- Katılım
- 5 Tem 2022
- Mesajlar
- 368
- Konu Yazar
- #1
Selamlar. Aranızda hem nispeten yeni bir üye, hem de yeni bir motorcu sayılsam da aslen bir ses mühendisiyim. İşim gereği kulak sağlığımı her zaman güvende tutmam gerekiyor. Son zamanlarda sosyal medyada da sıkça gördüğüm kulak tıkacı ve kulak sağlığı konularında elimden geldiğince, dilim döndüğünce sizleri bilgilendirmek isterim. Yazım biraz uzun olacak, vakit ayıranlara teşekkür ederim.
Öncelikle kısaca kulağın yapısına ve duyum dediğimiz eylemin nasıl oluştuğundan bahsedelim. Kulak üç kısımdan oluşur: dış kulak, orta kulak, iç kulak. Dışarıda oluşan ses dalgalarını kulak kepçemiz toplar, yani dış kulakta oluşum başlar. Buradan orta kulağa iletilir ve orta kulakta ses dalgalarına gerekli güçlendirmeler yapılır. İç kulağa geldiğinde ise, burada bulunan tüycükleri titreştirir ve işitme sinirlerine iletir. Duyum oluşur.
Kulağın yapısında pek çok farklı bölüm bulunur, ancak bunlardan teker teker bahsetmeyeceğim.
İkinci olarak desibel, yani ses şiddetinden bahsedelim. Desibel dediğimiz kavram en basit tabirle sesin yüksekliği olarak tanımlanabilir. Duyduğumuz her ses farklı yüksekliğe sahiptir. Birkaç örnek verecek olursak: fısıldama 30 desibel, günlük konuşma 60 desibel, motosiklet sesi 90 desibel, konser ise 95-115 desibel arasında değişebilir. Bu değerleri aklımızda tutalım.
Bir insanın sağlıklı duyma eşiği, çoğu makalede 70 desibel civarında tanımlanır. Yani günlük hayatımızın bir çoğu, herhangi bir duyum rahatsızlığı hissetmediğimiz bölümleri, 60-70 desibel aralığında gibi kabul edebiliriz.
Peki kulağımız 70 desibel üstü seslere maruz kaldığında ne oluyor? Kulak yapısını hatırlayalım; iç kulaktaki titreşen tüycüklerden bahsettik, duyumumuzun en önemli bölümlerinden birisi. 70 desibel seviyesini geçtiğimiz andan itibaren bu tüycükler, sınırlarından fazla titreşmeye başlıyorlar. Desibel seviyesi arttıkça titreşim de artıyor. Tüycükler ise bu ekstra strese dayanabileceklerinden uzun süre maruz kaldıklarında tinnitus dediğimiz kulak rahatsızlığı ortaya çıkıyor.
120km/h veya otoban hızları dediğimiz süratlere çıktığımızda ise bu şiddet 100 desibel ve üstüne rahatlıkla çıkabiliyor (bir naked motosikleti düşünürsek). 100 desibel şiddetini kulağımızın kaldırabileceği maksimum süre ise 15 dakika olarak tanımlanıyor.
150 km/h ile yarım saat motosiklet kullandığınızı düşünün. Bu durumda kaskımızın içerisindeki ses şiddetini 110-120 desibel civarında tanımlayabiliriz. Bu çok yüksek ve ciddi bir sayıdır.
Kulak tıkacı, özellikle filtreli kulak tıkacı kullandığımız zaman orta kulağımıza iletilen ses şiddeti fazlasıyla absorbe ediliyor. Sadece ses şiddeti değil, aynı zamanda Fletcher Munson Eğrisi olarak tanımladığımız duyumumuzun frekans tepkisi tamamen değişiyor, çok daha sağlıklı bir hale geliyor.
Kulak tıkacı sizi uzun vadede, hatta sürekli yüksek hızlarda seyrediyorsanız çok kısa vadede, oluşabilecek çoğu duyma probleminden korur. Tinnitus dediğimiz kulak çınlaması rahatsızlığının önüne geçer. Gürültüden kaynaklı baş ağrısını azaltır, vücut yorgunluğunu dengelemeye yardımcı olur.
