Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Tork, Tork Canavarı, Tork Ejderhası, Tork Samurayı Nedir?

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1
    zileliorhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ocak 2015
    Şehir
    Çanakkale
    Tork, 2 veya 4 tekerli bir taşıtın performansını belirleyen iki temel kavramdan birisidir. Diğeri beygir gücüdür.

    Konumuz motosiklet olduğu için, bundan sonra sadece motosiklet motorları için konuya devam edeceğiz.

    Tork, bir cismin dairesel olarak hareket etmesine neden olan dönme kuvveti olarak tanımlanabilir. Torkun birimi, Newton Metre (Nm) olarak gösterilir.

    Tork kavramını daha iyi anlamak için, motosikletin devir göstergesine bakılabilir. Nm ile ifade edilen tork kuvveti, motosiklette devir dakika göstergesiyle birlikte gösterilir.

    Motosikletteki tork değerleri, motordaki krank milinin bir dakikada yaptığı dönüş sayısını ifade eder.

    Arka tekerleğe itme veya dönme kuvveti olarak yansıyan dönüş sayısı ise motosikletin hızını ve çekiş gücünü etkiler.

    Motosikletteki motorlar dairesel bir şekilde çalışır ve gücü iletir. Pistonlarda meydana gelen patlama ile elde edilen güç, önce krank miline aktarılır. Güç, buradan itibaren kayış, zincir ya da şaft kanalı ile arka tekere iletilir.

    Motordaki dişlilerin yerlerini ve çaplarını değiştirmek, piston kolu ayarları yapmak, torku artırmanın yollarından bazılarıdır. Bu nedenle piston kolu, benzinlilere göre daha uzun olan dizel motorlu araçlarda daha yüksek tork değerleri elde edilir.

    Örnek vermek gerekirse;
    2.000 cc hacminde biri dizel, diğeri benzinli 2 otomobil düşünelim (Dizel motosiklete pek rastlanmadığından, otomobil örneği verdim). Her halükarda dizel otomobildeki motorun tork kuvveti, benzinli otomobilden daha yüksektir.

    Ancak iş beygir gücüne gelince, tam tersi olur.
    2.000 cc hacminde biri dizel, diğeri benzinli 2 otomobilden, benzinli otomobildeki motorun beygir gücü, dizel otomobilden her halükarda daha yüksektir.

    Motosikletlerde tork değerini değiştiren bir diğer faktör, silindir sayısıdır.

    Örneğin 600 cc hacmindeki tek silindirli bir motosiklet, 60 beygir gücüne ve 60 nm torka sahip olsun.

    600 cc hacmindeki bu motosiklet çift silindirli olarak üretilirse, (örnek veriyorum) 70 beygir gücüne ama 50 nm torka sahip olur.

    Yani temel bir prensip olarak, motosikletlerde silindir sayısı arttıkça, daha fazla beygir gücü ama daha düşük tork değeri elde edilir.

    Alçak devirde yüksek tork değerine sahip motosikletler, yüksek çekiş (ivmelenme) gücüne sahiptir. Yüksek tork değerine sahip motosikletler, üzerindeki yükü daha az yakıt tüketimi ve daha iyi performansla taşır.

    Motosikletlerde torkun en önemli görevleri; hızlanma sırasında yüksek hızlara daha çabuk ulaşılması (ivmelenmesi), vites geçişlerindeki ara hızlanmaları kolaylaştırması, yokuş yukarı çıkarken ve/veya yük varken motosikletin çekişinin düşmemesidir.

    Tork Canavarı Nedir?
    Genç profilli, az eğitimli ve düşük mantaliteli motosiklet sahiplerinin, malının değerini arttırmak için kıçlarından uydurdukları bir tabirdir.

    Bu “Günümüz Einstein”larına “Tork nedir, beygir gücü nedir, aralarındaki fark nedir, tork canavarı olmayan bir motosiklet nasıldır?” diye soru sorsanız, ihtilafsız hepsi mal gibi suratınıza bakar, “hık, mık” der.

    Bu zavallı tiplerin sıkça kullandıkları diğer tabirler “Ciğerli, çıtır hasarlı vs.” gibi terimlerdir.

