Motor hararet yaptığında nasıl davranmalı

Katılım
28 May 2006
Mesajlar
687
Bir keresinde babama sormuştum, motor hararet yapınca ne yapmalı diye, "vites küçültüp devri artırmalı" demişti, gelen soğuk benzin motoru soğutur demişti.

Bana bu ters gelmişti o zaman, yani daha çok patlama, daha çok ısı gibi geliyor, ve tabi daha çok sürtünme.

Bununla ilgili bir genel kanı varmı, ne bileyim, mesela motoru sogutmak icin deviri düşürmeli mi yükseltmeli mi. ("Bi çay bahçesinde mola vermeli" cevabını biz de düşündük herald :)

Teşekkürler,
-turgut
 
Katılım
9 Kas 2006
Mesajlar
346
baban doğru soylemiş.senın dediğin gibi fazla benzın fazla surtunme evet bunlarda ısıyı artırır ama devır yukseldığı için suyun devırıde artacaktır.yanı su radyatorden daha cok gececek ve motora soğumus olarak ulasacaktır.eğerki hararet çok aşırı ise yani su kaynama derecesıne geldıyse tabi motorun sulu olması lazım bu durumda..mecburen durman gerekır..hatta cok acelen varsa bir sasal su ıle motor çalısırken sadece radyatöre dökmek şartı ıle soğutabılırsın ....
 
Katılım
15 Eki 2006
Mesajlar
480
Radyatöre gelişi güzel su boşaltırsan radyatör bloklarını çatlatabilirsin, o nedenle çok soğuk su boşaltılması önerilmez. Küçük bir not, hararet yaptınmı; işin iş 4 tekerde contayı yakarsın, 300Ytl...
 
Katılım
1 Haz 2007
Mesajlar
263
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
Arkadaşım baban doğru söylemiş ben boşa atıp aragaz çekiyorum yada vites düşürüp devir arttırıyorum hararet gözle görülür oranda düşüyo
 
Katılım
9 Kas 2006
Mesajlar
346
Radyatöre gelişi güzel su boşaltırsan radyatör bloklarını çatlatabilirsin, o nedenle çok soğuk su boşaltılması önerilmez.
radyatörlerin ana malzemesi bakır,alimınyum..ve lehım olduğu için kolay kolay çatlama yapmaz ..aksıne radyatör daha cok ısınırsa lehımlerın eriyip su kanalları boşa cıkacaktır.yanı kan damarları kokunden kopacaktır. artı şimdiki radyatörlerin kazanları plastıkten yapıldığı için su kanallarında lehım kullanılmamaıştır.yanı lehım erıdı korkusuda son bulmustur.çeşme hortumunu elımıze alıp korkusuzca radyatorumuze tutabılırız ..aslında bu işlemi ara sıra yapmak lazım çünki cogu radyatorler teker arkasında olduğu için çamur toz toprak gibi doğal şeyler radyatörün peteklerını tıkar.bunları temızlemezsek motorun suyu çabuk ısınır ve geç soğur .buda hararete sebep olur.nasıl temızlerız dersenız.çok kolay ..çeşme hortumunu elımıze alıp suyu puskurterek radyatoru yıkabılırız.tabiki puskurtme fazla sert olmamalı.eğerki ben motoruma su tutamam dersenız ıkınc bır yontemde hava ıle temızleme.her benzınlıkte hava bulunur o hava ıle radyatore fazla yaklastırmadan temızleyebılırız.çıkan toza hayret kalacaksınız.
 
Süper Moderatör
Yönetici
Katılım
10 May 2005
Mesajlar
4,906
Motosikleti
Harley Davidson Softail 107
hatta cok acelen varsa bir sasal su ıle motor çalısırken sadece radyatöre dökmek şartı ıle soğutabılırsın ....

Aşırı ısınmış olan malzemeye su döküp aniden soğutmaya çalışırsanız malzeme deforme olur, o an çatlama yapmazsa şansınız var demektir.

Hararet yapan , (aslında hararet yapan demiyelimde fazla ısınan diyelim) bir aracda yapılacak en iyi şey düşük devir ile hızlı gitmektir.

Yani yol şartlarına göre gidebileceğiniz en hızlı sürate çıkıp kullanabileceğiniz en büyük vitesi seçmelisiniz.

Bu sayede motor düşük devirde çalıştığı için daha fazla ısınamayacak ve hızlandığı içinde rüzgarın etkisiyle daa rahat soğuyacaktır.

