Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Devrim'i Bilir misiniz?

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    gittardando - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    07 Nisan 2006
    Şehir
    Smyrna-Physkos
    Motosikleti
    Yamaha APX-5NA , Yamaha YFL-211S
    Merhaba Arkadaşlar.

    Çin Malı Düşmanlığının yaygın olduğu forumumuza, niçin üretim yok sorumuza ve alternatiflerimizi değerlendirme konusundaki çaresizlik ve bilinçsizliğimize nazire olacak bir konu açmak istedim, aklıma "DEVRİM" geldi.

    İş sadece tembelliği ve dışa bağımlılığı üzerimizden atmakla başlıyor. Devrim Motosiklet, neden olmasın?


    http://www.tulomsas.com.tr/pics/tarihce/1961.jpg


    TÜRKİYE' NİN İLK OTOMOBİLİ.
    >> DEVRİM'İN HİKAYESİ


    16 Haziran 1961 günü Devlet Demiryolları Fabrikaları ve Cer Dairelerinin yönetici ve mühendislerinden 20 kadarı Ankara' da bir toplantıya çağrıldılar.

    Toplantıya başkanlık eden Genel Müdür Yardımcısı Emin BOZOĞLU, Ulaştırma Bakanlığından alınan bir yazıyı okudu. Yazıda "Ordunun cadde binek ihtiyacını karşılayacak bir otomobil tipinin geliştirilmesi" görevinin TCDD İşletmesine verildiği ve bu amaçla 1.400.000.-TL ödenek ayrıldığı belirtiliyordu.

    Verilen termin 29 Ekim 1961, yani tanınan süre 4.5 aydı. Bu süre içinde bu çapta bir geliştirme çalışması yapılabilir miydi? Bırakınız geliştirmeyi, hiçten yola çıkarak, çalışabilecek bir otomobil yapılabilir, böyle bir mucize gerçekleştirilebilir miydi? Toplantıda söz alanların çoğu böyle bir projede seve seve çalışmaya hazır olduklarını, fakat böylesine kısa bir sürede sonuç alınabileceğini sanmadıklarını dile getirmeye çalışmış, bir kısmı da "hayır" demişlerdi.

    Tüm ülkede ise üniversitesinden, basınına, bir avuç sanayicisinden, politikacısına, sesini duyurabilen herkes Türkiye'de ne otomobil, ne de motor yapılabileceğine inanıyor, özel sohbetlerde, röportajlarda, hatta film gösterili konferanslarda bu görüş vurgulanıyordu.

    Fakat bu inanılmaz şey gerçekleşiyor ve 29 Ekim 1961 sabahı Türkiye' de yapılan bir otomobil, kaportası pürüzsüz olmasa da, kendi tekerlekleri üzerinde ve yine Türkiye' de yapılan kendi motorunun gücüyle Büyük Millet Meclisi binasının önüne götürülerek Cumhurbaşkanı Cemal GÜRSEL Paşa' ya sunulabiliyor, bir ikincisi Paşa' yı Anıtkabir' e götürüyor, sonra da Hipodrom' daki geçit resmine katılıyordu.

    Bu nasıl gerçekleşmişti ?

    Projeyle başka bir kuruluşun değil de Demiryollarının görevlendirilmiş olması,bir yandan, o tarihlerde TCDD' nin onarım amacıyla kurulmuş fakat geniş ölçüde yedek parça imal eden Ankara, Eskişehir, Sivas ve Adapazarı' ndaki fabrikaları ile önemli bir teknik potansiyeli ve yetişmiş işçisinden mühendisine kadar güçlü bir teknik kadrosunun bulunması, öte yandan Genel Müdür Yardımcısı Yüksek Mühendis Emin BOZOĞLU' nun asker kökenli ve aynı zamanda Sıtkı ULAY Paşa' nın akrabası olması dolayısıyla Milli Birlik Komitesi ve çoğu kabine üyelerince yakından tanınıyor ve güveniliyor olmasının sonucu idi.

    Yüksek Mühendis Emin BOZOĞLU yönetim grubunun başı olarak, projenin yürütülmesi ve sonucuna ulaştırılmasında da gruptaki öteki yöneticiler gibi bütün bürokratik engelleri cesaretle aşarak her türlü imkanı sağlamak ve kimi kişisel sorunlar, kimi görevin çok yanlılığı ve ivediliği gibi nedenlerle büyük gerilim altında bulunan 20 mühendisin olağanüstü bir tempoyla fakat gönül rahatlığı içinde çalışmalarını sağlamak suretiyle de birinci derecede rol oynamıştı.

