Elektrik motorları endüstriyel tesislerde ve işletmelerde prosesin işlemesi ve sürekliliği bakımından en önemli ekipmanların başında gelmektedir. Elektrik motorlarının hem korunması hem de kontrolünün düzgün yapılması gerekir. Çünkü motor durursa proses durur. Siemens Sinamics G120 serisi sürücüleri hem kendileri hem de kumanda ettikleri motorlar için birçok gelişmiş koruma fonksiyonları sunmaktadır. Bu koruma fonksiyonları sayesinde sürücü ve motorlar güvenli bölgede çalışarak, toplam çalışma ömürleri uzamaktadır.



Elektrik motorlarının ve sürücülerin korunmasında üç önemli faktör vardır:

► Aşırı sıcaklık koruması,
► Aşırı akım koruması,
► Aşırı gerilim koruması

Bu üç durumda da hem sürücünün hem de motorun korunması gerekmektedir.


Aşırı Sıcaklık Koruması

► Sürücü İçin Aşırı Sıcaklık Koruması

Sinamics G120 serisi sürücüler aşırı sıcaklığı üç farklı noktadan ölçebilmektedir.
► I2t ölçümü : Bu ölçüm ile çekilen akım ve aşırı yüklenme peryotları izlenir.
► Chip sıcaklığı ölçümü: Güç modülündeki chip sıcaklığı ölçülür.
► Soğutma plakası sıcaklığı ölçümü: Güç modülünün altındaki soğutma plakasının sıcaklığı ölçülür.

Yukarıda ölçülen değerler sürücünün limit değerlerinin üstüne çıktığında, seçilen ayara göre, aşağıda davranışlardan biri aktif olur.

► Çekilen akım azaltılır.
► Akım azaltımı olmaz, aşırı sıcaklık durumunda sürücü hataya geçirilir.
► Çekilen akım ve hız azaltılır (fabrika değeri).
► Tetikleme frekansı azaltılır.

► Motor İçin Aşırı Sıcaklık Koruması

Koruma, sıcaklık sensörü olmaksızın gelişmiş termal modelleme üzerinden yapılmaktadır. Ayrıca PTC, KTY84 ve sıcaklık switch sıcaklık sensörleri de cihaza bağlanabilmektedir. Bu sensörlerin termal modele göre katkısı enerji gidip gelmesinde motor başlangıç sıcaklığını tam olarak belirleyebilmektir.

Eğer ölçülen değerler motorun limit değerlerinin üstüne çıktığında, seçilen ayara göre, aşağıda davranışlardan biri aktif olur.

► Motor devrede olup sadece alarm üretilir.
► Motor akım limiti azaltılarak izleme başlar, sonrasında hata verilir.
► Alarm üretilir ve belli bir süre sonra hata verilir (fabrika değeri).

Seçilebilir motor soğutma şekilleri:

► Doğal Soğutma (motorun kendi fanı ile - fabrika değeri)
► Cebri Soğutma
► Sıvı Soğutma
► Fansız

Örneğin hız kontrol cihazı uygulamasında proses gereği motorun düşük devirlerde uzun süre çalışma rejimleri varsa motora cebri fan opsiyonu ilave edilip Sinamics G120 sürücüde motor soğutması olarak “harici soğutma” seçilir. Bu durumda artık sürücü sadece motor akımını izlemekte, termal koruma için motorun devir sayısını dikkate almamaktadır.

Fabrika çıkışı olarak tüm Sinamics G120 sürücüler motor güvenliği gereği birinci seçenekte belirtilen “Doğal Soğutma” seçeneği ile programlanmış olup hem motor akımını hem de motor devir sayısını aynı anda kontrol etmektedir.

Sürücü ve Motorlar için Aşırı Akım Koruması
Sinamics G120 serisi sürücülerde bulunan akım kontrolörü, çıkış akımını limitleyerek hem motoru hem de sürücüyü aşırı akıma karşı korumaktadır. Aşırı yüklenme durumunda sürücü motor hızını ve stator gerilimini düşürerek çekilen akımı limitlerin içine çekmeye çalışır. Motor aşırı akım limiti ve akım kontrolör kazançlarını ayarlayarak sistemin aşırı akım için performansı arttırılabilmektedir.


Sürücü ve Motor için Aşırı Gerilim Koruması
Motorun generatör modunda çalışması durumunda (motor yük tarafından sürülür) mekanik enerji motor tarafından elektrik enerjisine çevrilerek sürücüye doğru akar ve sürücünün DC bara gerilimini yükseltir. Bu DC gerilim belli bir seviyeyi aşınca hem motora hem de sürücüye zarar verebilir. Bu yüzden, sürücü, bu DC gerilim belli bir seviyeyi aşınca, hata vererek sistemi koruma altına alır.

Sürücü hata vermeden önce DC maksimum kontrolörünü devreye sokarak hatayı önlemeye çalışır. DC maksimum kontrolörü rampa süresini uzatarak aşırı DC gerilimi önlemeye çalışır. Böylece motordan gelen enerji azalarak DC bara gerilimi limit değerlerin içinde kalır.

DC maksimum kontrolör sürekli generatör modunda çalışan uygulamalar için ( vinç, asansör vs..) uygun değildir. Bu durumda farklı frenleme yöntemleri devreye girmektedir (direnç üzerinden dinamik frenleme veya enerjiyi şebekeye gönderen rejeneratif frenleme).