    Tork Ejderhası Nedir?
    Yok böyle bir şey. Ben biraz önce yazarken, işkembeden salladım. Ama eminim, “Tork Canavarı” deyimini kullanan ve bir önceki paragrafta tarif ettiğim tipler, bu yazdığım uydurma “Tork Ejderhası” deyimini burada okusunlar, hemen aynı gün ilanlara bu deyimi de yerleştirirler.

    Tork Samurayı Nedir?
    Yani şimdi ben kazara “Tork Samurayı, Japon motosikletlerindeki tork kuvvetine verilen addır” desem, bu yerleşir kalır öylece.

    Bunu da biraz önce yazarken uydurdum. Yok böyle bir şeyyyyyy. Her duyduğunuza, okuduğunuza inanmayın.

    pH5.5, KUVVETMİRA ve mertowski bunu beğendiler.
    A bove ante, ab asino retro, a stulto undique caveto - Latince Atasözü
    (Öküzün önünde, eşeğin arkasında, aptalın hiç bir tarafında durma)


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Tork samurayı ahanda budur.



    1370 devirde 139 Nm, hemi de arka tekerde. Lokomotif gibi maşallah...
    zileliorhan bunu beğendi.

  3. #3

    Üyelik
    20 Ağustos 2014
    Goldwing bey ne yapıyorsunuz?!
    2000 devirde dünya turu yapılabilir

    Şimdi sarı siteye baktım, uyku tutmadı
    Tork yazınca 194 ilan çıkıyor, bir kısmı araçların tork değerlerini yazmış ama özellikle motorcular "tork canavarı" yazmış ilanlarına. Birkaç tane de "tork makinesi" yazmışlar.
    İlanlarda 800lük motorlar da var 125lik motorlar da var.

    125likler de canavar sayılıyor mu?

    Yanlız, Mondial drift L etiket fiyatı 58bin ama sarı sitede 100+binlerde.

    Tork canavarı olmasının yanında maddi canavara dönüşmüş.

  4. #4
    zileliorhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ocak 2015
    Şehir
    Çanakkale
    Alıntı jackknife adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Goldwing bey ne yapıyorsunuz?!
    2000 devirde dünya turu yapılabilir ....
    "Goldwing bey" kim?
    Yukarıda öyle birini mesajı yok

    ---------- Mesajlar birleştirildi - 09:53 ---------- bir önceki mesaj zamanı 09:51 ----------

    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Tork samurayı ahanda budur.

    https://www.cycleworld.com/resizer/O...PMX77BY7OM.jpg

    1370 devirde 139 Nm, hemi de arka tekerde. Lokomotif gibi maşallah...
    Haşmet, ne yaptın ya?
    Şimdi bu "Tork Samurayı" deyimi yerleşir kalır, artık.
    Ben geyik yapmak için yazmıştım.
    Uyuyan canavarları uyandıracaksın
    A bove ante, ab asino retro, a stulto undique caveto - Latince Atasözü
    (Öküzün önünde, eşeğin arkasında, aptalın hiç bir tarafında durma)

  5. #5
    Okan Sinan Ocan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mayıs 2009
    Şehir
    Hamburg
    Motosikleti
    BMW K1200GT (Helga) BMW S1000XR M Sport
    Alıntı hasmet adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Tork samurayı ahanda budur.

    https://www.cycleworld.com/resizer/O...PMX77BY7OM.jpg

    1370 devirde 139 Nm, hemi de arka tekerde. Lokomotif gibi maşallah...
    Sevgili dostlar,

    Goldwing gibi asiri genis hacimli ve kütle olarak agir motorlar icin bu tür yüksek tork degerleri , agir vasitalardaki yüksek torklu diesel motorlar gibi bir gerekliliktir. Bu tork degerleri olmaz ise bunun gibi agir motorlarin yürütülmesi eziyet haline gelir.

