMF asbaşkanı Süleyman Memnun’un dediği gibi problemsiz midir? Yoksa gerçekten Sinan Sofuoğlu bu pistteki kusurlardan dolayı mı ölmüştür? Pistin belli bir standartta, herhangi bir kaza anında en azından yarıçının ölmesini engelleyecek bir standartta olması gerekmez mi?
Risk teşkil eden unsurlar
1. Paddock alanına (pistin yarışçılara ayrılmış olan bölümü) giriş pistin start düzlüğü üzerinden yapılmaktadır, her ne kadar telsiz ile piste giriş çıkış kontrol ediliyor olsa da, bu risk teşkil etmektedir. Pistin üzerinden giriş çıkış yapılmamalıdır.
2. Pistin etrafında bulunan emniyet alanları toprak olduğundan, yağmur yağdığında bu bölgeler çamur olduğundan emniyet alanına girdiğiniz anda motor toprağa saplanarak risk oluşturmaktadır. Halbuki bu alanlara girip çıktıktan sonra yarışa devam edebiliyor olmanız gerekmektedir.
3. Yine aynı şekilde pistin etrafında bulunan emniyet alanları toprak olduğundan, yağmur yağdıktan sonra çamur piste akarak kuruduktan sonra pist zeminini kayganlaştırdığı için risk teşkil etmektedir.
4. Pistin etrafında bulunan emniyet alanlarında sadece toprak olmadığından, bu alanlarda kaya, taş gibi cisimler olduğundan bu alanlara giren yarışçıların bu cisimlere çarparak yaralanmalarına, hatta ölmelerine neden olmaktadır.
5. Pistin Pirelli virajı, kara şiganına giriş viraşı, kara şiganının sol virajı ve start düzlüğüne çıkış virajı içerisinde, yani neredeyse her virajda bulunan bozukluklar risk teşkil etmektedir. Bu bozukluklar sonradan yapılmış yamalar olmaktan çıkmış, 5-6 cm derinliğindeki yarıklara dönüşmüş ve girdiğinizde çok büyük olasılıkla düşmenize neden olan bozukluklardır.
6. Pistin birçok bölgesinde yerel çatlaklar, bozukluklar ve yarıklar mevcuttur. Yüksek süratlerde bu bölgelere girildiği taktirde risk oluşmaktadır.
7. Pistin sağ ve solunda bulunan kerbler (kırmızı beyaz renkte olan ve genelde yarışçıların bu alanları da kullanmaya elverişli olması gereken alanlar) paramparça olmuş, pist ile arasında 3-4 cm kot farkı oluşmuştur. Viraj içerisinde yarış tulumlarının diz bölümünde bulunan slider denen parçaların bu alanlara değdiğinde hiçbir risk oluşmaması gerekmektedir. Ancak kerblere dizinizi değdiğiniz an takla atmanıza neden olacak bozukluktadır.
8. Start düzlüğünden sonraki “hızlı sağ” adı verilen virajdan sonra bulunan sert soldan başlamak üzere Pirelli virajına kadar olan bölümde pist ile beton duvar arasındaki mesafe 3-4 metre kadardır, bu mesafe çok yetersiz olduğu gibi duvarı aşarak deniz kenarına uçmanız mümkündür.
9. Start düzlüğünden sonraki “hızlı sağ” adı verilen viraj içerisinde helikopter iniş alanı için yapılmış olduğunu düşündüğüm trafik çizgisi benzeri çizgiler ve H şekli vardır, bu dikkat dağıttığı gibi motorun yüksek süratlerde kaymasına neden olmaktadır.
10. Pist dışarısında bulunan alanlardan pist içerisine yarış esnasında çok büyük tehlike oluşturacak cisimler fırlatılması mümkündür. Geçen sene yarış esnasında start düzlüğüne çıkarken sol taraftan pist içerisine bira şişesi attılar. Resimleri vardır.
11. Pistin ortasında göl olduğundan sıcak havalarda kaplumbağa ve yılan gibi hayvanların piste çıkması yarışçılar için risk teşkil etmektedir. Bu olay bizzat antremanda yaşanmıştır.
Organizasyon Eksiklikleri
1. Pistte antreman ve yarış için alınan ücret yüksektir.
2. Yarış sonrası birinci, ikinci, üçüncü olan yani podyum görenlere verilen para inanılmaz komik miktardadır, zarf içinde verilen bu komik miktar bile verilmeyip, çoğu zaman zarflar boş çıkmaktadır. Başarılı olanlara en azından masraflarının bir kısmını karşılayacak kadar miktarda para verilmelidir.
3. Yarışçılardan tonlarca para alınmasına karşın organizasyon sorumluları yarışçılara hiçbir imkan sunmamaktadır. Antreman (Cuma) ve sıralama turları (Cumartesi) esnasında yemek yiyebileceğiniz veya su içebileceğiniz hiçbir kafeterta, büfe benzeri bir mekan yoktur. Pist içerisindeki kafeterya sadece yarış günlerinde açılmaktadır ve doğru düzgün hiçbir ürün bulunmamaktadır. Tuvaletler inanılmaz kötü durumdadır.
4. TMF yarış takvimini yarışa birkaç hafta kala yayınlamaktadır. Motosiklet yarışı çok önceden planlanması gereken, çok uzun süre hazırlık yapılması gereken bir spordur, TMF’nin bu davranışı yarışçıları olumsuz etkilemektedir.
5. Yarışların bazıları İzmir Pınarbaşı Pisti’ne çekilmektedir ancak bu sezon başında açıklanmadığından yarışçılar için problem teşkil etmektedir.
6. Yarış programı yarıştan bir gün önce açıklanmaktadır, yarışı izlemeye gelecek olanlar için insanlar program yapamadıklarından dolayı problem teşkil etmektedir.
7. Yarışı izlemeye gelenler için yarışı izlemeye uygun hiçbir yer bulunmamaktadır. İnsanlar güneş altında ve ayakta yarış izlemektedir. İnsanların rahatça gölgede yarış izleme imkanı yoktur.
8. Pistin start düzlüğü dışındaki hiçbir alanından yarışı izlemek mümkün değildir. Zaten motosikletler çok hızlı olduğundan izleyiciler yarışçıları sadece düzlükte birkaç saniye görebilmektedir.
Körfez Pisti'nin geçen sene çektiğim resimleri
Şimdi size soruyorum... Gerçekten Süleyman Memnun'un dediği gibi pistte sorun yok mudur? Eğer bunca şeye rağmen hala pistin problemsiz olduğunu söyleyecek biri varsa bu hayatın kaybeden arkadaşımız Sinan Sofuoğlu ve ailesine yapılan büyük bir saygısızlıktır. Hiçbir yarışçının motosikletin altında kalmadan veya başka bir yarışçının motoru nedeniyle alacağı bir darbe olmadan düşerek hayatını kaybedeceğine inanmıyorum. Bence bu işin üzerine gidilmelidir, gereken yapılmalıdır...