Eğer su soğutmalı bir motora sahip seniz ve aşırı hararet hissederseniz vede yola çıkıp hızlanma şansınız yoksa kenara çekip motoru stop etmeden soğumasını bekleyiniz.

neden stop etmeden?

Çünkü stop etmediğiniz için radyatör suyu dolaşıma devam edecek ve motorunuzu soğutacaktır. TABİ RADYATÖR FANINIZ ÇALIŞIYOR İSE.

Su soğutmalı bir motora sahip değil iseniz motorunuzu soğutmak için tek çareniz motoru sıkıştırmadan hızlanmaktır. Eğer hız yapabileceğiniz müsait bir yol yok ise kenara çekip stop etmeniz ve motorunuz soğumasını beklemeniz en sağlıklı yöntemdir.
 
Katılım
4 Ağu 2006
Mesajlar
732
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
baban doğru soylemiş.senın dediğin gibi fazla benzın fazla surtunme evet bunlarda ısıyı artırır ama devır yukseldığı için suyun devırıde artacaktır.yanı su radyatorden daha cok gececek ve motora soğumus olarak ulasacaktır.eğerki hararet çok aşırı ise yani su kaynama derecesıne geldıyse tabi motorun sulu olması lazım bu durumda..mecburen durman gerekır..hatta cok acelen varsa bir sasal su ıle motor çalısırken sadece radyatöre dökmek şartı ıle soğutabılırsın ....

suyun devir hizi benim bildigim kadariyla motor devrine bagli degil. suyu dolastiran ne de olsa motor degil devir daim pompasi. suyun sogutulmasinda da iki etken var: araba ilerlerken radyatörden gecen hava akimi ve hava sogutmasinin yetersiz kaldigi durumlar icin vantilatör.

motor hararet yaptiginda bence vites kücültmek cok bir ise yaramiyacaktir cünkü devrin yükselmesi ayni birim zamanda daha cok patlamanin meydana gelmesinden dolayi daha cok isinin üretilmesi anlamina gelmekte.

suyu sogutmak icin yapilacak iki sey var: 1° daha düsük devirde daha hizli gitmek (yokus asagi ve daha yüksek viteste kullanmak). böylece motorun ürettigi isi asagi yukari ayni kalirken radyatörden daha cok hava gececektir. 2° bir mola verip motorun sogumasini beklemek.

bu arada sogutma suyu normal sartlar altinda kaynama noktasina cok yakin olur. hatta radyatör kapagini acacak olursaniz cevredeki havanin basinci sogutma sistemindeki basinctan daha düsük olacagindan sogutma suyu kaynayip buharlasmaya bile baslar ...

Aşırı ısınmış olan malzemeye su döküp aniden soğutmaya çalışırsanız malzeme deforme olur, o an çatlama yapmazsa şansınız var demektir.

bu tam dogru degil. bircok arac gerecin yüzeyi aniden sogutularak sertlestirilir. deformasyon da olmaz ...
 
Son düzenleme:
Katılım
29 Kas 2006
Mesajlar
1,442
baban doğru soylemiş.senın dediğin gibi fazla benzın fazla surtunme evet bunlarda ısıyı artırır ama devır yukseldığı için suyun devırıde artacaktır.yanı su radyatorden daha cok gececek ve motora soğumus olarak ulasacaktır.eğerki hararet çok aşırı ise yani su kaynama derecesıne geldıyse tabi motorun sulu olması lazım bu durumda..mecburen durman gerekır..hatta cok acelen varsa bir sasal su ıle motor çalısırken sadece radyatöre dökmek şartı ıle soğutabılırsın ....

arkadaşım kaynayan radyatöre birden su koyarsan çatlatırsın...:cat: motoru durdurup(sağa çekip) rolantide biraz çalıştıracaksın... eğerki motorunda su eksiltme olayı varsa motoru hemen stop edeceksin..:cat:
 
Katılım
1 Haz 2007
Mesajlar
263
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
suyun devir hizi benim bildigim kadariyla motor devrine bagli degil. suyu dolastiran ne de olsa motor degil devir daim pompasi.

devir daim pompası gücünü krank başından veya debriyaj tasından alır genelde bu yüzden devir ile alakalıdır..
 
