Motosiklet kazasının yönü / Menderes Özel

Katılım
12 Nis 2003
Mesajlar
824
menderezozeltepe.jpg
ABD'deki bir araştırma motosiklet kazalarının yüzde 77'sinin saat 11-1 yönünde gerçekleştiğini gösteriyor

Geçenlerde elime Amerikan Motosiklet Güvenlik Derneği'nin (Motorcycle Safety Foundation-MSF), güvenli sürüşle ilgili dokümanları, videoları geçti. Kitap ve broşürler 90'ların başında hazırlanmasına rağmen güncelliğini koruyor.

Artık bir yönetim kuruluşu olarak algılanan MSF, yıllardır ABD'de motosiklet güvenliği alanında faaliyet gösteriyor. Ülke çapında motosiklet eğitimleri veren MSF, yeni sürüş teknikleri de geliştiriyor.

Şimdi gelelim MSF'in "Motorcycling Excellence" isimli harika rehberinden (mutlaka biri girişimde bulunup Türkçeye çevirmeli) seçtiğimiz konuya; motosiklete binerken dikkat hangi yöne odaklanmalı? Tehlikelerin en çok hangi yönden geldiğini bilebilmek yolda fark yaratır.

Motosikletçinin görüş alanı teoride 360 derecedir. Daha da kolaylaştırmak için; şu 360 dereceyi 12 olası pozisyonu olan bir saat kadranı olarak düşünelim. Kadran motosiklet için kaza en çok hangi yönden geliyor, algılamamızda yardımcı olacak.

ABD'de Güney Kaliforniya Üniversitesi'nden üç uzman Harry Hurt, James Ouellet ve David Thom, 70'lerin sonunda ABD'de meydana gelen 900 motosiklet kazasını incelemiş. Üçlünün bulguları, 1981'de "Motosiklet Kazası Neden Faktörleri ve Tedbirlerin Tanımı" adıyla kitaplaştırılmış.

Üç bilim adamı 900 kazayı mercek altına alarak motosikletin diğer araçlar için görüş hattını belirlemiş. Bir örnek; motosiklet bir kavşağa yaklaşıyor, karşı yönden gelen araç ise motosikletin hemen önünden sola dönmeye hazırlanıyor. Motosiklet için kaza öncesi son görüş hattı saat 11 yönündedir.

[IMGR]http://www.milliyet.com.tr/2008/02/16/cumartesi/resim/yazozel.jpg[/IMGR] Grafikte de görüldüğü gibi motosiklet kazalarının yüzde 77'si saat 11-1 yönünde gerçekleşiyor. Üç uzman araştırmalarından şu sonucu çıkarmış; "Ey motosikletçi nereye gittiğine iyi bak çünkü kazaların dörtte üçü hareket ettiğin yönden geliyor."
Tabii ki düzenli olarak aynaları da taramak önemli. Motosikletçi, önünde bir "bela" belirmesi durumunda, ancak aynaları kullanarak kendisine bir "kaçış rotası" çizebilir. Bu arada aynalar da tek başına yeterli değil; şerit değiştirirken veya dönüş yaparken kafayı sağa sola çevirerek durum sağlaması yapmak da bir şarttır; hatırlatalım.

yazozel.gif

Menderes ÖZEL
[email protected]
Motosiklet Günlüğü - Menderes Özel'in Yazıları Milliyet Gazetesi Cumartesi Ekinde Yayınlanır.
 
Katılım
16 Nis 2007
Mesajlar
1,968
buaralar Türkiye'de saat 5-7 yonude cok moda olmaya basladı sanki alkollu suruculerden..
 
Katılım
2 Eyl 2007
Mesajlar
1,637
benim saatim dijitalse peki nolucak?ben nereye bakicam?:p saka bi yana paylasim icin tesekkurler
 
Katılım
18 Eyl 2005
Mesajlar
267
Sevgili Menderes çok güzel bir konuyu bilgi topiclerine taşımışsın, umarım daha biliçli bir şekilde yollarda oluruz. Selamlar, saygılar...
 
Katılım
13 Ağu 2006
Mesajlar
3,044
paylaşım için teşekürler gürkan abi, bizim ülkemizde malesef sadece 11-12-1 de değil hepsi için geçerli bu kural :pr:
 
Katılım
15 Ara 2004
Mesajlar
638
Bu yorum bir olayı hatırlattı, geçen yaz bir tanıdığımız küçük motosikleti ile giderken bir araç tarafından sıkıştırıldı, el kol hareketleri ve kornadan sonra araç sürücüsü sinirini alamayıp ilerden geri dönüp motosiklete çarptı, çocuğum iki ayağı birden kırıldı, tüm ısrarlarımıza rağmen adamdan davacı olmadı, bunun yerine hastane masraflarını karşılamak şartı ile anlaşma yoluna gittiler. Araç sürücüsü tanınmış biriydi, kasten adam öldürmeye teşebbüsten yargılanırdı tahminimce.

Böyle bir durumu düşündüğümüzde, motosiklet i çelik koruma kalkanına alsan ülkemizde çarpınca ne olur diye merak için gelip toslayan olur.

Güzel bir konu, paylaşım için teşekkürler.
 
Katılım
13 Ağu 2006
Mesajlar
3,044
Bu yorum bir olayı hatırlattı, geçen yaz bir tanıdığımız küçük motosikleti ile giderken bir araç tarafından sıkıştırıldı, el kol hareketleri ve kornadan sonra araç sürücüsü sinirini alamayıp ilerden geri dönüp motosiklete çarptı, çocuğum iki ayağı birden kırıldı, tüm ısrarlarımıza rağmen adamdan davacı olmadı, bunun yerine hastane masraflarını karşılamak şartı ile anlaşma yoluna gittiler. Araç sürücüsü tanınmış biriydi, kasten adam öldürmeye teşebbüsten yargılanırdı tahminimce.

Böyle bir durumu düşündüğümüzde, motosiklet i çelik koruma kalkanına alsan ülkemizde çarpınca ne olur diye merak için gelip toslayan olur.

Güzel bir konu, paylaşım için teşekkürler.

Allah belasını versin, aynısını bir kamyonda ona yaparsa hiç üzülmem.
 
Katılım
12 Şub 2005
Mesajlar
504
Ek olarak bu görünürlük meselesinde Enduro-Cross tarzı motorsikletlerin daha az kazaya karıştığını okumuştum bi yerde ne kadar doğrudur ?

daha dün scooter yaptı kaza bu 11-1 yönünden .

yanlız ben bu ülkede en çok 7-5 den korkarım daha adam yayaya yol vermiyor ezecek yol yayanın olduğu halde .
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst