ABS Konusundaki Fikir ayrılıkları

Katılım
17 Nis 2018
Mesajlar
10,257
Garip bir durum ancak geçen bir video gördüm, benzer şekilde motorcu arkadaşlarla da konuştugumda 3 farklı fikir ortaya çıktı.

ABS'li bir model kullanıyorum henüz kullanmak zorunda kalmadım, önceden abs'siz kullandıgım için ani fren sıkarken bile kaydırmayacak şekilde sık / gevşet şeklinde frenliyorum.

İlk görüş motosiklette abs'nin zaruri bir durum olmadığı. Eğer fren yapmayı biliyorsan, panik yapmak gibi bir huyun yoksa ABS'nin fren mesafesini uzattığını düşünerek kaza ihtimalini arttırdığını söyleyenler var.

İkinci görüşün abs'nin her cc'de tamamen gerekli olduğu, fren yapmayı bilsen de kurtarıcı olduğunu söyleyenler tayfa.

Başka bir görüş de düşük cc'lerde fren yapmayı öğrenmek açısından abs'nin olmaması gerektiği, limitlerini fren yapmayı bu şekilde daha iyi öğrenebileceği ancak yüksek cc'lerde zorunlu bir durum olduğu yönünde.



Siz hangisine katılıyorsunuz? Ya da sizce nasıl olmalı?
 
Katılım
26 Mar 2023
Mesajlar
312
Mesaj otomatik olarak birleştirildi:

ABS olayı bence yüksekte yapılan çalışmalarda kullanılan paraşüt tipi emniyet kemerine benziyor.
Taksan da takmasan da çatıda, platformda veya yerden 2-3 metre yukarıda çalışma yapabiliyorsun ama takmadığında
ölüm veya sakatlıkla sonuçlanma ihtimali çok yüksek.
Ve hala bana bir şey olmaz ben işimi biliyorum diye zorla taktırıyoruz.
 
Son düzenleme:
Katılım
12 Kas 2017
Mesajlar
211
ABS olması iyidir ancak doğru fren yapmayı bilmekte çok önemlidir. Panik olmama bir huy değil, zamanla kontrol altına alınabilir olmasına rağmen, ne zaman ortaya çıkacağı öngürülemeyen bir dürtüdür. İki tekeri düşük, büyük cc diye ayırmadan hepsini ciddiye almak gerekir. 100 cc ile de insanın başına her iş gelebilir.
 
Katılım
2 Tem 2012
Mesajlar
4,636
Merhaba, evet tam dediğiniz gibi bu konuda bir fikir ayrılığı söz konusu ancak 2025 yılındayız ve abs çok önemli bir güvenlik donanımıdır bence. Artık insanlar motosiklete binmeyi bir teknik geliştirmeyi çok fazla önemsemeden motor alıp sokaklara çıkmaya başladı ve önlerine çıkan ilk engelde frene asılıp yere düşüyorlar.

Halbuki fren yapmayı doğru bir şekilde öğrenmiş ve yeterince antreman yapmış birisi absyi neredeyse hiç devreye sokmaz ama buna rağmen bazı durumlarda abs devreye girer ve bizi düşmekten kurtarır.

Abs özellikle arka frende motosikletin durmasına engel olur, bu yüzden doğru şekilde fren yapmak çok önemlidir. En iyi şekilde fren yapmak için abs devreye girmesine ramak kala noktasına kadar freni artan bir kuvvet ile sıkmamız ve artık tekerin kitleneceğini anladıktan sonra sıkmayı bırakmamız gerekir, eğer sıkmaya devam eder ve absyi devreye sokarsak motorun yavaşlamasını bir açıdan duraklatmış oluruz ve bu fren mesafemizi uzatır.
 
Katılım
23 Kas 2024
Mesajlar
988
absden şikayetçi olan fren yapmayı bilmiyordur adam akıllı fren yapabilse motorunda abs olduğunun bile farkında olmaz daha geçen gün abs yüzünden kaza yapıyordum diye video paylaşan bi denyoyla kapıştım bu elemanlar insanları zehirliyorlar işin mantığını bilmeyen insanlar evet fren mesafesi artıyor abs zararlı diye hak verebiliyorlar bu insanların sallandırılması gerektiğini düşünüyorum insanların canına kast edeceklerine kendileri gitsin absden şikayetçi olup da gidip abssiz motor aldıklarını da görmedim pek yemiyor anlaşılan
 
Katılım
30 Ocak 2025
Mesajlar
245
Garip bir durum ancak geçen bir video gördüm, benzer şekilde motorcu arkadaşlarla da konuştugumda 3 farklı fikir ortaya çıktı.