Katılım
9 Kas 2006
Mesajlar
346
suyun devir hizi benim bildigim kadariyla motor devrine bagli degil. suyu dolastiran ne de olsa motor degil devir daim pompasi. suyun sogutulmasinda da iki etken var: araba ilerlerken radyatörden gecen hava akimi ve hava sogutmasinin yetersiz kaldigi durumlar icin vantilatör.

predator arkadasım su pompası dediğin alet motora bağlıdır zincir,kayış veya dişli sayesınde bellı orantı ıle motora bağlanmıstır.yanı atıyorum motor bır tur atarken su pompası 3 tur atar.anladınmı.onun için devır yukselırse su devırdaymıda yukselır.sıkısık trafıkta nasıl gazlayıp rahatlatacaksın motoru...

arkadaşım kaynayan radyatöre birden su koyarsan çatlatırsın...:cat: motoru durdurup(sağa çekip) rolantide biraz çalıştıracaksın... eğerki motorunda su eksiltme olayı varsa motoru hemen stop edeceksin..:cat:

ben kaynayan radyatore su koy demedım ıyı oku lutfen sadece bir şasal su ıle dısarıdan serperek soğutma olabilir dedim.
 
Son düzenleme:
Süper Moderatör
Yönetici
Katılım
10 May 2005
Mesajlar
4,906
Motosikleti
Harley Davidson Softail 107
bu tam dogru degil. bircok arac gerecin yüzeyi aniden sogutularak sertlestirilir. deformasyon da olmaz ...

Bursa işi bıçak için çeliğe su verilir, hatta çifte su verilmişi daha makbuldür :)

Fakat aynı şeyi radyatör veya motor bloğu için söyleyemeyiz.

Hararet yapan ve su eksilten aracını (genelde eski model yerli üretim) stop ettikten sonra radyatöre buz gibi soğuk su ekliyen ve akabinde marşa basarak radyatördeki soğuk suyu ateş gibi yanan motor bloğu ile buluşturmak sureti ile kapak çatlatan bir yakınız veya tanıdığınız olmadı mı hiç :cherry:
 
Katılım
26 Kas 2006
Mesajlar
776
Merhabalar;

Hava yada su soğutmalı motorlarda hararet yükselmesi, belirli sınırlar dahilinde olması suretiyle sorun teşkil etmez. Gerçi motor hararetinin +-20derece oynaması istenilen bir olaydır ancak, örneğin su soğutmalı bir motorda termostadın çıkartılması, hava soğutmalı motorlarda vites boşa atılarak yokuş aşağı inilmesi hararet derecelerinde fazlaca oynamalara neden olur.

Öncelikle su soğutmalı motorlarda, hararet yükselteceği düşüncesiyle termostat yaz kış çıkartılmamalıdır. Termostatın olmayışı, motorda ani ısı yükselmesi, alçalması nedeniyle yağ incelmesi, silindir üst kapakta satıh eğilmesi gibi sorunlara neden olacaktır. Ayrıca yine yaz kış soğutma sisteminizden antifirizi eksik etmemelisiniz. Zira antifiriz, donmanın yanında suyun kaynama derecesini 100derecenin üzerine çıkarmaktadır.

Su soğutmalı motorlarda devirdaim, hareketini ya kayış yardımıyla, yada krank üzerinden herhangi bir hareket mili yardımıyla çalışır ve motorda hararetin yükselmesinde devir yaptırılmasındaki amaç, motor bloğu içerisindeki sıcak suyun bira an önce radyatörden geçirilerek soğutulması ve tekrar bloğa gönderilmesidir. Ancak eski peugeotların (mobilet hatirladığım kadarıylar) bazılarında, su soğutma sistemi denenmiş, radyatör motordan daha yükseğe konularak, ısınan suyun genleşmesi, genleşen suyun yükselmesi ve ısınan suyun hacim kaybederek sirkülasyon sağlanması hedeflenmişti. Ancak pek başarılı olamadı.

Hararet derecesi yükseldiyse, nedenini bulmanız gerekir. Zira su kaynatmadıysanız, ya sisteminizde sorun var yada motoru yanlış kullanıyorsunuz demektir. Radyatördeki tıkanıklık, devirdaim pompasının arızalanması, fanınınızın çalışmaması, motorunuzda hararetin nedenidir. Ancak motorda bunlar yokken hararet yaptıysa, yanlış kullanıyorsunuz demektir. Yokuş yukarı çıkıyorsunuz. Araç normalde 2. viteste 4000 dev/dk çıkması gereken bir yokuştasınız. Siz 3. viteste 2500 dev/dk da çıkmaya çalışıyorsunuz. Bu durumda motorda oluşan ısı, radyatöre daha yavaş gönderilecek, dolayısıyla motorunuzdaki ısı artacaktır. Ayrıca motorda düşük devirlerde seyretmek, motorun yağ hararetinin de artmasına neden olacaktır. bir alt vitese geçmek soğutma sıvısının daha hızlı sirkülasyonunu sağlar ve motorunuz ideal ısısına gelecektir.

