Bu eğitim sisteminin bir de puanlama hadisesi var (GiS hariç). 20 maddeden oluşan bir dereceleme ölçeği var. Her bir maddeye 1 ile 4 arasında puan veriliyor. Bir maddedeki beceriyi çok iyi yerine getiriyorsanız 1, hiç beceremiyorsanız 4 puan alıyorsunuz. Böylece 20 ile 80 arasında puanlar almak mümkün. 20 en iyi, 80 en kötü puan oluyor. 20 madde ise aşağıdaki gibi.
1. Güvenlik ve sabır
Sürücünün güvenli kullanımı ve sürüşündeki sabrı. (örnek: kendisine tehlike oluşturabilecek koşullar karşısındaki kararları ve tepkilerinde aceleci olmaması.)
2. Sistem bilgisi ve uygulama düzeyi
Yol sanatı sistemi hakkındaki genel bilgisi ve sürüşünde bunu gösterebilmesi. (Sistemli kullanıyor mu?)
3. Gözlem
Yolu, etrafı (360 derece- arkası dâhil) doğru tarayıp, gözlemleyebiliyor mu? Sürüşü sırasında her tarafa hâkim mi, her şeyin farkında mı?
4. Aynalar ve cankurtaran bakış
Aynalarını gerektiği şekilde kullanıyor mu? (Motosikletin hızını ve/veya yönünü değiştirmeden önce mutlaka ayna kontrolü yapılmalıdır.) Omuz üstü bakışı ve kullanımını biliyor mu? Ve doğru uyguluyor mu?
5. Konumlanma
Sürücünün sürüşü sırasında, güvenliğini, motorunun stabilitesini ve kendi ileri görüşünü maksimize edecek şekilde, motorunun pozisyonunu yol üzerinde hatasız konumlandırma beceri ve hassasiyeti.
6. Tehlike analizi ve idaresi
Sürücünün sürüşü sırasında, potansiyel tehlikeleri fark edebilme, gördüklerini görmedikleri ile ilişkilendirme ve öncesinden önlem alabilme becerisi?
7. Planlama ve öngörme (yolu okuma ve üzerine verilen kararlar)
Sürücünün, sürüşünü planlayabilme becerisi (yolu okuması, öngörüleri, gördükleri ve görmediklerine göre kararlarının doğruluğu.) sürüşü sırasında gördüklerine ve görmediklerine göre; yoldaki pozisyonlarına, bir sonraki ve hatta daha sonrakiler dâhil, önceden karar verebilmiş olması ve bunları yumuşak (smooth) bir şekilde bağlayabilme becerisi.
8. Vites ve debriyaj kullanımı
Vites ve debriyajın yumuşak ve doğru kullanımı (her zaman koşullara ve hızına göre doğru viteste mi? pozisyon-hız vites sıralamasına uygun, sistemsel mi kullanıyor?)
9. Gaz hassasiyeti
Gaz kolu kullanımındaki beceri ve hassasiyeti, yumuşaklığı. ( örnek: ileri bakıp, hep öncesinden, hızını yumuşak bir şekilde, gaz kolunu aç-kapa yapmasına gerek kalmadan, ayarlayabiliyor mu?)
10. Frenlerin kullanımı
Sürüşü sırasında frenleri kullanım becerisi, yumuşaklığı? Yavaş hızlarda, manevralarda arka fren kullanımı. Yavaşlamalarda, ilk olarak motor freni ile başlayıp başlamadığı.
11. Yönlendirme
Motorunu yönlendirme durumlarında (örneğin virajlarda) gidonu kullanım şekli ve stili. yumuşak mı? Ani yatırmalar yapmadan, smooth bir şekilde yönlendirmeler yapabiliyor mu?
12. Sinyallerin kullanımı
Sinyallerini diğer araçlara bilgi vermesi gereken durumlarda doğru şekilde mi kullanıyor? yoksa sadece alışkanlık olarak mı kullanıyor?
13. Viraj alma
Virajı güvenli dönme prensiplerini uygulayabilme becerisi? (doğru pozisyon ve giriş hızı- doğru vites- içeride dönüş sırasında hızı koruma ve çıkışta ivmelenme.)
14. Sollama
Sollama tekniklerini doğru kullanımı, bilgisi ve becerisi (2 aşama ve 3 aşamalı sollama teknikleri).
15. Fırsatları değerlendirme (progress)
Sürüşü sırasında temposunu arttırabileceği (100 de 110 güvenli durumlarda) her fırsatı doğru şekilde değerlendirebiliyor mu? Sürüşü genel olarak güvenli çabuklukta mı? Sollama fırsatlarını (güvenli durumlarda) kaçırıyor mu?
16. Akıcılık (smoothness)
Sürüşünün genel yumuşaklığı (dönüşlerde, gidişte, yavaşlamalarda, hızlanmalarda, yönlendirmelerde) ve bu yumuşaklığın getirisi olan akıcılığı.
17. Odaklanma ve konsantrasyon
Sürüşüne odaklanması ve sürüşü sırasındaki konsantrasyonu.
18. Trafikteki tavır ve davranışlar
Yoldaki diğer sürücülere sabrı, hoşgörüsü ve iyi ilişkisi. (örnek: yol veren bir araba sürücüsüne teşekkür ediyor mu?)
19. Öğrenme yeteneği ve tavrı
Eğitim sırasındaki ilgisi, konsantrasyonu.
20. Yavaş sürüş ve manevra
Motosiklet genel hâkimiyeti. Sürüş sırasındaki u dönüşler. Dar dönüşler vb.
Bu puanlama sistemi bir şekilde ego yarışına döndürüldüğü için eleştiriliyor. Ancak ben kendi sürüşümde neleri iyileştirmem gerektiğini bana net olarak gösteren nispeten objektif bir değerlendirme aracı olduğu için bu sistemi beğeniyorum. Örneğin kendi sürüşümde 20. maddeden iyi puan aldım ama 7, 8, 9 ve 14. maddelerden kötü puan aldım. Dolayısıyla sürerken artık neleri daha iyi yapmaya özelikle gayret edip, neleri pratik yapmam gerektiğini biliyor ve ona göre sürüyorum.
Nasıl ki Honda eğitiminin tepe noktası GS4 ise bu sistemdeki eğitimin tepe noktası da IAM ve RoSPA testleri. Eğer yol eğitimleri sonucunda 20-24 arasında puan alırsanız OMMnin yaptığı IAM veya ARTın yaptığı RoSPA testlerine hak kazanıyorsunuz. (GiS Akademi isteyen herkesi RoSPA testine alıyor.) Bu testlerden başarı ile geçerseniz becerikli bir sürücü olduğunuzu, güvenli bir çabuklukla sürebildiğinizi, motosikletinizin yol üzerindeki konumuna ve hızına büyük bir hassasiyetle ve yumuşaklıkla hakim olduğunuzu kendinize ve arkadaşlarınıza göstermiş oluyorsunuz. Kaskolarda indirim imkânı da sağlanıyor zira apaçilik yapmadan sürmeyi mentaliteniz haline getirirseniz yollardaki en güvenli motosiklet sürücülerinden birisi oluyorsunuz. Bunlar tabii ki sizi ölümsüz de yapmıyor, kazadan münezzeh de. Ciddi kazalar yapan, hayatını kaybeden IAM ve RoSPA sertifikalı sürücüler mevcut.