ABS'li bir model kullanıyorum henüz kullanmak zorunda kalmadım, önceden abs'siz kullandıgım için ani fren sıkarken bile kaydırmayacak şekilde sık / gevşet şeklinde frenliyorum.

İlk görüş motosiklette abs'nin zaruri bir durum olmadığı. Eğer fren yapmayı biliyorsan, panik yapmak gibi bir huyun yoksa ABS'nin fren mesafesini uzattığını düşünerek kaza ihtimalini arttırdığını söyleyenler var.

İkinci görüşün abs'nin her cc'de tamamen gerekli olduğu, fren yapmayı bilsen de kurtarıcı olduğunu söyleyenler tayfa.

Başka bir görüş de düşük cc'lerde fren yapmayı öğrenmek açısından abs'nin olmaması gerektiği, limitlerini fren yapmayı bu şekilde daha iyi öğrenebileceği ancak yüksek cc'lerde zorunlu bir durum olduğu yönünde.



Siz hangisine katılıyorsunuz? Ya da sizce nasıl olmalı?
Ani frene hızlı girince panik arka fren neticesinde abs devreye giriyor ama motorun kızaklamasını engellemiyor. (Not: amacım net yargı bildirmek değil, bir veri sunmak.)
 
Katılım
17 Nis 2018
Mesajlar
10,257
Ben kendi fikrimi yazmamışım bu arada :D

ABS'li olması gerektiğini düşünüyorum, ancak fren yapmayı bilmeyip sürekli abs!ye sokuyorsa motoru gidip eğitim alması gereklidir kişinin.
 
Katılım
14 Mar 2016
Mesajlar
1,909
Daha önce de bir kaç kez söyledim bazı konuların altında, 32 senelik motorcuyum, 1 tane abs li motora bindim. Şunu söyleyeyim, benim için Abs motorda 1. kriter değildir, hatta belki ilk 10 kritere bile girmez. İlk önce fren yapmayı öğrenmek, sonrasında da Abs olunca ölümsüz olduğumuzu düşünmemek lazım.
Ha, ama demiyorum ki Abs gereksiz, olmasın, her yeni teknoloji işimiz biraz daha kolaylaştırır, güvenliğe katkı sağlar ok, ama şahsen benim olmazsa olmazım değildir Abs. Onun yerine daha iyi bir lastik daha önceliklidir benim için. Hem sürerken, hem durmak istediğimde.
 
Katılım
19 Haz 2021
Mesajlar
3,958
Abs olsun isterim fakat şimdiye kadar hiç bir motosikletimde abs olmadı, yaza doğru aklımda Dragstar 650 (belkide V-strom dahada kafam atarsa Monster 696 :)) alma fikri var fakat abs yok. Korkutuyor mu açıkçası hayır, ürettiği beygir belli gideceği kapasitesi belli fakat olsa kötü olmazdı.
 
Katılım
13 Haz 2016
Mesajlar
2,985
Ani frene hızlı girince panik arka fren neticesinde abs devreye giriyor ama motorun kızaklamasını engellemiyor.
ABS nin amacı zaten kızaklama, kaymayı önlemektir.

ABS lise fizik dersi konusudur.

Tekerleğin yere değdiği anda ki hızı sıfırdır. Frene basıp tekerlek kitlendiği anda hızı kayma hızı kadardır. İşte ABS burada devreye girer. Saniye de onbeş ile yirmi kez fren yapıp bırakır.

Ben ABS yi devreye sokmuyorum diyen aslında tekerleği kitlemiyorum der. Yeterli fren yapma tecrübesi olmayanlar ve tecrübesi olsa bile ani olarak panikle fren yapmak zorunda olanlar için ABS gereklidir.
 

ACT

Katılım
3 Şub 2025
Mesajlar
161
ABS nin amacı zaten kızaklama, kaymayı önlemektir.

ABS lise fizik dersi konusudur.

Tekerleğin yere değdiği anda ki hızı sıfırdır. Frene basıp tekerlek kitlendiği anda hızı kayma hızı kadardır. İşte ABS burada devreye girer. Saniye de onbeş ile yirmi kez fren yapıp bırakır.

Ben ABS yi devreye sokmuyorum diyen aslında tekerleği kitlemiyorum der. Yeterli fren yapma tecrübesi olmayanlar ve tecrübesi olsa bile ani olarak panikle fren yapmak zorunda olanlar için ABS gereklidir.
Benzer birşey yazmak için aşağıya iniyordum siz yazmışsınız.