Hava soğutmalı motorlarda ise soğutma hem gövdeden, hemde yağ ile gerçekleşir (bu kural su soğutmalı içinde geçerlidir). Hava soğutmalı motorlarda düşük devirlerde motoru zorlamak, yağ hararetini artıracağından "şişm" denilen motor sıkışmasına neden olacaktır.

Artan hararetlerde motora asla su dökülmemelidir. Zira bu metallerin ani ısınıp soğumasından (evet motorlarda kullanılna birçok parça ısıl işlemle sertleştirilir. Ancak sertleştirme sonunda her parça tekrar imalat işlemden geçirilir ve oluşan çarpılmalar ve yüzey bozuklukları giderilmektedir.) şekli deforme olur veya çatlar.
 
Katılım
24 May 2007
Mesajlar
21
SIZIN O DEDIKLERINIZ MAZOTLU ARACLARDA OLUR BILDIGIM KADARIYLA MOTURLARDA BENZINLİ BENZIN YERINE MOZOTLU CIKTIYSA ORASINI BILEMEYECEM :cherry: EN GUZELİ CEKECEKSIN BIR KOSEYE BIRAZ BEKLEYECEKSIN:mrgreen:

SIZIN O DEDIKLERINIZ MAZOTLU ARACLARDA OLUR BILDIGIM KADARIYLA MOTURLARDA BENZINLİ BENZIN YERINE MOZOTLU CIKTIYSA ORASINI BILEMEYECEM :cherry: EN GUZELİ CEKECEKSIN BIR KOSEYE BIRAZ BEKLEYECEKSIN:mrgreen: TEKNIKHOCAMIZ NE GUZEL AYDINLATMİŞ.:pr:
 
Son düzenleme:

OKD

Katılım
14 Eyl 2006
Mesajlar
161
Eğer motorunuzu özellikle yokuş aşağı giderken motoru vitesten çıkarmadan motor kompresyonuna bırakırsanız motor devri artsa bile gaz vermediğinizden motora çok az (rölantide olduğu kadar) benzin gelirken daha fazla hava girişi olur, buda taze hava ile motor içerden de soğutulmuş olur. Vites küçültülürse ama hız sabit tutulursa motor daha fazla ısınır.
 
Katılım
26 Kas 2006
Mesajlar
776
@07motor_delisi teşekkür ederim.

Diesel motorlarda kullanılan devir bandı (turbosuz) 2000-4500 arasıdır ve genelde 3500-4000 den sonra güç üretemezler. Bu nedenle kısa bir devir bandında kullanıldıklarından, sık sık yokuşlarda yapılan gereksiz zorlamalarda hararetleri yükselir. Benzinli motorlarda genelde ideal güç üretimi 3500-6000 arasıdır ve rampalarda (eğime göre) 3500-4500 arası kullanım aralığı sunar. Bu nedenle diesel motorlar eğer rampada uygun vitese geçilemezse, devir bandı düşük olduğundan dolayı (yine eski versiyonları kastediyorum) daha sık hararetle karşılaşılır (dı)

@okd dostum. Yokuş inişlerde motoru kompresyona bindirmek, yani yüksek devirde gaz vermeden inmek, aksine soğutma sağlamaz. Zira motor normal devir çevirmek isteyecek, ancak siz gaz vermediğiniz, ve motorun tek hava girişini kapattığınız için daha fazla zorlanacaktır. İdeal olan en az gaza basarak, en yüksek viteste en düşük motor devrini yakalamaktır. Oysa rampalarda yüksek viteste çıkmak için, tam veya tam gaza yakın konumda gaza basılmakta ve motor istediği kadar yakıtı, istediği kadar güce dönüştürebilmekte, ancak kullanamamaktadır. Bu nedenle hararet yükselecektir.
 
Katılım
3 Kas 2006
Mesajlar
2,854
Öncelikle motorun soğutma tipi önemlidir. su soğutmalı da farklı hava soğutmalıda farklı metotlar uygulanabilir.

