Kapat
Üye Girişi
Motovento
Reklam Alanı
Motomax
Reklam Alanı

Virajda gaz açmak

    Motovento
    REKLAM ALANI
  1. #1

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Motosiklet yol sanatı'na göre virajda ne kadar gaz açmamız gerektiği ile bileği bükmek videosu izleyerek kanı sahibi olan sürücülerin zihnindeki gaz açma miktarı arasındaki farkı ele alıyorum. Yazıyı Wordpress'teki Web sayfamdan okumak için buradan buyurun.

    ***

    Bir motosiklet ile kocaman düz bir alanda, sabit bir hızla, yatabildiğimiz yatıp dönmeye başlayalım. Motosikletimizle bir çember çizmeye başlıyoruz. Motosiklet ile çember çizmek demek viraj dönmek demek. Sabit yarıçaplı virajlar bir çember yayıdır neticede. Güzel. Şimdi bu sabit hızla çember çizen motosikletimizde yatış açısını bozmadan gazı birazcık daha açıp motorun hızını artıralım. Şimdi motosiklet daha geniş bir çember çizmeye başladı. Motorumuz, yatış açısını artırmadığımız sürece aynı çemberi daha yüksek hızla dönemez. Açılmaya başlar.

    Yolda da bunun aynısı olur. Bir viraja gereğinden yüksek bir hızla girdiğimizde motoru yine eskisi gibi yatırıyorsak o motor o virajın gerektirdiği kadar dar bir çember çizemez, daha geniş bir çember çizmeye virajın dışına doğru açılmaya başlar. Sağ virajda dışarı açılan motosiklet karşı şeritten gelen arabaya, sol virajda dışarı açılan motosiklet ise yolun dışındaki mıcıra veya bariyere doğru gitmeye başlar. Ölümcül hatalardan biridir.

    Kapalı alanda geniş bir çember çizmekte olduğumuz motosikletimize geri dönelim. Şimdi de geniş bir çember çizmekle meşgul olan bu motorumuzda yatış açısını hiç bozmadan gazı birazcık kısalım ve orada, daha düşük bir hızda sabitleyelim. Ne olacaktır? Çizdiğimiz çember daralacaktır. Artık motosiklet daha dar bir dönüş yapmaktadır. Daha keskin, dar virajı dönmektedir. Daha geniş virajları daha hızlı daha dar virajları daha yavaş dönmemizin ardında da bu aşikar gerçek var. Sabit bir yatışı ile motosiklet hızlanırsa dışarı açılır.

    ***

    Diyelim ki ne kadar keskin olduğunu bildiğimiz, yaklaşırken girişi çıkışı devamı görünen bir viraj var. Bu viraj için motoru yatıyoruz ve sonra ne yapıyoruz? Gaz açıyoruz. Bunu muhtemelen bu yazıyı okuyan herkes duymuş, okumuştur.

    Motosiklet lastiğini düşünelim. Bombeli bir yapısı var. Motor dik halde, düz gidiyorken, lastik orta bölmesinde, en geniş çevreye sahip vaziyette ilerliyor. Lastiğin ortasından boylu boyunca bir tebeşir ile çizelim. Bu çizdiğimiz çember, lastiğin bir turda gittiği yolu gösteriyor. Gaz kolu sabit vaziyette motoru yatıralım, motor dönmeye başlasın. Şimdi artık lastik daha küçük bir çevreye sahip. Lastiğin yatıkken bastığı nokta hizasından lastiğin çevresini çizince oluşturacağımız çemberi düşünün. Daha küçük bir çember. Bu da bir tur başına lastiğin aldığı yolu kısaltıyor. Motorun gazını sabit tuttuğumuza göre lastiğimiz birim zamanda aynı sayıda tur çevirmeye devam ediyor. Ama tur başına kat ettiği yol azaldığı için artık motorumuzun hızı azaldı. Bu hızın azaldığı esnada eylemsizlik gereği ağırlık öne doğru aktarıldı. Bu da arka tekerdeki yükü hafiflettiği için sürücüde arka tekerde bir güvensizlik, kaydı kayacak hissi uyandırır. Bu hisse engel olabilmek için, yani ağırlığın öne aktarılması için, motorun hız kaybına engel olacak kadar gazı açıyoruz. Ağırlık dengesini istenilen biçime getirmek, stabiliteyi artırmak için motor yatış açısına geldikten sonra gazı biraz açıyoruz. Bu gaza yol eğitimlerinde destek gazı deniyor.

    Bu destek gazının ne kadar olması gerektiğini Motosiklet yol sanatı kitabının orjinalinin son baskısında şöyle açıklamışlar.