    Halbuki,

    Sportif karakterli motorlarda tork degerinin yüksekligi degil homojenligi esastir. Goldwing sahip oldugu torkunu sadece 1000-4500 devir araliginda koruyabiliyorken 6000 dd lara geldiginde neredeyse tükenmis oluyor. Bu kesinlikle bir motosikletten beklenen esnekligi saglayamiyor. Üretilen motor tipleri arasinda tork homojenligi konusunda 3 silindir inline motorlar basi cekiyorlar. Asagida örnegi görülen Triumph Speed Triple 1200 de , atmosferik bir makina olmasina ragmen tork degeri yaklasik 10.000 dd lik bir alanda düz cizgisini koruyor ve redline a yaklastikca düsmüyor. Bu demektir ki özellikle siki virajlari , firketeleri olan bir ortamda neredeyse hic vites degistirmeden kullanabiliyor olmamizdir. Goldwingin %20 altinda tork üreten Triumph bunu 10.000 dd boyunca sürekli üretebildigi ve sadece 198kg agirliga sahip oldugu icin müthis bir firkete canavari olarak binicilerine keyfin zirvesini sunabiliyor.

    Sevgilerimle

    https://cloudfront-us-east-1.images....BE4KRJMFA4.JPG

    pH5.5 ve zileliorhan bunu beğendiler.

  6. #6

    Üyelik
    20 Ağustos 2014
    Alıntı zileliorhan adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    "Goldwing bey" kim?
    Yukarıda öyle birini mesajı yok
    Grafik var hocam meşazı aldık

    Ayrıca 'tork samurayı' piyasada yürürse işler karışır.
    Triumf 'tork sörü'
    Dukati 'tork dükü'
    CF 'tork imparatoru'
    Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
    Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.

    Bi ilanda yazsa bu motoru düşünürüm


    Ayrıca şunu sormak istiyorum, goldwing grafiğine bakarak, 2500 devire sabitleyip gitsek, son hızla ulaşamaz mı? Sürekli yüksek tork bölgesinde kalınca, motoru sürekli olarak ittirecektir sonuçta?

    Pörtlek gözlü ingilizi çok bilmiyorum ama Honda Hornet'in grafiğini görmüştüm o da Torku sürekli olarak neredeyse sabit şekilde veriyordu.
    Bilgi için teşekkürler!!

  7. #7
    zileliorhan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    04 Ocak 2015
    Şehir
    Çanakkale
    jackknife, Allah iyiliğini versin.
    Ben önce uyanamadım.
    "Goldwing Bey" diye makineye sesleniyormuşsun.
    Jeton, sen yazınca düştü.
    A bove ante, ab asino retro, a stulto undique caveto - Latince Atasözü
    (Öküzün önünde, eşeğin arkasında, aptalın hiç bir tarafında durma)

  8. #8
    Okan Sinan Ocan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Mayıs 2009
    Şehir
    Hamburg
    Motosikleti
    BMW K1200GT (Helga) BMW S1000XR M Sport
    Alıntı jackknife adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Grafik var hocam meşazı aldık

    Ayrıca 'tork samurayı' piyasada yürürse işler karışır.
    Triumf 'tork sörü'
    Dukati 'tork dükü'
    CF 'tork imparatoru'
    Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
    Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.

    Bi ilanda yazsa bu motoru düşünürüm


    Ayrıca şunu sormak istiyorum, goldwing grafiğine bakarak, 2500 devire sabitleyip gitsek, son hızla ulaşamaz mı? Sürekli yüksek tork bölgesinde kalınca, motoru sürekli olarak ittirecektir sonuçta?

    Pörtlek gözlü ingilizi çok bilmiyorum ama Honda Hornet'in grafiğini görmüştüm o da Torku sürekli olarak neredeyse sabit şekilde veriyordu.
    Bilgi için teşekkürler!!
    Sevgili Jackknife,

    Maalesef sürekli 2000 devirde kalarak son sürate ulaşmanız GW için mümkün değil.O devirde tork yüksek ama güç yeterli değil. Güç basitçe en ilkel hali ile devir x tork ile elde edilir. Hem tork hemde devir varsa son hıza ulaşmak mümkündür. Sadece tork ile mümkün değil.

