arkadaslar,
bu olay bayagi eskimis ancak bi kac sey yazmak istedim
carpip kacan Andrea Köppel in esinden dolayi diplomatik dokunulmazligi var.
anlami; TC kanunlarina tabi degil.
yol ortasinda kaza ile degil bilerek cikarip silahla birini vursa
polis, mahkeme, yargi hic bir sey yapamaz.
ancak disisleri bakanligi bu kisiyi “persona non-grata”, istenmeyen kisi ilan eder ve sinir disi edebilir.
bir de buyukelciyi disislerine cagirip eline bir kinama notasi verebilirler.
ancak ve ancak, kisi kendisi yargilanmayi kabul ederse ve kendi dislerinden yargilanmak icin izin alirsa,
baska bir ulkede yargilanabilir.
bazi yerlerde/sitelerde, “Uluslararası Hukuk ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü de “72/1 No’lu genelge ..” den bahsediliyor.
tamamen cahillik ifadesidir.
degil disislerinin siradan bir genelgesi, meclis bunun icin kanun cikarsa bile bi anlami yok.
cunku uluslararasi hukuk, her ulkenin kendi icindeki yerel hukukunun ustundedir.
turkiye 1947 viyana konvansiyonunu imzalamistir,
ve orada diplomatlarin haklari, yetkileri, dokunulmazliklari kesin ifadelerle belirlenmistir.
daha sonra bu kisi “kendi istegi ile” karakola gelip ifade verdi.
daha sonra da kendi ulkesi disislerinin “tavsiyesi” ile kendi ulkesine geri dondu.
kendi ulkesinde yargilanir mi? bilmiyorum.
ayni/benzer durumlar turk diplomatlarin da basina gelmistir.
trafik cezalarini alip da kagidi yabanci polisin suratina carptigi icin karakola atilip,
sonradan turk buyukelciligi tarafindan karakoldan yargilanmadan, ceza odemeden kurtulan turk diplomatlar olmustur.
bunlari bu kisiyi savunmak icin yazmadim.
sadece -diplomatik islerle ugrasan biri olarak -
durumu bildigim kadariyle, biraz daha aciklamak icin yazdim.
tum bunlar bir insana/cana carpip da, orada yolda oylece birakip kacmasini ahlaken mesrulastirir mi? HAYIR!!!