yazacak çok şey var da kısaca anlatalım olayı
operation flashpoint i hatırlar mısınız?
ilk defa gerçek savaş atmosferini verdiği konuşulurdu çıktığında, çekoslavak-ingiliz bir ekip tarafından yapılmıştı
bir senaryo dahilinde labirentlerde dolanarak adam vurmayıp, tamamen açık alanda, bir ordunun neferi olarak, dilediğimiz gibi, savaştığımız o oyun var ya işte arma serisi bunun devamı oluyor
ancak ingiliz ekip kadrodan ayrıldı ve ofp serisinde devam etti, çekoslavaklar da arma yı (armed assault) geliştirdi
bahse konu oyunumuz, serinin 3. versiyonu olan arma 3
bu oyunun temeli gerçekçilik üzerine kurulu arkadaşlar
bu sebeple oyun-simülasyon olarak tanıml bulur kendine
oyunun oynandığı 2 ada var, stratis ve altis. bu adalar gerçek hayatta da mevcut olan yunan adaları. stratis küçük bir ada ancak altis adasının yüzölçümü 270 kilometrekare
bildiğim kadarıyla bir oyunda görüp görebileceğiniz en büyük map ve tamamen serbestsiniz. "buraya gidemezsin" uyarısı almadan gezebilirsiniz
öte yandan topografyası da birebir ölçeklerde yapıldı. hatta adanın topografyasını çıkarmak için bölgeye giden ekip, ajanlık sanısıyla tutuklandı bir dönem
bitki örtüsü ise bizler için tanıdık
oyunun başta türklerin yunan adası işgali kurgusu üzerine yapılacakken, iddiaya göre siyasi baskılar neticesinde iranın işgaline döndüğü iddia edilir
oyunda kullanılan tüm materyaller (tüfek, roket, zırhlı, tank, helikopter, uçak, hücumbot) gerçek hayattakilerle birebir aynı ancak isimleri değişik verilmiş
iran tarafında, iran ve rusyanın silah teknolojisi varken, nato kuvvetlerinde ise nato silahları bulunuyor
peki oynanışı nasıl?
hoplar zıplarım, önüme geleni biçerim anlayışı yok bir kere bu oyunda
oyunun singleplayer (camia coop der) olayı, işin hikaye kısmı; bunun hastası "yanaşık düzen" meraklıları olsa da mevzu multiplayer da ağalar
bölgeye bakan bir zırhlı varsa yeri gelirse 10 dakika bir taşın arkasında gizleneceksin, yoksa adamın pekmezini akıtırlar
bekleyeceksin anitankçının gelip kıçını kurtarmasını. bu açıdan durağan
lakin çok sıkı piyade çatışmalarına da denk gelebilirsiniz
bir evin içine düşman var mı diye bakarken birden gizlenmiş bir adam çıkarsa karşına kalp krizi yüksektir
acemilerin saatlerce koca adada gezip (araçla bir ucuna gitmek 15 dakikayı bulabiliyor, yürümeye kalkarsanız saatler sürer), yollarını kaybettikleri vakidir. hiç çatışmaya denk gelmeden oyunu bitirdikleri de olur
ancak gps kullanmayı, harita okumayı öğrendikçe, çatışmada uzmanlaştıkça işin zevkine varıyorsunuz
basayım tetiğe, düşman ölsün diye bir durum yok.
hangi kalibre silaha sahipsin, düşmanı nerden vurdun, ne kadar iyi nişancısın, silahına ne kadar hakimsin, nerenden yaralandın vs bunlar çok önemli
attığın izli merminin havada süzülmesi ve yerde bir kayaya çarpıp sekmesini izlerken askerliğin göz önünde canlanabilir
misal: bizim
metci zafir mg (gerçek adı negev 7.62) kullanınca kendini buluyor

mesela sırtımda titan mprl (antitank, lazer güdümlü roket) varsa 2500 metre çapında bir alanda tüm zırhlılar tehlike altındadır

ancak güdümlü roketim var, kitler atarım dersen tankın savunma sistemleri devreye girer ve smoke atarak roketi şaşırtır; maharet kitlenmeden atmakta ki geliştirmek lazım kendini
mevcut (bilinen) tüm ordu teknolojileri oyunda var, dahası yok. gerçek hayatta ne varsa o var
neyse metcinin de bahsettiği gibi ToK adında bir ekibimiz var
arada yabancı ülke ordularıyla savaş ayarlayıp sıkı savaşlar döndürüyoruz ki bazen 2-3 hafta taktik geliştirmek, sıkı antrenmanlar yapmak durumunda kaldığımız oldu
usta zırhlı kullanıcılarımız, becerikli pilotlarımız var, 1500 metreden hareketli hedefi vurabilen keskin nişancılarımız ki hepsi maharet gerektirir
biz, bitli piyade geldik, öyle gidiyoruz. hem "zafer piyadenin süngüsünün ucundadır". iyi nişancı piyadelerimiz, 300-400 metreye kadar etkili atış yapabiliyor. ancak 7.62 lik bir rahim veya ebr ile 700 metreden atış yapan (muhtemelen 12.7 mm lynx kullanıyordur ki 2000 metreye atış yapabilen ve hafif-orta zırhlıları delebilen bir silaha sahiptir) bir sniperı biriki referans atışından sonra hedşat marifetiyle geçmişlerinin yanına gönderdiğimiz de vakidir
daha göğüs göğüse mücadele yapan timlerimiz de 5,56 veya 6,5 mm lik silahlarla takılır
bu oyun geliştirebilir olduğundan, kullancılar tarafından yapılmış modları var tabi ve her mod ayrı bir dünya. her birini öğrenmek ciddi mesai gerektiriyor. ancak uslaştıkça her yeni moda çabuk adapte olabiliyorsunuz
oyunun ciddi sıkıntıları da çok. hala tam oturtulamadı ve bug' ı fazla. her yeni güncellemede kulaklarını çınlatıyoruz bohemia nın.
henüz beta aşamasında ve şirket asıl parayı kazandığı diğer oyunlarına ağırlık verdiğinden ve arma çoluk çocuk tarafından pek tutulmadığından bize üvey evlat muamelesi yapıyor. kör topal gidiyoruz şimdilik
ayrıca bohemia interactive aynı zamanda abd ordusu için savaş simülasynları geliştiriyor. ancak arma ekibi her ne kadar o bohemia nın kendileri olmadığını iddia etse de (güvenlik korkusundan olsa gerek) şirketler logolarına kadar aynı. zaten o simülasyona bakan bir arma kullanıcı "bu zaten arma" diyor
nasıl bir bilgisayar?
amd fx serisi (pek amd ile barışık olmasa da), intelin yeni nesil işlemcileri (mesela 190 tl lik 2 çekirdek pentium g3258 harika sonuç veriyor)
minimum gtx 460 veya hd5850 gibi ekran kartları, minimum 4 gb ram gibi konfigürasyonlara ihtiyaç var
oyunun beta versiyonunu steamden satın alarak(120 tl ancak geçen indirimde 60 tl ye kadar düştü) oynayabilirsiniz, başka oynama şansınız yok
eyyorlamam şimdilik bu kadar. pek te kısa olmadı ha?