    Sevgilerimle
    zileliorhan bunu beğendi.
    DAHA GİDİLECEK ÇOK YOL ,ÖĞRENECEK ÇOK ŞEY VAR

  9. #9
    hasmet - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    05 Kasım 2015
    Şehir
    Amerika
    Motosikleti
    SD 1290R
    Speed triple RS bayağı iyiymiş. Güç tork ve ağırlık muazzam. Denemedim ama Superduke'a ciddi rakip görünüyor kağıt üzerinde. Üstelik yeni de değil. Motor da şasi de neredeyse otuz senelik, bir miktar evrim geçirmiş olsa da... Gerçi Superduke ta yirmi senelik olacak iki yıl sonra.

    Bu arada torkun babasını elektrikli motorlar veriyor. Zero DSR denemiştim. Gaza asılınca öyle bir uzadı ki üç sokak öteden hiç bir şey duymadılar...

  10. #10
    DickName - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Kasım 2021
    Alıntı jackknife adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
    Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.
    Torklu ve Kurtlu
    Torku bunu düşünemedi. Bundan sonra düşünürse telifimi isterem.
    espresso, tommygun ve Motoseverrr bunu beğendiler.

  11. #11

    Üyelik
    20 Ağustos 2014
    Alıntı DickName adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    Torklu ve Kurtlu
    Torku bunu düşünemedi. Bundan sonra düşünürse telifimi isterem.
    https://i.hizliresim.com/lso17rh.jpg
    Aldım gitti

  12. #12
    Psyduck - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    25 Ekim 2022
    Şehir
    Çanakkale
    Motosikleti
    Bajaj Dominar 400
    Alıntı jackknife adlı üyeden alıntı Mesajı göster

    Ayrıca 'tork samurayı' piyasada yürürse işler karışır.
    Triumf 'tork sörü'
    Dukati 'tork dükü'
    CF 'tork imparatoru'
    Bizimkiler 'tork beyi' gibi adlandırmalara gider.
    Yerli ve Torklu da olabilir, ben beğendim.
    Torklu ve Öfkeli de olabilir. 10 tane film yaparsın, motorla uzaya gider mokunu çıkarırsın.
    espresso bunu beğendi.

  13. #13
    tommygun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    29 Temmuz 2015
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    Kawasaki Er6F 2008
    Güzeller güzeli Türkçemizde sesli bir harften sonra gelen 2 sessiz harfi ahalimiz bazen telaffuz edememektedir, dilleri dönmemektedir. Bu nedenle Şile gözlemecilerinde tork konusu açıldığında telaffuzdan kaynaklı başak oğlanı olduğumuzda "Üstadım seni anlıyorum ama ben torik balığından bahsetmiştim" gibi kıvırmalar işe yarayabilir.

    Bu işin doğrusu tabi ki "Olm seni o Gs.inin sol silindirine gömerim toparlak" diyerek dalga geçeni tek yumrukla komaya sokmaktır. Kendisi bir yana fosforlu yeleği öbür yana düşecektir.

    mavellen ve espresso bunu beğendiler.

  14. #14

    Üyelik
    05 Ekim 2017
    Şehir
    istanbul
    Motosikleti
    sym jet x 125,altai pro max 50
    Muhtemelen yamahanın mt serisinden alıntılanmış bir akımdır

  15. #15

    Üyelik
    21 Kasım 2016
    Şehir
    İstanbul
    Motosikleti
    RS 660, Tuareg 660
    Tork bir içten yanmalın motorun ürettiği patlama gücüdür, güç kelimesini kullanmak istemedim ama işte patlama gücü diyelim. Çevrim gücü demenin bir anlamı yok çevrim kelimesi havada kalıyor.
    Motorlar tork üretirler. Bunu ne kadar hızlı tekrar ettiği, o motorun takıldığı aracın performansını belirler. Yüksek torkla kimse ivmelenemez, torkun yüksek frekansta tekrar edilmesi ivmeyi verir. Beygir gücü denen şey, torkun bir matematiksel hesabıdır, uydurulmasının sebebi de torkun bir anlam ifade etmemesidir.

    Beygir araba sattırır, tork yarış kazandırır lafı da maalesef günümüze kadar gelmiş en saçma söylemlerden biridir.


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)