Kulak tıkacı kullanın. İki tane kulağınız var, ve bu hastalıkların bir çözümü yok. Egzoz sesinizi, motorunuzun sesini; en başta ise hayatın sesini duymak için kulak tıkacı kullanın; kulaklarınıza iyi bakın. Geri dönüşü yok, kendinizde motosikletin keyfini ve özgürlüğünü yaşayacağım diye kalıcı hasar bırakmayın.
Sevgiler.
Öncelikle kısaca kulağın yapısına ve duyum dediğimiz eylemin nasıl oluştuğundan bahsedelim. Kulak üç kısımdan oluşur: dış kulak, orta kulak, iç kulak. Dışarıda oluşan ses dalgalarını kulak kepçemiz toplar, yani dış kulakta oluşum başlar. Buradan orta kulağa iletilir ve orta kulakta ses dalgalarına gerekli güçlendirmeler yapılır. İç kulağa geldiğinde ise, burada bulunan tüycükleri titreştirir ve işitme sinirlerine iletir. Duyum oluşur.
Kulağın yapısında pek çok farklı bölüm bulunur, ancak bunlardan teker teker bahsetmeyeceğim.
İkinci olarak desibel, yani ses şiddetinden bahsedelim. Desibel dediğimiz kavram en basit tabirle sesin yüksekliği olarak tanımlanabilir. Duyduğumuz her ses farklı yüksekliğe sahiptir. Birkaç örnek verecek olursak: fısıldama 30 desibel, günlük konuşma 60 desibel, motosiklet sesi 90 desibel, konser ise 95-115 desibel arasında değişebilir. Bu değerleri aklımızda tutalım.
Bir insanın sağlıklı duyma eşiği, çoğu makalede 70 desibel civarında tanımlanır. Yani günlük hayatımızın bir çoğu, herhangi bir duyum rahatsızlığı hissetmediğimiz bölümleri, 60-70 desibel aralığında gibi kabul edebiliriz.
Peki kulağımız 70 desibel üstü seslere maruz kaldığında ne oluyor? Kulak yapısını hatırlayalım; iç kulaktaki titreşen tüycüklerden bahsettik, duyumumuzun en önemli bölümlerinden birisi. 70 desibel seviyesini geçtiğimiz andan itibaren bu tüycükler, sınırlarından fazla titreşmeye başlıyorlar. Desibel seviyesi arttıkça titreşim de artıyor. Tüycükler ise bu ekstra strese dayanabileceklerinden uzun süre maruz kaldıklarında tinnitus dediğimiz kulak rahatsızlığı ortaya çıkıyor.
120km/h veya otoban hızları dediğimiz süratlere çıktığımızda ise bu şiddet 100 desibel ve üstüne rahatlıkla çıkabiliyor (bir naked motosikleti düşünürsek). 100 desibel şiddetini kulağımızın kaldırabileceği maksimum süre ise 15 dakika olarak tanımlanıyor.
150 km/h ile yarım saat motosiklet kullandığınızı düşünün. Bu durumda kaskımızın içerisindeki ses şiddetini 110-120 desibel civarında tanımlayabiliriz. Bu çok yüksek ve ciddi bir sayıdır.
Kulak tıkacı, özellikle filtreli kulak tıkacı kullandığımız zaman orta kulağımıza iletilen ses şiddeti fazlasıyla absorbe ediliyor. Sadece ses şiddeti değil, aynı zamanda Fletcher Munson Eğrisi olarak tanımladığımız duyumumuzun frekans tepkisi tamamen değişiyor, çok daha sağlıklı bir hale geliyor.
Kulak tıkacı sizi uzun vadede, hatta sürekli yüksek hızlarda seyrediyorsanız çok kısa vadede, oluşabilecek çoğu duyma probleminden korur. Tinnitus dediğimiz kulak çınlaması rahatsızlığının önüne geçer. Gürültüden kaynaklı baş ağrısını azaltır, vücut yorgunluğunu dengelemeye yardımcı olur.
Kulak tıkacı kullanın. İki tane kulağınız var, ve bu hastalıkların bir çözümü yok. Egzoz sesinizi, motorunuzun sesini; en başta ise hayatın sesini duymak için kulak tıkacı kullanın; kulaklarınıza iyi bakın. Geri dönüşü yok, kendinizde motosikletin keyfini ve özgürlüğünü yaşayacağım diye kalıcı hasar bırakmayın.
Sevgiler.