Çok uzun zamandır Abs'yi devreye soktuğumu hatırlamıyorum. ABS sürekli devreye giriyorsa ya lastikleriniz çok kötü ya da fren yapmayı bilmiyorsunuz. Bu şekilde fren yapan ABS olmayan motorda fren kitleyip düşer zaten.

Arz ederim.
 
Katılım
12 Eki 2024
Mesajlar
38
Yorumlardan görüp incelediğim kadarıyla; ABS panik frende tek başına yeterli olmaz, sürücünün tecrübesi ve tekniği de önemlidir ancak ABS, asfalt şartlarında her zaman gereklidir. Bu şartlarıda lastik, yatıklık, kombine fren ve yol üstündeki faktörler etkileyebilir.

Buna tamamiyle katılıyorum.

Bu konuda lastiğine ve bileğine güvenenler sigorta kutusundan ABS modül sigortalarını çıkararak hayatlarına devam edebilir. :)

***Sorumluluk Reddi Beyanı: Son cümlede belirtilmiş olan ifade bir tavsiye değildir, sorumluluk tamamiyle uygulayan kişiye aittir. Can, mal kaybı ve yaralanmalarda bu yorum, yazarıyla alaka kurulamaz, uygulayan kişi bu risk ve değerlendirmeleri özgür ve iradesiyle kabul etmiş sayılır.
 
Katılım
19 Haz 2021
Mesajlar
3,958
Hocam daha ne gitsin? Kaçtan sonra Abs lazım oluyor size?
Bahsettiğim motosiklet 40 beygir fıtı fıtı gezilecek bir cruiser, yani hem kendisi ağır hemde muadil hacimdeki motosikletlerin yarısı kadar güç üretiyor. Mesela aynı hacimde bir naked veya adv baksaydım abs tercihim kesinlikle olurdu. Mesela V-strom 650 alsam mutlaka 2008 üstü bakarım veya Monster 696 baksam kesinlikle abs sistemine sahip olan modellere bakardım. Dragstar 650 dediğimiz motosiklet R25 ten veya Duke 390 dan daha yavaş hızlanmalara sahip, yani Pulsar'ın 1 tık üstü hızlanmaya sahip olan motosiklette pek abs lazım olacağını düşünmüyorum kendim için. Ama olsaydı abs sistemine sahip olan model tercihim olurdu.
 
Katılım
2 Eki 2023
Mesajlar
1,270
ABS;
Anti-lock Braking System, Türkçesi Kilitlenmeyen Frenleme Sistemi.

Ne işe yarıyor?
Her bir tekerleğin devir sayısındaki değişikliği bir kontrol ünitesi aracılığı ile denetleyerek, dönüş sayısının aniden düşmesi (örneğin kaygan zeminde fren yapma durumu veya panik fren vs.) ve tekerleğin kilitlenmesi durumunda, otomatik olarak fren basıncını düşüren bir güvenlik sistemi. Tekerlek tekrar hızlanınca fren basıncını tekrar yükselterek tekerleği frenliyor. Bunu saniyeler içinde birçok kez yapıyor. Sağ ve sol tarafın ayrı zeminlerde olması halinde bile (örneğin sağ tekerlekler ıslak sol tekerlekler kuru zeminde) herhangi bir kilitlenme veya kayma olmuyor, vs.

Bunlar temel bilgiler ve hepimiz biliyoruz...ve artık neredeyse tüm yeni nesil araçlarda standartlaşmış bir güvenlik sistemi...

Peki 2025 yılında halen bu sistemi tartışmanın anlamı var mı? Sanırım yok...

Peki özellikle motosiklet özelinde neden ısrarla bu tartışma alevleniyor hiç aklım almıyor. 4 tekerlekli bir araca göre 2 tekerleklide çok daha efektif olacak bir sistemi kabul etmeme ısrarı nedir? Hele hele "ABS'siz motosiklette durmayı öğrenen, ABS'lide mutlaka durur" önermesinin tutarsızlığını dayatma çabaları?

Şunu kabul edelim yeter...

Aracınızda ABS olması, onu mutlaka ve her durumda devreye almanızı gerektirmiyor. Özellikle eğitim ve çoğunlukla da kişisel kullanım alışkanlıkları ABS'nin devreye girip girmemesindeki en önemli etkenler. Tabii burada aracın teknik özellikleri, lastikleri, yol şartları, iklim şartları, trafik durumu, panik durumu, vb. birçok dış etken söz konusu. Dolayısı ile her ABS olan motosiklette durma mesafesi uzayacak, her ABS'siz motorda kısalacak gibi teorik yaklaşımların hiç bir anlamı yok. Siz aracınızda ABS olsa bile, koşullara göre freni öyle kullanırsınız ki, hiç devreye girmeden güvenli mesafede durursunuz.

Kısaca, motosiklette ABS iyidir, ama her defasında ABS'yi devreye alacak tarzda kullanmak iyi değildir...

ABS'ye bir kez ihtiyacınız olur, o da belki sizin hayatınızı kurtarır...
 
Son düzenleme:
Katılım
25 Eki 2022
Mesajlar
798
Bahsettiğim motosiklet 40 beygir fıtı fıtı gezilecek bir cruiser, yani hem kendisi ağır hemde muadil hacimdeki motosikletlerin yarısı kadar güç üretiyor. Mesela aynı hacimde bir naked veya adv baksaydım abs tercihim kesinlikle olurdu. Mesela V-strom 650 alsam mutlaka 2008 üstü bakarım veya Monster 696 baksam kesinlikle abs sistemine sahip olan modellere bakardım. Dragstar 650 dediğimiz motosiklet R25 ten veya Duke 390 dan daha yavaş hızlanmalara sahip, yani Pulsar'ın 1 tık üstü hızlanmaya sahip olan motosiklette pek abs lazım olacağını düşünmüyorum kendim için. Ama olsaydı abs sistemine sahip olan model tercihim olurdu.
Ben monster ve vstrom için de abssiz olması korkutmuyor dediniz sandım. Yanlış anlamışım.
 
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
3,335
Bir egitmen olarak ABS li motor ile fren ögrenilmez fikrine kesinlikle katilmiyorum. Kullandigim müfredat ABS yi fren egitiminde bir gösterge olarak kullaniyor. Mükemmel kosullarda ABS yi devreye sokmadan mümkün olan en iyi freni yapabilene kadar ögrenciyi yönlendiriyor ,hatalarini düzeltiyoruz. Mükemmel kosullarda ABS devreye ya hic girmez ya da son bir kac metrede süspansiyon payi kalmadigi icin müdehale eder. (Türkiyede yapilmasada biz burada Fren calismalarini +100km/s hizlara tasidigimiz icin fren mesafelerimiz ciddi olabiliyor. )

Ancak;

Kosullar mükemmel degil ise ABS devreye girmeden motoru güven ile yavaslatamak neredeyse mümkün degildir. Motoru dengede tutabilmek icin dönen tekerleklere dolayisi ile ABS ye ihtiyac duyariz. Tekerlek kilitlenince freni birakip tekrar cekmek de sorunu cözer gibi görünsede fren mesafesini uzatir. ABS bunu bizden cok cok daha hizli ve güvenli yapar.

Sadece kosullar mükemmel ise ve binici yeterli beceriye sahip ise ABS den daha kisa fren mesafeleri elde etmek mümkündür. Diger durumlarda ABS daima daha güvenlidir.

Asagidaki cümle oldukca vahim ve kritik konudur. ABS den önceki nesil maalesef bu yüzden cok kayip vermistir.

"ABS'li bir model kullanıyorum henüz kullanmak zorunda kalmadım, önceden abs'siz kullandıgım için ani fren sıkarken bile kaydırmayacak şekilde sık / gevşet şeklinde frenliyorum."

Acil durumda; ABS yoksa bile ön tekerlek kilitlemedikce (virajda ve yatiksa arka frene dokunmak bile sikinti olabilir) ön fren gevsetilmez , birakilmaz hatta limon sikar gibi güc arttirarak manet cekilmeye devam edilir. Freni gevsetme yada daha fazla cekememe durumuna PLATO NOKTASI adi verilir. Kilitlenme korkusu ile elinin altinda olan fren gücünü kullanamamak olarak aciklanabilir. Bu durum, yarali olarak atlatilabilecek pekcok ölümlü kazada maalesef ölüm sebebidir. Unutulmamalidir , carpacaksak bile motoru yavaslatacagimiz her santim ölüm ihtimalinden uzaklasmak demektir.

ABS varsa zaten sorun yok gec yada erken devreye girmesi motorun dengesini bozmaz. Yapilacak fren antrenmanlari ile ABS nin dogru zamanda devreye girmesi ögrenilebilir.
 
Son düzenleme:

Bu konuyu görüntüleyen kullanıcılar

Yeni mesajlar

Çok Beğenilen Mesajlar

Üst