    Zamana karşı yapılan yarışın kazanılmasında ikinci etken, görev alan mühendislerin proje süresince hafta sonları da dahil her gün, en az 12' şer saat, gerektiğinde bazı geceleri sökülmüş bir otomobil sedirinin üzerinde birkaç saat kestirmek suretiyle işbaşında kalmaktan kaçınmayacak ölçüde davaya gönül vermiş olmalarıydı.

    16 Haziran 1961 günü yapılan toplantıda, çalışmalar için en uygun yerin, (bugünkü TÜLOMSAŞ) Eskişehir Demiryol Fabrikalarında dökümhane olarak yapılıp kullanılmayan bir bina, en uygun yöntemin de elden geldiğince çeşitli tipten otomobil yapısını yakından inceleyerek fikir edindikten sonra, yapılacak tipin boyutları, motor, şanzıman vb. öteki grup ve parçalarının nasıl tasarlanıp imal edileceği üzerinde durulması olduğu sonucuna varıldı.

    İşyeri olarak seçilen atölyenin hazırlanması için Eskişehir' e talimat verildi ve otomobili olanların 19 Haziran' da Eskişehir' de bulunmaları istendi. Dökümhane binası zemini, lokomotif kazanlarında kullanılmak üzere alınan saç levhalarla döşendi. Kapının üzerine, kocaman rakamlarla kaç gün kaldığını gösteren bir levha asıldı. Projenin bitimine dek bu levha, her gün bir azalarak, sonuna kadar orada kaldı. Atölyede bir başüstü gezer vinç, çeşitli bankolar ve bir toplantı masası vardı. Yakınında bir de çay ocağı bulunan bu masa dört ay süreyle hem toplantılar, hem dinlenme, hem de gerektiğinde çalışma masası olarak kullanıldı.

    Atölyede yapılan ilk toplantıda "Yönetim Grubu" açıklandı. Genel Müdür Yardımcısı Emin BOZOĞLU başkanlığında, Fabrikalar Dairesi Başkanı Orhan ALP, Cer Dairesi Başkanı Hakkı TOMSU, Cer Dairesi Başkan Yardımcısı Nurettin ERGUVANLI, Eskişehir Demiryol Fabrikaları Müdürü Mustafa ERSOY, Adapazarı Demiryol Fabrikası Müdürü Celal TANER, Ankara Demiryol Fabrikası Müdürü Mehmet NÖKER' den oluşan grupta iki de emekli subay vardı: Genel Müdürlük Müşaviri Hüsnü KAYAOĞLU ve Necati PEKÖZ. Ardından çalışma grupları belirlendi: Dizayn, motor-şanzıman, karoseri, süspansiyon ve fren, elektrik donanımı, döküm işleri, satın alma işleri ve maliyet hesapları grupları.

    Önce otomobilin ana hatları saptandı. Dört ila beş kişilik, toplam 1000-1100 kg-ağırlığında, orta boy denilebilecek bir tip üzerinde mutabık kalındı. Motor 4- zamanlı ve 4 silindirli olmalı, 50-60 BG vermeliydi.

    Karoseri için hazırlanan 1:10 ölçekli maketlerden seçilen birinin 1:1 ölçekli alçı modeli yapıldı. Karoserin damı, kaput ve benzeri saçları, bu modelden alınan kalıplarla yapılmış beton bloklara çekilmek ve çekiçle düzeltilmek suretiyle tek tek imal edildi. Bir yandan da Willy's Jeep, Warswa, Chevrolet, Ford Consul, Fiat 1400 ve 1100 motorlarının incelenmesinden sonra Warswa motoru örnek alınarak yandan supaplı bir 4- silindirli motorun gövde ve başlığı Sivas Demiryol Fabrikasında dökülüp, Ankara Demiryol Fabrikasında işlendi. Piston, segman ve kolları Eskişehir' de yapıldı. Motor Ankara Demiryol Fabrikasında monte edildi. Frenlemede 40 BG' den fazla güç alınamayan bu motora alternatif olarak Ankara Fabrikası aynı gövde ve krank milinden yola çıkarak başka bir tip geliştirdi. B- motoru adı verilen üstten supaplı bir üçüncü motorda Eskişehir' de imal edildi.

    Süspansiyon grubu ön takımlar için "Mc Pearson" sistemini önerdi ve numuneye göre Eskişehir' de imal edildi.