Motor Devrini Yükseltmek dediğimiz şehir efsanesinin çıkışı araba motorlarının radyatörlerinin, kayış kasnak donanımı ile hareket alan pervane ile soğutulduğu konvansiyonel sistemden kaynaklanmaktadır. Doğrudur da. Bu motorlarda soğutma suyu sıcaklığı arttığında aracın hızını iyice yükseltip (Hatta yokuş aşağı olursa daha iyidir) boş vitese atmak, ve gaz basarak devrini boş viteste iken artırmak gerekir. Bu radyatörü soğutan pervanenin çok hızlı dönerek radyatöre bol miktarda soğutucu hava vermesini sağlar. Aynı zamanda bu, eski motorların devir daim suyunun basıncını ayarlayan bir redyusin valf bulunmadığından, soğutma suyu basıncının ve dolayısı ile devri daimin hızlı olmasını sağlar. Bol soğutma havası (Radyatöre...) ve bol ve hızlı soğutma suyu (motora) girdiğinde sistem hızla soğuyacaktır. Boşa aldığımız içinde yanma azalacak, ortaya çıkan ısı da buna bağlı olarak azalacaktır.

motosikletlerde ise, su soğutma varsa: Mümkünse motoru hızlandırıp boşa almalı, yavaşlayana kadar rolenti devrinde ilerlemeli ve önden çarpan havanın radyatörü soğutmasını beklemelisiniz. Bu hareketi üst üste yaptığınızda Isı düşecektir. ancak motor harareti genelde sıcak havada, yavaş trafikte veya yokuş yukarı yükseldiğinden bu tarz bir çaba gösterilemeyecektir. Eğer elektrikli soğutma fanı varsa, kenara çekip, motoru rolentide tutarak soğumayı beklemeliyiz. Radyatörün üstüne (İçine asla değil) soğuk su atmak çok etkili olacaktır. Sonuçta radyatörler 100 dereceden sıcak olmayacağı için atacağınız su hiçbir zarar vermeyecektir (dikkat fan motorunu ıslatıp yakmayınız).
Eğer motor hava soğutmalı ise işimiz biraz daha zordur. Hararet yaptığını kolayca herkes anlayamaz. Taaa ki bacaklarımıza kızgın radyasyonu vurana kadar. Bu durumda da işin tehlikesi motorun AŞIRI ısınmış olması ihtimalidir. Çünki aşırı sıcakken stop ettiğimizde segmanlar ve gömlekler birbirine kaynayabileceği gibi, kızgınlaşarak incelmiş yağ yüzünden stop etmiş motorun yatakları krank şafta yapışacak-saracaktır. Şanslı isek, yokuş aşağı boşa alarak hava ile soğumasını sağlamalı ısı biraz olsun düştüğünde stop ederek beklemeyi tercih etmeliyiz. sadece bu yüzden bile hava soğutmalı motorlar geniş klerenslerde çalışabilecek biçimde yapılırlar. Fazla sıcaklarda genleşen segmanlar sıkmasın diye. Hava soğutmalı motorların diğerlerine göre biraz olsun verimsiz çalışmasının sebeplerinden de biridir aslında.
Sonuç olarak, motor gücünü azaltmak, mümkünse karşıdan gelen soğutma havasını çoğaltmak, stop etmemek temel ilkemiz olmalıdır.
(Özellikle radyatörün dışına serin su püskürtmek çokk etkilidir.)

Umarım faydalı olur.
herkese kazasız belasız sürüşler dilerim.
 
Forumdan Uzaklaştırıldı
Katılım
24 Kas 2006
Mesajlar
1,218
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
benım cava 2 zamanlı....radyatörsüz....
hareket halınde ıken hararet yaparsa vıtesı bosa alıp 100-200m gıdıyorum tekrardan kendıne gelıyor.....
bazende bır alt vıtese dusup bıraz bagırtıom motoru gene kendıne gelıyor.....

benım cavanın hararet yaptıgını cok kolay anlıyom....yokus yukarı gıderken cekmıyor motor....normal gıderkende ( cok nadır oluyor bu) motor gaz yemıyor.....ve yukarda dedıklerımı yapıyorum hıc bı sorun olmuor....
 
Son düzenleme:
Katılım
3 Kas 2006
Mesajlar
2,854
Evet bahadinki arkadaş, doğrusunu amprik olarak bulmuşsun zaten. Yeni tip hava soğutmalılar ise iyice hararete kalkmadan sıkıştırma falan yapmıyorlar, biraz önceden anlamak kolay olmuyor. Jawa lar kendini hemen belli ediyor çok şükür.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst