Tork, Tork Canavarı, Tork Ejderhası, Tork Samurayı Nedir?
-
20 Ağustos 2023, 02:25
#1
Tork, 2 veya 4 tekerli bir taşıtın performansını belirleyen iki temel kavramdan birisidir. Diğeri beygir gücüdür.
Konumuz motosiklet olduğu için, bundan sonra sadece motosiklet motorları için konuya devam edeceğiz.
Tork, bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan dönme kuvveti olarak tanımlanabilir. Torkun birimi, Newton Metre (Nm) olarak gösterilir.
Tork kavramını daha iyi anlamak için, motosikletin devir göstergesine bakılabilir. Nm ile ifade edilen tork kuvveti, motosiklette devir dakika göstergesiyle birlikte gösterilir.
Motosikletteki tork değerleri, motordaki krank milinin bir dakikada yaptığı dönüş sayısını ifade eder.
Arka tekerleğe itme veya dönme kuvveti olarak yansıyan dönüş sayısı ise motosikletin hızını ve çekiş gücünü etkiler.
Motosikletteki motorlar dairesel bir şekilde çalışır ve gücü iletir. Pistonlarda meydana gelen patlama ile elde edilen güç, önce krank miline aktarılır. Güç, buradan itibaren kayış, zincir ya da şaft kanalı ile arka tekere iletilir.
Motordaki dişlilerin yerlerini ve çaplarını değiştirmek, piston kolu ayarları yapmak, torku artırmanın yollarından bazılarıdır. Bu nedenle piston kolu, benzinlilere göre daha uzun olan dizel motorlu araçlarda daha yüksek tork değerleri elde edilir.
Örnek vermek gerekirse;
2.000 cc hacminde biri dizel, diğeri benzinli 2 otomobil düşünelim (Dizel motosiklete pek rastlanmadığından, otomobil örneği verdim). Her halükarda dizel otomobildeki motorun tork kuvveti, benzinli otomobilden daha yüksektir.
Ancak iş beygir gücüne gelince, tam tersi olur.
2.000 cc hacminde biri dizel, diğeri benzinli 2 otomobilden, benzinli otomobildeki motorun beygir gücü, dizel otomobilden her halükarda daha yüksektir.
Motosikletlerde tork değerini değiştiren bir diğer faktör, silindir sayısıdır.
Örneğin 600 cc hacmindeki tek silindirli bir motosiklet, 60 beygir gücüne ve 60 nm torka sahip olsun.
600 cc hacmindeki bu motosiklet çift silindirli olarak üretilirse, (örnek veriyorum) 70 beygir gücüne ama 50 nm torka sahip olur.
Yani temel bir prensip olarak, motosikletlerde silindir sayısı arttıkça, daha fazla beygir gücü ama daha düşük tork değeri elde edilir.
Alçak devirde yüksek tork değerine sahip motosikletler, yüksek çekiş (ivmelenme) gücüne sahiptir. Yüksek tork değerine sahip motosikletler, üzerindeki yükü daha az yakıt tüketimi ve daha iyi performansla taşır.
Motosikletlerde torkun en önemli görevleri; hızlanma sırasında yüksek hızlara daha çabuk ulaşılması (ivmelenmesi), vites geçişlerindeki ara hızlanmaları kolaylaştırması, yokuş yukarı çıkarken ve/veya yük varken motosikletin çekişinin düşmemesidir.
Tork Canavarı Nedir?
Genç profilli, az eğitimli ve düşük mantaliteli motosiklet sahiplerinin, malının değerini arttırmak için kıçlarından uydurdukları bir tabirdir.
Bu “Günümüz Einstein”larına “Tork nedir, beygir gücü nedir, aralarındaki fark nedir, tork canavarı olmayan bir motosiklet nasıldır?” diye soru sorsanız, ihtilafsız hepsi mal gibi suratınıza bakar, “hık, mık” der.
Bu zavallı tiplerin sıkça kullandıkları diğer tabirler “Ciğerli, çıtır hasarlı vs.” gibi terimlerdir.