    Eylül sonlarına doğru ön ve arka camları piyasada bulunabilenlere intibak ettirme zorunluluğu nedeniyle modele göre biraz değiştirilmiş, iki gövde çakılmış ve biri A, öteki B tipinden iki ayrı motor hazırlanmış bulunuyordu. Şanzımanlar, Ankara Fabrikasınca tümü yerli olarak yapılmıştı.

    Montaja geçildiğinde karşılaşılan en büyük sorun, gövde - motor uyumunu sağlamak, debriyaj, gaz ve fren kumanda mekanizmalarını yerleştirmek ve direksiyonun en uygun konumunu bulmaktı. Ayarlı direksiyon önerisi kabul edilmedi. İki yıl sonra Cadillac bunu bir yenilik olarak getiriyordu.

    Nihayet Ekim ortalarında Devrim otomobillerinden ilki tecrübeye hazır duruma gelebildi. Elektrik donanımı ile diferansiyel dişlileri, kardan istavrozları ve motor yatakları ile cam ve lastikleri dışında tüm parçaları yerli idi.

    Bir yandan bu ilk otomobilin yol tecrübeleri sürdürülürken bir yandan da Cumhurbaşkanı' na sunulmak üzere B- motoru ile donatılan ikinci otomobilin yetiştirilmesine çalışılıyordu. Siyah renkteki bu 2 numaralı Devrim' in son kat boyası ancak 28 Ekim akşamı vurulabildi. Pasta ve cilası Ankara' ya sevk edilirken gece trende yapıldı. Buharlı lokomotiflerle çekilen trende bacadan sıçraması muhtemel kıvılcımlardan ötürü güvenlik önlemi olarak benzin depoları boşaltıldı.

    Tren sabaha karşı Ankara' ya ulaştı. İki Devrim Otomobili o zamanlar Sıhhiye semtinde bulunan Ankara Demiryol Fabrikası' na indirildi. Manevra imkanı sağlamak için depolarına yalnızca birkaç litre benzin kondu. Asıl ikmal sabahleyin Sıhhiye' deki Mobil Benzin İstasyonundan yapılacak, sonra da Meclis' e gidilecekti.

    29 Ekim sabahı, Devrimler motosikletli oldukça kalabalık bir trafik ekibinden oluşan eskortun arasında yola çıktı. Çıktı ama, eskorttakiler, benzin alma işinden haberleri olmadığı için, Mobil' e uğramadan yola devam ettiler. Meclis' in önüne gelindiğinde durum anlaşıldı, acele getirilen benzin 1. Arabaya kondu. 2 numaraya konacağı sırada Cemal Paşa Meclis' in önüne gelmiş ve Anıtkabir'e gitmek üzere 2 numaralı Devrim Otomobiline binmişti. Yola çıkıldı. Fakat 100 m. Kadar sonra motor öksürerek durdu. Cemal Paşa' nın "Ne oluyor ?" sorusuna direksiyondaki Yüksek Mühendis Rıfat SERDAROĞLU "Paşam, benzin bitti." cevabını verdi. Paşa' dan özür dilenilerek 1 numaralı Devrim' e geçmesi rica edildi. Buna uyan Cemal Paşa Anıtkabir' e bu otomobil ile gitti. İnerken ünlü "Batı kafasıyla otomobil yaptınız ama, doğu kafasıyla benzin ikmalini unuttunuz" sözlerini söyledi.

    Ertesi gün bütün gazetelerin söz birliği etmişcesine "100 metre gidip bozuldu" başlığını attıkları 2 numaralı Devrim, aynı gün Hipodrom' daki geçit törenine katılıyor, ne bundan, ne de Cemal Paşa' nın Anıtkabir' e bir başka Devrim otomobili ile gittiğinden söz ediliyor; yalnızca haber, yorum ve fıkralarda harcanan bunca paranın boşa gittiğinden dem vuruluyordu. Oysa aynı yıl Tarım Bakanlığı bütçesine konmuş bulunan "At neslinin ıslahı" için 25 Milyon TL. ödenek ve sonucundan kimse söz etmiyordu.



    Karoseri Grubundan Y. Mühendis SALİH KAYA SAĞIN' ın yazısından derlenmiştir.



    NOT : 1961 yılında 4 adet üretilen DEVRİM Otomobillerinden sadece birisi günümüze ulaşmıştır. TÜLOMSAŞ Müzesi bahçesinde, özel olarak yapılan camlı garajda muhafaza edilen DEVRİM Otomobili halen çalışır durumdadır.


