Kalp Krizi Geçiren Hastaya Nasıl Yaklaşılmalı?

Katılım
12 Nis 2003
Mesajlar
2,986
Kalp krizi olarak da bilinen akut miyokard infarktüsü, kalbin kendisini besleyen ve koroner arterler adı verilen damarlardaki anormal bir gelişim olan hassas plağın, çeşitli faktörlerin etkisi altında yırtılmasıyla koroner damarda tıkanmaya yol açarak, o bölgedeki kalp kasının beslenememesi ve ölümüyle sonuçlanan ciddi bir klinik tablodur. Koroner arterlerdeki hassas plağı kolesterol ve kırmızı kan hücreleri oluşturur.




Hassas plak, stres ve ağır eforun tetiklediği, tansiyon yüksekliği ve plak yapı özelliklerinin de içinde olduğu bir dizi faktörün etkisiyle yırtılarak kalp krizini başlatır. Kalp krizli hastalarda çoğunlukla bilinen risk faktörleri (40 yaş üzeri olmak, erkek cinsiyet, ailede kalp hastalığı öyküsü, hipertansiyon, bozuk kolestrol profili, şişmanlık, şeker hastalığı, hareketsiz yaşam tarzı ve bazı metobolik hastalıklar v.b.) vardır.
Kalp krizli hastalardaki esas şikayet sıkıştırıcı, ezici karakterli, genellikle otuz dakikadan daha uzun süren, çok şiddetli göğüs ağrısıdır. Göğüs ağrısının yeri çoğunlukla tanımlanamamakla birlikte, göğüs kemiği arkasında basınç hissi şeklinde hissedilir. Omuza ve sol kola yayılabilir. Sempatik aktivite yükselmiştir. Hastalarda genellikle ölüm korkusu anksiyete, hava açlığı, soğuk terleme, çarpıntı, bulantı ve ani halsizlik görülür. Kalp krizli hastalarda hastanın tansiyonu normal veya artmış olarak ölçülür. Ancak etkilenen kalp kası sahası genişse veya sağ kalp kası bölgesi etkilenmişse tansiyon düşer ve hatta şok görülebilir. (Şokta dolaşım yetersizliğine bağlı olarak tansiyon çok düşer, renk soluklaşır, nabız zayıf olarak alınır, solunum zorlaşır ve şuur değişiklikleri görülebilir.)

Ne yazık ki tedavisinde sağlanan tüm ilerlemelere rağmen kalp krizi geçiren her dört hastadan biri ölür. Ölümlerin yarısı kriz sonrası ilk bir saatte olur. Hastaneye yatırılan hastalarda ise ölüm oranı yüzde 12'dir. Bütün bu bilgiler ışığında kalp krizi geçiren hastalar için ilk bir saat çok önemlidir. Bu süre içerisinde alınacak önlemler ve erken girişimler hayat kurtarıcı olacaktır.

Kalp krizi geçiren bir hastayla karşılaştığınızda aşağıdaki basamakları izleyin:
1- İlk yardımı yapacak kişi olarak öncelikle kendinizi sakinleştirin ve daha sonra serin kanlı bir tavırla yaklaşımda bulunarak hastayı sakinleştirin. Hastaya onu anladığınızı hissettirip, yanında olduğunuzu ve en kısa sürede hastaneye ulaştırılacağını açıklayın.
2- Hastayı sakinleştirdikten sonra ‘Neyin var? Ne oldu? Ne zaman başladı? ve Nasıl oldu? gibi kısa sorularla, hastalık bilgilerini almaya çalışın. Eğer hastadan bilgi almak imkansızsa, yakınlarından aynı bilgileri almaya çalışın.
3- Kısa hastalık bilgilerini aldıktan sonra hızlıca bir durum değerlendirmesi yapın. Burada şunlara dikkat edin: Hasta, rahat olduğunu söylediği bir pozisyonda ise, hiç hareket ettirmeyin. Daha sonra hemen size yakın zamanda ulaşılabilecek 'Acil Yardım / Ambulans Servisi'ne haber vererek yardım isteyin. Hastanın pozisyonu rahat değilse, hastayı yormadan ve yürütmeden yarı oturur pozisyona getirin. Sıkı elbiseler giymişse, göğüs bölgesindeki düğmeleri açın. İdeal pozisyon için hastayı alacağınız oda mümkünse havadar (pencereleri kolay açılabilir) olmalı. Odanın pencerelerini açarak içeriye daha fazla oksijen girişini sağlayın. Unutmayın ki, kalp krizli hastaya efor sarfettirmek, kalbin oksijen tüketimini arttırarak etkilenen kalp sahasının genişliğini arttırdığı gibi yeni kriz oluşumuna da neden olabilir.
4- Kalp krizi geçiren hastada şok belirtileri varsa, yaptıklarınıza ek olarak, hastanın ayaklarının altına 3 - 4 sert yastık yerleştirin. (bacaklarının vücuttan 30 cm yüksekte olmasını sağlayın)