    Virajlarda gaz kullanımı

    Viraj esnasında en iyi stabilite için hızınızı sabit tutmalısınız. Bunu, motora etki eden viraj kuvvetleri sebebiyle kaybettiği hızı geri kazandıracak kadar, yavaş yavaş, gaz açarak yapın. Amacınız sabit hızı korumak, artırmak değil. Pratik yapmak, sabit hız için gazı ne kadar açacağınızı ayarlamakta size yardımcı olacaktır. Pozitif gazı viraj boyunca koruyun (viraj boyunca sabit hızı korumak için gazı kullanın). Sabit hız, ön ve arkada dengeli bir ağırlık dağılımı sağlar ve yol tutuşunuzu maksimum yapar.
    Görüyorsunuz, Keith Code videosunda izlediğiniz, kitabında okuduğunuz virajda gaz açma ile aynı şey değil. Orada gaz kontrolünün birinci kuralı olarak “gaz açılmaya başladıktan sonra eşit aralıklarla, düzenli bir şekilde ve sürekli bir şekilde dönüşün geri kalanında gaz açmaya devam etmek” öğretiliyor. Motosiklet yol sanatı ise motosikletin hızının artmasının istenmediğini açıkça söylerken Keith Code’un önerisinde motorun hızı artırılıyor. Açıkça çelişiyorlar.

    Birisinin pist için birisinin yol sürüşü için tasarlanmış olması belki de bu çelişkiyi açıklıyordur. Üstelik Keith Code hem kitapta hem de videoda bu kuralın uygulanmayacağı bazı istisnalardan da bahsediyor: Yokuş aşağı inişlerdeki virajlar, çift apeksli virajlar, daralan virajlar. Ek olarak Keith Code aynı videoda gazın kapatılmasını gerekli kılacak koşullara karşı, “Virajda gaz açmanızı pratik ettiğiniz kadar gaz kapatmanızı da pratik edin.” diyor. Yani Keith Code’a göre bile her zaman, yedi iklim dört mevsim, her koşulda viraj boyunca gaz açmak diye bir durum yok.

    Buraya kadar genel olarak, çıkışı henüz viraja yaklaşırken görünen virajları konu ettim. Ama bir de devamının nasıl olduğunu bilmediğimiz virajlar var. Üstelik bunlar zevkli sürüşler yaptığımız, virajlı dağ yollarında en fazla bulunan viraj çeşidi. Yani öyle pistteki gibi devamı görünen viraj, yol koşullarında hayli az bulunan bir şey. Çoğu şunun gibi görünecek. Yani devamında daralıyor mu, açılıyor mu, sulu mu, kurumu, ortasında bir araba mı park etmiş hiç belli değil.



    Şimdi böyle bir virajda motoru yatırdıktan sonra gaz kolunu motorun hızını artıracak şekilde devamlı açtığınızı düşünün. Ne kadar güvende olacaksınız? Limit noktası takibi yapmak bizi bu konuda güvende tutacak teknik. Ona ayrı bir yazıda yer vereyim. İlerisi görünmeyen bu viraj daralıyorsa, aynı hızda gitmeye çalışırsak motoru daha fazla yatırmamız gerekecektir. Yatmaya yerimiz varsa, o yatış açısı bizim kişisel limitlerimizi aşmıyorsa sorun yok. Ama artık motorumuz yatırabileceğimiz kadar yatmışsa ne yapacağız? Bu yazının başında kapalı alanda çember çizdiğimiz motoru hatırlayacağız. Motorun daha dar bir çember çizmesi için gaz kolunu biraz kapatmıştık. İşte burada da artık yatacak yerimiz kalmayınca gaz kolunu kapatmaya başlıyoruz. Böylece motorumuz içeri doğru kapanmaya başlıyor. Sert bir gaz kapatmanın arka tekerdeki tutuşu azaltacağını, ön tekere fazla ağırlık gitmesine yol açacağının ve yeterince sert bir gaz kapatmanın düşmemize yol açacağının farkında olarak yumuşakça kapatmaya başlıyoruz.

    Bir de genelde şöyle bir durum oluyor. Biz o an, en çok kadar yatabileceğimizi sanıyor olmamıza rağmen aslında motosikletin limitine gelmiş olmuyoruz. Yani o pozisyonda bir parça daha yatırmaya cesaret edebilmek akıllıca olabilir. Ama zor iş. Aslında limit noktası takibi yapıyor olsaydık virajın kapanmakta olduğunu biraz daha önceden fark ederdik. Ama o başka bir yazının konusu olsun.

    Viraja gereğinden fazla hızla girdiğinizde, önünüzdeki virajı yeterince iyi değerlendiremediğinizde, daralan bir viraj sizin için sürpriz olduğunda “Bakışını koru ve gazı açmaya devam et. Ancak öyle dönebilirsin,” deyip Keith Code videosunu -eksik bir şekilde- referans gösterenlere sakın ha inanmayın. Dönmez, dışarı açılırsınız. Çift apeksli bir virajda gaz kolunu açmaya devam etmenin sonuçları için ise (bkz: İlk kazam: Yol sanatına geçiş).
    GP500-1st, Archidraw, Guven ve 10 diğerleri bunu beğendiler..


    REKLAM ALANI
    Oktay Motor CF Moto Polaris Mondial
    Motomax
  2. #2
    alimcanbey - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    18 Mart 2017
    Şehir
    Aydın - Kuşadası
    Motosikleti
    Dominar
    Yine çok yararlı bi yazı. Böyle bilgileri bizimle paylaştığınız için teşekkür ederim.
    zaferce bunu beğendi.

  3. #3
    matrax33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    09 Haziran 2016
    Şehir
    Kütahya
    Motosikleti
    ktm 400 sxc
    Katekulleye getirip gene tıklattın bana bloğu. İlk kazam deyince bi video çıkacak sandım.

    Hakkında kısmına bakınca da neden bu işin teorik kısmına bu kadar kafa yorduğunun farkına vardım. Çok geç yaşlarda başlamışsın kullanmaya. Teorik bilgiler sizin gibi motor kullanmaya ihtiyar sayılabilecek yaşlarda başlayanlar için hayati önem taşıyor.

    Kas hafızası kazanacak yaşı çoktan geçmişsiniz.

  4. #4
    BatuhanK - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    17 Ekim 2009
    Şehir
    İzmir
    Uzun zamandır internette dönen videolarla birlikte, kulaktan kulağa bozularak yayılan, eksik kalan bir bilgi vardı.
    Tam da bu noktayı aydınlatan zevkli, anlaşılır ve önemli bir konu olmuş. Teşekkür ediyoruz
    zaferce bunu beğendi.

  5. #5

    Üyelik
    01 Ağustos 2016
    Şehir
    Istanbul Ataşehir-Levent
    Motosikleti
    Honda PCX150 >>> PULSAR NS200
    Yine bu forumu iyi ki çok sıkı takip ediyorum dediğim bir yazı. Bu forumu gerçekten değerli kılan yazarların başında geliyorsunuz...

    Yazı gerçekten benim de mantığıma tam oturmayan bir noktayı aydınlatıyor gerçekten. Viraja girdikten ve yatış yapıldıktan sonra gaz açma gerekliliğini ve bunun fiziksel nedenlerini anlıyorum. Motorun stabilitesi, viraj çizgisinin korunması ve yol tutuşunun dengeli bir şekilde sağlanması buna bağlı. Ama yavaş yavaş bile olsa sürekli ve kesintisiz gaz açma konusununun bilmediğimiz rotalardaki uzun virajlarda bizi sıkıntıya düşürebileceği fikri hep aklımı kurcalıyordu. Bu nedenle bilmediğim rotalardaki devamını analiz edemediğim bir viraja mümkün oldugunca yavaş girmem gerekiyor ki bazen trafiğin durumu bazen de grup sürüşüne uymaya çalışmak hata yapmamıza neden olabilir. Ben yine de kişisel sınırlarıma göre kullanmaktan yanayım. Bu konuda pratik yapmak ve kişisel sınırları bilmek çok önemli görünüyor. Kazasız ve telafi edilemeyecek hataların olmadığı sürüşler yapmak için bu tip bilgileri akılda tutmak lazım.
    zaferce bunu beğendi.

  6. #6
    sailor33 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    08 Mart 2013
    Şehir
    ADANA
    Motosikleti
    VFR 800 (INTERCEPTOR)
    Ulan şu yazıları yatmadan önce okumak çok keyifli ya.

    Eline sağlık Zafer bey.

    Şimdi uykuya dalabilirim.

    1 motor, 2 motor , 3 motor....
    zaferce ve hayat2teker bunu beğendiler.

  7. #7

    Üyelik
    15 Mart 2010
    Şehir
    Bursa
    Motosikleti
    Honda CG 125, Honda NT 700
    "Bu hisse engel olabilmek için, yani ağırlığın öne aktarılması için, motorun hız kaybına engel olacak kadar gazı açıyoruz. "

    Ağırlığın öne aktarılması için değil, "arkaya aktarılması için veya ön ve arka tekere eşit dağıtılması için" olarak değiştirmek gerekir. Olayın farkında olan arkadaşlar için yanlış yazılan bu cümle problem teşkil etmez fakat burda yazılanları okuyarak birşeyler öğrenen arkadaşlara tutarsız gözükebilir.
    Gaz verince ağırlık öne aktarılmazki vs diye kendi kendine düşünüp içinden çıkamayanlar veya gaz verince ağırlık öne aktarılmış olur sonucu çıkartabilecek insanlar için sıkıntı yaratır.
    zaferce bunu beğendi.