Tork Ejderhası Nedir?
Yok böyle bir şey. Ben biraz önce yazarken, işkembeden salladım. Ama eminim, “Tork Canavarı” deyimini kullanan ve bir önceki paragrafta tarif ettiğim tipler, bu yazdığım uydurma “Tork Ejderhası” deyimini burada okusunlar, hemen aynı gün ilanlara bu deyimi de yerleştirirler.
Tork Samurayı Nedir?
Yani şimdi ben kazara “Tork Samurayı, Japon motosikletlerindeki tork kuvvetine verilen addır” desem, bu yerleşir kalır öylece.
Bunu da biraz önce yazarken uydurdum. Yok böyle bir şeyyyyyy. Her duyduğunuza, okuduğunuza inanmayın.
A bove ante, ab asino retro, a stulto undique caveto - Latince Atasözü
(Öküzün önünde, eşeğin arkasında, aptalın hiç bir tarafında durma)
Reklamlar
-
20 Ağustos 2023, 04:04
#2
Tork samurayı ahanda budur.
1370 devirde 139 Nm, hemi de arka tekerde. Lokomotif gibi maşallah...
-
20 Ağustos 2023, 04:43
#3
Goldwing bey ne yapıyorsunuz?!
2000 devirde dünya turu yapılabilir
Şimdi sarı siteye baktım, uyku tutmadı
Tork yazınca 194 ilan çıkıyor, bir kısmı araçların tork değerlerini yazmış ama özellikle motorcular "tork canavarı" yazmış ilanlarına. Birkaç tane de "tork makinesi" yazmışlar.
İlanlarda 800lük motorlar da var 125lik motorlar da var.
125likler de canavar sayılıyor mu?
Yanlız, Mondial drift L etiket fiyatı 58bin ama sarı sitede 100+binlerde.
Tork canavarı olmasının yanında maddi canavara dönüşmüş.
-
20 Ağustos 2023, 09:53
#4
A bove ante, ab asino retro, a stulto undique caveto - Latince Atasözü
(Öküzün önünde, eşeğin arkasında, aptalın hiç bir tarafında durma)
-
20 Ağustos 2023, 11:01
#5
-
20 Ağustos 2023, 12:18
#6
zileliorhan adlı üyeden alıntı
"Goldwing bey" kim?
Yukarıda öyle birini mesajı yok
Grafik var hocam meşazı aldık
Ayrıca 'tork samurayı' piyasada yürürse işler karışır.
Triumf 'tork sörü'
Dukati 'tork dükü'
CF 'tork imparatoru'
Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.
Bi ilanda yazsa bu motoru düşünürüm
Ayrıca şunu sormak istiyorum, goldwing grafiğine bakarak, 2500 devire sabitleyip gitsek, son hızla ulaşamaz mı? Sürekli yüksek tork bölgesinde kalınca, motoru sürekli olarak ittirecektir sonuçta?
Pörtlek gözlü ingilizi çok bilmiyorum ama Honda Hornet'in grafiğini görmüştüm o da Torku sürekli olarak neredeyse sabit şekilde veriyordu.
Bilgi için teşekkürler!!
-
20 Ağustos 2023, 12:25
#7
jackknife, Allah iyiliğini versin.
Ben önce uyanamadım.
"Goldwing Bey" diye makineye sesleniyormuşsun.
Jeton, sen yazınca düştü.
A bove ante, ab asino retro, a stulto undique caveto - Latince Atasözü
(Öküzün önünde, eşeğin arkasında, aptalın hiç bir tarafında durma)
-
20 Ağustos 2023, 12:45
#8
jackknife adlı üyeden alıntı
Grafik var hocam meşazı aldık
Ayrıca 'tork samurayı' piyasada yürürse işler karışır.
Triumf 'tork sörü'
Dukati 'tork dükü'
CF 'tork imparatoru'
Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.
Bi ilanda yazsa bu motoru düşünürüm
Ayrıca şunu sormak istiyorum, goldwing grafiğine bakarak, 2500 devire sabitleyip gitsek, son hızla ulaşamaz mı? Sürekli yüksek tork bölgesinde kalınca, motoru sürekli olarak ittirecektir sonuçta?