Hastanın yanında sizden başka birileri varsa, onları güzel bir şekilde yönlendirerek yardım isteyin. Hastalık bilgilerini alıp durum değerlendirmesi yaptıktan sonra Acil Yardım / Ambulans Servisine haber vermesi için birini görevlendirirken, diğerleriyle hastaya uygun pozisyon verme gibi girişimler yapabilirsiniz. Böylece hem zaman kazanırsınız, hem de hasta yakınlarını panik içinde olmaktan kurtarırsınız.

5- Ambulans gelinceye kadarki dönemde hastanıza şu ilaçları verebilirsiniz. Elinizde 500 miligramlık tam aspirin tableti varsa yarısını hastaya çiğnetin. Bu miktarda aspirin çiğnetilmesi, kanın akışkanlığını artırarak, kalp damarlarında yeni bir pıhtı oluşmasını engelleyecektir. Eğer hasta zaten kalp hastalığı nedeniyle küçük doz aspirin kullanıyorsa, kullandığı tabletlerin enterik kaplı olup olmadığına dikkat edin. Çünkü enterik kaplı aspirinler, çiğnetilmekle ağızdan emilmezler. Ancak elinizde başka aspirin türü yoksa ve uzun süre bekleyeceksek bir bardak su ile enterik kaplı aspirin verebilirsiniz. Gögüs ağrısını geçirmek için hastaya 5 miligramlık isordil tabletten 1 tane dil altı verebilirsiniz. Ancak hastada şok bulguları varsa, isordil vermekten kaçının. Çünkü isordil tabletleri tansiyon bir miktar düşürdüğünü unutmayın. Doğru ilacı verme konusunda tereddütünüz varsa, hastanıza ilaç vermekten kaçının!

Şunu unutmayın ki; kalp krizli hastalarda bizim karşılaştığımız yaklaşım hataları, hastalığı bilinen yaşlı hastalarda değil, ilk defa kalp krizi geçiren nispeten genç (40 yaş civarındaki) erkek hastalarda ve muhtemelen hastayı yeterince anlayamamaktan kaynaklanır.














Copyright © Motosiklet.Net Tüm hakları saklıdır.
 
Katılım
23 Kas 2008
Mesajlar
24
Bilgiledirme: Bu mesajı yazan kullanıcının üyeliği iptal edilmiştir.
ilk yardım bilgisi olan bir kişi 5 e bir uygulama yapmalıdır 5 kalp masajı 1 solunum nefes alıp o nefesi hastanın agzına vermekle yararımız dokunabilir ama yeterli bilgimiz varsa
 
Katılım
17 Şub 2008
Mesajlar
2,907
ilk yardım bilgisi olan bir kişi 5 e bir uygulama yapmalıdır 5 kalp masajı 1 solunum nefes alıp o nefesi hastanın agzına vermekle yararımız dokunabilir ama yeterli bilgimiz varsa

şuuru açık hastaya nasıl kalp masajı ve sunni solunum yaptırıyosunuz anlayamadım.:silent:

hastanın efor sarfetmesini en az seviyeye düşürüp (dolaşım nekadar yavaş olursa kalp okadar rahatlayacaktır yükü azalacaktır) gömleginin düğmelerini, pantalonunun kemerini açarak rahatlamasını sağlamak varsa etrafındaki kalabalığı açıp rahat nefes almasını sağlamak ve en önemlisi hastaya daha fazla panik yaşamasını engellemek için yanında olduğunuzu ve atlatacağını telkin etmek eğer kullandığı bir dil altı ilacı var ise onu vermek yoksa aspırın kanı sulandırıp dolaşımı rahatlacaktır her dil altı ilacı bu iş için uygun değildir farklı hastalıklar için kullanılanlarla karıştırmamak gekir (bu arada 112 acili aramak için varsa birilerini görevlendirmek yoksa sizin aramanız gerektiğinide belirteyim)
 