    � D E V R İ M �
    İLK TÜRK OTOMOBİLİ'NİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
    OTOMOBİLİN AĞIRLIĞI 1250 KG
    MOTOR TİPİ A4L
    MOTOR DEVRİ 3600 D/DK
    SİLİNDİR SAYISI 4
    SİLİNDİR ÇAPI 81 MM
    GÜÇ 50 HP
    KARAKTERİSTİK

    4 ZAMANLI, SU SOĞUTMALI,YANDAN SÜBAPLI,
    BASINÇLI YAĞLAMA.
    İMAL SÜRESİ 4,5 AY
    İMAL TARİHİ

    1961
    İMAL YERİ ESKİŞEHİR DEMİRYOLU FAB.
    ÜRETİM SAYISI 4


    ALINTIDIR: www.tulomsas.com.tr
    ...Sergerdan...


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    Rain - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Temmuz 2004
    Şehir
    Tekirda§
    Evet belgesel tadında bir programda izlemiştim devrimin hikayesini. osmanlının batış nedeni olan bir zihniyetle tarihe gömülmüş.
    Hatırlarmısınız ilk okulda yerli malı haftaları yapılıyordu. şimdi komik gelsede yerli mallarını desteklemeliyiz mümkün mertebe.
    Cikolota disLeriMizi.. Hayat DusleRimizi curutuyoR...

  3. #3
    gazman - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Mayıs 2006
    Şehir
    moskova
    Motosikleti
    HONDA XR600R
    kahretsinki o zamanki kit zihniyetli devlet yoneticileri yuzunden bu otomobil uretilemedi..ve hala kendimize ait bir markamiz yok ..sagolsun zengin turk vatandaslarida (koc ve sabanci gibi) bunlarda en basit is marketcilik yapiyorlar..fadil akgunduz diye biri cikti..fabrika acmasina dahi izin vermediler adamin..ki ben inaniyordum birseyler yapacagina..ama meshur zenginlerimiz bunuda engellediler..kambur gibi coreklenmisler uzerimize arkadaslar bi bakin bakalim cebimizden cikan her 100 ytl nin yarisi bu 2 zenginin cebine gidiyor.. yolunuz acik olsun..
    once AKIRA sonrada NECDET abi... yuregimi yaktiniz..bu ekran karanlik kalacak ve yuregimi yansitacak..mekaniniz cennet olsun..:pale:

  4. #4
    arinrin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Nisan 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    X9 250 Evo
    Çok yazık oldu o projeye, bende tv' de detaylı izlemiştim Devrimin hikayesini. İşte bu Türkiye' de idarecilerin açık görüş eksikliğinin acemiliğin simgesidir. Çok yazık oldu.

  5. #5

    Üyelik
    29 Temmuz 2006
    Şehir
    İstanbul
    Devrim o zaman rafa kaldırılmayıp üretime devam etseydi şu anda ihracat yapmaya baslamıstık bile.Ntv de yayınlanan 0-100 e programında devrimi gostertmişlerdi.Araba halan gıcır gıcır ve tek seferde calısıyor.Aslında en büyük yanlısı Türk medayası yaptı araba durdugu zman herkes alay etti boy boy resimler cıktı bizim siyasilerde gurur meselesi yapıp durdurdular devrimi yazık oldu.Şu koc sabancı denen şahıslar bişey üretmemekle kalmadı en büyük zararıda bunlar verdi çünkü dısardan kötü arabalaır getirtip Türk halkına kakaladılar.
    He bu arada bu konu 3 yada 4 sefer acıldı

  6. #6

    Üyelik
    19 Ağustos 2006
    Şehir
    zekeriyaköy / Sarıyer / İstanbul
    Motosikleti
    Aeon 180 cc ATV - 125 cc Dorado Scooter
    hazır yapılmışını almak varken neden üreteyim mantığı hala devam etmekte.
    üretici olan firmalara destek yerine köstek olunmakta. vasıfsız işgücü kahve köşelerinde okey oynamakta. kurulu fabrikalar düşük kapasite ile çalışmakta. üretmeden tüketirken aslında kendimizi tükettiğimizin farkına varmamız gerekir. yerli motorların çin motorları kadar ucuz olmasını beklemiyorun fakat en azından tasarım ve üretim olarak yerli bir motor olursa öncelikle o motoru alırım. bu şekilde düşünen insanlar var fakat üretici olarak ortaya çıkanlar çinden motor getirip marketçilik yapmaya devam ettiği sürece üretimin olması beklenemez. en başta KANUNİ Firmasından bu şekilde bir hareket bekliyorum.