Pörtlek gözlü ingilizi çok bilmiyorum ama Honda Hornet'in grafiğini görmüştüm o da Torku sürekli olarak neredeyse sabit şekilde veriyordu.
Bilgi için teşekkürler!!
Sevgili Jackknife,
Maalesef sürekli 2000 devirde kalarak son sürate ulaşmanız GW için mümkün değil.O devirde tork yüksek ama güç yeterli değil. Güç basitçe en ilkel hali ile devir x tork ile elde edilir. Hem tork hemde devir varsa son hıza ulaşmak mümkündür. Sadece tork ile mümkün değil.
Sevgilerimle
DAHA GİDİLECEK ÇOK YOL ,ÖĞRENECEK ÇOK ŞEY VAR
-
20 Ağustos 2023, 16:40
#9
Speed triple RS bayağı iyiymiş. Güç tork ve ağırlık muazzam. Denemedim ama Superduke'a ciddi rakip görünüyor kağıt üzerinde. Üstelik yeni de değil. Motor da şasi de neredeyse otuz senelik, bir miktar evrim geçirmiş olsa da... Gerçi Superduke ta yirmi senelik olacak iki yıl sonra.
Bu arada torkun babasını elektrikli motorlar veriyor. Zero DSR denemiştim. Gaza asılınca öyle bir uzadı ki üç sokak öteden hiç bir şey duymadılar...
-
20 Ağustos 2023, 17:00
#10
jackknife adlı üyeden alıntı
Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.
Torklu ve Kurtlu
Torku bunu düşünemedi. Bundan sonra düşünürse telifimi isterem.
-
20 Ağustos 2023, 18:16
#11
DickName adlı üyeden alıntı
Aldım gitti
-
20 Ağustos 2023, 18:53
#12
jackknife adlı üyeden alıntı
Ayrıca 'tork samurayı' piyasada yürürse işler karışır.
Triumf 'tork sörü'
Dukati 'tork dükü'
CF 'tork imparatoru'
Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.
Torklu ve Öfkeli de olabilir. 10 tane film yaparsın, motorla uzaya gider mokunu çıkarırsın.
-
20 Ağustos 2023, 20:33
#13
Güzeller güzeli Türkçemizde sesli bir harften sonra gelen 2 sessiz harfi ahalimiz bazen telaffuz edememektedir, dilleri dönmemektedir. Bu nedenle Şile gözlemecilerinde tork konusu açıldığında telaffuzdan kaynaklı başak oğlanı olduğumuzda "Üstadım seni anlıyorum ama ben torik balığından bahsetmiştim" gibi kıvırmalar işe yarayabilir.
Bu işin doğrusu tabi ki "Olm seni o Gs.inin sol silindirine gömerim toparlak" diyerek dalga geçeni tek yumrukla komaya sokmaktır. Kendisi bir yana fosforlu yeleği öbür yana düşecektir.
-
20 Ağustos 2023, 20:58
#14
Muhtemelen yamahanın mt serisinden alıntılanmış bir akımdır
-
21 Ağustos 2023, 09:48
#15
Tork bir içten yanmalın motorun ürettiği patlama gücüdür, güç kelimesini kullanmak istemedim ama işte patlama gücü diyelim. Çevrim gücü demenin bir anlamı yok çevrim kelimesi havada kalıyor.
Motorlar tork üretirler. Bunu ne kadar hızlı tekrar ettiği, o motorun takıldığı aracın performansını belirler. Yüksek torkla kimse ivmelenemez, torkun yüksek frekansta tekrar edilmesi ivmeyi verir. Beygir gücü denen şey, torkun bir matematiksel hesabıdır, uydurulmasının sebebi de torkun bir anlam ifade etmemesidir.
Beygir araba sattırır, tork yarış kazandırır lafı da maalesef günümüze kadar gelmiş en saçma söylemlerden biridir.
Reklamlar
Konu içerisindeki kullanıcılar
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)