Arkadaslar, az yakmakla yaktigini verimli kullanmak arasindaki farki bilin lutfen. Maksimum torkla motordan en fazla verimi alirsiniz. Ancak bu az yakacagi anlamina gelmez. Motor ihtiyac duydugun itme gucunu saglayabilmek icin tork farkini kapatmaya calisarak devir yukseltir. Buda daha cok yakmasi demektir. 100km de ne kadar yakacagi nekadar surede o 100km yi yapmak istediginize gore degisir. Ancak bastan sona ayni hizda ayni devirde kalmaniz cok mumkun degil. Bu sebepten dolayi yavaslayip hizlanma anlarinda ki kaybi minimuma indirmek adina yuksek torkta kalmanizi tavsiye edilir. Bu sadece motosiklet icin degil butun motorlu tasitlar icin gecerlidir. Arabada artik 1.5 2 araliginda vitesini yukselt demeye basliyor sabit hizdayken. Cunku torka ihtiyacin artik yok. Deviri dusurebilirsin. Neyse cok konustum. Umarim bos degildir.
titreşimin en az olduğu devir aralığı, yakıt tüketiminin en az olduğu aralıktır diye biliyorum.
İlginç konu olmuş; hani insanın aklında olur da bir denk getirip sorsam, bulup okusam der...
Bilgilerini paylaşan arkadaşlar; yok boşa gitmiyor; okuyoruz, öğreniyoruz; teşekkürler.
Bu hamur daha çok su kaldırır; okumaya devam ...
Benim anladığım; vites değiştirmekten çekinmemek, daha doğrusu üşenmemek gerekiyor. Sıralı inip, sıralı çıkacaksınız; hızlanıp yavaşlamanız kısa mesafelerde dahi olsa ...
Devir saatinin yarısı yada bir tık üzeri olacaktır benim tavsiyem.
Kendi motorumdan örnek vermek gerekirse;
Cbr 250r 12bin devir mevcut göstergede.
6bin devir 100 km
7bin devir 115 km
Uzun yolda beni de motoru da yormamıştır şimdiye kadar.
6000 devirip geçmez isen hem az yakar hem motor yıpranma
motor bloğu içinde gelişen olaylara baktığınız zaman arkadaşlar bir zaman kıskacı altında kalan hava yakıt karışımının, tork devrinin altında kalan devirlerde hareketli parçaları bir sonraki zamana yetiştirmek için (sürtünme kuvvetini yenebilmek, mekanik parçaların ataletini aşabilmek, supap açılma ve kapanma zamanlarına uyum sağlayabilmek adına) fazladan yakıta ihtiyacı vardır. Tork devrinin üstünde devirlerde ise adeta bir brulör gibi yanmanın motora yetişemediği, supapların henüz yanma bitmeden açıldığı alevin katalitik konvertöre kadar devam ettiği (eksozun kıpkırmızı olması gibi) enerji kayıpları oluşur. Motor mekaniği adeta bir kurmalı saat gibidir. Onun zamanın ne olduğundan haberi yoktur. Siz ona 60 saniyede 1 tur at dersiniz o da 1 tur atar. İşte motor için tork devri de böyledir. En iyi yanmayı yakaladığınız ve o yanmadan en iyi verimi aldığınız, yakıtınızda saklı enerjinin kayıplarını en aza indirip zincire ve arka lastiğinize verdiğiniz en verimli devir tork devridir.
Onun haricinde diğer bir soruya gelirsek 50 ile gidersem daha az mı yakarım. Burada başka etkenler giriyor araya arkadaşlar. Şimdi bu etkenlerden biri rüzgar direncidir. Diyelim ki tork devriniz 100 km/sa. te denk geliyor. Motosikletinizin rüzgar direnç katsayısı düşük ise evet 50 ile gittiğinizde daha fazla yakarsınız. Ancak hızınızı 100 km/sa. ya çıkardınız arkanızda çanak anten gibi duran bir çadır yada topcase var. Yada önünüzde rüzgara karşı direnen baklava tepsisi gibi bir tur camı. Bu noktada rüzgar direncini kırmak için ihtiyacınız olan fark enerji sizi aldatıyor arkadaşlar. Bu değişkenlerden bir tanesi bir kaç örnek vermek gerekirse lastik hava basınçları, yolun muhtevası (asfalt, toprak sert yada yumuşak zemin) aracınıza yaptığınız dengesiz yada hatalı yükleme (ön lastiğe gelen yük ne kadar fazla ise sürtünme yüzeyi o kadar artar )aracınızda yaptığınız ani devir ve hız değişiklikleri de yakıt sarfiyatına sebep olan unsurlardır.
Ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim. Yukarıda birkaçını yazdığım şartlar uygun olduğunda evet 50 ile giderseniz daha fazla yakarsınız. Çünkü enerji =kuvvet x yol' dur. Bu konularda bildiğimi anlatmakta biraz güçlük çekiyorum ama umarım bildiklerimi aktarabilmişimdir.
Şu an bu konu içerisinde 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 misafir)