  8. #8

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Alıntı noctalica adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    "Bu hisse engel olabilmek için, yani ağırlığın öne aktarılması için, motorun hız kaybına engel olacak kadar gazı açıyoruz. "

    Ağırlığın öne aktarılması için değil, "arkaya aktarılması için veya ön ve arka tekere eşit dağıtılması için" olarak değiştirmek gerekir. Olayın farkında olan arkadaşlar için yanlış yazılan bu cümle problem teşkil etmez fakat burda yazılanları okuyarak birşeyler öğrenen arkadaşlara tutarsız gözükebilir.
    Gaz verince ağırlık öne aktarılmazki vs diye kendi kendine düşünüp içinden çıkamayanlar veya gaz verince ağırlık öne aktarılmış olur sonucu çıkartabilecek insanlar için sıkıntı yaratır.
    Harikasın hocam. Çok teşekkür ederim. Burada metni değiştiremiyorum fakat web sayfasında hemen düzelttim. Tekrar teşekkürler.

  9. #9

    Üyelik
    15 Mart 2010
    Şehir
    Bursa
    Motosikleti
    Honda CG 125, Honda NT 700
    Rica ederim. Editörlük taslamak gibi bir niyetim olmadığını pek belli edememiş olabilirim, yapıcı eleştirileri olgunlukla karşılayan biri olduğunuzu öğrendiğim için çok sevindim. Son zamanlarda blogunuzu sıkça takip ediyordum. Takibim bundan sonra da devam edecek. Gerçekten faydalı bir blog.
    zaferce bunu beğendi.

  10. #10
    Mersin İl Temsilcisi yürekçe - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    02 Ağustos 2006
    Şehir
    Bende sığar iki cihan, ben bu cihana sığmazam
    Motosikleti
    Cân ile hem cahan, dehr ile hem zaman
    Emeginize saglik
    zaferce bunu beğendi.

  11. #11
    zekeriyaimam - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik
    15 Mayıs 2016
    Şehir
    Gebze
    Motosikleti
    simson
    Teşekkürler.
    Çıkacak kavgayı bekliyorum ben

  12. #12

    Üyelik
    18 Ağustos 2014
    Çok teşekkür ederim. Kendimi eksik hissedip eğitmenime, hocam virajlarda kavrayamadığım şeyler var sanırım dedirten bir durumdu. Viraja öyle bi girmeliydimki fren yapmak zorunda kalmayayım. Bu sebeple genelde yavaş girerdim. Gayri ihtiyari hızlı kaldığım durumlarda ya gaz keser ya da arka frene baskıya başlayıp yine hata yaptığımı düşünürdüm. Bu sebeple çok çivi vb toplasada rosso 3 te inat ediyorum. Ihtiyatli davranmaya devam edip artık hata yapiyorum diye moral bozmayayım değil mi üstad? Birde yokuş aşaği virajlarla ilgili detay bilgi varsa tadından yenmez.

  13. #13

    Üyelik
    17 Aralık 2012
    Şehir
    Ankara
    Alıntı mchi adlı üyeden alıntı Mesajı göster
    ... yokuş aşaği virajlarla ilgili detay bilgi ...
    Hocam iniş virajlarında oturuş pozisyonunun doğru kalmasına ekstradan uğraşmamız gerekiyor çünkü eğim yüzünden öne doğru kayıyoruz bu da motora gidondan tutunmaya teşvik ediyor. Gerekirse viraj öncesindeki düzlükte kendimizi geri alıp oturuş pozisyonunu güzelce kontrol etmek lazım. Dizlerle tutup gidonu gevşek tutmaya çabalamazsak bozuluyor.(1)

    İkinci bir olay doğru viteste olmak. Çoğu kullanıcının olduğu viteste olursak iniş virajlarında hep tedirginlik yaşarız. Düşük vites dolu devirde olmamız lazım ki gaz kolunu kapattığımızda motor yavaşlasın, gaz kapalıyken yokuş aşağı hızlanmaya devam etmesin.(2)

    Son olarak, sert bir inişte keskin bir virajı dönüyorken illa gaz açmak zorunda olmadığımızın da farkında olursak zihnen daha rahat ederiz. O da bu yazının konusuydu zaten.

    (1) Bakış Sorunları
    (2) Yavaşlama yolları: Gaz, fren, vites


    REKLAM ALANI

Konu içerisindeki kullanıcılar

Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)