  7. #7

  8. #8
    rayjay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Ekim 2006
    Şehir
    Angara
    Motosikleti
    CBR 1000RR
    bu devrimin muhabbeti de kabak tadi verdi tv programlari kose yazilari fwd mailler vs. abarttikca abartiliyor bizim milletimiz kendini assagilamaya bayiliyor yahu
    [COLOR="Red"][B]Been here, done that before and survived[/B][/COLOR]

  9. #9
    alp_tunay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    11 Temmuz 2006
    Şehir
    iZMİR
    Motosikleti
    cbf1000-cygnus
    http://www.motosiklet.net/forum/show...ghlight=devrim

    Daha önce çok defa verildi.....
    T Ü R K İ Y E. . . .T Ü R K L E R İ N D İ R

    N E ... M U T L U... T Ü R K Ü M... D İ Y E N E

  10. #10
    kuvva - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    24 Aralık 2005
    Şehir
    Karşıyaka/İZMİR
    şu anda eskişehir de sergilenmekte
    oldukçada heybetli

  11. #11
    beto_977 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    13 Mart 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    AS 150 T1 ( Yiğidim Aslanım, Façası bozulsada eski günlerine geri döndü )
    Anadol stc 16 ya nedemeli ilk türk tasarım araba ve tamamen yerli üretim, zamanının saygı görebilecek arabalarından biriydi hatta yabancı ülke fuarında iken amerikadan bile sipariş ılınmış, üretiliyor ama üretimi durduruluyor çünkü ozamanın şartlarına biraz uyumsuz bir arab olmuş link www.stc-16.org

    Anadol böcek, segmentinde dünyadaki ilk otomobil ki bilen bilir bugün bile uçuk bir arabadır.

    O günlerde bazı insanlar birşeyler yapmak istedi, bazı insanlarda hep engelledi.


    Birde ingiltereden bir olay anlatıyım, İngiliz girişimciler bir otomobil yapıyor, Kraliçeyi davet ediyor, kraliçe törende arabaya biniyor ve araba yolda giderken bozuluyor, ama gazeteciler hemen arabayı itmeye başlıyor ve iterek turunu tamamlıyorlar. Bu araba şuanda dünya çapında bir marka ama markasını unuttum ( jaguar olabilir )
    Tatlı su motorcusu. Yamura çamura gelmez.

  12. #12
    Marlboro Man - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Ekim 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda idi bir zamanlaRR
    Atatürk ün kurduğu uçak fabrikası ki avrupanın belkide ilk tesislerinden biriydi.1938 te Atatürk öldüğünde kapatılmış.60 sene bi icraat yapmadık.Cumhuriyet döneminden sonra tren yollarına bir çivi çakmadılar.Aklımız hep iş işten geçtikten sonra geliyor.Bu memleket kodomanların elindeyken hiç bi numara olmaz bizden.Anadol elyaf keçiler yer bunu diyenler lütfen gidip Alfa Romeo spiderın kaportasını incelesin.Türk insanını çalıştırırsan çalışır ama biz durduk yere kendimize çalışmayız.Bizim işimiz hep başkalarına çalışmak.Valla billa silkinmemiz lazım.Şu avrupa kapısında sürüneceğimize ortadoğuya biraz yaklaşsaydık kraldık şimdi.
    Metin ÖZKUL
    Son ırmak kuruduğunda, son ağaç yok olduğunda, son balık öldüğünde; beyaz adam paranın yenmeyen birşey olduğunu anlayacak...

  13. #13
    Khutuck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    27 Aralık 2005
    Şehir
    Yollarda...
    Motosikleti
    2.5 yıl akbil, sonra CuBuF150, şimdi Fazer, az KTM

  14. #14
    denizcimuzaffer - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    03 Kasım 2006
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Honda Beat ve denizciforesight :))
    Herşeyiyle Türk mühendisleri tarafından yapılmış ilk dizel motorun tarihi 1952 dir. Bu tarihte örneğin Filipin ve Malezya da yamyamlık vakaları görülmekteydi. (En son kayıtlı yamyamlık filipinlerde 1969 da görülmüştür). Bu motordan 60 kadar yapılmış, uzak istasyonlarda jeneratör motoru, küçük iş makinelerinde ray döşeme ve tetkik karavanı ana makinesi olarak hizmet vermiştir. En son Demiryolu envanterine göre 4 tane kadarı çalışır durumdadır. Bir tanesi de Nallıhanda ki ise işletme müdürlüğünce çalışır durumda tutulmakta ama kullanılmamaktadır. Makinenenin proje başkanı İ.T.Ü. Proflarından Nedim bey dir
    Poturdak


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)

Bu Konudaki Etiketler