Son düzenleme:
Katılım
2 Haz 2007
Mesajlar
5,075
elimizden geldiğince yaşatmaya çalışalım . bilincini tutmaya çalışalım . ve ülkemizde gelmeye çalışan ambulansın gelmesini bekleyelim yoksa . yaşayan hastayı öldürürüz
 
Katılım
8 Mar 2008
Mesajlar
2,536
ilk yardım bilgisi olan bir kişi 5 e bir uygulama yapmalıdır 5 kalp masajı 1 solunum nefes alıp o nefesi hastanın agzına vermekle yararımız dokunabilir ama yeterli bilgimiz varsa


iyi güzel yazmışsında...

sakın sen yanlış hatırlıyor olmayasın?

yada sana bunu kim öğretti? mutlaka okulda öğrenmişsindir de...

geçmiş bilgilerini bir kontrol et istersen; aparat abin,doğruları yazmış...:cat:
 
Katılım
14 Eyl 2006
Mesajlar
5,631
ilk yardım bilgisi olan bir kişi 5 e bir uygulama yapmalıdır 5 kalp masajı 1 solunum nefes alıp o nefesi hastanın agzına vermekle yararımız dokunabilir ama yeterli bilgimiz varsa

bilmeden yanlış şeyler yazmayın zira birinin hayatını sonlandırabilirsiniz :pr:

5e 1 de neymiş lütfen

motor konusunda bilgisi olmayan kişilerin konuşmasına alıştık fakat insan hayatıyla oynadığınızın farkındamısınız?
 
Katılım
19 Ocak 2008
Mesajlar
10,285
sanırım arkadaş kalbin durup hastanın tamamen nefes almadığını varsayark yazdı bunları. 5+1 eskiden tv deki ilk yardım derslerinde verilen oran ancak şimdiki oran 2+30 şeklinde değişti.... soru kalp durduğunda değil kalp krizi esnasında yapılması gerekenler cem (aparat) bunu gayet dogru bir şekilde açıklamış :cat:

 
Katılım
3 Eki 2008
Mesajlar
6,477
şuuru açık hastaya nasıl kalp masajı ve sunni solunum yaptırıyosunuz anlayamadım.:silent:

hastanın efor sarfetmesini en az seviyeye düşürüp (dolaşım nekadar yavaş olursa kalp okadar rahatlayacaktır yükü azalacaktır) gömleginin düğmelerini, pantalonunun kemerini açarak rahatlamasını sağlamak varsa etrafındaki kalabalığı açıp rahat nefes almasını sağlamak ve en önemlisi hastaya daha fazla panik yaşamasını engellemek için yanında olduğunuzu ve atlatacağını telkin etmek eğer kullandığı bir dil altı ilacı var ise onu vermek yoksa aspırın kanı sulandırıp dolaşımı rahatlacaktır her dil altı ilacı bu iş için uygun değildir farklı hastalıklar için kullanılanlarla karıştırmamak gekir (bu arada 112 acili aramak için varsa birilerini görevlendirmek yoksa sizin aramanız gerektiğinide belirteyim)


tebrikler aynen hocanın anlattığı gibi, bir an kendimi derste hissettim tekrar tebrik ederim adaş....:cat:

ilk yardım bilgisi olan bir kişi 5 e bir uygulama yapmalıdır 5 kalp masajı 1 solunum nefes alıp o nefesi hastanın agzına vermekle yararımız dokunabilir ama yeterli bilgimiz varsa

seninde ilk yardım kursuna gelmen gerekli...
 
Son düzenleme:
Katılım
30 Eki 2008
Mesajlar
472
Heyytt beeee vallaha helal olsun arkadaşlar kelimesi kelimesine öğrenilmiş herşey. Demekki geyik yapparken öğrenmek daha yararlıymış... Cep Api öğrendiklerimi pekiştirmemi sağladın süpersin :)

Dilberim bak bi gün kalp krizi geçirirsem sen sakın müdahale etme bana :p bırak kendi halime ömrüm daha uzun olur sanıyorum :) Kızma sakın şaka yapıyorum
 
Katılım
15 May 2007
Mesajlar
109
yanlis bilgilendirme yapildigi icin bu basligin kaldirilmasini rica ediyorum. egitimsiz kisiler tarafindan yapilan ilkyardim kisilerin hayatina malolabilir.
 

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst